Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuivurin perustuksen teko  (Luettu 16601 kertaa)

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Ei harkkoja. Ne murenee.

tuntuu ne tuos tunkion seinäski kestäneen ja sitäki raavitaan jonku kerran vuores ::)
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5906
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Ei harkkoja. Ne murenee.
Nyt taitaa mennä Timpalta valumuotti ja lecaharkot sekaisin..

Kyösti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 206
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Elementin ylivoimaa  ;D
Mää en noista kuivurin perustuksista mitään ymmärrä, mutta eikös se elementti ole kielletty....eihän sitä saa navetan seinäänkään laittaa. Rättiseinää vaan, vaihtuu ilma eikä rotat viihdy... mut noin niinkun vakavasti niin elementtirakentaminen on nopiaa, kait niille omille tai työmiesten hielle ja kyyneleillekin pitää joku hinta laskea.

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Pikkasia kysymyksiä kuivurin pohjarakenteista, joita tuossa tänä syksynä noussu ilmoille. Ensinnäkin kannattaako pakettityyppiseen kuivaamoon tuutata seinäsydeemit elementeistä, vai kannattaako suosiolla käyttää reilusti omaa työtä ja tehdä harkosta. Sitten ihan käytännön kysymys jos päätyis tekeen harkosta, niin miten ne seinät saa pystyyn, kun seinäkorkeus on luokkaa melki 5 metriä, niin miten porukka sinne on latonut harkot? Mihinkä hintaan suurinpiirtein tuommosen 250-300 millisen harkkoseinän neliöhinta on teon jälkeen asettunut, kun tuossa ite sitä laskeskellu ja jotain arvoi saanu, mutta että mitä se on todellisuudes. Ja halapoja petonkielementtitehtaita saa kanssa vinkata. Ja tietty perustustenteosta harkosta kanssa, jos o joutilaita seppiä.

Kymmenen vuotta sitten Antin 4*5 pohjalle tehtiin valuharkoista seinät. Verta, hikeä ja kyyneliä: kummasti homma alkaa hidastumaan, kun maanpinnalta aletaan nousta. Haki-telineille sai nostettua madaltamalla puolitettuja harkkolavoja, mutta ei se silti merkittävästi vähennä korkeuden kasvamisesta syntyvää lisäpunnerrusta ja kiipeilyä. Eikä niitä lavoja ainakaan etukuormaajalla pysty nostamaan joka puolelle rakennusta. Käytännössä joudut tekemään kolme harkkovalua, ja päälle vielä neljänneksi tasausvalun. Lisäksi tulevat erinäiset aukkojen yms. laudoitukset ja mahdolliset korjausvalut esim. ikkunoiden kohdan täyttöön. Lopputuloksena projekti oli myöhässä viimeistään siinä kohtaa kun täyttöä ei uskaltanut tehdä ennen betonin kovettumista yms. Ja ilman täyttöä itse kuivurin kokoaminen oli alusta lähtien kiipeilyä ja tavaroiden nostelua yli 5 metriin. EN SUOSITTELE!

Suosittelen elementtejä, ehdottomasti! Muutamien tonnien "säästö" hartiapankilla tuottaa lisäksi pölynpesien, puhtaanapidon ja ulkonäön suhteen huonomman lopputuloksen. Hukkaat helposti viikkoja muutoinkin lyhyestä rakentamiskaudesta harkon punnerrukseen, sen sijaan että pääsisit kokoamaan itse kuivaamoa ajan kanssa ja huolella. Satsaisin itse ennemmin siihen, että pienetkin yksityiskohdat/ jutut kuivurissa saadaan edes lähes valmiiksi yhden kesän kuluessa. Ja näitä "yllättävästi aikaa ja rahaa" imeviä yksityiskohtia muuten riittää "valmiissa paketissa  ::)".

Kysy ajoissa tarjouksia elementeistä, ja aina paikalleen asennettuina!. Kun lisäksi asetat vielä asennuksen tarkkuudelle esim. 10 mm toleranssin, helpottuu itse paketin rakennus huomattavasti.

JK. Jossain Käytännön Maamiehessä 2000-luvun alkuvuosina oli hyvä juttu pakettikuivurin rakentamisesta.

