Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe N sarjalainen  (Luettu 11154 kertaa)

Waltteri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 209
N sarjalainen
Harkinnassa olisi n141a hankkiminen kuormainkoneeksi. Vaihdossa olisi menossa 8150 valtra. Mietityttää vaan kuutosesta neloseen siirtyminen? Kuormainhommaan n:läinen olisi tietysti huomattavasti parempi, mutta entäpä sitten vetohommat: 14 motin paskavaunun vetäminen, samanpainoinen maansiirtokärri yms. Miten ännä pärjää näissä. Koeajossa tuntui ainakin vetävän vähintäänkin yhtä hyvin, kun piristetty mega. Painohan näissä on juuri sama ja akselivälikin taitaa olla samaa luokkaa. Saakos ännään muuten 42" renkaat? Millä kierroksilla mahtaa kulkea 50 km/h 650/38 renkailla?
Toinen vaihtoehto olisi tietysti t131, mutta sitä ei ilmeisesti saa advance versiona. En tiedä olisiko 131 hitek kuormainhommaan parempi kuin entinen mega? Ainakin akseliväli olisi vähän pidempi, mutta keula on ainakin yhtä pitkä. Kuinka 75 litran hydrauliikan tuotto riittää 65 kuormaimelle? onko ero advancen hydrauliikkaan kuinka suuri, hydrauliliittimet kuitenkin kuristavat virtausta huomattavasti.
Laittakaapas kommenttia tulemaan kyseisestä aiheesta!! Ennenkaikkea kiinnostaa jos jollain on kokemusta kutosesta neloseen siirtymisestä, onko harmittanut jälkikäteen?

Jack

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: N sarjalainen
Tuli puolitoista vuotta sitten 141 advance eikä ole tullut kaduttua. Kulkee hienosti tienpäällä (jouset edessä ja hytissä). Jaksaa vetää yllättävän hyvin nelos koneeksi, keväällä kylvökoneen veturina (4m rapidi)  syksyllä perässä 20 kuution viljakärrit eikä ole vielä tarvinnut naapuria päästää mäessä ohi. Ennen kylvetty 6 pyttysellä piristetyllä nh lla molemmissa tietenkin omat hyvät ja huonot puolensa. 53 ajellessa kierrokset on 2300 paikkeilla. Vikoja ei ole ollut muita 400h kohdalla pakosarja vuosi lohkon välistä (vaihdettiin takuuna) ainut puute on ollut että jossain tietyssä työssä olisi kaivannut vähän pikavaihteita lisää (joita nyt viimein saatiin) Ainakin omasta mielestä 141 olisi parempi vaihtoehto kuormainkäyttöön.

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: N sarjalainen
Harkinnassa olisi n141a hankkiminen kuormainkoneeksi. Vaihdossa olisi menossa 8150 valtra. Mietityttää vaan kuutosesta neloseen siirtyminen? Kuormainhommaan n:läinen olisi tietysti huomattavasti parempi, mutta entäpä sitten vetohommat: 14 motin paskavaunun vetäminen, samanpainoinen maansiirtokärri yms. Miten ännä pärjää näissä. Koeajossa tuntui ainakin vetävän vähintäänkin yhtä hyvin, kun piristetty mega. Painohan näissä on juuri sama ja akselivälikin taitaa olla samaa luokkaa. Saakos ännään muuten 42" renkaat? Millä kierroksilla mahtaa kulkea 50 km/h 650/38 renkailla?
Toinen vaihtoehto olisi tietysti t131, mutta sitä ei ilmeisesti saa advance versiona. En tiedä olisiko 131 hitek kuormainhommaan parempi kuin entinen mega? Ainakin akseliväli olisi vähän pidempi, mutta keula on ainakin yhtä pitkä. Kuinka 75 litran hydrauliikan tuotto riittää 65 kuormaimelle? onko ero advancen hydrauliikkaan kuinka suuri, hydrauliliittimet kuitenkin kuristavat virtausta huomattavasti.
Laittakaapas kommenttia tulemaan kyseisestä aiheesta!! Ennenkaikkea kiinnostaa jos jollain on kokemusta kutosesta neloseen siirtymisestä, onko harmittanut jälkikäteen?

