Jatketaanpa vielä...
Cultorin laittamasta kuvasta ja viesteistä voi onneksi jotain päätellä. Cultorin vanha sotaratsu on sen ikäluokan koneita joissa oli aika monessa kohtuullisen lyhyt tankin imuputki (löpö loppui 10m merkkivalon syttymisen jälkeen).
Ei se nyt kovin lyhyt voi olla, kun ei ole vielä koskaan löpö loppunut, vaikka tyhjää näyttävällä mittarilla on ajettu pitempäänkin. Näyttää mittari täyttäkin, jos tankki on täysi.
Suodatin tuossa mallissa on mallia harakanpesä, vastaa heikkotasoista CR koneen esisuodatinta (yli kymmenen kertaa harvempi kuin tämän päivän koneissa) joten tukkeutuminen ei ole ensimmäisenä ongelmana.
Jotain rajaa sentään... epäilen vahvasti ko. suotimen vastaavan sisäkaluiltaan vm. -92
T4 Transporterin suodatinta. Kymmenkunta vuotta sitten alkuperäisellä paikallaan ollut T4:n suodin osasi hyytyä talven (n. -10) yllättäessä kesälaatu tankissa. Suodatin on sijoitettu vasempaan etulokasuojaan ajoviimaan varmaankin kesäajan jäähdytystarpeen takia. Sen jälkeen nostin sen aina ylös talvikaudeksi.
Viikolla hain koko talven metsässä seisoneen 502:n kotiin, kesälaatua tankissa tietysti. Käynnistys vaati pakkosyöttönapin painalluksen ja virta-avaimen käännön, joihin meni aikaa paljon vähemmän kuin lumien putsaamiseen koneen päältä. Joten p*skapuhetta, ettei kesälaatu olisi käyttökelpoista ennenkuin lämpiää reilusti yli samepisteen.
Noita aikoja sitten pitkän linjan Valtrakuskit muistelee ja tukkiin huollot syksyisin CR koneillaan. Naapurin Ännäkin röpötti niin nätisti tyhjäkäyntiä tuossa kujalla, pakkasta -8 astetta .
Kyllä se CR kone kesälaadullakin käy nikottelematta vaikka parinkymmenen asteen pakkasilla, kunhan säilytyslämpötila on yli polttoaineen samepisteen ja kone varustetaan talvikäyttöön sopivaksi. Nuorempi polvi ei vaan taida osata.