Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuka tietää kerääjäkasvit  (Luettu 151306 kertaa)

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Tossa on muuten aika hyvä linkki aiheesta: http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7B34693AE2-9E91-47DF-B8A5-4633E7412627%7D/70417

Mä oon vähän päätymässä siihen, etten ala värkkäämään piensiemenviskurien kanssa. Viljan kylvön yhteydessä valkoapilaa Jukon tankkiin ja sillä mennään. Menee varmaan liian syvään, mutta ei taida olla varjostamassa viljakasvustoa. Kannattaisko tuo apila kylvää siemen- vai apulantavantaiden kautta?

Köntys

  • Vieras
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Valkoapila,rypsi ja joku heinä. Tuommoisella pneuma viskalla äkeenpäällä jälkiharan eteen seoksena. Jos haluaa pruuttailla kesällä niin nostaa sen pneuma himmelin pruuttatraktorin keulalle ja ajaa myrkyt ja kerääjän siemenet samalla kertaaa. Epäilisin että pääsee tuolla pneumalla yli 10 metrin työleveyteen helposti. 10k€ saa jo GPS paikantimeen perustuvia pneumoja.

Täytyykin hommata kymmenmetrinen hardi ja kyppitonnin€n piensiemenpneuma  8)

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Agronautilla on kyllä homma hyvin hallussa. Toisaalla taisi mainita, että tuolla menee heinänsiementäkin hyvin pieniä määriä. Itse taitaa kyllä kylvää kaikki 12 metrin työleveydellä rikkaäkeellä. Muutenkin täytyy kyllä kehua videoita.
http://m.youtube.com/watch?v=RHK9AngaxYI
Don Essex

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Tossa on muuten aika hyvä linkki aiheesta: http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7B34693AE2-9E91-47DF-B8A5-4633E7412627%7D/70417

Mä oon vähän päätymässä siihen, etten ala värkkäämään piensiemenviskurien kanssa. Viljan kylvön yhteydessä valkoapilaa Jukon tankkiin ja sillä mennään. Menee varmaan liian syvään, mutta ei taida olla varjostamassa viljakasvustoa. Kannattaisko tuo apila kylvää siemen- vai apulantavantaiden kautta?

Mulla meni tänä keväänä "uuden" kylvimen kanssa leikkiessä valkoapila  siemenvantaiden kautta, hyvin kasvoi. Lannoitevantaiden kautta saattaa jäädä kasvusto harvaksi, jos nyt oikeasti jotain vaikutusta haluaa.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Tossa on muuten aika hyvä linkki aiheesta: http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7B34693AE2-9E91-47DF-B8A5-4633E7412627%7D/70417

Mä oon vähän päätymässä siihen, etten ala värkkäämään piensiemenviskurien kanssa. Viljan kylvön yhteydessä valkoapilaa Jukon tankkiin ja sillä mennään. Menee varmaan liian syvään, mutta ei taida olla varjostamassa viljakasvustoa. Kannattaisko tuo apila kylvää siemen- vai apulantavantaiden kautta?

Mulla meni tänä keväänä "uuden" kylvimen kanssa leikkiessä valkoapila  siemenvantaiden kautta, hyvin kasvoi. Lannoitevantaiden kautta saattaa jäädä kasvusto harvaksi, jos nyt oikeasti jotain vaikutusta haluaa.

Minkä viljan juureen se meni ja minkälainen oli puintiaikaan? Entä ruiskutusten aikaan?  Että oiskos se kuiteen sittenkin ihan jees jos laittas siellä jo.. ettei liian isoa ja voimaa vievää kesällä/puintia haittaava syksyllä.. ?

edit. noit agronautin videoita kattelin niin siellähän oli tosiaan ihan viksunnäköstä hommaa osaltaan, tuon kultivaattori keulassa, rulla/lautas/mikälie äes milloinkin perässä, sosialisoin kyllä heti itelle, eipä oo tullu puupäälle mieleen omineen.. ! Joskus tietyissä tilanteissa erittäin pätevä systeemi ja kerta-ajolla avot harasoo. Varsinkin jos ja kun kultivaattori mallia ryssä, ni ***** mitä louheikkoa se osaa välillä olla se sen jälki kun sitä koittaa mennä silottemaan.  :-X

Viimeksi muokattu: 02.01.15 - klo:14:59 kirjoittanut maataistelija

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3136
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
No miten jos olis pneuma keulalla ja ruisku perässä ja kylväis vaikkapa persian apilaa ja mcpa ja tablettejä, vaikutasko se josiemen sais vähän kastetta ruiskusta?

