Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Zon Reere - 29.05.14 - klo:14:15

Otsikko: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Zon Reere - 29.05.14 - klo:14:15
Onko muilla jontikan omistajilla tehdasasennus päävirtakytkin lakannut toimimasta? Päävirtakytkin on sähköohjattu, irtaallaan sitä akulla testasin ja ei se täysin jumissa ole mutta auki se on koko ajan kytketty sama mitä tekee, alko kerrasta takkuamaan, tällä hetkellä kytkin ohitettu jotta saa työt tehtyä. ainiin raktori -09 3200h
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Oksa - 29.05.14 - klo:16:58
juuttaan tekemä yksilö, vaihtoon värkki, kun ei kerran toimi kunnolla.   nuot mekaanisetkin joskus kusee läpi, joten uutta tilalle jotta saat rauhan.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: ijasja2 - 29.05.14 - klo:18:50
Tähän sopiikin lisäksi, onko deutseja palanut paljonkin maakunnissa ja mistä palo lähtenyt? Viime viikolla näillä nurkilla kärähti kaks, -03 ja 0-4 vuosimallin 130 ja 140 Agrotronit. Kummatkin palot lähti hytin alta, palomestari kävi kattelmassa kun konetta että näki ehjänäkin :)
Kolmas vanhempi deutsi paloi myös viime viikon maanantaina jossain etäämmällä, sillä ei merkitystä näihin Agrotronien paloihin.

Pitääkö tuo oma hävittää pois vai pitää pihalla yöt... Kaverin kone toimi moitteetta, kunnes otti ja paloi pellolle. Päävirtakytkimestä aina puhetta, mutta niin vain se laittamatta edelleen. Palotilanteessa saisi virrat pois, 100A sulakkeen takana kärähtäneet startin ja laturin johdot joista palo saattoi lähteä. Johdot hyvin suojattuja nippuja, vähän erimalliin kun esim. fiiateissa ::)
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: SKF - 29.05.14 - klo:19:07


Pitääkö tuo oma hävittää pois vai pitää pihalla yöt... Kaverin kone toimi moitteetta, kunnes otti ja paloi pellolle. Päävirtakytkimestä aina puhetta, mutta niin vain se laittamatta edelleen. Palotilanteessa saisi virrat pois, 100A sulakkeen takana kärähtäneet startin ja laturin johdot joista palo saattoi lähteä. Johdot hyvin suojattuja nippuja, vähän erimalliin kun esim. fiiateissa ::)

Viiatisakaa onkelmaa oo ko pitää kopin jousityynyt kunnos,vaa jos koppi linttaa kaapelinippua nin mikää jää palamati...!
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Tbs - 29.05.14 - klo:20:52
Onko muilla jontikan omistajilla tehdasasennus päävirtakytkin lakannut toimimasta? Päävirtakytkin on sähköohjattu, irtaallaan sitä akulla testasin ja ei se täysin jumissa ole mutta auki se on koko ajan kytketty sama mitä tekee, alko kerrasta takkuamaan, tällä hetkellä kytkin ohitettu jotta saa työt tehtyä. ainiin raktori -09 3200h

Justiin vaihdoin omaani tuon kytkimen, aikalailla kerrasta hajos. Huoltomiehen mukaan niitä on jonkun verran mennyt särki.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: mää vai - 29.05.14 - klo:20:59
Tähän sopiikin lisäksi, onko deutseja palanut paljonkin maakunnissa ja mistä palo lähtenyt? Viime viikolla näillä nurkilla kärähti kaks, -03 ja 0-4 vuosimallin 130 ja 140 Agrotronit. Kummatkin palot lähti hytin alta, palomestari kävi kattelmassa kun konetta että näki ehjänäkin :)
Kolmas vanhempi deutsi paloi myös viime viikon maanantaina jossain etäämmällä, sillä ei merkitystä näihin Agrotronien paloihin.

Pitääkö tuo oma hävittää pois vai pitää pihalla yöt... Kaverin kone toimi moitteetta, kunnes otti ja paloi pellolle. Päävirtakytkimestä aina puhetta, mutta niin vain se laittamatta edelleen. Palotilanteessa saisi virrat pois, 100A sulakkeen takana kärähtäneet startin ja laturin johdot joista palo saattoi lähteä. Johdot hyvin suojattuja nippuja, vähän erimalliin kun esim. fiiateissa ::)

Uusissa on pääkytkin tosin väärällä puolella. Omiin agrotroneihin 105 ja 140 olen laittanut isot pääkytkimet ja niiden rinnalle 3A automaattisulakkeen, että pysyy kello ajassa ja radio jne. muistit tallessa. Koskaan ei unohda sitä pois kääntää, mutta päälle laitto on joskus unohtunut ja joutuu sen automaattisulakkeen sitten palauttamaan.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Toivo Tonta - 29.05.14 - klo:21:13
Onko muilla jontikan omistajilla tehdasasennus päävirtakytkin lakannut toimimasta? Päävirtakytkin on sähköohjattu, irtaallaan sitä akulla testasin ja ei se täysin jumissa ole mutta auki se on koko ajan kytketty sama mitä tekee, alko kerrasta takkuamaan, tällä hetkellä kytkin ohitettu jotta saa työt tehtyä. ainiin raktori -09 3200h

Justiin vaihdoin omaani tuon kytkimen, aikalailla kerrasta hajos. Huoltomiehen mukaan niitä on jonkun verran mennyt särki.
Hyvä ettei ahvena :P
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: SAS - 29.05.14 - klo:21:17
Olisko saman ulkomaan intiaanin tekemä kuin Valtrassa,niistä joku kerto niitä sipanneen.Kaikkiin olen laittanut päävirtakytkimen jopa mönkkäristäkin se löytyy.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: TDK - 29.05.14 - klo:21:21
Tähän sopiikin lisäksi, onko deutseja palanut paljonkin maakunnissa ja mistä palo lähtenyt? Viime viikolla näillä nurkilla kärähti kaks, -03 ja 0-4 vuosimallin 130 ja 140 Agrotronit. Kummatkin palot lähti hytin alta, palomestari kävi kattelmassa kun konetta että näki ehjänäkin :)
Kolmas vanhempi deutsi paloi myös viime viikon maanantaina jossain etäämmällä, sillä ei merkitystä näihin Agrotronien paloihin.

