Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Niitosta  (Luettu 16039 kertaa)

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Niitosta

Totta, mutta jos karhonyhdistämistä tehdään niiton yhteydessä lisäkulutta....


Karhonyhdistäjäthän on ihan ilmaiset  :o

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Niitosta
Olen itse miettinyt niiton, paalauksen ja käärinnän yhdistämistä, eli etunostolaitteisiin elhon 3,7m niittokone, taitaa olla Suomen markkinoiden suurin, ja perään paalainkäärin, mitenkä onnistuisi?? taitaa vaatia noin 250 heppasen koneen. 

Eli aiot tehdä esikuivaamatonta pyöröpaaleihin. Kiehtovaa. Varmistaudu että paalimuovissa on riittävästi liimaa..
Tällä aukeella on moinen yhdistelmä nähty. En kyllä suosittele.


Juu.. Ei voi toimia-> Paalit jäävät löysiksi. Ja... hmmm. joutuuko koneen pysäyttämään aina munimisen ajaksi  ::)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Niitosta
Olen itse miettinyt niiton, paalauksen ja käärinnän yhdistämistä, eli etunostolaitteisiin elhon 3,7m niittokone, taitaa olla Suomen markkinoiden suurin, ja perään paalainkäärin, mitenkä onnistuisi?? taitaa vaatia noin 250 heppasen koneen. 

Eli aiot tehdä esikuivaamatonta pyöröpaaleihin. Kiehtovaa. Varmistaudu että paalimuovissa on riittävästi liimaa..
Tällä aukeella on moinen yhdistelmä nähty. En kyllä suosittele.


Juu.. Ei voi toimia-> Paalit jäävät löysiksi. Ja... hmmm. joutuuko koneen pysäyttämään aina munimisen ajaksi  ::)
En ehtiny katteleen...
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

volrarri t5

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 48
Vs: Niitosta
omasta mielestäni paalaukseen ei tuo karhotus niin hyvin sovi... tavaraa menee sisään niin hirveesti että paali jää hieman löysänlaiseksi. riippuu titenkin vauhdista ja kosteudesta. kotipaikal paalataan 3.2m murskan jäliltä. alaakaan ei niin älyttömiä vielä ole. naurattaa viimekesältä ku ajoin noukkarilla (krone 6/40) ajosilppurille tehtyjä karhoja. heinä oli hirvee ja reilun 12 metrin leveydeltä oli karhotettu.  ;D ;D

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Niitosta
. heinä oli hirvee   ;D ;D
Tarkoitatko että heinää oli hirveesti vai että heinä oli hirveä?
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

volrarri t5

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 48
Vs: Niitosta
siis kavusto kasvusto oli kova/hirvee  ;D

mixa80

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Niitosta
Jos karhotettu paalaus nopeudessa pidettävä järki juuri paalin tiukkuuden takia. Mieluummin ajasin vaikka 5-8km/h kuin huonolla heinällä 15km/h. Kiinnostaisi paljon elhon etukarhotin jos pitänee paikkansa että "ilmateitse" heinän siirtää?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Niitosta
Sekaanpa soppaa minäkin... Ittelle paalattiin viime kesänä 3,7m koneen jäljiltä ja sitte yhdelle "asiakkaalle" 2,4m koneen karhoa... Nopeudella tietenkin kompensoidaan tuota kapeempaa karhetta niin, ettei penkillä meinaa pysyä, jos vähänkin epätasaisempi pelto. Omia paalattaes pitikin sitten käyttää totuttua pienempiä pykäliä, jottei jää pallerot löysäksi. Luultavasti tuosta viimeisestäkin asiakkaasta päästään eroon, ettei tartte enää täpinöidä. Luultavasti siksi, että viime kesänä otti (onneksi) toisen täppärin ajamaan meidän vanhan claassin kestävyysmurheiden ansiosta eli niinsanotusti kone teki itsensä tarpeettomaksi täpinöintikäyttöön... Edes olkia ei tarvinnut sitten syksymmälläkään paalata ja hyvä niin. :D Ajakoot ne, joilla siihen on aikaa ja todellista hinkua.