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Tossa on muuten aika hyvä linkki aiheesta: http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7B34693AE2-9E91-47DF-B8A5-4633E7412627%7D/70417

Mä oon vähän päätymässä siihen, etten ala värkkäämään piensiemenviskurien kanssa. Viljan kylvön yhteydessä valkoapilaa Jukon tankkiin ja sillä mennään. Menee varmaan liian syvään, mutta ei taida olla varjostamassa viljakasvustoa. Kannattaisko tuo apila kylvää siemen- vai apulantavantaiden kautta?

Mulla meni tänä keväänä "uuden" kylvimen kanssa leikkiessä valkoapila  siemenvantaiden kautta, hyvin kasvoi. Lannoitevantaiden kautta saattaa jäädä kasvusto harvaksi, jos nyt oikeasti jotain vaikutusta haluaa.

Minkä viljan juureen se meni ja minkälainen oli puintiaikaan? Entä ruiskutusten aikaan?  Että oiskos se kuiteen sittenkin ihan jees jos laittas siellä jo.. ettei liian isoa ja voimaa vievää kesällä/puintia haittaava syksyllä.. ?

Kaura/raiheinä laitumeen. En tuota ruiskutusaikaa muista, vaan eihän se silloin kovin isoa ollut. Reippaan annoksen Gratilia sai niskaansa. En tiedä miten valkkarin kasvurytmi eroaa puna-apilasta, mutta ei puna-apilakaan kasva läpi onnistuneesta suojaviljasta, saati sitten tiheämmästä.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Tossa on muuten aika hyvä linkki aiheesta: http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7B34693AE2-9E91-47DF-B8A5-4633E7412627%7D/70417

Mä oon vähän päätymässä siihen, etten ala värkkäämään piensiemenviskurien kanssa. Viljan kylvön yhteydessä valkoapilaa Jukon tankkiin ja sillä mennään. Menee varmaan liian syvään, mutta ei taida olla varjostamassa viljakasvustoa. Kannattaisko tuo apila kylvää siemen- vai apulantavantaiden kautta?

Mulla meni tänä keväänä "uuden" kylvimen kanssa leikkiessä valkoapila  siemenvantaiden kautta, hyvin kasvoi. Lannoitevantaiden kautta saattaa jäädä kasvusto harvaksi, jos nyt oikeasti jotain vaikutusta haluaa.

Minkä viljan juureen se meni ja minkälainen oli puintiaikaan? Entä ruiskutusten aikaan?  Että oiskos se kuiteen sittenkin ihan jees jos laittas siellä jo.. ettei liian isoa ja voimaa vievää kesällä/puintia haittaava syksyllä.. ?

Kaura/raiheinä laitumeen. En tuota ruiskutusaikaa muista, vaan eihän se silloin kovin isoa ollut. Reippaan annoksen Gratilia sai niskaansa. En tiedä miten valkkarin kasvurytmi eroaa puna-apilasta, mutta ei puna-apilakaan kasva läpi onnistuneesta suojaviljasta, saati sitten tiheämmästä.

Ei ehkä läpi, mutta kasitonnarit (köh..todellisuudessa varmaan 4tn..allekirjoittanut  8)) kasitonnareita tavoitellaan kuiteen  ;D ajattelee sitä sillein huolestuneinakin ettei se liika isoksi tule siinä kesänmittaan ja liikaa ime paukkuja pois viljalta.. Sillä kai tuota ajankohtaa arvotaan hiukan missä välissä sen sinne maahan tuikkaa.
Ja jos käy niin että se ottaa lipat, ja sattuu kehnoja kelejä ni tuleeko kuuluisa vi***xmän..

Köntys

  • Vieras
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit

Kyllä sen sata-euroa saa vissiin varmemmin ja helpommin, kun tavoittelee kasitonnarin sijaan yhdeksää  ???