Pitääkö tuo oma hävittää pois vai pitää pihalla yöt... Kaverin kone toimi moitteetta, kunnes otti ja paloi pellolle. Päävirtakytkimestä aina puhetta, mutta niin vain se laittamatta edelleen. Palotilanteessa saisi virrat pois, 100A sulakkeen takana kärähtäneet startin ja laturin johdot joista palo saattoi lähteä. Johdot hyvin suojattuja nippuja, vähän erimalliin kun esim. fiiateissa ::)
Ei muuten lähteny hytin alta. Ainaki tämä toinen syttyi ajossa "tulipellissä" olevista liitimistä. Eli siitä kojetaulun ja moottorin välistä. Oli sammunu kesken ajon eikä lähteny enää käyntiin. Kuski ulos hytistä ja sillon löi liekit tuulilasin ja konepellin saumasta. Ja käsittääkseni molemmat syttyi ajaessa. Eli eiköhän se sun oo turvassa kuhan et aja sillä ;) Ihan tosissaan varmaan kannattaa tutkia mistä nämä edelliset sytty niin ne paikat siitä omastas, eikä ny ainakaan säilyttää sitä hallissa tai muuten lähellä seinää.... Vaikka meleko varmasti nämäkin kaks paloa oli ihan vaan sattumaa...

Ei muuten oo kovin mukava tunne ku kone palaa kesken ajon. Ja vaikka pääsiski epämiellyttävästä koneesta eroon nii tympiä savotta on kesken sesongin hommata uus kone, paripyöriä ei oo, kauhat ei passaa jne. Nimimerkillä kokemusta on...
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: SAS - 29.05.14 - klo:21:38
Sammuttaa ei kannatta missään tapauksessa antaa palaa vaan.!
Jos on rakennuksen sisällä niin eri juttu.
Pohjola ei muuten anna palovakuutusta turvetraktoriin eikä kaivuriin jos ei ole automaattista sammutusjärjestelmää joka maksaa noi 2000 asennettuna.Tutulla yli kymmenen konetta suolla aikamoinen kustannus.
Ehto tulee kuulemma voimaan piakkoin soittelivat jo turvemiehille.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: SKN - 29.05.14 - klo:21:42
Sammuttaa ei kannatta missään tapauksessa antaa palaa vaan.!
Jos on rakennuksen sisällä niin eri juttu.
Pohjola ei muuten anna palovakuutusta turvetraktoriin eikä kaivuriin jos ei ole automaattista sammutusjärjestelmää joka maksaa noi 2000 asennettuna.Tutulla yli kymmenen konetta suolla aikamoinen kustannus.
Ehto tulee kuulemma voimaan piakkoin soittelivat jo turvemiehille.

Ja missäs se sammutusjärjestelmä on asennettu?
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: SAS - 29.05.14 - klo:21:53
Niihin erikoistuneet firmat niitä laittaa kun rahatukkoa näyttää.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: SKN - 29.05.14 - klo:21:54
Niihin erikoistuneet firmat niitä laittaa kun rahatukkoa näyttää.

No kerro se firma.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Opelmies - 29.05.14 - klo:21:55
Niihin erikoistuneet firmat niitä laittaa kun rahatukkoa näyttää.

No kerro se firma.

No ei kaise sulle sitä kerro, etti vaan itte.... ;D
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: ijasja2 - 29.05.14 - klo:23:14
Tähän sopiikin lisäksi, onko deutseja palanut paljonkin maakunnissa ja mistä palo lähtenyt? Viime viikolla näillä nurkilla kärähti kaks, -03 ja 0-4 vuosimallin 130 ja 140 Agrotronit. Kummatkin palot lähti hytin alta, palomestari kävi kattelmassa kun konetta että näki ehjänäkin :)
Kolmas vanhempi deutsi paloi myös viime viikon maanantaina jossain etäämmällä, sillä ei merkitystä näihin Agrotronien paloihin.

Pitääkö tuo oma hävittää pois vai pitää pihalla yöt... Kaverin kone toimi moitteetta, kunnes otti ja paloi pellolle. Päävirtakytkimestä aina puhetta, mutta niin vain se laittamatta edelleen. Palotilanteessa saisi virrat pois, 100A sulakkeen takana kärähtäneet startin ja laturin johdot joista palo saattoi lähteä. Johdot hyvin suojattuja nippuja, vähän erimalliin kun esim. fiiateissa ::)
Ei muuten lähteny hytin alta. Ainaki tämä toinen syttyi ajossa "tulipellissä" olevista liitimistä. Eli siitä kojetaulun ja moottorin välistä. Oli sammunu kesken ajon eikä lähteny enää käyntiin. Kuski ulos hytistä ja sillon löi liekit tuulilasin ja konepellin saumasta. Ja käsittääkseni molemmat syttyi ajaessa. Eli eiköhän se sun oo turvassa kuhan et aja sillä ;) Ihan tosissaan varmaan kannattaa tutkia mistä nämä edelliset sytty niin ne paikat siitä omastas, eikä ny ainakaan säilyttää sitä hallissa tai muuten lähellä seinää.... Vaikka meleko varmasti nämäkin kaks paloa oli ihan vaan sattumaa...

Ei muuten oo kovin mukava tunne ku kone palaa kesken ajon. Ja vaikka pääsiski epämiellyttävästä koneesta eroon nii tympiä savotta on kesken sesongin hommata uus kone, paripyöriä ei oo, kauhat ei passaa jne. Nimimerkillä kokemusta on...

Joo, tiedän paikan mistä lähti -> hytin alta ;D Akulta menee johdot startille vaihdelaatikon/perän tienoilta, kiepsahtaa tankin ja rungon välistä startille joka tulipellin etupuolella, alhaalla polttoainesäiliön etupuolella. Siinä kun jossakin kipinöi, polttoainesäiliö ainakin lähellä. Oma kone suoraan ajosta tuossa pihalla, ruiskutin sillä nurmet viimeisenä työnä ennenku palomestari kävi syynäämässä. Saman huomion tein kun hänkin, ei sinne hytin alle kerry tavaraa, voi sanoa olevan aivan puhdas vaikken ole pölyjä viime aikoina pessytkään ts. pskaa ei ainakaan kerää, joka voisi syttyä. Tuuriin minäkin uskon, huonoon sellaiseen, ellei näitä ilmene enemmänkin. Siksipä kyselinkin...

