Yksi juttu mikä tuli ilmi oli että karttua ei meinaa saada siihen 16 tuuman merkin kohalle, vantista loppuu säätövara tai se on pohjassa, siis vantti lyhyimmillää nyt.
Onko tuo vantti nyt aivan oikein, kun eikös siinä pitäisi olla säätövaraa kumpaanki suuntaan ?
Entä se se kartun etupuolella oleva lattarauta jossa meno suuntaa katsottuna on oikialla puolen 3 reikää ja vasemmalla 2 reikää johon se vanttiruuvi kiinnittyy etu puolelta, miten/mihin tappien paikan muutos vaikuttaa?
Miekään kun en ole mitään raideväleistä välittänyt, niin koittaisin vielä säätää tuota vanttiruuvia, mutta siis juuri toiseen suuntaan, mikäli se ensimmäinen viilu on liian kapea. Olen monet kerrat itsekin hämääntynyt niistä vanttiruuvin merkeistä. Ainakin minulla aura on 16" asetuksilla, mutta vanttiruuvi pitää olla keskemmällä, lähempänä 15" merkkiä. Niiden merkkien merkitystä en oikein tajua, ainakaan ensimmäisen viilun leveyttä ne eivät kerro. Jos vanttia säätää kohti isompaa lukemaa, ensimmäinen viilu kapenee, ja kun säätää kohti pienempää lukemaa, ensimmäinen viilu levenee.
Edessä olevan lattaraudan rei'illä ja tapeilla voi siirtää vetokarttua sivusuuntaan, eli sillä saadaan karkea ensimmäisen viilun leveyden säätö. Kannattaa muuttaa tappien paikkoja, jos siellä varoja on. Vetokartussa on varmaan myös henkselipultit, joita voi löysätä ja siirtää, jos varaa on.
Ongelman ydin voi olla myös ne liian kuluneet maapuolet. Jos lehdet ei ole yhtä kuluneet, maapuolet ei anna tarpeeksi tukea, vaan päästää auran perän heittämään sängelle päin, jolloin koko aura vedettäessä ohjautuu kynnetylle päin, eli ensimmäinen viilu kapenee.
Mutta kokeile rohkeasti eri säätöjä ja eri suuntia, ja mittaa joka välissä, mikä on vaikutus ensimmäisen viilun leveyteen. Siitä se kynnön tasaisuus ehkä eniten on kiinni.