Tupajumi

  • Vieras
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Konekauppiaat lukee euron kuvat silmistä loistaen tätä topiccia. Pääsevät myymään isännille siemenenlevityshärpäkkeitä, joiden hinnoissa tietenkin reilu ympäristökorvauslisä.

Viimeksi muokattu: 02.01.15 - klo:16:32 kirjoittanut Tupajumi

Köntys

  • Vieras
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Konekauppiaat lukee euron kuvat silmistä loistaen tätä topiccia. Pääsevät myymään isännille siemenenlevityshärpäkkeitä, joiden hinnoissa tietenkin reilu ympäristökorvauslisä.

Niimpä, myös piensiemenkauppiaat hieroo karvaisia käsiään, ja jopa sahajauhojen hinnat voi pompsahtaa, kun niitä aletaan kauppaamaan jyväjemmareille piensiemenien lantraukseen  :D ::)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Monenlaista ideaa tuntuu olevan. Tuo kylvön kanssa tapahtuva piensiemenen kylvö on muutoin toimiva juttu, Mutta rikkaruiskutus tappaa nuo apilat. Mitekähän olis jos laittais kaksi sähköllä toimivaa pikkuhuiskaa ja tekis niil puomin jonka päihin ne tulis. tällä sais varmaan siementä koko ruiskuleveydelle. vois sitte ruiskutuksen jälkeen ajella samoja jälkiä.

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Konekauppiaat lukee euron kuvat silmistä loistaen tätä topiccia. Pääsevät myymään isännille siemenenlevityshärpäkkeitä, joiden hinnoissa tietenkin reilu ympäristökorvauslisä.

Niimpä, myös piensiemenkauppiaat hieroo karvaisia käsiään, ja jopa sahajauhojen hinnat voi pompsahtaa, kun niitä aletaan kauppaamaan jyväjemmareille piensiemenien lantraukseen  :D ::)

Sen jo joku sanoi, ei tästä(kään) mitään pisnestä anneta, kyllä näitä kuppaajia löytyy jotka se rahan korjaa pois, ja korot päälle.  :)
Samaahan sitä jo väläyteltiin kun koko paskan suunta taas käännettiin (tukisysteemit), tarpeeksi on taas hetkeen suorakylvökonetta ja kevytmuokkainta ym. myyty, aurakauppa yskii niin pannaas säännöt uusiks ja avot, eiköön saaha taas vältit liikkeelle varastoista..  ;)

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2010
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit
Monenlaista ideaa tuntuu olevan. Tuo kylvön kanssa tapahtuva piensiemenen kylvö on muutoin toimiva juttu, Mutta rikkaruiskutus tappaa nuo apilat. Mitekähän olis jos laittais kaksi sähköllä toimivaa pikkuhuiskaa ja tekis niil puomin jonka päihin ne tulis. tällä sais varmaan siementä koko ruiskuleveydelle. vois sitte ruiskutuksen jälkeen ajella samoja jälkiä.

jotain tommosta itekin ajattelin. mitäs jos ne sähkötoimiset tulis ruiskunpuomeihin kiinni molempiin siipiin. siemenet lentäs heti ruiskutuksen perään traktorin kahta puolen. kelinkin on oltava melko tyven ku kerta ruiskutellaan. ku on 21 m ruutta ja urat ni ei viittis väleihin ajella.

minkä kanssa heinänsiemenet sais lentämään viskalla pitkälle? ja mikä siemen ylipäätään lentää parhaiten? ku en ihan noita heinämiehiä oo ollu  ;D

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Kuka tietää kerääjäkasvit


jotain tommosta itekin ajattelin. mitäs jos ne sähkötoimiset tulis ruiskunpuomeihin kiinni molempiin siipiin. siemenet lentäs heti ruiskutuksen perään traktorin kahta puolen. kelinkin on oltava melko tyven ku kerta ruiskutellaan. ku on 21 m ruutta ja urat ni ei viittis väleihin ajella.

minkä kanssa heinänsiemenet sais lentämään viskalla pitkälle? ja mikä siemen ylipäätään lentää parhaiten? ku en ihan noita heinämiehiä oo ollu  ;D

Pari kaveria testaili tota piensiemenviskan levitystasaisuutta. Juttelivat, että 3,5 metriä oli työleveys raiheinällä.
Käteinen ratkasee