Se teidän nurkilla oleva kone ei kuulemma palanut "pahoin" (no, lunastukseen kuitenkin), tää täällä paloi niin pahoin että olisi luullut olleen palaneessa rakennuksessa. 300 litraa polttoainetta, paripyörät ja navakka tuuli, jäänyt palamatonta ku vähän toisen paripyörän syrjää. Ihan kaikki paloi, letkutkin etukuormaajasta . Paloasemalle linnuntietä ehkä kolmisen kilometriä, tietä pitkin lienee 6km, tiet ok. Eipä konepalossa ole pelastettavaa, kun pahasti on syttynyt ja tuulinen paikka, hetkessä kuin ahjo.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Hervast - 30.05.14 - klo:00:45
Muutamia vuosia sitten oli tuossa itäsavon puolella syttynyt tuommoinen 2000 luvun Deutsi ajossa palamaan. Siitä oli lieskat lyöneet "pellin" alta kesken ajon senverran nopsaan, että hätäseen oli kuski kerennyt ajaa koneen kaiteiden välistä pysäkille. Epäili että saattoi joku polttoaineputki revetä ja ruiskuttaa eväät ahtimen päälle tjsp.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Oksa - 30.05.14 - klo:08:50
onkohan huoltomiehille tullu mitään tietoa maahantuojalta/tehtaalta kiertokirjeenä?   olis ihan kiva tietää joku tyyppiriski kun/jos tollanen traktori sattuis eteen kaupassa.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: TDK - 30.05.14 - klo:09:23
Tähän sopiikin lisäksi, onko deutseja palanut paljonkin maakunnissa ja mistä palo lähtenyt? Viime viikolla näillä nurkilla kärähti kaks, -03 ja 0-4 vuosimallin 130 ja 140 Agrotronit. Kummatkin palot lähti hytin alta, palomestari kävi kattelmassa kun konetta että näki ehjänäkin :)
Kolmas vanhempi deutsi paloi myös viime viikon maanantaina jossain etäämmällä, sillä ei merkitystä näihin Agrotronien paloihin.

Pitääkö tuo oma hävittää pois vai pitää pihalla yöt... Kaverin kone toimi moitteetta, kunnes otti ja paloi pellolle. Päävirtakytkimestä aina puhetta, mutta niin vain se laittamatta edelleen. Palotilanteessa saisi virrat pois, 100A sulakkeen takana kärähtäneet startin ja laturin johdot joista palo saattoi lähteä. Johdot hyvin suojattuja nippuja, vähän erimalliin kun esim. fiiateissa ::)
Ei muuten lähteny hytin alta. Ainaki tämä toinen syttyi ajossa "tulipellissä" olevista liitimistä. Eli siitä kojetaulun ja moottorin välistä. Oli sammunu kesken ajon eikä lähteny enää käyntiin. Kuski ulos hytistä ja sillon löi liekit tuulilasin ja konepellin saumasta. Ja käsittääkseni molemmat syttyi ajaessa. Eli eiköhän se sun oo turvassa kuhan et aja sillä ;) Ihan tosissaan varmaan kannattaa tutkia mistä nämä edelliset sytty niin ne paikat siitä omastas, eikä ny ainakaan säilyttää sitä hallissa tai muuten lähellä seinää.... Vaikka meleko varmasti nämäkin kaks paloa oli ihan vaan sattumaa...

Ei muuten oo kovin mukava tunne ku kone palaa kesken ajon. Ja vaikka pääsiski epämiellyttävästä koneesta eroon nii tympiä savotta on kesken sesongin hommata uus kone, paripyöriä ei oo, kauhat ei passaa jne. Nimimerkillä kokemusta on...

Joo, tiedän paikan mistä lähti -> hytin alta ;D Akulta menee johdot startille vaihdelaatikon/perän tienoilta, kiepsahtaa tankin ja rungon välistä startille joka tulipellin etupuolella, alhaalla polttoainesäiliön etupuolella. Siinä kun jossakin kipinöi, polttoainesäiliö ainakin lähellä. Oma kone suoraan ajosta tuossa pihalla, ruiskutin sillä nurmet viimeisenä työnä ennenku palomestari kävi syynäämässä. Saman huomion tein kun hänkin, ei sinne hytin alle kerry tavaraa, voi sanoa olevan aivan puhdas vaikken ole pölyjä viime aikoina pessytkään ts. pskaa ei ainakaan kerää, joka voisi syttyä. Tuuriin minäkin uskon, huonoon sellaiseen, ellei näitä ilmene enemmänkin. Siksipä kyselinkin...

Se teidän nurkilla oleva kone ei kuulemma palanut "pahoin" (no, lunastukseen kuitenkin), tää täällä paloi niin pahoin että olisi luullut olleen palaneessa rakennuksessa. 300 litraa polttoainetta, paripyörät ja navakka tuuli, jäänyt palamatonta ku vähän toisen paripyörän syrjää. Ihan kaikki paloi, letkutkin etukuormaajasta . Paloasemalle linnuntietä ehkä kolmisen kilometriä, tietä pitkin lienee 6km, tiet ok. Eipä konepalossa ole pelastettavaa, kun pahasti on syttynyt ja tuulinen paikka, hetkessä kuin ahjo.
Nojoo en väitä vastaan kun en deutsia sen paremmin tunne. Ainaski liekit näkyi eka kerran siitä lasin etupuolelta ;D

Tästä jäi konepelti ja ek-aisat suht ehjäksi. Toinen eturengas piti ilmansakin. Mutta kyllä oli syytä sammuttaaki: navakka tuuli, paloi metsäautotiellä kuivalla hiekkakankaalla ja lähin talo 30m päässä.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: ijasja2 - 30.05.14 - klo:09:48
Nojoo en väitä vastaan kun en deutsia sen paremmin tunne. Ainaski liekit näkyi eka kerran siitä lasin etupuolelta ;D

Niin, tarkoitin vain yleistyksenä että "hytin alta" :)
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: mää vai - 30.05.14 - klo:11:27
Nojoo en väitä vastaan kun en deutsia sen paremmin tunne. Ainaski liekit näkyi eka kerran siitä lasin etupuolelta ;D

Niin, tarkoitin vain yleistyksenä että "hytin alta" :)
u
Jaahans pitääkin näin joka alan erikoisasiantuntijana perehtyä asiaan. ;D Hytin alta se akkukaapeli startille menee ja muistaakseni on ihan suojaletkussakin vielä. Nämä "ajossasyttymiset" viittaavat juuri tärinästä johtuvaan kipinöintiin/oikosulkuun ja paikallaan ollessa ei kaapeli liiku. 50 neliön johto ja 180ah akku on raju yhdistelmä. Pääkytkin pitäisi EHDOTTOMASTIi olla joka laitteessa, jopa autoissa. Tapahtuu mitä vaan esim. startti hirttää, syttyy palo tms. niin saa aina virrat poikki. Työvaloja sun muita härpäkkeitä asennetaan kovasti, mutta se tärkein eli pääkytkin jää asentamatta ja sen tarve kasvaa samaa tahtia kun omia virityksiä asennellaan.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Köntys - 30.05.14 - klo:12:11
Pystyiskö tälläsen päävirtakytkimen asentaa niin että kun traktorissa kääntää virran päälle, niin samalla toi kytkee päävirrat. Ja sama toistepäin, eli virta-avaimesta virrat pois, niin päävirta katkeaa?
Jäis se unohduksien takia johtuva hytistä ulos ramppaaminen vähemmälle  >:(

