Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe metsäteiden auraus tapa ja hinnat  (Luettu 53558 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Polanteen poistossa on muuten kaksi asiaa. Toinen pyrkii poistamaan polanteen jolloin tie kuluu kovasti ja jossain tarkoitus on ainoastaan tasoittaa tie ja keväällä sitten eletään sen sohjon kanssa. Tiedä sitten kumpi on fiksumpaa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

firebird

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 108
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Intissä aurattiin Jehulla jossa oli kärkiaura levitettävillä siivillä ei pahemmin hanki ahdistanut.Jep onhan tuo yit autokuskien auraus kyl hieman ylileveä yksi Mikkelin lähellä oleva paikallistie valtatien leveydessä melkein
 :o

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26171
  • vastustan
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Mun mielestä on kyllä askapuhetta että raktori tekisi huonompaa jälkeä kuin kuorma-auto. Siihen raktoriin kun nostaa saman auran keulalle mitä on kuorma-autossakin ja rengastaa raktorin asianmukaisesti niin ihan tarpeeksi se raktorikin saa ylläpidettyä vauhtia jos tie antaa myöden. Sitten kun joutuu tien takia käyttämään voimaa niin silloin auton matka loppuu äkkiä kesken.

Noihin taajamiin pitäisi jonkun kehittää alus"raspin" mikä ei oikeastaan siirtäisi lunta mihinkään vaan vain irrottaisi sitä. Tällaisen kun asentelisi villen tai vaikka linkku valtran alle ja sekä eteen että taakse laittaisi sopivan lingon niin saisi hyvin putsattua noita pienempien kylien keskustoja. Siellä kun ei ole lumelle paikkaa niin saisi ilman vauhtia lumen sinne mihin se edes hieman mahtuu.

Oikein isoihin kaupunkeihin pitäisi sitten saada joku "ajosilppurin" tyylinen laite joka siirtelisi lumet puoliperien kyytiin. Edessä menisi sitten pari kolme villeä jotka siivoisi jalkakäytävät ym siihen linkokoneen eteen.
tuota mää en kyllä tajuu, tienhoitoautossa lienee voimaa vähintään se 400 heppaa joka aika vähillä hävöillä menee pyöriin. painoa tyhjänäkin varmaan  se 15 tonnia + vähän hiekkaa vielä lavalla, pitkä akseliväli, helppo ketjuttaa :-\ :-\ :-\ :-\

auraa lykätessä varmaan täytyy muistaa se että renkaan pito on se kuuluisa soikio, kun stä venyttää niin se kapenee, tämä syönee nelivedon etua aikalailla :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Polanteen poistossa on muuten kaksi asiaa. Toinen pyrkii poistamaan polanteen jolloin tie kuluu kovasti ja jossain tarkoitus on ainoastaan tasoittaa tie ja keväällä sitten eletään sen sohjon kanssa. Tiedä sitten kumpi on fiksumpaa.
Tuosta tuli mieleen kun 60 luvulla oli vanhat vaarit keksineet että ei aurata ollenkaan vaan jyrätään vaan lumi vartavasten tehdyllä jyrällä. Talvi oli ollut harvinaisen luminen ja polannetta kertyi lähes metri. Kevät oli tullut sitten myöhään ja kun se viimein koitti niin vettä oli satanut reilusti monta päivää yhteen menoon.  Tie oli mennyt täysin kulkukelvottomaksi ja viikon olivat auranneet sitä 135 massikalla ja 361 valmetilla.    :P Seuraavana talvena oli sitten auranneet joka pyryn jälkeen   ;D

Viimeksi muokattu: 01.02.15 - klo:07:23 kirjoittanut kkk

roadman

  • Vieras
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Polanteen poistossa on muuten kaksi asiaa. Toinen pyrkii poistamaan polanteen jolloin tie kuluu kovasti ja jossain tarkoitus on ainoastaan tasoittaa tie ja keväällä sitten eletään sen sohjon kanssa. Tiedä sitten kumpi on fiksumpaa.

Noilla pitäis mennä ?
http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/talvihoidon_laatuvaatimukset_2009.pdf
Polanteen maksimi paksuus 2 ja 3 aurausluokanteillä maks 5cm eli pelkkä pinnantasaus ei riitä. Tuokin hoidonohje on osaltaan vanhentunutta tietoa. jokaisen aluurakassa on joitain poikkeamia noista ja yleensä tiukempaan päin. esim täällä koulubussi reitit olisi oltava hiekoitettuna klo 7 mennessä ongelma keleillä ja mahdollisesti toisen kerran klo 13 mennessä????
Tässä tuleviin urakoihin uusi talvihoidon käsikirja.
http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/f/urakoitsijat_suunnittelijat/investointien_kilpailutukset/tieurakoiden_kilpailutus/4b_Talvihoito_laatuvaatimukset_2015_korjausehdotukset_27.10.2014.pdf

tulevaa kesää vasten opiskeltavaa.
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lo_2014-01_sorateiden_kunnossapito_web.pdf

tässä sittem koko p,,ska
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/urakoitsijat_suunnittelijat/vaylanpidon_ohjeet/kunnossapito/teiden_kunnossapito#.VM22KmisXl7