t131:stä ei saa advance versiona mutta t151:sen saa.

kannattaa ottaa molemmista tarjous siis n141 ja t151.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: N sarjalainen
JOS sinulla ei ole omaa öljylähdettä ja JOS tarvitset töissäsi useimmiten yli sadan heposen tehoja, heitä helevettiin se nelonen.
Kun mennään reilusti yli sadan hevon tehontarpeen, huutaa nelonen solmu punaisena ja vastaavasti kuutonen hörisee "pintakaasuvaiheessa" ja löpön kulutus on sen mukaista kun puhutaan SAMAN AIKAKAUDEN verrokeista.

Toinen huomionarvoinen jutska nelonen/kuutonen on alarekisterin vääntö.
Kuorma, jonka nelonen ottaa liikkeelle jostakin pehmeästä pellon nurkasta pakat savuten kaasupoljin liki lattiaa, selvittää kuutonen yleensä lähes tyhjäkäynnillä. Monessakin hommassa vääntö on nimellistehoa tärkeämpi tekijä.

Jos ajattelet viritysasteita tehot liki sataviiskymmentä hp nelonen/kutonen, siitä nelosesta on kiusattu jo lähes kaikki ulos ja se kuutonen on vielä liki katepillariviritystä.

Siinäpä joitakin tekijöitä, joita ainakin itse vertailen nelosen ja kuutosen välillä kokemuksella joka on kertynyt 24 vuoden ajalta molempia moottorityypin edustajia rinnatusten omistaen.

Vielä noista nelosista. Olen aina sanonut tuota ämmää (150) maailman laiskimmaksi lähes sataviiskymmen heppaiseksi, mutta täytyy tunnustaa tietämättömyyteni. Oli se sataneljäykkönen vielä, jos mahdollista, koeajon perusteella vielä laiskempi.


Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Jack

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: N sarjalainen
Totta toinen puoli ala-pertin kirjoituksessa.. samassa työssä samalla koneella samantehoisten  6 ja 4 pyttysen polttoaineen kulutus on kyllä samaa tasoa. ei tule voima 6 seekaan ilman löpöä. sitä ihmettelen jos katepillari virityksinen 150hp kuutonen on sähäkkä verrattuna "tappiin" viritettyyn 4 seen kannattaa laittaa kokeilla töissä sitä eikä tyhjää konetta liikkeen pihalla ;) eri asia on kun aletaan puhua 200+ kuutos koneista sitten tippuu nelonen kyydistä tai otetaanhan uudesta fergusonnista 370hp ja nelonen samalla viritys asteella olisi 235 heppanen...
 

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: N sarjalainen
käytäntö on osoittanut että kuutonen vie vähemmän soppaa. Luultavasti johtuu siitä, että kuutoskonetta voi käyttää paremman alaväännön vuoksi pienemmillä kierroksilla.

Radon

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: N sarjalainen
Kuormainkonetta ei ilman muuttuvatilavuuksista pumppua PISTE, ja tosiaan renkaisiin kannattaa panostaa.

Parempi tuo nelonen on kuormainkoneena muutenkin.

Kulutus nousee jos liian tiukille laitetaan kone se ei liene yllätys kenellekään, ja nuhaisia ovat vakiona kaikki mutta onneksi siihen on lääke.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: N sarjalainen
Lainaus
Totta toinen puoli ala-pertin kirjoituksessa.. samassa työssä samalla koneella samantehoisten  6 ja 4 pyttysen polttoaineen kulutus on kyllä samaa tasoa. ei tule voima 6 seekaan ilman löpöä. sitä ihmettelen jos katepillari virityksinen 150hp kuutonen on sähäkkä verrattuna "tappiin" viritettyyn 4 seen kannattaa laittaa kokeilla töissä sitä eikä tyhjää konetta liikkeen pihalla  eri asia on kun aletaan puhua 200+ kuutos koneista sitten tippuu nelonen kyydistä tai otetaanhan uudesta fergusonnista 370hp ja nelonen samalla viritys asteella olisi 235 heppanen...

