Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Apilanviljelyn aloittaminen  (Luettu 31156 kertaa)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen
Arzy ilmeisesti pui suojaviljan? Mulla ei mcpa käy, koska teen suojanviljan rehuksi. Eikä se käy muillekaan viljoille, kun pahnat menee myös syöttöön.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen
Noiden myrk....kasvinsuojeluaineiden käyttö jää ihan minimiin, kun yrittää maksimoida peltojensa rehuntuotannon ja laadun. Sinne ei vaan mihinkään väliin sovi varoajalliset tai oljen/vihermassan käyttöä rajoittavat aineet....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen
Btw eikös ne ulkomailla tulennuta viljan glyfolla, mitäs ne pikku jäämät haittaa. ;D

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen
Btw eikös ne ulkomailla tulennuta viljan glyfolla, mitäs ne pikku jäämät haittaa. ;D
Toi nyt on ihan kotimaistakin toimintaa nykyisin.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen
Lyhyt oppimäärä apilan viljelystä:

Siemenet pannaan maahan. Ja... siinä se.

 ??? ??? ???  Rehukauppias ja sanoo tuollalailla!   ???  Agronetti opettaa sanoi jo esko aho aikoinaan.

Siis... en mää vaan tajua miten apilanviljely voisi tuon vaikeampaa olla  ::) Mua ihmetyttää miten näinkin yksinkertaista asiaa täytyy hifistellä joka suunnasta.

Ihan samaa mieltä kanssasi:Siemenet pannaan maahan. Ja... siinä se. , mutta, että sinä sen sanot.... ;D  ;D   ;D

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen
Jos korjaa kokoviljana niin ei tietenkään mcpa käy. Eikä kokovilja korjuumenetelmä tarvikaan aineita jos/kun voi vielä syksyllä korjata yhden nurmisadon kokoviljan jälkeen. Siinäpä sitä puhdistusniittoa tulee. Kolmen niiton systeemiin puna-apiloista niitä eteläisiä lajikkeita ja valkoapila toimii myös hyvin kolmessa niitossa. Massaa ei tietenkään tule valkoapilasta samaaan tapaan kuin punaisesta. Valkoapila hyvä kasvi jos ei ole poutivia maita. Valkoapila leviää tehokkaasti ja peittää aukkoja nurmessa jos sellaisia pääsee tulemaan. Muistaakseni valkoapilan ruokinta-arvot on tosi hyviä eikä ole haittaa kasviestrogeenista ???

brotofobia

  • Vieras
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen
Luomuviljanviljelijät käyttävät lannoitusvaiheen nurmissa 3-5 kg:n annosta puna-apilaa, myös ilman nurmikasveja.
Testaa erilaisia lannoitustapoja, niin löydät omille maillesi sopivan menetelmän.

Mää olen ymmärtänyt ja lukenu jostai että kestävä apilanurmi on nimenomaan aina seoksena timotein yms nurmien kanssa. Apilan taudit leviää helpoimmin just pelkissä apilakasvustoissa...

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen
Luomuviljanviljelijät käyttävät lannoitusvaiheen nurmissa 3-5 kg:n annosta puna-apilaa, myös ilman nurmikasveja.
Testaa erilaisia lannoitustapoja, niin löydät omille maillesi sopivan menetelmän.

Mää olen ymmärtänyt ja lukenu jostai että kestävä apilanurmi on nimenomaan aina seoksena timotein yms nurmien kanssa. Apilan taudit leviää helpoimmin just pelkissä apilakasvustoissa...
Viherlannoitusnurmet luomuviljanviljelytiloilla ovat yleensä lyhytaikaisia; kaksi vuotta, korkeintaan kolme.
Tuossa ajassa ei taudit juuri riehahda ja sitten vilja- ja hernevuosia toiset samat.  Kiertoviljely torjuu hyvin kasvitauteja.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen
Eri mieltä. Omille ja vuokrapelloille ei tarvi niitä oheiskasveja ;) Ei riitä ammattitaito ja aika luomuiluun. Sen verran hyvässä iskussa pellot ettei huvittais pilata rikkakasveilla tulevien vuosien satoa.

