Nyt vasta ehdin irroittaa tuon paineakun, siinä lukee 105 bar ja 1,4l. Varmaankin on 105 täyttöpaine ollut sitten kun ei näissä alkuperäispallukoissa ole täyttöventtiiliä. Vai onko sittenkin pallukan maksimipaine 105bar ja ollut tuo 90bar täyttönä?
Olisiko tuossa sopiva kun tilaa sopivalla täytöspaineella?
http://www.hydrauliikkakauppa.fi/paineakku-p-4806.html
huomaako paineakusta jotenkin, että se on rikki? Suljetussa järjestelmässä sen ehkä huomaa, kun tulee väljää liikettä, jos kaasu poistuu pallosta. Jos sinne kaasun tilalle lisää öljyä, niin jousto loppuu ja esteeseen osuessa se aura ei vältä, jotain menee rikki... kivi, aura, traktori tai kuskin pää. Entäs ne systeemit, kun pallo on esimerkiksi etukuormaajan nostolinjassa tai kylvövantaiden painotuksessa ottamassa vastaan iskuja. Silloin kaasu voi olla hävinnyt ja tämä tulee ilmi vasta kun muutama vannas on vedetty kappaleiksi.
Pitääkö se akku viedä johonkin, jossa se kaasun paine mitataan? Vai selviäisikö jollain helpommalla konstilla, jos irroitettuna punnitsee, kaasu painaa kuitenkin vähemmän kuin öljy?
Yksi keino selvittää kaasun esipaine (ja siis ylipäätään olemassaolo) on liittää öljypuolelle öljyn syöttö ja samaan linjaan painemittari.
Kun painaa öljyä hitaasti akkuun päin, pitäisi mittarin lukeman nousta yhdellä vipsauksella siihen kaasun painetta osoittavaan arvoon. Ennen tätä painetta mikään ei paineakussa jousta ja mittarin pitäisi siis heti nousta arvoon jossa kaasu alkaa antaa periksi. Siis yli kaasun paineen. Tästä eteenpäin mittari nousee hitaasti, suhteessa öljyn virtausmäärään.
Kun akussa on täydet paineet niin saman voi tehdä myös toisinpäin, letku ja mittari akussa. Aletaan päästää öljyä hitaasti poispäin, viisari laskee hitaasti ja lineaarisesti, kunnes putoaa yht'äkkiä nollaan. Paine josta äkkilasku alkoi on kaasun esipaine.
Jos akku käyttäytyy kuin tulpattu letku eli nousee heti täysille ja vastaavasti putoo saman tien nollille, on sieltä kaasut karanneet omille teilleen. Joko täyttöventtiilin kautta tai sitten kalvo on rikki.