Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: erik - 01.02.12 - klo:21:07
-
Ollaan täs vaihtamas mettäyhdistelmää hiukan järeempään eikä ton 755 vallun hydrauliikka oo kovin kehuttava pienelläkä kuormaajalla
Uudet sarjat maksaa ihan maltaita eikä käytettynä meinaa saada millään joten ajatuksena ollu että jos sellasen rakentelis ite
Hammasrataspumppu vai säätyvätilavuuksinen? Tuottoa sais olla sen 100 litraa
Paljonko tarvis säiliötilavuutta?
Sähkönen irrotin kaiketi ettei tarvii koko aja vatkata öljyjä nokal?
Mitä muuta tarttis huomioida?
-
eräs pisti perän voa tappiin pumpun suoraan, irrottaa pumpun kun jättää kuormaimen parkkiin... sen verran nuuka ettei ole voinut paljoa maksaa :P :P
-
eräs pisti perän voa tappiin pumpun suoraan, irrottaa pumpun kun jättää kuormaimen parkkiin... sen verran nuuka ettei ole voinut paljoa maksaa :P :P
Varmasti toimiva vaihtoehto mutta ku kärry tulee olemaan mekaanisesti vetävä...
Joten vaihtoehto on vaan nokalle
-
mikä nosturi ja mikä pöytä?
laita säätyvä rexi keulalle koneosapalvelusta. nosturista ja äijästä riippuen 45,71 tai 100cc.
nivelakseliin sitte joku ylikuormakytkin, toi 05 sarjan laatikko on aikas heikko ajovoimanotolla. pakkiratas pettää helposti. turbiinikytkin auttaa kyllä asiaa huomattavasti.
-
Säätyvätilavuuksinen paras, mutta vähän hinnakas. Omassa majorissa ollu nokalla ihan tavan rautakuorinen pumppu ja se pelannu ihan ok kuhan öljyt puhtaat ja kesällä riittävästä lauhdutuksesta pitää huolen. Suosittelisin sen rautakuorisen hammasrataspumpun laittamista ja siihen sellainen vähintään 80 säiliö jos 100 litran tuottoa haetaan. Ja ton vatkaamisenhan voi estää vapaakierrolla, kunhan vaan huolehtii siitä että ns. uutta öljyä aina vähän menossa jäähdyttämään pumppua.
-
mikä nosturi ja mikä pöytä?
laita säätyvä rexi keulalle koneosapalvelusta. nosturista ja äijästä riippuen 45,71 tai 100cc.
nivelakseliin sitte joku ylikuormakytkin, toi 05 sarjan latikko on aikas hikko ajovoimnotolla. pakkiratas pettää helposti. turbiinikytkin auttaa kyllä asiaa huomattavasti.
Kuormainhomma hiukan vielä auki kun käytettyä haetaan
Luokkaa 50kNm bruttonostomomentil
Jossain vaiheessa mahdollisest varustaa hakkuupääl joten pumpussa tarttis olla riittäväst potkua
-
Minä ostaisin käytetyn kuorma-auton hydrauliikka pumpun,sellaisen mallin jossa on sähköisesti ohjattava kuormanpoistoventtiili ja veisin Parkeriin sen remonttiin.
Siihen pitää sitten auton ulosotosta purkaa akselinpätkä,johon liittää kardaanin.Tämä vaatii koneistusliikkeessä käyntiä,että ei tule heittoa akseliin.Pumpun laakeri ei kestä muuten.
Kardaani täytyy olla henkilöauton,tms.että kestää kierroksia.
Nuo "keltaiset" nivelakselit varmaan ravistavat yli 1000kierroksen nopeuksilla
Plootulevystä tekee kiinnitystason pumpulle ja kardaani tukilaakerilla siihen kiinni.
Mulla oli maatilakaivurissa takana näin tehty pumppu kun pehtoorin oma ketjuvirityspaska katkaisi ulosoton akselin volvosta.
Mulla ei tietysti ollut kuormanpoistoventtiiliä.