(http://www.hollenautosahko.fi/shop/images/sahko_3_1302_d14.jpg)

http://www.hollenautosahko.fi/shop/product_details.php?p=910
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: piki1 - 30.05.14 - klo:13:29
Pystyiskö tälläsen päävirtakytkimen asentaa niin että kun traktorissa kääntää virran päälle, niin samalla toi kytkee päävirrat. Ja sama toistepäin, eli virta-avaimesta virrat pois, niin päävirta katkeaa?
Jäis se unohduksien takia johtuva hytistä ulos ramppaaminen vähemmälle  >:(

(http://www.hollenautosahko.fi/shop/images/sahko_3_1302_d14.jpg)

http://www.hollenautosahko.fi/shop/product_details.php?p=910
mulla on tommonen joka traktorissa.ei sen tarvi olla virtalukon kautta varsinkin jos on valohälytin niin kuin mulla niin se alkaa piippaan kun sammuttaa traktorin kun mulla on aina valot päällä jasammuvat sitten pääkatkaisijan kautta.voi sen asentaa kyllä suoraan virtalukolla toimivaksikin.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: jupe - 31.05.14 - klo:07:03
miten kun olet asentanut päävirtakytkimen niin hoitanut tuon radion muistipaikan? onko joku pieni virtajohto ohi kytkimen. Vai tietääko joku onko esim valmetissa plus napaan tuleva erillinen johto juuri sitä varten?
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: piki1 - 31.05.14 - klo:09:56
miten kun olet asentanut päävirtakytkimen niin hoitanut tuon radion muistipaikan? onko joku pieni virtajohto ohi kytkimen. Vai tietääko joku onko esim valmetissa plus napaan tuleva erillinen johto juuri sitä varten?
esim blaupunkt ei tarvi muistille virtaa pysyy hyllyssäkin muistit monta vuotta,mulla on tewhdasasennetut päävirtakytkimet mutta käsittääkseni muisteille ja kellolle menee oma johto.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: mää vai - 31.05.14 - klo:10:26
miten kun olet asentanut päävirtakytkimen niin hoitanut tuon radion muistipaikan? onko joku pieni virtajohto ohi kytkimen. Vai tietääko joku onko esim valmetissa plus napaan tuleva erillinen johto juuri sitä varten?
esim blaupunkt ei tarvi muistille virtaa pysyy hyllyssäkin muistit monta vuotta,mulla on tewhdasasennetut päävirtakytkimet mutta käsittääkseni muisteille ja kellolle menee oma johto.

Ei tarvii edellenkään muuta kuin sen pienen sulakkeen siihen pääkytkimen napojenväliin. Esim. 3A sulake riittää hyvin, mutta ei käytännössä riitä tulipalon aikaansaamiseksi.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Last Man Standing - 31.05.14 - klo:10:31
> pääkytkimen napojenväliin. Esim. 3A sulake riittää hyvin

Kuinkas paljon noita menee vuoden mittaan,kun alkailee starttailemaan päävirta kytkin nollilla?

Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Oksa - 31.05.14 - klo:10:40
kait sen huomaa parin jälkeen että kait virtoja pitää päästää läpikin?
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: mää vai - 31.05.14 - klo:10:46
> pääkytkimen napojenväliin. Esim. 3A sulake riittää hyvin

Kuinkas paljon noita menee vuoden mittaan,kun alkailee starttailemaan päävirta kytkin nollilla?

Kyllä niitä harjoituskappaleita varmaan tulee, mutta ratkaisu tähän on automaattisulake jonka saa palautettua nappia painamalla. Automaattisulake kannattaa laittaa ihan pääkytkimen viereen.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Köntys - 31.05.14 - klo:10:47
> pääkytkimen napojenväliin. Esim. 3A sulake riittää hyvin

Kuinkas paljon noita menee vuoden mittaan,kun alkailee starttailemaan päävirta kytkin nollilla?

Ei mee sulakkeita yhtään, kun väliin laittaa pienen 2-5watin polttimon  ;)
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Mopomies - 31.05.14 - klo:11:47
Joissain maataistelukoneissa on SEKÄ sähköllä kytkettävä lus-navoilla, että mekaaninen miinus-navoilla. Ja niitä stand-by johtoja voi vetää ratioille ja matopeleille sen mitä tarvii.

Kannattaa piirtää kytkentäkaavio halutuille johdotuksille. Tarvittaessa käyttää esim. viisinapaisia "vaihtoreleitä", joilla luoda loogisia kytkentöjä. Se on pikkusen helpompaa alkaa vetämään johtoja, kun on kaavio valmis.

Ja sitten varmistaa, että kaikki rojut kestää ne tarvittavat ampeerit.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Make - 31.05.14 - klo:11:55
Jos pääkytkin on miinuksessa laittaa radiolle herätepiuhan voi radiosta tulla toimintasavut ulos jos starttaa pääkytkin nollilla.  ::)
Kolmessa koneessa on sähköllä kytkettävä ja lopuissa mekaaninen pääkytkin.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Köntys - 31.05.14 - klo:12:16
Jos pääkytkin on miinuksessa laittaa radiolle herätepiuhan voi radiosta tulla toimintasavut ulos jos starttaa pääkytkin nollilla.  ::)
Kolmessa koneessa on sähköllä kytkettävä ja lopuissa mekaaninen pääkytkin.

Mitenkä niin. Perustele  :-\
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Make - 31.05.14 - klo:12:18
Jos pääkytkin on miinuksessa laittaa radiolle herätepiuhan voi radiosta tulla toimintasavut ulos jos starttaa pääkytkin nollilla.  ::)
Kolmessa koneessa on sähköllä kytkettävä ja lopuissa mekaaninen pääkytkin.

Mitenkä niin. Perustele  :-\
Radiolle on vietävä akulta maapiuha ja startatessa maadoittaa radion kautta.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Köntys - 31.05.14 - klo:12:21
Jos pääkytkin on miinuksessa laittaa radiolle herätepiuhan voi radiosta tulla toimintasavut ulos jos starttaa pääkytkin nollilla.  ::)
Kolmessa koneessa on sähköllä kytkettävä ja lopuissa mekaaninen pääkytkin.

