Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etukuormaimen sovitteet metsässä  (Luettu 11202 kertaa)

rautalampi11

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Etukuormaimen sovitteet metsässä
Olen hankkimassa Valtra 6400:aan etukuormaajaa.  Harkinnassa on Mp-lift ja Valtra (Ålö).  Tuon traktorin yksi pääkäyttö on olla metsäkärryn ja kuormaajan edessä.  Millaisia kokemuksia teillä on etukuormaajan sovitteista tuommoisessa käytössä.  Haittaavatko hommaa ja hajoaako esim. hydraulihärpäkkeet helposti koneen kyljestä pahassa risukossa.    Minusta nuo Valtran kuormaimen sovitteet näyttäisivät haittaavan vähemmän metsässä kuin Mp-liftin?

Ja en tarvitse ehdotuksia tyyliin :  "Osta Stoll..."  - vaikka varmaan hyvä kuormain onkin.

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
ja itse asiassa aisat suojaavat konepeltiä ja tiukka paikka tulee niin hyvä työnnättää petäjä  nurin  :)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65734
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
ja eikös niitä roikkuvia letkuja ja piuhoja voi hieman kasata nätiks nipuks ilman ohjeitakin?     saa sitä käyttää runollista mielkuvitusta ton kanssa!

Paskervilleri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 320
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Monesti uria hakattaesa ilman kärryä on ollu pelasus etukuormaaja ja joku sontatalikko keulilla, jos etupää humpsahtaa ojaan pystyy tökkimään takasinpäin tai nostamaan renkaat ja kapulaa alle.
Ja jos nostaa aisat aivan pystöön ei keulalla ole juurikaan ns. ylitystä.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
josei pitkiä kantoja jätä niin ei haittaa juurikaan kun aisat ylhäällä perus harrasteluissa..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
 Mites muuten oletko Stollia miettinyt?  ::)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Paskervilleri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 320
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Niija sillä samalla talikolla voi nostellä mättäitä kuoppiin ja irritella pikkukantoja  ;D
On tuommosella traktorikalustolla joskus niin mitätön olo varsinki jos ei aina aluks oo kettinkejä päällä.
6850 hitek ja metsärenkaat 16,9/34, auttais kummasti jos olis 38 renkulat alla ni tulis vähä kehää ja maavaraa

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
EI etukuormaajalla harvennuksille...   Jos se niin pirun hyvä värkki olis siellä nokalla, niin semmonen löytyis
joka moton ja ajokoneen nokalta !          Puita on lapsellisen helppo kolhia ilman etukuormaajaakin.

Mutta niistä sovitteista on hyötyä panssaroinnissa.     Aisoista vaan haittaa metsässä.    :D
Tuskahiki on köyhän sauna...

Paskervilleri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 320
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Noh noh... sitä lähinnä meinasinki että metsäkoneet on sitte erikseen, on kyllä monta puuta nirhastu ku pitää aisoja noin 2 metriä maasta ni silloin aisat on pisimmillään ja vahinkoja tulee väkisinki. En silti lähtis iliman sitä talikkua keulassa ;D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65734
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
niin, eikös sitä ole lupa katella miten ajelee ja hieman käyttää myös järkeä siinä!?                     joskus toi kuoramin on ihan hyvä kun tosiaan saabi miitä mättäillä tasata montui ja kantoi nostella tieltä!    ajo sen jälkeen on kuin nautinto!

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Mä en varmaan vain osaa kun muutaman kerran koittanu etukuormaajan kauhalla kantoa irrottaa ja on kyllä sellasta leikkimistä että saa olla varovainen ettei kaiva konetta mahaansa myöden. Kourakuormaajalla paljon helpompi vaikka senkin kanssa saa olla varovainen ettei innostu vääntään liikaa

Jos etukuormaajakoneella joutuu mettään varsinkin että pitää vielä kauhaa edessä ei vissiin muuta sovi hakata kuin ojalinjoja  ??? Pelkät sovitteethan on enemmän tosiaan suojana

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Hieno nähdä miten erilaisia ongelmia metsänhoidossa voikaan olla  :D Mä aina mietin että miten pienellä ja näppärällä koneella työ olisi mahdollista tehdä ja toiset miettivät miten suurella ja kankealla metsään vielä mahtuu  :D

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4409
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Mä olen aika usein antanut aisojen olla kyydissä. Kuikan 450 on kyllä niin lyhytaisainen että kovin usein ei ole joutunut nostamaan aisoja kohti kuuta kun ei muuten mahtuisi. Lisäpainosta on vaan hyötyä yleensä. Ajelin yhdellä Casella, siinä taisivat etupainot tulla pidemmälle eteen kuin mulla aisat, ainakin onnistuin jysäyttämään ne polttoainesäiliöön kun arviointi petti.

Itse kun hakkaa niin osaa välttää niin tiukkoja mutkia uralla että tyhjistä aisoista kamalasti haittaa olisi, joskus jopa pelastanut. Mun työmaat eivät ole pahoja kivikoita tai rinteitä, sellaisiin nyt ei traktorilla ole kovin tuottavaa muutenkaan mennä leikkimään.

Välillä on työmaalle mennessä lumikauhakin mukana. Siinä on hyvä viedä sahaa, kanistereita, työkaluja ja muuta roipetta, jätän kauhan siihen laanille ennen metsään menoa. Sillä on myös hyvä työntää tarvittaessa työmaalle tietä auki ja autolle parkkilevennys - jos on pidempiaikainen työmaa. Lunta työnnellessä on tietysti hyvä ottaa ensin ne rojut pois sieltä kauhasta... pari kertaa on unohtunut .-)

Kauhassa kulkee myös tarvittaessa löpötynnyri josta valutetaan menovettä hakkuulelulle. Ja on se kauha ollut jonkun kerran pelastava työtaso laanin reunalla kun on tuota motonpoikasta joutunut räpläämään vähän korkeammalta.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5906
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Eipä niistä aisoistakaan juuri haittaa ole jos tehdään normaalit ajourat.

Se on sitten eri juttu jos väen vängällä yritetään puikkelehtia puiden välistä niinkuin joskus muinoin oli tapana..  >:(

Viimeksi muokattu: 14.12.11 - klo:09:15 kirjoittanut bouli

Paskervilleri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 320
Vs: Etukuormaimen sovitteet metsässä
Ja jos paaleja joutuu nostella joka päivä nii eipä niitä aisoja viitsi oikeen tipauttaa
ko menee metsään, parhaassa tapausessa myös joka päivä ::) nii vissiin...