Jos huomasit, tuossa aiemmin oli maininta "solmu punaisena" ts siinä vaiheessa, jossa nelonen antaa kaikkensa, murisee se kutonen paremman vääntönsä ansiosta vielä "pintakaasuvaiheessa" ja soppaa säästyy, koska sen tehoja ei tarvitse kiusaamalla kiusata esille.

Siinä viritysasteessa en maininnut sähäkkyydestä mitään.
Tarkoitin sillä vaan sitä, jotta mitä viritetympi moottori, sen kapeampi vääntöalue joka sijaitsee siten yleensä myös korkeammilla kierroksilla.
Siitä se kutosen "katepillariviritys", josta voima ja vääntö tulee luonnostaan ja alemmilla kierroksilla eikä siihen tarvita vippaskonsteja siinä määrin, kuin neloseen.
Sitä kautta se virtysaste vaikuttaa moottorin luonteeseen ja siihen polttoaineen kulutukseen ja on sillä oma vaikutuksensa myös moottorin kestävyyteen.

Siitä koeajotilanteesta olen samaa mieltä, nuo liikkeen pihalla järjestettävät tilaisuudet ovat kyllä enemmänkin kirkonkylän poikia varten. ;)



Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: N sarjalainen
paikallisella maansiirtofirmalla on N141a 9motin maakärryn veturina ja talvella lumitöissä. Ero m150 on kuulemma suuri niin vetohommissa kuin kuormainomiaisuuksissa ännän eduksi. Ilman kutostakin pärjännee?
allekirjoittanut

N

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: N sarjalainen
Tuossa 4/6 sylinterin erossa ei kannata olla ennakkoluuloinen. Koeajokone väänsi mukavasti ja menee oikeasti vähällä löpöllä kun ajaa viisaasti. Kyseessä olivat N121 ja N141 koeajossa.

agricult

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: N sarjalainen
JOS sinulla ei ole omaa öljylähdettä ja JOS tarvitset töissäsi useimmiten yli sadan heposen tehoja, heitä helevettiin se nelonen.
Kun mennään reilusti yli sadan hevon tehontarpeen, huutaa nelonen solmu punaisena ja vastaavasti kuutonen hörisee "pintakaasuvaiheessa" ja löpön kulutus on sen mukaista kun puhutaan SAMAN AIKAKAUDEN verrokeista.

Toinen huomionarvoinen jutska nelonen/kuutonen on alarekisterin vääntö.
Kuorma, jonka nelonen ottaa liikkeelle jostakin pehmeästä pellon nurkasta pakat savuten kaasupoljin liki lattiaa, selvittää kuutonen yleensä lähes tyhjäkäynnillä. Monessakin hommassa vääntö on nimellistehoa tärkeämpi tekijä.

Jos ajattelet viritysasteita tehot liki sataviiskymmentä hp nelonen/kutonen, siitä nelosesta on kiusattu jo lähes kaikki ulos ja se kuutonen on vielä liki katepillariviritystä.

Siinäpä joitakin tekijöitä, joita ainakin itse vertailen nelosen ja kuutosen välillä kokemuksella joka on kertynyt 24 vuoden ajalta molempia moottorityypin edustajia rinnatusten omistaen.

Vielä noista nelosista. Olen aina sanonut tuota ämmää (150) maailman laiskimmaksi lähes sataviiskymmen heppaiseksi, mutta täytyy tunnustaa tietämättömyyteni. Oli se sataneljäykkönen vielä, jos mahdollista, koeajon perusteella vielä laiskempi.