Mitenkä niin. Perustele  :-\
Radiolle on vietävä akulta maapiuha ja startatessa maadoittaa radion kautta.

Mikäs ne savut siitä radiosta pistää pihalle, se täs eniten kiinnostaa?
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Köntys - 31.05.14 - klo:14:17
Jos pääkytkin on miinuksessa laittaa radiolle herätepiuhan voi radiosta tulla toimintasavut ulos jos starttaa pääkytkin nollilla.  ::)
Kolmessa koneessa on sähköllä kytkettävä ja lopuissa mekaaninen pääkytkin.

Mitenkä niin. Perustele  :-\
Radiolle on vietävä akulta maapiuha ja startatessa maadoittaa radion kautta.

Mikäs ne savut siitä radiosta pistää pihalle, se täs eniten kiinnostaa?

No eikö tähän nyt sitten saatukaan vastausta  :(
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Mopomies - 31.05.14 - klo:17:26
Tartin solenoidiin varautuva energia aiheuttaa purkautuessaan jännitepiikin, joten sen kai ollu tarkoitus tuossa väitteesä. Ensin täytyy saada vaan se solenoidi ladattua.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Latvala - 31.05.14 - klo:17:47
Jos pääkytkin on miinuksessa laittaa radiolle herätepiuhan voi radiosta tulla toimintasavut ulos jos starttaa pääkytkin nollilla.  ::)
Kolmessa koneessa on sähköllä kytkettävä ja lopuissa mekaaninen pääkytkin.

Mitenkä niin. Perustele  :-\
Radiolle on vietävä akulta maapiuha ja startatessa maadoittaa radion kautta.

Mikäs ne savut siitä radiosta pistää pihalle, se täs eniten kiinnostaa?

No eikö tähän nyt sitten saatukaan vastausta  :(


Radion runko on monesti maassa kiinni ja kun sinne radion piuhoihin tuodaan maa, tulee maa sen piuhan kautta radion runkoon ja traktorin runkoon. Sitten kun startataan, kaikki virta kulkee tuon ohuen radiolle tulevan piuhan läpi ja arvaahan sen miten siinä käy. Plussahan ei ole tietenkään rungossa kiinni, joten tuomalla plusjohdon radiolle, ei näin voi käydä.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Köntys - 31.05.14 - klo:18:13
Jos pääkytkin on miinuksessa laittaa radiolle herätepiuhan voi radiosta tulla toimintasavut ulos jos starttaa pääkytkin nollilla.  ::)
Kolmessa koneessa on sähköllä kytkettävä ja lopuissa mekaaninen pääkytkin.

Mitenkä niin. Perustele  :-\
Radiolle on vietävä akulta maapiuha ja startatessa maadoittaa radion kautta.

Mikäs ne savut siitä radiosta pistää pihalle, se täs eniten kiinnostaa?

No eikö tähän nyt sitten saatukaan vastausta  :(


Radion runko on monesti maassa kiinni ja kun sinne radion piuhoihin tuodaan maa, tulee maa sen piuhan kautta radion runkoon ja traktorin runkoon. Sitten kun startataan, kaikki virta kulkee tuon ohuen radiolle tulevan piuhan läpi ja arvaahan sen miten siinä käy. Plussahan ei ole tietenkään rungossa kiinni, joten tuomalla plusjohdon radiolle, ei näin voi käydä.

En nyt tosta ymmärtänyt ehkä mitään, siis maata tulee traktorin ja radion runkoonko ja radion virtajohtoon plussaa startattaessa, eikös se radio yritä alkaa soida, unohdettuaan kääntää päävirrat päälle?

Jos päävirtakytkimen napojen välissä onkin esim. vain parin watin polttimo, räjähtääkö se sähkönsinisten valokaarien kera startatessa, jos unohtaa kääntää päävirtakytkimen päälle?
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Mopomies - 31.05.14 - klo:23:03
Jos pääkytkin on miinuksessa laittaa radiolle herätepiuhan voi radiosta tulla toimintasavut ulos jos starttaa pääkytkin nollilla.  ::)
Kolmessa koneessa on sähköllä kytkettävä ja lopuissa mekaaninen pääkytkin.

Mitenkä niin. Perustele  :-\
Radiolle on vietävä akulta maapiuha ja startatessa maadoittaa radion kautta.

Mikäs ne savut siitä radiosta pistää pihalle, se täs eniten kiinnostaa?

No eikö tähän nyt sitten saatukaan vastausta  :(


Radion runko on monesti maassa kiinni ja kun sinne radion piuhoihin tuodaan maa, tulee maa sen piuhan kautta radion runkoon ja traktorin runkoon. Sitten kun startataan, kaikki virta kulkee tuon ohuen radiolle tulevan piuhan läpi ja arvaahan sen miten siinä käy. Plussahan ei ole tietenkään rungossa kiinni, joten tuomalla plusjohdon radiolle, ei näin voi käydä.

En nyt tosta ymmärtänyt ehkä mitään, siis maata tulee traktorin ja radion runkoonko ja radion virtajohtoon plussaa startattaessa, eikös se radio yritä alkaa soida, unohdettuaan kääntää päävirrat päälle?

Jos päävirtakytkimen napojen välissä onkin esim. vain parin watin polttimo, räjähtääkö se sähkönsinisten valokaarien kera startatessa, jos unohtaa kääntää päävirtakytkimen päälle?

Ei, mutta se ration maajohto saattaa sulaa.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Köntys - 01.06.14 - klo:10:24
Jos pääkytkin on miinuksessa laittaa radiolle herätepiuhan voi radiosta tulla toimintasavut ulos jos starttaa pääkytkin nollilla.  ::)
Kolmessa koneessa on sähköllä kytkettävä ja lopuissa mekaaninen pääkytkin.

Mitenkä niin. Perustele  :-\
Radiolle on vietävä akulta maapiuha ja startatessa maadoittaa radion kautta.

Mikäs ne savut siitä radiosta pistää pihalle, se täs eniten kiinnostaa?

No eikö tähän nyt sitten saatukaan vastausta  :(


Radion runko on monesti maassa kiinni ja kun sinne radion piuhoihin tuodaan maa, tulee maa sen piuhan kautta radion runkoon ja traktorin runkoon. Sitten kun startataan, kaikki virta kulkee tuon ohuen radiolle tulevan piuhan läpi ja arvaahan sen miten siinä käy. Plussahan ei ole tietenkään rungossa kiinni, joten tuomalla plusjohdon radiolle, ei näin voi käydä.