JKK. Jos rakentaisin uudestaan, harkitsisin vakavasti teräspilareita ja yksitasoratkaisua yliajettavalla kippauskuilulla "Ruotsin tyyliin".
Slippin 'n sliding

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Minusta tuo teräspalkkirakenne olisi kaikista paras(jo anturavalukin on iso työ ellei oikein aikaa ole.).Joku asiansa osaava rautarakenneporukka hiiappiautolla tekee sen nopeasti,kaatosuppilon myös plootusta.Sitten kevyemmät kokoonpanotyöt voi itse tehdä,peltiverhoilut,ovet ikkunat ym.Perustuksesta kannattaa koittaa tehdä niin korkea että elevaattorin alipää ei ole vesikaivo samalla.Kauhea työ isosta kuivurista silti vaikka perustan teettäisi.Kattohuoneistonhan voi tehdä maassa ja nostaa nosturilla sinne päälle.Olen nähnyt muutamia rautapalkkien päällä olevia kuivaamoja,jopa ettei alaosaa ole edes verhoiltu pellillä tai laudoituksella.Aika lienee loppunut.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Oon kyllä vahvasti sitä mieltä että elementit ilman muuta. Jos yhdes kesäs meinaat tehdä pakettikuivaamon alusta loppuun niin sulla ei oo edes aikaa tuhrata harkkojen kans! Meille tehtiin 2001 tai 2002 pakettikuivaamo kolmen tilan kimppaan. Lisäksi meillä oli palkattuna yks kirvesmies ja itse kuivaajan kokoamisessa oli ammattimiehiä mukana. Silti kuivaajan valmistumisesta ekan satsin kuivaamiseen tais mennä vajaa viikko...

oon tuos seurannu yhtä kuivurityömaata johon piti tulla kuivaajan pystytysporukka kesäkuun lopus. Valoivat itse kivijalan muotteihin ja eipä siinä sitten kivijalan lisäksi muuta ookkaan valmiina tänä päivänäkään... Jos nyt tekisin kuivaajaa niin perustukset rauhassa ja huolella yhtenä kesänä ja jatkaisin siitä ylöspäin seuraavana kesänä!

JVN

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 39
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Ite tein elementeistä, kun laskin et se tulee halvemmaks ku ei nykyään oikeen taida tota talkootyövoimaa harkkojen nosteluun kovin helposti saada.
Elementeissä halvimman ja kalliimman tarjouksen ero oli 15 tonnia et kannattaa kysellä...

erppo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 209
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Kaikenlainen muuraminen, olipa kyseessä tiili tai harkko, kannataa unohtaa, jos vähänkin suurempaa laitosta haaveilet.
Elementtien teko itsekin on helppoa. Tasataan tulevan kuivaamon lähelle sopiva alue, johon tehdään muotit. Raudoitukset on helppo asentaa ja laitoihin tartuntaraudat, joista elelmentit hitsataan kiinni toisiinsa.  Näin tehty elementti ei ulkonäöltään ole alapuoleltaan missiluokkaa, mutta varmasti ajaa asiansa rakenteen osana. Elementtien kuvumista odotellessa on aikaa tehdä antura ja pohjalaatta.  40 sentin hyvin raudoitettu antura kyllä kantaa, jos pohja vain pitää. Muista vahvistaa myös sisälle tulevien pilarien alustat. Näin tehtiin aikoinaan oman kuivaamon perusta ja on palvellut moitteetta jo yli 20 vuotta. Toinen juttu onkin sitten , saako nykysäänösten mukaan itse ko. elementtejä tehdä kantaviksi rakenteiksi.

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Teet reunavahvistetun laatan ja siihen elementit asennettuna.
Käteinen ratkasee

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Ensin naimisiin sellaisen naisen kanssa joka omistaa pari korttelia Turusta ja 600 ha hyvää metsää. Siinä on hyvä peruskivi kuivurille  ???

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Ensin naimisiin sellaisen naisen kanssa joka omistaa pari korttelia Turusta ja 600 ha hyvää metsää. Siinä on hyvä peruskivi kuivurille  ???

 Mut toivottavasti ei itse asuis Turuus! Sitä ei kenenkään psyyke kestä...
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5906
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Tuossa kun olen useampaa kuivurityömaata seurannut ja itsekin pienen laajennuksen tehnyt niin millä tavalla tahansa sen perustuksen sitten tekee tai teettääkin niin kannattaa ihan alusta asti henkisesti varautua siihen että on kahden kesän mittainen projekti ennenkuin kuivataan..   ;)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Ensin naimisiin sellaisen naisen kanssa joka omistaa pari korttelia Turusta ja 600 ha hyvää metsää. Siinä on hyvä peruskivi kuivurille  ???

 Mut toivottavasti ei itse asuis Turuus! Sitä ei kenenkään psyyke kestä...

Mä on käyn monest` Turuus ja ain se o yht tuska  :P

farmex

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 671
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Turku onkin maalaisjuntille liian suuri taajama. ;D

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kuivurin perustuksen teko
Turku onkin maalaisjuntille liian suuri taajama. ;D

Ei kun liian pieni. Eihän Turussa oo kuin Anikaisten mäki, täl pual ja tois pual. Sitten on Puutori. Kane- Records lopetti ja Wiklundin alapuolella ollut tupakkakauppa ei myy enää Työmiestä  :'(