Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljamarkkinat  (Luettu 19037 kertaa)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Viljamarkkinat

Nyt ne on keksiny uutena tuon DON arvon.  Sillai saadaan kauraa rehuksi ja hintaa alas.
Kyllä tämä on ollut jo kauan pelissä mukana. Siihen ei vaan normivuonna tule kiinnittäneeksi huomiota.

Nuo laatuhommathan aina elää tilanteen mukaan. Rehupeikko se siellä vaanii laatuviljan tuottajaa. Mutta sitten kun tulee tarpeeksi suuri hätä niin kaikki käy. Monta vuotta mittailtiin kauran hehtolitrapainoja, että riittääkö 58kg. Sitten vaan tehtiin yks, kaks, päätös, että ei se niin tarpeellista olekaan. Kevyempikin kelpaa.

Yleensä nuo viljanvälityspuulaakit ovat aivan perseestä. Kaikista paras on koittaa asioida suoraan loppukäyttäjän, esim myllyn kanssa. Ne tietävät tilanteen mukaan kulloisenkin tarpeensa ja laaduissa voidaan joustaa yllättävästikin alaspäin. Välitysfirman täytyy aina myydä hyvää tavaraa, mikä tietää tiukkoja laatukriteereitä.

Kyl tilanne on nyt sillai että kylmis ei tiedä totuutta tästä asiasta.

Keskon kautta sai menemään vientikauraksi ilman homemittausta. Agrin kautta ei onnistunut.

Ei aikaisempina vuosina tämmöstä ollut. Hehtopainoa ja kosteutta vain jännäiltiin.

Talven päällä tulee moni poika yllättymään kun suurimokaurakuorma tulee paluukuormana takasin.

Tietysti Raisiolla on rehusiilo vieressä mihin sen voi hätäpäissään jättää mutta hinta on sit 170€/tn.
Kui mää ain olen paras?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viljamarkkinat
Se on katos täällä Nokian vierellä maailma hiukan erinäköinen, kuin siellä meren rannalla.

Ei minun kannata tuupata kauroja vientisatamiin, kun Raision kauramylly on paljon lähempänä. Hinta yleensä täysin kilpailukykyinen ja rahti edullisempi.

Raisiolla tämä Don on ollut arkipäivää 2010 (neg), mutta 2011 yllättäen tätä ei ole mitattu ja tänä vuonna minulla ei ole kauraa ollutkaan viljelyssä. Raision nettipalvelusta ei ole enää saatavissa ennen vuotta 2010 olevia tietoja :(

Eikös laatuviljoista joudu yleensä lähettämään esinäytteen? Ei tässä vielä tarvitse paluukuormia pelätä...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Viljamarkkinat
Se on katos täällä Nokian vierellä maailma hiukan erinäköinen, kuin siellä meren rannalla.

Ei minun kannata tuupata kauroja vientisatamiin, kun Raision kauramylly on paljon lähempänä. Hinta yleensä täysin kilpailukykyinen ja rahti edullisempi.

Raisiolla tämä Don on ollut arkipäivää 2010 (neg), mutta 2011 yllättäen tätä ei ole mitattu ja tänä vuonna minulla ei ole kauraa ollutkaan viljelyssä. Raision nettipalvelusta ei ole enää saatavissa ennen vuotta 2010 olevia tietoja :(

Eikös laatuviljoista joudu yleensä lähettämään esinäytteen? Ei tässä vielä tarvitse paluukuormia pelätä...

Viljavan kaveri sanoi että jos hän ottaa samasta näytteestä 3 analyysiä niin tulee myös 3 eri tulosta.

Joten esinäytteellä ei ole mitään merkitystä.
Kui mää ain olen paras?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viljamarkkinat
Meinaatko, että Don on sellainen arvo, että se putkahtelee mielivaltaisesti ja sattumanvaraisesti esille. Kyllä minä tähän ikään mennessä olen oppinut luottamaan siihen, että jos esinäytteen otan siten kuin se kuuluu tehdä ( 3 kuupallista jokaisesta kuivauserästä) ja siitä lähetän näytteen, niin aika pitkälle se pitää paikkansa. Tietysti arvot aina hiukan elää, mutta aika huono tuuri saa olla, että tuo Don arvo putkahtaa myöhemmin esille.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Viljamarkkinat
Meinaatko, että Don on sellainen arvo, että se putkahtelee mielivaltaisesti ja sattumanvaraisesti esille. Kyllä minä tähän ikään mennessä olen oppinut luottamaan siihen, että jos esinäytteen otan siten kuin se kuuluu tehdä ( 3 kuupallista jokaisesta kuivauserästä) ja siitä lähetän näytteen, niin aika pitkälle se pitää paikkansa. Tietysti arvot aina hiukan elää, mutta aika huono tuuri saa olla, että tuo Don arvo putkahtaa myöhemmin esille.