En nyt tosta ymmärtänyt ehkä mitään, siis maata tulee traktorin ja radion runkoonko ja radion virtajohtoon plussaa startattaessa, eikös se radio yritä alkaa soida, unohdettuaan kääntää päävirrat päälle?

Jos päävirtakytkimen napojen välissä onkin esim. vain parin watin polttimo, räjähtääkö se sähkönsinisten valokaarien kera startatessa, jos unohtaa kääntää päävirtakytkimen päälle?

Ei, mutta se ration maajohto saattaa sulaa.

Mikä sen sulattaa?
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Latvala - 01.06.14 - klo:11:19
Jos pääkytkin on miinuksessa laittaa radiolle herätepiuhan voi radiosta tulla toimintasavut ulos jos starttaa pääkytkin nollilla.  ::)
Kolmessa koneessa on sähköllä kytkettävä ja lopuissa mekaaninen pääkytkin.

Mitenkä niin. Perustele  :-\
Radiolle on vietävä akulta maapiuha ja startatessa maadoittaa radion kautta.

Mikäs ne savut siitä radiosta pistää pihalle, se täs eniten kiinnostaa?

No eikö tähän nyt sitten saatukaan vastausta  :(


Radion runko on monesti maassa kiinni ja kun sinne radion piuhoihin tuodaan maa, tulee maa sen piuhan kautta radion runkoon ja traktorin runkoon. Sitten kun startataan, kaikki virta kulkee tuon ohuen radiolle tulevan piuhan läpi ja arvaahan sen miten siinä käy. Plussahan ei ole tietenkään rungossa kiinni, joten tuomalla plusjohdon radiolle, ei näin voi käydä.

En nyt tosta ymmärtänyt ehkä mitään, siis maata tulee traktorin ja radion runkoonko ja radion virtajohtoon plussaa startattaessa, eikös se radio yritä alkaa soida, unohdettuaan kääntää päävirrat päälle?

Jos päävirtakytkimen napojen välissä onkin esim. vain parin watin polttimo, räjähtääkö se sähkönsinisten valokaarien kera startatessa, jos unohtaa kääntää päävirtakytkimen päälle?

Ei, mutta se ration maajohto saattaa sulaa.

Mikä sen sulattaa?

Siis koska radion runko on kytketty maahan ja jos radiolle on tuotu päävirtakytkimen ohi oma maajohto, kaikki traktorin sähkönkulutus kulkee tuon piuhan läpi. Sitten kun startataan, virrankulutus on periaatteessa satoja ampeereja (todellisuudessa tuo piuha toimii vastuksena ja rajoittaa virtaa. Lopulta myös sulaa). Sähkö siis kiertää tuota kautta startille ja muille toimilaitteille. Se, että sulaako piuha ensin vai radion sisältä jotain, riippunee radiosta.

Sitten tuohon polttimoesimerkkiin. Polttimo on itsessään vastus ja rajoittaa sen läpi kulkevaa virtaa. Polttimo vie jännitteestä riippuen tietyn määrän tehoa. Jos radio kytketään normaalisti plussaan ja miinukseen, se toimii kuten polttimo, vie käyttämänsä tehon verran sähköä. Jos päävirtakytkimellä katkaistaan miinus ja radiolle on tuotu oma kytkimen ohi ilman sulaketta, virtaa pääsee kulkemaan starttitilanteessa ihan niin paljon kuin piuhat kestää.  Jos päävirtakytkin halutaan kuitenkin laittaa miinuspuolelle ja radiolle viedään oma miinus, kannattaa väliin laittaa joko polttimo tai tehovastus. Tällöin startatessa polttimo syttyy palamaan tai tehovastus lämpenee. Nämä kuitenkin rajoittavat läpi kulkevan virran niin, ettei vahinkoja synny.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: metsajussi - 01.06.14 - klo:11:52

Siis koska radion runko on kytketty maahan ja jos radiolle on tuotu päävirtakytkimen ohi oma maajohto, kaikki traktorin sähkönkulutus kulkee tuon piuhan läpi.



Ymmärtäähän täällä joku sentään sähkön päälle :-)
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Make - 01.06.14 - klo:12:55
Usein radio on muovikotelossa ja maadoittuu antennijohdon kautta. Iso virta kulkee startatessa radion läpi.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Köntys - 01.06.14 - klo:13:00
Jos pääkytkin on miinuksessa laittaa radiolle herätepiuhan voi radiosta tulla toimintasavut ulos jos starttaa pääkytkin nollilla.  ::)
Kolmessa koneessa on sähköllä kytkettävä ja lopuissa mekaaninen pääkytkin.

Mitenkä niin. Perustele  :-\
Radiolle on vietävä akulta maapiuha ja startatessa maadoittaa radion kautta.

Mikäs ne savut siitä radiosta pistää pihalle, se täs eniten kiinnostaa?

No eikö tähän nyt sitten saatukaan vastausta  :(


Radion runko on monesti maassa kiinni ja kun sinne radion piuhoihin tuodaan maa, tulee maa sen piuhan kautta radion runkoon ja traktorin runkoon. Sitten kun startataan, kaikki virta kulkee tuon ohuen radiolle tulevan piuhan läpi ja arvaahan sen miten siinä käy. Plussahan ei ole tietenkään rungossa kiinni, joten tuomalla plusjohdon radiolle, ei näin voi käydä.

En nyt tosta ymmärtänyt ehkä mitään, siis maata tulee traktorin ja radion runkoonko ja radion virtajohtoon plussaa startattaessa, eikös se radio yritä alkaa soida, unohdettuaan kääntää päävirrat päälle?

Jos päävirtakytkimen napojen välissä onkin esim. vain parin watin polttimo, räjähtääkö se sähkönsinisten valokaarien kera startatessa, jos unohtaa kääntää päävirtakytkimen päälle?

Ei, mutta se ration maajohto saattaa sulaa.

Mikä sen sulattaa?

Siis koska radion runko on kytketty maahan ja jos radiolle on tuotu päävirtakytkimen ohi oma maajohto, kaikki traktorin sähkönkulutus kulkee tuon piuhan läpi. Sitten kun startataan, virrankulutus on periaatteessa satoja ampeereja (todellisuudessa tuo piuha toimii vastuksena ja rajoittaa virtaa. Lopulta myös sulaa). Sähkö siis kiertää tuota kautta startille ja muille toimilaitteille. Se, että sulaako piuha ensin vai radion sisältä jotain, riippunee radiosta.