Vuoden 2015 kilpailutettavat urakat ja tiestön luokitus.
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/urakoitsijat_suunnittelijat/investointien_kilpailutukset/tieurakoiden_kilpailutus
Kalusto ja turvallisuus vaatimukset tulevaisuudessa (suunnitelma)
http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/f/urakoitsijat_suunnittelijat/investointien_kilpailutukset/tieurakoiden_kilpailutus/7_Ymp%E4rist%F6_ja_turvallisuusvaatimukset_Haakana.pdf

Mukavia lukuhetkiä ja rahakkaita tarjouskilpailu voittoja toivottaen. ;D

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Mun mielestä on kyllä askapuhetta että raktori tekisi huonompaa jälkeä kuin kuorma-auto. Siihen raktoriin kun nostaa saman auran keulalle mitä on kuorma-autossakin ja rengastaa raktorin asianmukaisesti niin ihan tarpeeksi se raktorikin saa ylläpidettyä vauhtia jos tie antaa myöden. Sitten kun joutuu tien takia käyttämään voimaa niin silloin auton matka loppuu äkkiä kesken.

Noihin taajamiin pitäisi jonkun kehittää alus"raspin" mikä ei oikeastaan siirtäisi lunta mihinkään vaan vain irrottaisi sitä. Tällaisen kun asentelisi villen tai vaikka linkku valtran alle ja sekä eteen että taakse laittaisi sopivan lingon niin saisi hyvin putsattua noita pienempien kylien keskustoja. Siellä kun ei ole lumelle paikkaa niin saisi ilman vauhtia lumen sinne mihin se edes hieman mahtuu.

Oikein isoihin kaupunkeihin pitäisi sitten saada joku "ajosilppurin" tyylinen laite joka siirtelisi lumet puoliperien kyytiin. Edessä menisi sitten pari kolme villeä jotka siivoisi jalkakäytävät ym siihen linkokoneen eteen.
tuota mää en kyllä tajuu, tienhoitoautossa lienee voimaa vähintään se 400 heppaa joka aika vähillä hävöillä menee pyöriin. painoa tyhjänäkin varmaan  se 15 tonnia + vähän hiekkaa vielä lavalla, pitkä akseliväli, helppo ketjuttaa :-\ :-\ :-\ :-\

auraa lykätessä varmaan täytyy muistaa se että renkaan pito on se kuuluisa soikio, kun stä venyttää niin se kapenee, tämä syönee nelivedon etua aikalailla :-\ :-\ :-\ :-\

Teitä kun on niin monenlaisia ja tarkoitin siis että niillä teillä missä autolla selviää selviää myös todennäköisesti työhön varustellulla raktorilla poislukien ihan valtaväylät missä vauhtia ei saa raktorilla riittävästi. Mutta tollanen noin 200 heppanen kone työntää alueauraa ihan riittävästi. Sitten kun lähdetään sivuteille niin raktori rupeekin olemaan tehokkaampi kun se on pienempi jaa monipuolisempi. Lisäksi tulee paljon tilanteita jossa aletaan käyttää voimaa hitaassa nopeudessa jolloin renkaan pito rupee vaikuttamaan. Silloin tarvitaan nastaa ja pahimmissa kohteissa ketjua. Siksi voi olla että 80% suomen teistä olisi järkevämpi hoitaa raktorikalustolla kuin kuorma-autolla.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Tuokin liittyy aloitukseen jollain lailla.

https://www.youtube.com/watch?v=eBH8dOLpG2g

Ihan kiva kun yhtiö ilmoittaa että käyppäs tekemässä mestat pölliautolle ja paikalle porhaltaa tollainen. Voi olla että sillä umpeen kasvaneella kääntöpaikalla missä aina on puuauto kääntynyt ei välttämättä tuo oikein mahdukaan.

Nykyaikainen 5 akselinen kärry ja neliakselinen auto jossa neljäs akseli on ohjaava ja nouseva kääntyy kuitenkin samassa tilassatai jopa pienemmässä kuin perinteinen 3+4 akselinen.

Joku voi sitten miettiä miksi isompi auto kääntyy pienemmässä tilassa...
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Tunnustakaa... Kukapa on käynyt itäpuolella pilaamassa Venäjänkin tiet? :D

http://yle.fi/uutiset/ilmianna_kartalla_huonosti_hoidettu_talvinen_tie_tai_katu/7775520
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65621
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
tuo kyllä todella hupaisaa!!!                                   mutta kyllä polanteen poisto ajoittain pienilläkin teillä lyö leiville keväällä ilmojen lämmetessä.         sohjo on paljon raskaampaa mille tahansa kuin sopivalla kelillä poistettu polanne.