Rikkaruohojen siemeniä ja juuria sulla on siellä joka tapauksessa odottamassa tilaisuuttaan vaikka kuinka pajon vaikka myrkyttäisit joka niiton väliin. Niitto se on joka ne oikeasti sieltä pitää poissa tavanomaisessakin viljelyssä. Jos siellä nyt kylvön jälkeen ensimmäisessä sadossa hiukan rikkaa näkyy, niin eiköhän liene edullisempikin vaihtoehto käytettävissä. Juuririkoille sitten on kuitenkin käytettävä pitkänajan torjuntasuunnitelmaa. Syöttö esim mulleille kuten edellä mainittiin.

Ihan turhaa myrkyttää nurmia.!!!  Onko aikaa ja rahaa sitten myrkyttämiseen?

etkö vieläkään käsitä että jos haluaa mullien kasvavan niin ne tarvii hytä hyvän säilörehun kuin lypsylehmätkin, nuorena jopa paremman?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen
Lyhyt oppimäärä apilan viljelystä:

Siemenet pannaan maahan. Ja... siinä se.

 ??? ??? ???  Rehukauppias ja sanoo tuollalailla!   ???  Agronetti opettaa sanoi jo esko aho aikoinaan.

Siis... en mää vaan tajua miten apilanviljely voisi tuon vaikeampaa olla  ::) Mua ihmetyttää miten näinkin yksinkertaista asiaa täytyy hifistellä joka suunnasta.

Ihan samaa mieltä kanssasi:Siemenet pannaan maahan. Ja... siinä se. , mutta, että sinä sen sanot.... ;D  ;D   ;D

Siis.... mä olen aina ollut sen kannalla että kotoisia rehuja käytetään mahdollisimman paljon. Mutta pelkkä apila ei ratkaise esim. lypsykarjan valkuaishuoltoa. Härkäpapu puituna voisi ratkaista.. Apilarehujen ongelma on nääs alhainen energiapitoisuus ja kuitujen puute yhdistettynä huonoon sulavuuteen  ::)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen
Lyhyt oppimäärä apilan viljelystä:

Siemenet pannaan maahan. Ja... siinä se.

 ??? ??? ???  Rehukauppias ja sanoo tuollalailla!   ???  Agronetti opettaa sanoi jo esko aho aikoinaan.

Siis... en mää vaan tajua miten apilanviljely voisi tuon vaikeampaa olla  ::) Mua ihmetyttää miten näinkin yksinkertaista asiaa täytyy hifistellä joka suunnasta.

Ihan samaa mieltä kanssasi:Siemenet pannaan maahan. Ja... siinä se. , mutta, että sinä sen sanot.... ;D  ;D   ;D

Siis.... mä olen aina ollut sen kannalla että kotoisia rehuja käytetään mahdollisimman paljon. Mutta pelkkä apila ei ratkaise esim. lypsykarjan valkuaishuoltoa. Härkäpapu puituna voisi ratkaista.. Apilarehujen ongelma on nääs alhainen energiapitoisuus ja kuitujen puute yhdistettynä huonoon sulavuuteen  ::)

Ou jee. Vaan tuntuu apila toimivan lihaelukoilla.
Texeleillä, joilla jää eloon n 1,5 karitsaa/uuhi, saavat lypsätysaikana runsasapila-nurmikasvisäilörehua vapaasti ja maistiaiseksi reilun kilon verran kauraa/pv.  Karitsoiden kasvut hyvät, selät pyöreitä kuin myös kinkut.  Valkoapilalaidun erinomainen lihotusrehu karitsoidelle ja varsin edullinen sekä kasvuvarma.  Eipä näy emotkaan liiemmin laihtuvan tällä menyyllä.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen
Lyhyt oppimäärä apilan viljelystä:

Siemenet pannaan maahan. Ja... siinä se.

 ??? ??? ???  Rehukauppias ja sanoo tuollalailla!   ???  Agronetti opettaa sanoi jo esko aho aikoinaan.