Kyllä se arvo voi olla mielivaltaisesti lähes mitä vain.  Tämmönen käsitys mulla on.

Mutta tietysti sen mukaan mennään mitä analyysi näyttää.
Kui mää ain olen paras?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viljamarkkinat
Esitin vähän huonosti tuon asian, mutta olkoon nyt noin.

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Viljamarkkinat
Se on aika arpapeliä tuo myrkkyjen mittaus. Monta kuormaa on palautettu tänä syksynä. Esinäytteet puhtaat, kippauspaikalla tuomio, että polttolaitokseen, ei kelpaa edes rehuksi. Seuraavalla yrityksellä tuomio, polttolaitokseen ei,kelpaa rehuksi.

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Viljamarkkinat
Kyl tilanne on nyt sillai että kylmis ei tiedä totuutta tästä asiasta.

Keskon kautta sai menemään vientikauraksi ilman homemittausta. Agrin kautta ei onnistunut.

Ei aikaisempina vuosina tämmöstä ollut. Hehtopainoa ja kosteutta vain jännäiltiin.

Talven päällä tulee moni poika yllättymään kun suurimokaurakuorma tulee paluukuormana takasin.

Tietysti Raisiolla on rehusiilo vieressä mihin sen voi hätäpäissään jättää mutta hinta on sit 170€/tn.
Keskon viljakauppaa tunteva viskaali kertoi ettei syksy riitä jos jokaisesta nupista ja perävaunusta määritetään toksiini pitoisuus ja siksi toisekseen ei Keskolla ole paikkaa mihin se perävaunuun jäävä korkean toksiininen tavara laitetaan kun ei  ole rehuteollisuutta nielemässä tavaraa.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Viljamarkkinat
Kyl tilanne on nyt sillai että kylmis ei tiedä totuutta tästä asiasta.

Keskon kautta sai menemään vientikauraksi ilman homemittausta. Agrin kautta ei onnistunut.

Ei aikaisempina vuosina tämmöstä ollut. Hehtopainoa ja kosteutta vain jännäiltiin.

Talven päällä tulee moni poika yllättymään kun suurimokaurakuorma tulee paluukuormana takasin.

Tietysti Raisiolla on rehusiilo vieressä mihin sen voi hätäpäissään jättää mutta hinta on sit 170€/tn.
Keskon viljakauppaa tunteva viskaali kertoi ettei syksy riitä jos jokaisesta nupista ja perävaunusta määritetään toksiini pitoisuus ja siksi toisekseen ei Keskolla ole paikkaa mihin se perävaunuun jäävä korkean toksiininen tavara laitetaan kun ei  ole rehuteollisuutta nielemässä tavaraa.

Ei siinä mene kuin 15 min korkeintaan kun se analysoidaan. 

Mutta on kusinen tilanne kun kuorma on lapioitu jostain riihestä ja sit ilmoitetaan ettei kelpaa.

Uusi osoite on sit Raision rehusiilo Raisiossa.

Ja siin menee uusiks kaikkien aikataulut siltä päivältä.
Kui mää ain olen paras?

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2798
Vs: Viljamarkkinat
Tukipeikolta päiväunirytmi sekaisin? ???

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Viljamarkkinat
Tukipeikolta päiväunirytmi sekaisin? ???

Se jos mikä vituttaa.  :D
Kui mää ain olen paras?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Viljamarkkinat
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Viljamarkkinat
Syy vaihteleviin tuloksiin lienee näytteen koko, eli analyysiin ei kerralla liene montaa jyvää osuvan, joku kauppamies väitti, että lähinnä yhtä jyvää vastaava määrä, joten ei ihme jos tulos vaihtelee helposti.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Viljamarkkinat
DON-arvo on keskimäärin korkealla tänä vuotena, kyl korkeista määristä on elukoille haittaa. Homemyrkkyjen imeyttäminen maksaa muistaakseni jotain 30-40€/lehmä/vuosi, tuo hoidetaan lisäaineella jota käytetään yleisesti maailmalla. Suomessa ei juurikaan..

Onneksi on vielä vuoden 2011 homeeton sato myymättä, pääsee lanttaamaan DONit matalalle  ;D Mulla on laatukäsikirjassa suunnitelma homekatastrofien yms. varalle, joten tämän vuoden tilanne vaan piti osata ennakoida viime vuonna. Maatalouden kannattavuus perustuu juuri tällaisiin tekoihin, eikä "tekstiviestien lähettämiseen MaasTullin ininäpalstalle"  :) 8)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5900
Vs: Viljamarkkinat
Nouseeko tuolla puidessa viljan DON arvo?  ???

http://www.youtube.com/watch?v=sBQLLG-BAY8&feature=related