Jos jätät sen aluskatteen pois niin sama kun jätät sen pellinkin sitten pois
Enpä ole vielä koskaan kuullut, että aluskatetta ei saisi laittaa konehalliin.. Jos halli on kerran 10m korkea niin mikä sen aluskatteen siellä ylhäällä sytyttää??
Pointti tässä on se että päälle tulee konesaumakatto joka on _täysin_ tiivis, toisin kuin esim. aaltopelti, joka tuulettaa harjapellin alta aluskatteen ja ruoteisen välisen tilan. Konesaumaankin on tarkoitus asentaa harjalle muutamia tuuletustötteröitä, mutta rakenne on muutoin huomattavasti tiiviimpi kuin muut peltivaihtoehdot, joten aluskate voi aiheuttaa riskin ruoteiden kuivumiseen.
Kun googlailee termeillä konesauma ja aluskate, niin moni ammattilainen on sitä mieltä että aluskatetta ei konesaumapeltikatoissa avovinteillä tarvitse, koska tiheä aluslaudoitus (1-2cm väleillä) toimii tavallaan aluskatteena, joka imee ja haihduttaa kondensoituvan veden.
Mutta kaikki esimerkkitapaukset ovat lämmitetyissä asuintaloissa ja niiden avovinteillä. Mutta tässä tapauksessa kyseessä on kylmä tila, jossa ei näitä lämmittämisestä johtuvia tiivistymisiä tule. Työnä ja kustannuksena aluskate ei ole kovin iso, nyt vain mietin sitä mikä on paras rakenteellinen ratkaisu kestävyyden kannalta.