Eikö ihan oikeasti voi sanoa että ei kiinnosta/kerkeä vaan huonolla työllä hukata asiakkaat ja samalla pilata yleisesti urakoitsijoiden mainetta ennen kun se edes suomeen ehtii syntyä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Niitosta
Jos karhotettu paalaus nopeudessa pidettävä järki juuri paalin tiukkuuden takia. Mieluummin ajasin vaikka 5-8km/h kuin huonolla heinällä 15km/h. Kiinnostaisi paljon elhon etukarhotin jos pitänee paikkansa että "ilmateitse" heinän siirtää?
Mä olen koittanut pitää rajana 10. sen jälkeen tyntuu että kalustoa saa vaan rikottua ja pellolla oleviin esteisiin ei kuitenkaan ehdi reagoida. Leppoisin vauhti lienee tossa 5-8 km/h jolloin mukisematta menee se kunnon karho.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Niitosta
Jos karhotettu paalaus nopeudessa pidettävä järki juuri paalin tiukkuuden takia. Mieluummin ajasin vaikka 5-8km/h kuin huonolla heinällä 15km/h. Kiinnostaisi paljon elhon etukarhotin jos pitänee paikkansa että "ilmateitse" heinän siirtää?
Mä olen koittanut pitää rajana 10. sen jälkeen tyntuu että kalustoa saa vaan rikottua ja pellolla oleviin esteisiin ei kuitenkaan ehdi reagoida. Leppoisin vauhti lienee tossa 5-8 km/h jolloin mukisematta menee se kunnon karho.

Melkein kaikki on siis sitä mieltä, että karhotus ei sinällään tee paaleista löysiä, kunhan ajonopeus pidetään maltillisena??

Kuinka paljon paalin pitäisi sisältää kuiva-ainekiloja, että se luokitellaan "tiukaksi"?
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Niitosta
Meille paalattiin viime kesänä hehtaaritaksalla, joka oli mielestäni varsin kohtuullinen. Itse hommasin verkon. Niitto omalla 2.4 metrisellä nostolaitekoneella. Syyssato karhotettiin tonutilla kolme karhoa yhteen, eli 7.2 metrin leveydeltä. Ja syyssato oli todella runsas joten karhossa oli rehua paljon. Nopeutti paalausta puolella vaikka alussa olikin vaikeuksia liian kostean rehun kanssa jolloin noukin veti välillä liian isoja "klimppejä". Etenkin noilla hankalan mallisilla lohkoilla karhotus todella hyvä juttu. Paalit karhotuksen jäljiltä ainakin yhtä tiukkoja ja silppu parempaa. Ongelmaksi liian pienessä karhossa tulee ajonopeus. Noukin ei ehdi vetää sisuksiin huonoa (pientä) karhoa jos ajonopeutta pitää nostaa.
Analyysien mukaan säilönnällinen laatu kunnossa, joten maata tuskin on rehun seassa. Ensi kesänä tarkoitus karhottaa kaikki rehut ::)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Niitosta
Sekaanpa soppaa minäkin... Ittelle paalattiin viime kesänä 3,7m koneen jäljiltä ja sitte yhdelle "asiakkaalle" 2,4m koneen karhoa... Nopeudella tietenkin kompensoidaan tuota kapeempaa karhetta niin, ettei penkillä meinaa pysyä, jos vähänkin epätasaisempi pelto. Omia paalattaes pitikin sitten käyttää totuttua pienempiä pykäliä, jottei jää pallerot löysäksi. Luultavasti tuosta viimeisestäkin asiakkaasta päästään eroon, ettei tartte enää täpinöidä. Luultavasti siksi, että viime kesänä otti (onneksi) toisen täppärin ajamaan meidän vanhan claassin kestävyysmurheiden ansiosta eli niinsanotusti kone teki itsensä tarpeettomaksi täpinöintikäyttöön... Edes olkia ei tarvinnut sitten syksymmälläkään paalata ja hyvä niin. :D Ajakoot ne, joilla siihen on aikaa ja todellista hinkua.

Eikö ihan oikeasti voi sanoa että ei kiinnosta/kerkeä vaan huonolla työllä hukata asiakkaat ja samalla pilata yleisesti urakoitsijoiden mainetta ennen kun se edes suomeen ehtii syntyä.

