Kumpikaan ratkaisuista (muunnin tai turbiini) ei taida tyhjäkäynnin tuntumassa oikein välittää moottorijarrutustakaan, se pitää muistaa. Tässä yksi syy miksi muunnin poistui metsäkoneista aikoinaan ja korvautui hydrostaattisella voimansiirrolla.
Kun olen kauan sitten ajanut Valmet 870 CK:lla ja malleilla 872 CN sekä 872 K, joissa kaikissa on moottorin perässä Voith nestekytkin, voin todeta, että niissä moottorijarrutus toimi tyhjäkäyntikieroksilla aivan normaalisti. Ei niissä nestekytkimen luistoa ollut havaittavissa myöskään vedossa tyhjäkäyntikierroksillakaan. Nestekytkimen täyttö on niissä sen verran runsas, ettei luistoa esiinny. Jos öljytäyttö olisi pienempi, meno maastossa loppuisi lyhyeen öljyn (vajaa 8 l) ylikuumenemiseen. Voith'issa on täyttötulpassa sulake, joka päästää öljyt pihalle lämpötilassa 150°C, jos oikein muistan. Paljon halvempaa ja nopeampaa laittaa uudet öljyt ja tulppa, kuin ruveta tiivisteitä vaihtamaan.
Myös momentinmuunnin jarruttaa samalla suhteella kuin vetääkin. Mitä suurempi kierrosnopeus, sen pienempi jättämä. Allison 2+1R muunninvaihteisto ei käytännössä jarruta, kun siinä on turbiiniin liitetty mekaaninen lisävälitys, joka vaihtuu automaattisesti. Alamäessä tietysti nopeampi (yli 10 km/h) välitys vaihtuu käyttöön, joten moottorijarrutus on olematon.