Sitten tuohon polttimoesimerkkiin. Polttimo on itsessään vastus ja rajoittaa sen läpi kulkevaa virtaa. Polttimo vie jännitteestä riippuen tietyn määrän tehoa. Jos radio kytketään normaalisti plussaan ja miinukseen, se toimii kuten polttimo, vie käyttämänsä tehon verran sähköä. Jos päävirtakytkimellä katkaistaan miinus ja radiolle on tuotu oma kytkimen ohi ilman sulaketta, virtaa pääsee kulkemaan starttitilanteessa ihan niin paljon kuin piuhat kestää.  Jos päävirtakytkin halutaan kuitenkin laittaa miinuspuolelle ja radiolle viedään oma miinus, kannattaa väliin laittaa joko polttimo tai tehovastus. Tällöin startatessa polttimo syttyy palamaan tai tehovastus lämpenee. Nämä kuitenkin rajoittavat läpi kulkevan virran niin, ettei vahinkoja synny.

Ei kai se radio startatessa ala saamaan mistään satoja amppeereita virtaa sen enempää kuin jos siihen vedetään akulta suoraan miinus ja plus johdot. Starttimoottori toimii tavallaan täs tilantees suurivastuksisena katkaisimena, startti ei lähde siis pyörimään kun saa vain radion läpi sääman verran virtaa. Ei siinä mikään sula. Radio vaan alkaa soittamaan novaa tai maamiehen tietolaaria.  Eihän se polttimollekaan vaikuta kuinka paksulla kaapelilla se on kytketty akkuun, sehän kytketään tavallaan oikosulkuun palaakseen, siis johdot plus ja miinusnapaan, johdon paksuudella ei oo *****kaan väliä eikä sillä onko starttimoottori välissä "katkaisijana".
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: metsajussi - 01.06.14 - klo:13:14
Sillä radion plus-johdolla ei tässä tilanteessa ole mitään merkitystä, kyse on vain siitä  että pääkytkimen ollessa auki ainoa yhteys koneen rungosta akun miinusnapaan on se ylimääräinen radion miinusjohto jota pääkytkin ei katkaise. Radion runko kun voi olla mekaanisesti koneen runkoon yhteydessä, joko kiinnityksensä tai antennikaapelin maan kautta. Ei tietysti välttämättä ole, antenni voi olla lasikuitukatossa ja radio asennettu muoviseen asennustilaan.

Jos tuollainen ylimääräinen pääkytkimen ohittava maadoitusjohto pitää välttämättä olla, niin siihen kannattaisi laittaa joku polyfusen tapainen 'kestosulake', joka palautuu ennalleen ylikuorman loputtua. Silloin ei tarvitse vaihtaa sulaketta jos vahingossa tulee yritettyä startata pääkytkin avoinna.

Fiksumpien radioiden pitäisi kyllä muistaa asemat sun muut vaikka virrat välillä puuttuisivatkin. Liian fiksuissa on taas kaikenmaailman varkaudenestokoodeja ym harmeja jotka aktivoituvat jos sähköt välillä katkeavat...

Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Köntys - 01.06.14 - klo:13:28
Jos tuollainen ylimääräinen pääkytkimen ohittava maadoitusjohto pitää välttämättä olla, niin siihen kannattaisi laittaa joku polyfusen tapainen 'kestosulake', joka palautuu ennalleen ylikuorman loputtua. Silloin ei tarvitse vaihtaa sulaketta jos vahingossa tulee yritettyä startata pääkytkin avoinna.

Ja pieni polttimoko ei tohon tarkoitukseen käy, vaan räjähtää ja sinkoilee paikoiltaan, kun starttimoottori muuttaa akun virran miljoonien amppeerien atomipommiksi?
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Mopomies - 01.06.14 - klo:14:45
Jos tuollainen ylimääräinen pääkytkimen ohittava maadoitusjohto pitää välttämättä olla, niin siihen kannattaisi laittaa joku polyfusen tapainen 'kestosulake', joka palautuu ennalleen ylikuorman loputtua. Silloin ei tarvitse vaihtaa sulaketta jos vahingossa tulee yritettyä startata pääkytkin avoinna.

Ja pieni polttimoko ei tohon tarkoitukseen käy, vaan räjähtää ja sinkoilee paikoiltaan, kun starttimoottori muuttaa akun virran miljoonien amppeerien atomipommiksi?

Jos se polttimo on sarjassa tartin kanssa, niin ei se tartti sano mitään. Jos se on ration maajohdon kanssa sarjassa, niin täytyy sitten laskea minimisyöttöjännite ratiolle, jos se on vähemmän kuin se 12 V.

Jos se on 12V, niin siinä tapauksessa on turha kuunnella novaa (paitsi kolisemassa perässä), kun ratio ei lähe päälle.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Make - 01.06.14 - klo:15:24

Ei kai se radio startatessa ala saamaan mistään satoja amppeereita virtaa sen enempää kuin jos siihen vedetään akulta suoraan miinus ja plus johdot. Starttimoottori toimii tavallaan täs tilantees suurivastuksisena katkaisimena, startti ei lähde siis pyörimään kun saa vain radion läpi sääman verran virtaa. Ei siinä mikään sula. Radio vaan alkaa soittamaan novaa tai maamiehen tietolaaria.  Eihän se polttimollekaan vaikuta kuinka paksulla kaapelilla se on kytketty akkuun, sehän kytketään tavallaan oikosulkuun palaakseen, siis johdot plus ja miinusnapaan, johdon paksuudella ei oo *****kaan väliä eikä sillä onko starttimoottori välissä "katkaisijana".
Mites se radio startatessa alkaa soimaan? Siinähän on jatkuva virta, eli soi jos on päällä pääkytkimestä riippumatta. Startatessa pääkytkin auki kulkee radiossa iso virta suunnittelematonta reittiä.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Köntys - 01.06.14 - klo:15:49

Ei kai se radio startatessa ala saamaan mistään satoja amppeereita virtaa sen enempää kuin jos siihen vedetään akulta suoraan miinus ja plus johdot. Starttimoottori toimii tavallaan täs tilantees suurivastuksisena katkaisimena, startti ei lähde siis pyörimään kun saa vain radion läpi sääman verran virtaa. Ei siinä mikään sula. Radio vaan alkaa soittamaan novaa tai maamiehen tietolaaria.  Eihän se polttimollekaan vaikuta kuinka paksulla kaapelilla se on kytketty akkuun, sehän kytketään tavallaan oikosulkuun palaakseen, siis johdot plus ja miinusnapaan, johdon paksuudella ei oo *****kaan väliä eikä sillä onko starttimoottori välissä "katkaisijana".
Mites se radio startatessa alkaa soimaan? Siinähän on jatkuva virta, eli soi jos on päällä pääkytkimestä riippumatta. Startatessa pääkytkin auki kulkee radiossa iso virta suunnittelematonta reittiä.

