suhteutat sen kokonaiskulutukseen noin 200 miljoonaa kiloa niin tuonnin 10.000.000 kiloa osuus noin 180.000.000 kilon kulutuksesta on noin 5% eli juuri tarpeeksi pitämään hintataso kaupan kannalta sopivana.
***Kenenkäs sitä pitäisi herätä tähän vapaaseen markkinatalouteen? Sika vai maitomiesten? Maitotuotteita tuodaan huomattavastiu isompi osakulutuksesta
No sitä suuremmalla syyllä ihmettelen että mistä tämä ihme kohu ja varsinkin Hämeenlinnan tuottajien täysin aiheeton syyllistäminen? Jos kerran tuontimäärät ovat olleet suurempia kuin sikapuolella ja kovasti kehutun Valion asiat kunnossa niin eihän noin pienellä tuoremaidon tuonnilla voi mitään vaikutusta olla? Miksi siis tämä kohu? Kun olette kerran tottuneet tuontiin ja kilpailuun paremmin kuin me sikapuolella jossa kauppa on onnistunut pienelläkin tuonnilla säätämään hintatason sopivaksi päinvastoin kuin teillä kun olette joutuneet koko ajan ponnistelemaan suuremman tuontipaineen kanssa ja silti olette loistavasti onnistuneet säilyttämään kotimaisen hintatason ja ottamaan tuottoa markkinoilta toisin kuin me sikapuolella niin mistä helvetistä nyt tästä pienestä tuoremaidon tuonnista niin hirveä kohun nousee?
http://www.koillissanomat.fi/?f=3818444
Ja vientitilastoista näyttää sitten muuten siltä että maitotuotteiden vienti on suurempi kuin tuonti? Pitäneekö paikkansa? Mitä se sitten mahtaakin kertoa?
Olet sä aika yksoikoinen
Syyllistäminen johtuu siitä, mistä laajentajien syyllistäminen ja muutenkin maatalouden sisällä kaikki kilpailuun viittaava. Ne, jotka asemiaan parantavat, ovat syyllisiä siihen, että paikallaanpysyjien suhteellinen asema heikkenee. Ja se pitää paikkansa. Mutta miksi pitää aina saada pysyä paikallaan? Muualla mennään eteenpäin ja suomituottajat odottaa, että joku tulee ja kävelee taas yli. Saa taas valittaa....
ucd on oikeassa kun sanoo, että totuus on jossain tuolla puolivälissä. Taitaa totuus olla, että emo-heikin ja muiden kommenteista huolimatta tilat kilpailevat keskenään ja toisen hyöty on toisen tappio. Yhteinen rintama jossain asiassa on estää lisäarvoa tuottavaa toimintaa toisaalla. Maidontuottajatkin kilpailevat keskenään tässäkin. HOMin tuottajat saavat lisäarvoa tarjoamalla kuluttajille halvempaa ruotsalaismaitoa ja suomalainen pidetään edelleen kalliimpana. Valiolla ei ole halpaa maitoa tarjolla, jossei myy omaa alennuksella. Eli ei kyetä vastaamaan suoraan kilpailuun. Eikä edes haluta, vaan luotetaan brändiin, niinkuin tässä pitääkin. Kilpailun seurauksena tuottajahinta voi tietysti laskea, mutta se voi myös nousta, kun pieni pakko on kehittää toimintaa ja tuotteita. Tällöin syntyy aina jotain sellaista, jolla voi tehdä katetta ja tilityskykyä.
Ihminen näyttää helposti olevan kommunisti, kun on menetyspuolella. Kilpailua kyllä vaaditaan, kun itse ollaan hyötymässä.
Vientitilasto taas kertoo, että jostain syystä valio on onnistunut venäjän markkinoilla siinä, missä arla ja kumppanit on onnistuneet heikommin.