No eipä tämä mitään salatiedettä ole. Vääntö/tehokäyristähän ne moottorin ominaisuudet ja myöskin se salaperäinen "luonne" selviää, eikä siihen vaikuta litrat tai sylinterien määrä. Lämpöopillisesti pienempi moottori on mahdollista saada isoa taloudellisemmaksi, eikä näitten mallien juuret missään hölynpölyssä ole.

Saadaan tällekin keskustelulle loppu, kun Perkinsiltä tulee se uusi 175 hevosvoimainen tuplaturbonelonen :)

Viimeksi muokattu: 10.11.08 - klo:17:16 kirjoittanut agricult

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: N sarjalainen
Harkinnassa olisi n141a hankkiminen kuormainkoneeksi. Vaihdossa olisi menossa 8150 valtra. Mietityttää vaan kuutosesta neloseen siirtyminen? Kuormainhommaan n:läinen olisi tietysti huomattavasti parempi, mutta entäpä sitten vetohommat: 14 motin paskavaunun vetäminen, samanpainoinen maansiirtokärri yms. Miten ännä pärjää näissä. Koeajossa tuntui ainakin vetävän vähintäänkin yhtä hyvin, kun piristetty mega. Painohan näissä on juuri sama ja akselivälikin taitaa olla samaa luokkaa. Saakos ännään muuten 42" renkaat? Millä kierroksilla mahtaa kulkea 50 km/h 650/38 renkailla?
Toinen vaihtoehto olisi tietysti t131, mutta sitä ei ilmeisesti saa advance versiona. En tiedä olisiko 131 hitek kuormainhommaan parempi kuin entinen mega? Ainakin akseliväli olisi vähän pidempi, mutta keula on ainakin yhtä pitkä. Kuinka 75 litran hydrauliikan tuotto riittää 65 kuormaimelle? onko ero advancen hydrauliikkaan kuinka suuri, hydrauliliittimet kuitenkin kuristavat virtausta huomattavasti.
Laittakaapas kommenttia tulemaan kyseisestä aiheesta!! Ennenkaikkea kiinnostaa jos jollain on kokemusta kutosesta neloseen siirtymisestä, onko harmittanut jälkikäteen?

valmetti ei ole koskaan ollut edes huono kompromissi jos siihen laittanut etukuormaimen. Samaan hintaan saa jo ihan kunnon traktoreita. Mut toki hyvä jos suosii suomalaista  :-\

Sandy

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26
Vs: N sarjalainen
To vetäis jo nelosena kirjaimetkin näytöltä, kuutosesta ei uskaltais haaveillakaan...
http://es.youtube.com/watch?v=EWu45VSdQo8
... toisen ääripäänä 3050, joka suunnilleen stumppaa, kun kääntää ratin hätäisesti tappiin...
Jos lyhyttä konetta kaipaat, niin sitten Ännä... ja kuormantunteva pumppu,jos enemmän kuormailet.

apumies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: N sarjalainen
Vajaan kahden vuoden kokemukset 141 AASTA. Kevyessä kuormain työssä näppärämpi kuin Teekkari mutta vetokoneena nuhaisempi kuin kutoskone.  Jos vetokonetta tarvitset enempi niin T 151 Advance parempi. Renkaiksi ei mahdu 20,8 x 38 korkeempaa, tankin ja takarenkaan väli niin pieni ettei  ketjut mahdu. Vikakoodia ja hydrauliikka vuotoa ollut jatkuvasti  syynä vialliset hydrauliikka lohkot MADE IN DANFOSS. Eipä voi ainakaan kestävyyttä kehua on meinaan sen verran työllistänyt huoltoa.             

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: N sarjalainen
kyllä se jaksaa vetää samat koneet kuin tuo 8150  on n läinen paljon kätevämpi kuormauskoneena. mukavasti vääntöä noissa 580/620 nm. joten kyllä tuollakin voi ajaa väännöllä. säästää polttoainetta. eihän nelosesta ikinä kuutosta tule mutta tuo riittää aika pitkälle. hitecit on olleet ainakin varmoja koneita.