Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paluuaurat ja traktorin koko  (Luettu 51092 kertaa)

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Meno-paluu

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
pano-meluu

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8709
  • Don't dream your life, live your dreams.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20006
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
http://www.youtube.com/watch?v=FjPUOyEMrqk&feature=related

Siinä on jo aika litussa takakummi. Eikä ole kiepautuskaan enää itsestäänselvyys.

-SS-

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
http://www.youtube.com/watch?v=FjPUOyEMrqk&feature=related

Siinä on jo aika litussa takakummi. Eikä ole kiepautuskaan enää itsestäänselvyys.

-SS-

Hollannissa helppo homma tuo ympärikiepautus, kun joka päisteessä on suuri kanava, saapi tukipyörän kanavassa uittaa.....

Tuo oli varmastikin sitten nimeltään Meno-aura, kuluja on koneista riittävästi, ja myös päisteissä on pelkästään viljelyn menopuoli maksimoitu. Minkälaiset ovat Tulo-aurat??  Onko ne sitten nuo edelliset, kun myy pois ja perävalot lakkaa näkymästä?

Viimeksi muokattu: 30.10.12 - klo:09:39 kirjoittanut sirkussonni

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
http://www.youtube.com/watch?v=FjPUOyEMrqk&feature=related

Siinä on jo aika litussa takakummi. Eikä ole kiepautuskaan enää itsestäänselvyys.

-SS-

Saahan sitä elvistellä  ::)  Tuota yhdistelmää kätevämpi olisi todennäköisesti etuaura+etuauran koon verran pienempi taka-aura. Etuaurat taitavat olla vielä harvinaisia, kun yhtään semmoista ei ole vielä ilmoittautunut.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko

aivan älyttömät tuollaiset nostolaitteessa.. :(

Omat kääntöaurat on 5 siipiset Kvernen puolihinattvat variot ja 14 tuuman 3 siipiset nostolaite (wanhat).. Muovisiivin ja -kuorimin molemmat.. hyvin menee 3 siipiset 80hv Jondella...
ja monesti on naapuri kyntämässä noilla pienemmillä joten 5x(16-)17"+3x14" on työleveys =n. 3,2m, ajonopeus 7-9 km/h ..
Pikkuauroilla on niin paljon kätevämpi kyntää päisteet ja kiilat...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
http://www.youtube.com/watch?v=V5DXO91wn68&feature=fvwrel

Tuossa olis maavaraa tämän syksyn kynnöille.  ;D
Kui mää ain olen paras?

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Yleisesti ottaen isännät laittavat liian pienien veturien eteen isoja auroja.

Savikoista en tiedä kun ittellä pääasias vain peltomaita mutta mun mielestä tuo on juurikin toisinpäin. 160 heppasella kun vetää nelisiipisiä niin jopas tuntuu kyntäminen järjettömyydeltä. Nyt on 6-siipiset ja seitsemättä tekee mieli, nuo kiilat on toki hinattaville pirullisia mutta siihenkin oppii konstinsa samalla lailla kuin niihin lopetuksiin ja aloituksiin

Toki jos laitetaan tuommoset 6-siipiset ilmajäähdytteiset nostolaitteisiin niin aika turha höpöttää enää sarka-aurojen päisteen tallaamisesta...

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
http://www.youtube.com/watch?v=V5DXO91wn68&feature=fvwrel

Tuossa olis maavaraa tämän syksyn kynnöille.  ;D

Rahamiehen hukkakauramopo..

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
http://www.youtube.com/watch?v=V5DXO91wn68&feature=fvwrel

Tuossa olis maavaraa tämän syksyn kynnöille.  ;D

Rahamiehen hukkakauramopo..

Ei ihan näppärältä näyttänyt se päisteessä tahiminen. Mahan alla olis ollu tilaa vaikka kuinka, ja vain hädin tuskin maasta irti nousi hara, takanostolaitteissa saattoi ehkä voima riittää nippa nappa neljälle piikille. Eikös tuon härdellin etupyörät olisi saanut pyörimään vaikka ympäri asti......... ::)

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
http://www.youtube.com/watch?v=FjPUOyEMrqk&feature=related

Siinä on jo aika litussa takakummi. Eikä ole kiepautuskaan enää itsestäänselvyys.

Kyllä nyt tuon verran litussa pitää takakumin olla, kun nostolaiteaurojen paino on taka-akselilla. Kiinnostavaa olis tietää, paljonko renkaissa on painetta.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
http://www.youtube.com/watch?v=FjPUOyEMrqk&feature=related

Siinä on jo aika litussa takakummi. Eikä ole kiepautuskaan enää itsestäänselvyys.

Kyllä nyt tuon verran litussa pitää takakumin olla, kun nostolaiteaurojen paino on taka-akselilla. Kiinnostavaa olis tietää, paljonko renkaissa on painetta.
Tuommoset 6-siipiset EO Kvernet menee hyvin vielä M650 deutsilla kunhan nokassa on etukuormaajassa lumikauha täynnä mursketta  ;D   

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Myönnän, että lopetusvaot ovat monelle se kynnyskysymys. Varsinkin jos niitä keväisin alkaa lanailla semmoiseksi 3 m leveäksi loivaksi kaivannoksi kuivaa multaa täynnään. Jää kolmen metrin itämätön laisto siihen.

Miksiköhän niitä ylipäänsä pitäisi lanailla? Jättää vain siihen, yleensä kai kylvökoneella on leveämpi päiste niin kyllä siitä yli pääsee. Ja tietää seuraavana vuonna mistä vetää aloituksen. Kolmen metrin kaivannon sijasta on 30 sentin kaivanto.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Sanoisin että kolmisiipisillä paluuauroilla savikolla työsaavutus 0,33 ha/h kuten kylmis totesi. Kyntönopeus jotain 7 kmh.
Märkänä vuotena en tee päisteitä ollenkaan. Eli ajan melkein päähän, käännyn ja kynnän vastaa sen jälkeen peruutus ja uusi vako alkaa. Muuten päiste sotkeentuu eikä enää ole pitoa ja tiivistyykin enemmän. Ei nyt ole niin kaunista mutta eipä juuri tarvitse keväällä tasailla. Sarka-auroja en enää ottaisi käyttöön. Nelisiipiset kääntöaurat vaatii kyllä kutoskoneen, nelikko liian rimpula niiden edessä. Kutoskoneella ei tarvitse etupainoja kolmisiipisillä. Nykyiset kolmisiipiset sain edullisesti vähän käytettynä. Nelisiipisiä ei oikein löytynyt joten näillä mennään toistaiseksi. Nelisiipiset kyllä haaveissa mutta hieman arveluttaa tuo paino juuri päisteiden tiivistymisen takia.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.