Se kuormanpoistoventtiili on yksinkertainen voacin mutkapumpuissa,se tulee pumpun liitäntien perään ja sähköllä ohjataan karaa.Pois asennossa pumppu pumppaa vain muutaman litran.
-
Oma versioni:
- peruskunnostettu Rexi
- kardaani tilaustyönä Hardy Spicer'ilta. Suoraan sopivat laipat ja pituus jne.
- sähköventtiilillä pumpun lepuutus (LS-linja tankkiin)
Pelaa kuin Buick. Sanonta jonka merkityksestä eräs Buickin omistava kaveri tosin antaa oman versionsa...
Nykyään tuo on kai sncardan tai joku tuo kardaanifirma.
-
Jos meinaat jonkunmoista hakkuupäätä niin kannattais unohtaa vakiotuottopumppu.Mun käsitykseni mukaan nosturin ja hakkuuppään yhdistäminen järkevästi samaan kiinteätilavuuksiseen pumppuun ei onnistu.
Lämpöä tuommoinen ainakin kehittää runsaasti....ts.tehohäviöitä.
-
Mites olisi se ulosottoon liitettävä vempele.
-
juu, noi vanhat autonkartaanit ja ka-pumput voi kyllä unohtaa. etenkin jos vähänkään enemmän ajaa, korjata saat silti ihan riittävästi jostainpäin konetta joka ikinen päivä..
hakkuupää vaatii ehottomasti säätyvän pumpun. 71cc minimi. kopalta vaikka se peruskunnostettu, olisko hinta jossain 2000e kantturoissa..?
------
ulosottohan täsä jo käytössä kärryn vedolle. muutenkin ulosotto huono pumpun pyöritykseen koska se on hidas, vaatii monesti ylentäjän. energiantuhlausta ensin alentaa moottorin kierokset voimanotolla pahimmillaan 540 ja sitten nostaa suunnanvaihtajalla 2500r/min...
-
hakkuupää vaatii ehottomasti säätyvän pumpun. 71cc minimi. kopalta vaikka se peruskunnostettu, olisko hinta jossain 2000e kantturoissa..?
Jep. 100 cc on mukava jos koneessa löytyy woimaa&wääntöä, ei tarvitse huudattaa. Keto 51:kin riittää usein siinä 1300 kierrosta koneessa kun tekee energia/kuitupuuta, polttoinettakin säästyy ja mieli lepää.
Tiukassa paikassa loppuu sitten kyllä 100 hv hengettömästä kuutosesta vääntö ellei huomaa survaista kaasupedaalia vähän ennakkoon, yleensä loppuu silloin kun tarvii nosturista paljon voimaa samalla kun hakkuupääkin ottaa osansa. Muutaman kerran päässyt sammumaan kun ei ole tajunnut hellittää ajoissa.. se yllättää nopeasti kun koneen kierrokset laskee -> pumppu vaan lisää kulmaa ja pitää tuoton entisellään -> kierrokset laskee lisää -> kulmaa lisää..... siinä on noin sekunti pari aikaa hellätä.
Pelkkään nosturikäyttöön 100 cc ehkä vähän iso, ellei nosturi ole joku oikeasti isoilla tunkeilla oleva. Ainakaan Logmerilla ei noilla tuotoilla oikeastaan koskaan tarvitse vetää liikettä täysille, pöydästä on rajoitettu jokaista karaa. Tietysti jos kuski on oikein taitava ja koko ajan tekee neljää liikettä samaan aikaan urakkavauhdilla niin ... tai jos olisi suuritehoinen hydrauliveto kärryssä, niin sinne saisi litroja uppoamaan. Siinä on säätyvä pumppu kanssa mainio, eräänlainen automaattilaatikko. Eli mekaanisesti vetävä teli, jolle voima siirretään isolla hydraulimoottorilla. Tuotto säätyy automaattisesti ajonopeuteen, vetovoimaa voi muuttaa pumpun painerajan säädöllä.
-
Päädyttiin nyt sit valmiiseen pakettiin kun löytyi sopiva käytetty.
Olisi tullu äkkiseltään laskettuna kalliimmaks varustella toi 755 mettään ja rakentaa siihen taakseajolaitteet yms
-
Päädyttiin nyt sit valmiiseen pakettiin kun löytyi sopiva käytetty.
