Raja todennäköisesti tulee nousemaan jonnekin 50 - 150 ha välille, heti kun 20 ha tilat on saatu hoidetuksi. Tietysti maatalousalan neuvonta- ja virkamiesammatit sisältävät sivutoimiviljelyä hyvin usein. Pitäisikö näitäkin alkaa rajoittamaan. Lisäksi, suurten eläinyksiköiden bisnesmies-management-johtajat pitäisi samoilla perusteilla tuomita viljanviljelyn osalta sivutoimiviljelijöiksi ?
Tärkein syy siihen, että muutamankymmenen hehtaarin viljelijää katsotaan kieroon, on se, ettei tämä rakennemuutoskasvaja pääse jotakin tiluksensa kulmaa oikomaan hyväksi.
-SS-
Pitääköhän kaikilla se raja tempaista kerralla siihen 200 hehtaariin?
Onhan niin, että tilojen keskikoolla perustellaan monta asiaa, useimmiten vihaa pikkutilojen lois-eläjyyttä ja siipeilyä vastaan, silti keskikoko ei aukene ainakaan maatalousalan koulutuksen käyneelle, nähtävästi.
Esimerkki. Kylässä on viisi tilaa, yksi on on 1,5 ha pikkutila, toinen on 2 ha rintamamiestila, yksi on 8 ha tila. Yksi 25 ha ja yksi on 250 ha. Tilojen keskikoko on 57 ha. Näistä kaksi pienintä eivät saa edes LHK eikä ympäristökorvausta. Kokonaisuutena voisi huomioida, että jos nämä neljä pientä tilaa kiellettäisiin, tukipotista vapautuisi noin 12% käytettäväksi suurimman, talouskriisissä olevan tilan tukemiseen. Sitten kun se on uponnut prentin uudempaan vuosimalliin, miten siitä eteenpäin ?
-SS-