Missä se virran määrä sitten suurenee, starttimoottorissako, vaiko siinä paksummassa akkukaapelissa?
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: metsajussi - 01.06.14 - klo:17:58
Jos tuollainen ylimääräinen pääkytkimen ohittava maadoitusjohto pitää välttämättä olla, niin siihen kannattaisi laittaa joku polyfusen tapainen 'kestosulake', joka palautuu ennalleen ylikuorman loputtua. Silloin ei tarvitse vaihtaa sulaketta jos vahingossa tulee yritettyä startata pääkytkin avoinna.

Ja pieni polttimoko ei tohon tarkoitukseen käy, vaan räjähtää ja sinkoilee paikoiltaan, kun starttimoottori muuttaa akun virran miljoonien amppeerien atomipommiksi?

(Labran pöydällä)
Ihan pieni ei käy, koska radion käytössä tarvitsema virta menee sitten myös koko ajan sen polttimon läpi, ja siinä polttimossa ei saisi kuitenkaan juuri voltteja hukkua niillä virroilla mitä radio tarvitsee.
Ei siinä mitään räjähdä ta rikki mene, mutta radio saattaa toimia vähän säröisesti jos se hetkellistä tehoa tarvitessaan ei saakaan sitä kun se lamppu sarjassa rajoittaa sitä. Riippuu radiosta, saattaisi toimiakin jollain ajovalopolttimolla jossa molemmat langat on kytketty rinnan. Melkein pitäisi kokeilla jos asian haluaisi selvittää. Se ei ole hyvä jos radio haluaa ampeerin ja polttimon nimellisvirta on joku 3 A, silloin polttimoon hukkuu jo aivan liikaa voltteja. Olkoonkin että hehkulangan resistanssi on huomattavasti pienempi kylmänä, ennenkuin se alkaa huomattavasti lämmetä...

(Käytännössä)
Radio saanee sen maansa jo kiinnityksensä kautta (tai antennijohdon maan kautta, joka saattaa olla myös huono kontaktiltaan), silloin pienikin lamppu menettelee - kun se maa löytyy radiota käytettäessä jo parempaa reittiä.
Lampulla ei ole silloin muuta virkaa kuin pitää ylläpitojännite radiolle kun pääkytkin on auki. Jos tällöin yrittää startata tai muuten käyttää sähköä, niin se pieni lamppu vaan valaisee nätisti ja muuta ei sitten tapahdukaan.

Eli pieni lamppu on OK.

(edit)
Sellainen etu tuossa polyfusen tapaisessa on, että jos päälle on unohtunut jotakin mainittavia sähkökuluttajia kun pääkytkimen avaa, niin mikään ei juorua tästä ellei se pikku lamppu ole paikassa josta sen palamisen (valaisun) näkee. Vaikka se olisi vain 5W polttimo, niin viikonlopun yli palaessaan sillä saa jo akun vähiin. Polyfusen avautuneen tilan päästämä virta on pienempi, se ei tyhjennä akkua samalla tavalla samassa tilantessa. Polttimo voi varmaan olla paljon pienempikin kuin 5 W kyllä...
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Make - 01.06.14 - klo:18:45


Missä se virran määrä sitten suurenee, starttimoottorissako, vaiko siinä paksummassa akkukaapelissa?
Starttimoottori ottaa virtaa aikalailla radion kestoa enemmän. Suuruusluokkaa 250 A.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: JösseJänis - 03.06.14 - klo:15:29


Missä se virran määrä sitten suurenee, starttimoottorissako, vaiko siinä paksummassa akkukaapelissa?
Starttimoottori ottaa virtaa aikalailla radion kestoa enemmän. Suuruusluokkaa 250 A.

Kyllä se oikeasti on näin. Startti ottaa virtaa vähän enemmän kuin mille radion maajohto on mitoitettu. Kannattaa kokeilla, jos ei itse usko.

Vanhoissa nuppiradioissa, missä asemien haku tapahtuu mekaanisesti, ei ole mitään ongelmaa, vaikka virta välillä katkeaisikin. Asema säilyy. Sama pätee uusiin ja uudehkoihin 2000-luvun radioihin, koska niissä asetukset tallentuvat mikroprosessorille. Asetukset eivät häviä sen enempää kuin tietokoneesta tai kännykästäkään muisti tyhjenny, vaikka akku tyhjentyisikin.

1980-90 -luvuilla tehdyissä radioissa on sitten tätä ongelmaa, että asetusten säilyminen vaatii virtaa. Osassa on pieni akku tätä varten varmistamassa, mutta tänä päivänä se on jo pimentynyt. Radio voi myös kysyä koodia virran katkaisun jälkeen. Joissain vehkeissä koodin kyselyn voi ohjelmoida pois päältä.
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: Mopomies - 03.06.14 - klo:22:30


Missä se virran määrä sitten suurenee, starttimoottorissako, vaiko siinä paksummassa akkukaapelissa?
Starttimoottori ottaa virtaa aikalailla radion kestoa enemmän. Suuruusluokkaa 250 A.

Kyllä se oikeasti on näin. Startti ottaa virtaa vähän enemmän kuin mille radion maajohto on mitoitettu. Kannattaa kokeilla, jos ei itse usko.

Vanhoissa nuppiradioissa, missä asemien haku tapahtuu mekaanisesti, ei ole mitään ongelmaa, vaikka virta välillä katkeaisikin. Asema säilyy. Sama pätee uusiin ja uudehkoihin 2000-luvun radioihin, koska niissä asetukset tallentuvat mikroprosessorille. Asetukset eivät häviä sen enempää kuin tietokoneesta tai kännykästäkään muisti tyhjenny, vaikka akku tyhjentyisikin.

1980-90 -luvuilla tehdyissä radioissa on sitten tätä ongelmaa, että asetusten säilyminen vaatii virtaa. Osassa on pieni akku tätä varten varmistamassa, mutta tänä päivänä se on jo pimentynyt. Radio voi myös kysyä koodia virran katkaisun jälkeen. Joissain vehkeissä koodin kyselyn voi ohjelmoida pois päältä.

Sinnepäin, mutta en rupee väittelemään. ;D
Otsikko: Vs: Päävirtakytkin
Kirjoitti: metsajussi - 04.06.14 - klo:21:33
Luultavasti flashiä tai joku varmennettu NVRAM. Voi toki olla jonkun mikro-ohjaimen sisälläkin tuo muisti.