Olisi tullu äkkiseltään laskettuna kalliimmaks varustella toi 755 mettään ja rakentaa siihen taakseajolaitteet yms
Mikälainen paketti tuli?
-
Päädyttiin nyt sit valmiiseen pakettiin kun löytyi sopiva käytetty.
Olisi tullu äkkiseltään laskettuna kalliimmaks varustella toi 755 mettään ja rakentaa siihen taakseajolaitteet yms
Mikälainen paketti tuli?
Valmet 6400, 925 patu runkosovitteilla ja danfossin sähköohjauksel, 71 rexroth nokalla, patu 110md kärry
-
hakkuupää vaatii ehottomasti säätyvän pumpun. 71cc minimi. kopalta vaikka se peruskunnostettu, olisko hinta jossain 2000e kantturoissa..?
Jep. 100 cc on mukava jos koneessa löytyy woimaa&wääntöä, ei tarvitse huudattaa. Keto 51:kin riittää usein siinä 1300 kierrosta koneessa kun tekee energia/kuitupuuta, polttoinettakin säästyy ja mieli lepää.
Tiukassa paikassa loppuu sitten kyllä 100 hv hengettömästä kuutosesta vääntö ellei huomaa survaista kaasupedaalia vähän ennakkoon, yleensä loppuu silloin kun tarvii nosturista paljon voimaa samalla kun hakkuupääkin ottaa osansa. Muutaman kerran päässyt sammumaan kun ei ole tajunnut hellittää ajoissa.. se yllättää nopeasti kun koneen kierrokset laskee -> pumppu vaan lisää kulmaa ja pitää tuoton entisellään -> kierrokset laskee lisää -> kulmaa lisää..... siinä on noin sekunti pari aikaa hellätä.
--Tossa kaverilla on Pika 4500,siinä on alunperin 100 cc pumppu,moottori Valmet 411n 105 heppainen muistaakseni.Ed omistaja oli yrittänyt virittää konetta laittamalla siihen 145 cc kuution pumpun ja isommat vetomoottorit hakkuupäähän.Tuossa kävi sitten niin,että moottori sammui jos ei se pedaali ollut kaatosahauksen alussa ihan pohjassa,puinnin aikana moottorin kierrokset vaipuivat kauhian sauhun saattelemana 1300 paikkeille.Kun jossain vaiheessa pumppua rempattiinn niin laskelmien perusteella kuutiotilavuus rajoitettiin 128 paikkeille.Tulos oli se että 411 jaksaa nyt pitää tarvittaessa kierrokset ylhäällä ja työ etenee.
--Pitäis vaan joskus muistaa ettei se pelkkä vääntö riitä,teho on kierrosluvun ja väännön tulo.
-
Ei mopetilla mahottomia juu ;)
Jos käyttökohde on sellainen, että maksimitehoja tarvitaan vain harvoin, niin isoon pumppuun voi valita myös maksimitehon rajaavan säätimen. Silloin kevyeen kuormaan saa litroja ja ripeää toimintaa huudattamatta, mutta kun teho (tuotto x paine) nousee riittävän korkealle säädin alkaa rajoittaa litroja ettei asetettu tehoraja ylity.
Käyttäjän pitää sitten tottua siihen että raskaat hommat eivät tapahdu yhtä vikkelästi kuin kevyemmät.
Minua ainakin alkaa hatuttaa jos kone parkuu aina ihan viimeisillään. Olen varmaan tulossa vanhaksi kun kova örinä ja musta savu eivät enää ilahduta - ainakaan normaalissa työnteossa.
-
Tuossa kertomassani esimerkissä on Vickersin pumppu.Siinä ei ole tuota summatehosäädintä,joten on pakko tyytyä max.paine x max.tuotto yhdistelmään...
-
"Päädyttiin nyt sit valmiiseen pakettiin kun löytyi sopiva käytetty."
Aattelin että nyt vihdoinkin laitoit Valmiinpaketin.Huh!Ei sentään.nimerkikki 910+forester 700+200e. :)