Ymmärsit nyt vähän väärin. Työn laatua ei oo koskaan kukaan moittinu (ainakaan mun korviini ei oo kuulunu, kertokoon joku terveiset perille, jos on kuullu) ja vuosi toisensa jälkeen on muutamalle tilalle paalattu. Mulla ei oo paalaukses ajotapavalintaa, ajan sitten omia tai vieraita. Aina niin tiukkoja, kun saa. Sattui just olkien paalausaikaan olla kulmavaihde rikki ja silleen. Vähän paha sanoa, että odota ny, mä tuun ku saan koneen kuntoon. Mieluummin sanon, jotta soita sille tai tolle, mun kone on paskana. Siis huonolla työllä ei oo hukattu asiakkaita. Elämä on jne, mutta nykyään alkaa tilanne olla just sellanen, että pitää sanoa ettei ihan oikeesti enää kerkiä.
tethering holes to their concave windings

Verku

Vs: Niitosta
Jos karhotettu paalaus nopeudessa pidettävä järki juuri paalin tiukkuuden takia. Mieluummin ajasin vaikka 5-8km/h kuin huonolla heinällä 15km/h. Kiinnostaisi paljon elhon etukarhotin jos pitänee paikkansa että "ilmateitse" heinän siirtää?
Mä olen koittanut pitää rajana 10. sen jälkeen tyntuu että kalustoa saa vaan rikottua ja pellolla oleviin esteisiin ei kuitenkaan ehdi reagoida. Leppoisin vauhti lienee tossa 5-8 km/h jolloin mukisematta menee se kunnon karho.

Ainut kone mitä on pellolla pitänyt ajaa lujaa, jotta jälki olisi paras mahdollinen, oli Kronen niittomurskain. Reilu parikymmentä kilsaa tunnissa alko olemaan melko vauhtia rautajousisella penkillä. ;D
Kypsä tapaus

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Niitosta


Sekaanpa soppaa minäkin... Ittelle paalattiin viime kesänä 3,7m koneen jäljiltä ja sitte yhdelle "asiakkaalle" 2,4m koneen karhoa... Nopeudella tietenkin kompensoidaan tuota kapeempaa karhetta niin, ettei penkillä meinaa pysyä, jos vähänkin epätasaisempi pelto. Omia paalattaes pitikin sitten käyttää totuttua pienempiä pykäliä, jottei jää pallerot löysäksi. Luultavasti tuosta viimeisestäkin asiakkaasta päästään eroon, ettei tartte enää täpinöidä. Luultavasti siksi, että viime kesänä otti (onneksi) toisen täppärin ajamaan meidän vanhan claassin kestävyysmurheiden ansiosta eli niinsanotusti kone teki itsensä tarpeettomaksi täpinöintikäyttöön... Edes olkia ei tarvinnut sitten syksymmälläkään paalata ja hyvä niin. :D Ajakoot ne, joilla siihen on aikaa ja todellista hinkua.

Eikö ihan oikeasti voi sanoa että ei kiinnosta/kerkeä vaan huonolla työllä hukata asiakkaat ja samalla pilata yleisesti urakoitsijoiden mainetta ennen kun se edes suomeen ehtii syntyä.

Ymmärsit nyt vähän väärin. Työn laatua ei oo koskaan kukaan moittinu (ainakaan mun korviini ei oo kuulunu, kertokoon joku terveiset perille, jos on kuullu) ja vuosi toisensa jälkeen on muutamalle tilalle paalattu. Mulla ei oo paalaukses ajotapavalintaa, ajan sitten omia tai vieraita. Aina niin tiukkoja, kun saa. Sattui just olkien paalausaikaan olla kulmavaihde rikki ja silleen. Vähän paha sanoa, että odota ny, mä tuun ku saan koneen kuntoon. Mieluummin sanon, jotta soita sille tai tolle, mun kone on paskana. Siis huonolla työllä ei oo hukattu asiakkaita. Elämä on jne, mutta nykyään alkaa tilanne olla just sellanen, että pitää sanoa ettei ihan oikeesti enää kerkiä.
Äkkiä lukien tuosta saa vähän eri käsityksen, mutta ajatuksella kun lukee niin taitaa siinä lukeakkin niin kuin korjasit ja hyvä niin.

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Niitosta
Miten olette toimineet tai miten olisi mielestänne paras toimia niitossa. Itte olen koittanut ensin niittää ulkorinkejä ja kerätä ne pois jonka jälkeen olen niitellyt pitkän sivun mukaisesti. Tällöin rehua ei tule tallatuksi mutta harmittaa kun jokaisella lohkolla on käytävä kahdesti joka koneella. Onko jollain joku systeemi millä sais tönättyä karhoja kokoon päisteessä jotta mahtuu kääntyy niitetyllä ja sitten taas levittää kuivumaan ja karhotusta odottelee. Haaveena olis niittoraktorissa edessä ja takana koneet jolloin pellon vois hyvin halkasta vaikka opastimen avustuksella jolloin ei tarttis tehdä kovin jyrkkiä mutkia eikä pertutella päisteissä. Vai onko jollain joku fiksumpi niittotapa missä ei ajeta karhon päällä eikä perutella.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.