Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hakekuivuri  (Luettu 12053 kertaa)

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Hakekuivuri
Olen aina suhatautunut tuohon hakkeen  koneelliseen kuivaukseen hieman skeptisesti. Jos puu annetaan kasalla kuivua kunnolla ennen haketusta, niin hake on silloin ihan riittävän kuivaa, varmaankin luokkaa 30%. Että eikö tuohon hakettevan puun kunnolliseen varastoimiseen ja suojaamiseen sateelta kannata panostaa ::), on huomattavasti kustannustehokkaampaa. Vaikka pysyvä laanipaikka, jossa pääsee aurinko paistamaan ja kunnollinen pohja, jossa ilma kiertää.  Ainahan se kustannuksia aiheuttaa, kun sähkön voimalla puuta kuivaksi puhalletaan.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Hakekuivuri
Olen aina suhatautunut tuohon hakkeen  koneelliseen kuivaukseen hieman skeptisesti. Jos puu annetaan kasalla kuivua kunnolla ennen haketusta, niin hake on silloin ihan riittävän kuivaa, varmaankin luokkaa 30%. Että eikö tuohon hakettevan puun kunnolliseen varastoimiseen ja suojaamiseen sateelta kannata panostaa ::), on huomattavasti kustannustehokkaampaa. Vaikka pysyvä laanipaikka, jossa pääsee aurinko paistamaan ja kunnollinen pohja, jossa ilma kiertää.  Ainahan se kustannuksia aiheuttaa, kun sähkön voimalla puuta kuivaksi puhalletaan.

Olen yhden koe-erän haketta kuivannut viljan kylmäilmakuivurissa. Siitä on yli 15 vuotta enkä enää muista sähkönkulutusta, mutta se oli joka tapauksessa niin pieni, ettei sitä meikäläisen mittakaavassa tarvitse mitenkään huomioida. Hakkeen voi kuivata keväällä ennen juhannusta ilman suhteellisen kosteuden ollessa pienimmillään, jolloin viljan saa helposti liian kuivaksi, eli alle 13 prosentin. Hake kuivuu yhtä kuivaksi samalla ilmankosteudella, joten lähelle 20 kosteusprosenttia päästään hyvin pienellä sähkönkulutuksella.

Koe-erä on edelleen varastossa suurimmaksi osaksi, on pölisevän kuivaa ja säilyy vaikka maailman tappiin, kunhan on ehjä katto päällä.