Siis... en mää vaan tajua miten apilanviljely voisi tuon vaikeampaa olla  ::) Mua ihmetyttää miten näinkin yksinkertaista asiaa täytyy hifistellä joka suunnasta.

Ihan samaa mieltä kanssasi:Siemenet pannaan maahan. Ja... siinä se. , mutta, että sinä sen sanot.... ;D  ;D   ;D

Siis.... mä olen aina ollut sen kannalla että kotoisia rehuja käytetään mahdollisimman paljon. Mutta pelkkä apila ei ratkaise esim. lypsykarjan valkuaishuoltoa. Härkäpapu puituna voisi ratkaista.. Apilarehujen ongelma on nääs alhainen energiapitoisuus ja kuitujen puute yhdistettynä huonoon sulavuuteen  ::)

Ou jee. Vaan tuntuu apila toimivan lihaelukoilla.
Texeleillä, joilla jää eloon n 1,5 karitsaa/uuhi, saavat lypsätysaikana runsasapila-nurmikasvisäilörehua vapaasti ja maistiaiseksi reilun kilon verran kauraa/pv.  Karitsoiden kasvut hyvät, selät pyöreitä kuin myös kinkut.  Valkoapilalaidun erinomainen lihotusrehu karitsoidelle ja varsin edullinen sekä kasvuvarma.  Eipä näy emotkaan liiemmin laihtuvan tällä menyyllä.

Eikö luomulaimailla ole mitään väkirehurajoitteita. Siis määrän suhteen. Valkoapila on kyl kovaa tavaraa.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen

Eikö luomulaimailla ole mitään väkirehurajoitteita. Siis määrän suhteen. Valkoapila on kyl kovaa tavaraa.
On, maksimissaan 50% ka:sta.  Siksi ruokitaankin apilalla että kasvaa.

Naapurikylän lypsykarjatilallinen rupesi "leikkimään" apilan kanssa, karjan keskituoton pompsahti noin tonnilla ylöspäin, se kymppitonnin raja meni rikki siinä. Sitten kuulemma kun rupesivat vähentämään "nappuloiden" syöttöä, niin tuotos senkun nousi. No, emännän terveys petti ja ne 25 lypsävää lähtivät muualle, mutta mielenkiintoisia kokemuksia noin muutaman vuoden harjoittelulla.

Petri

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen
Naapurikylän lypsykarjatilallinen rupesi "leikkimään" apilan kanssa, karjan keskituoton pompsahti noin tonnilla ylöspäin, se kymppitonnin raja meni rikki siinä. Sitten kuulemma kun rupesivat vähentämään "nappuloiden" syöttöä, niin tuotos senkun nousi.
Ja kun mä kun olen kuullut, että vain voimaperä-appeella tai tehtaan nappuloilla lypsää.....  ;D  ;D  ;D

Voimaperäpelle ei palkokasvi-osaamista hanskaa ja hyvä niin.  8)
Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apilanviljelyn aloittaminen

Eikö luomulaimailla ole mitään väkirehurajoitteita. Siis määrän suhteen. Valkoapila on kyl kovaa tavaraa.
On, maksimissaan 50% ka:sta.  Siksi ruokitaankin apilalla että kasvaa.

Naapurikylän lypsykarjatilallinen rupesi "leikkimään" apilan kanssa, karjan keskituoton pompsahti noin tonnilla ylöspäin, se kymppitonnin raja meni rikki siinä. Sitten kuulemma kun rupesivat vähentämään "nappuloiden" syöttöä, niin tuotos senkun nousi. No, emännän terveys petti ja ne 25 lypsävää lähtivät muualle, mutta mielenkiintoisia kokemuksia noin muutaman vuoden harjoittelulla.

Petri

Tämä on totta. Just tuohon kannattaa pyrkiä. Monta kertaa myös esim. robottinavettojen kierto-ongelmat on ratkaistu VÄHENTÄMÄLLÄ robottirehun määrää  8)