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Juu jopa täällä korvessa oli nyt sateiden jälkeen ajettu tiekarhulla polanteet soratiestä pois.. en muista et tuommosta olis koskaan ennen tapahtunu :o

T170

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 604
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
rattorit kannattaa jättää kotio,jos aikoo talviKUNNOSSA pitoa harrastaa yleisillä teillä.(luokat 1-3) ;)

Juu.

uliza Tambovskaja, 12
Gebäude C, Office 53
192007 Sankt - Petersburg
Russia

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2530
  • Etelä-Karjala
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
tiekarhu

Luulin noiden kuolleen sukupuuttoon jo vuosia sitten...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Jätkä

  • Vieras
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
tiekarhu

Luulin noiden kuolleen sukupuuttoon jo vuosia sitten...
On vain Suomessa uhanalainen laji

T170

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 604
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
Mun mielestä on kyllä askapuhetta että raktori tekisi huonompaa jälkeä kuin kuorma-auto. Siihen raktoriin kun nostaa saman auran keulalle mitä on kuorma-autossakin ja rengastaa raktorin asianmukaisesti niin ihan tarpeeksi se raktorikin saa ylläpidettyä vauhtia jos tie antaa myöden. Sitten kun joutuu tien takia käyttämään voimaa niin silloin auton matka loppuu äkkiä kesken.

Noihin taajamiin pitäisi jonkun kehittää alus"raspin" mikä ei oikeastaan siirtäisi lunta mihinkään vaan vain irrottaisi sitä. Tällaisen kun asentelisi villen tai vaikka linkku valtran alle ja sekä eteen että taakse laittaisi sopivan lingon niin saisi hyvin putsattua noita pienempien kylien keskustoja. Siellä kun ei ole lumelle paikkaa niin saisi ilman vauhtia lumen sinne mihin se edes hieman mahtuu.

Oikein isoihin kaupunkeihin pitäisi sitten saada joku "ajosilppurin" tyylinen laite joka siirtelisi lumet puoliperien kyytiin. Edessä menisi sitten pari kolme villeä jotka siivoisi jalkakäytävät ym siihen linkokoneen eteen.
tuota mää en kyllä tajuu, tienhoitoautossa lienee voimaa vähintään se 400 heppaa joka aika vähillä hävöillä menee pyöriin. painoa tyhjänäkin varmaan  se 15 tonnia + vähän hiekkaa vielä lavalla, pitkä akseliväli, helppo ketjuttaa :-\ :-\ :-\ :-\

auraa lykätessä varmaan täytyy muistaa se että renkaan pito on se kuuluisa soikio, kun stä venyttää niin se kapenee, tämä syönee nelivedon etua aikalailla :-\ :-\ :-\ :-\

Teitä kun on niin monenlaisia ja tarkoitin siis että niillä teillä missä autolla selviää selviää myös todennäköisesti työhön varustellulla raktorilla poislukien ihan valtaväylät missä vauhtia ei saa raktorilla riittävästi. Mutta tollanen noin 200 heppanen kone työntää alueauraa ihan riittävästi. Sitten kun lähdetään sivuteille niin raktori rupeekin olemaan tehokkaampi kun se on pienempi jaa monipuolisempi. Lisäksi tulee paljon tilanteita jossa aletaan käyttää voimaa hitaassa nopeudessa jolloin renkaan pito rupee vaikuttamaan. Silloin tarvitaan nastaa ja pahimmissa kohteissa ketjua. Siksi voi olla että 80% suomen teistä olisi järkevämpi hoitaa raktorikalustolla kuin kuorma-autolla.

Tukkikaa ne trattorit nyt helevettiin yleisiltä teiltä!

Lumilingolla kapeita kyläteitä, mutta muuten isäntien 6 pyttyset sutisuti auraus hommat pitää KIROTA syvimpään perseläpeen mitä löytyy!

Meillä meni tien auraus ihan lekkeriksi, kun joku idiootti trattori mies kilpaili kuorma-autoiljat pois halvimmalla taksalla ja sitten kun pyryttää ehtii kerran vrk:ssa ajaa tiet läpi!

Liikenne tallaa lumet ja nyt tiet on yhtä tärinäraitaa.

Ketjut ja alaterä ja hyvä etuaura jolla lumet ehkä lentäisikin. Mutta kun valtterin riepuun ei saa vauhtia, niin tienvarsi on jäätynytä paakkua täynnä!


Isännät ja trattori kuskit ovat PERSEESTÄ JA SYVÄLTÄ!

 ;D ;D

Mites sitten pickupilla auraajat? Mahtaa siinä polanne irrota? Eikä puhuta pyöräteistä/jalkakäytävistä/pihoista vaan normi asfalttiteistä. Kaksi pickuppia painaa peräjälkeen menemään...  :D
uliza Tambovskaja, 12
Gebäude C, Office 53
192007 Sankt - Petersburg
Russia

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65621
Vs: metsäteiden auraus tapa ja hinnat
mikähän tota kollosta oikein mataa risoa?   taitaa kirjoitella ennemmän nekatiivista asennetta joka asiasta kuin veetieemelit yhteensä!
         mikään ei tunnu kelpaavan enää.