Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hankintahakkuut  (Luettu 12291 kertaa)

Vilja-Antti

  • Vieras
Hankintahakkuut
Vieläkö nykyään kukaan enää tekee hankintahakkuuta omassa metsässä, ihan moottorisahalla,vai maakaatteko pankolla ja annatte moton tehdä jopa harvennukset?

MKR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Hankintahakkuut
Viikonlopun olin juuri metsässä tekemässä harvennusta ihan itse omalla sahalla. Osa menee hankintakasaan, suurin osa itselle hakkeeksi. Viime talvena tein hankintana melko ison kasan kuitua ja energiapuuta, siitä toki suurimman osan kaivurilla ja energiakouralla kun maapohja meni muuhun käyttöön.

Naapurissa tekivät viime talvena viereisellä palstalla harvennuksen hankintana pääosin kuiduksi, toki tuollainen männyllä metsitetty vanha pelto ei niin kaunista puuta tuolla näytä kasvattavan että olisi mielestäni kannattanut ottaa loputkin.

Tukkikokoista en kyllä ole omia tarvepuita enempää kaatanut itse, talon tarpeet viimeksi isommassa mittakaavassa, muuten on otettu tarvepuutkin harvennuksien yhteydessä.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Hankintahakkuut
Yleisesti ottaen.... Voihan sitä itsensä ja arvokkaan traktorin työllistää vaikka lumitöihin tms. talveksi. Kaikkea ei välttämättä edes ehdi tekemään itse vaikka olisi varsinainen supermetsuri, joka päihitää tehossa vanhan Neuvostoliiton työnsankarit. Jos edes taimikoiden hoito kiinnostaisi sen verran, että ne tulisi nippa napaa niukin naukin joten kuten tehtyä, niin olisi jo suurta edistystä nykytilanteeseen.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Hankintahakkuut
Joka  vuosi jotakin.

Männävuosina kun vanha isäntä oli mukana tekemässä, tehtiin käsin ensiharvennuksia, eli otettiin polttopuurankaa ja kevyesti kuitua. Sitten n. 5 vuoden kuluttua sai moto tehdä lopulliseen harvuuteen.

Nyttemmin tulee tehtyä myrskypuita ja kuivistoja, paksuimmista lankkutavaraa ja latvat kuiduksi. Klapirankaa tulee siinä sivussa yllinkyllin. Myös jotain pieniä kuvioita, tulee harvenneltua jos ovat sellaisia että lähiaikoina ei tule myytyä läheltä harvennuksia tai aukkoa. Sellaista silmälle siistiä sahailua kuntoilumielessä...
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

antti-x

  • Vieras
Vs: Hankintahakkuut
Millaisille tuntipalkoille pääsette esim. ensiharvennuksissa, eriteltynä mies ja saha ja sitten siirto metsänlaitaan omalla traktorilla? Jos lasketaan vaikka 15€ / kiinto hankinnan hintaeduksi.

edit: Kun itse olen sen verran kädetön molemmissa hommissa että saisin tehdä sahahomman ilmaiseksi ja silti tuskin pääsisin normaalia traktoriurakointia paremmille tuntipalkoille siinä siirrossa.

Viimeksi muokattu: 02.12.13 - klo:15:50 kirjoittanut antti-x

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Hankintahakkuut
tämä kuuluu pienessä mittakaavassa sarjaan omaksi iloksi ja kunnon vuoksi.. mikäs sen mukavempaa ku mennä lepuuttahan hermoja sahan kans ja sitte lämpimikseen ajella ne poiski.. noh onhan sitä miellyttävempääki tekemistä olemas mutta siinä on aina se mutta ;D
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65734
Vs: Hankintahakkuut
sen verta tulee tehtyä että virmanmies pysyy tuttuna, nykyään myyntiin vaan sorvit ja loput omaan käyttöön ja harvennukset sitten polttopuuksi.

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Hankintahakkuut
Joka talavi jotaki. Ensharvennuksia enimmäkseen. Nyt syksyllä vähä aukkoaki, jyrsimen tieltä. Sitteku tulee lunta enemmän, ja alakaa tuntumaan työltä, laitan sahan hallin nurkkaan talvilevolle.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hankintahakkuut
Vieläkö nykyään kukaan enää tekee hankintahakkuuta omassa metsässä, ihan moottorisahalla,vai maakaatteko pankolla ja annatte moton tehdä jopa harvennukset?

Ootas ku SASsi pääse avautumaan........


Kylmiskin varmaan tarinoi jotain.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Hankintahakkuut
SKN:e lämmin kiitos että on jo pohjustanut täällä minun puheenvuoroa,harvoin tuollaista huomaavaisuutta tapaa . ;D
Niin joka talvi tulee hakattua viime talvena 350 kiintoa.
Tänä syksynä on hakkuita rajoittanut valtavat hakemäärät ja kuivumassa oleva ranka sitä ei pitäisi tehdä yhtään lisää.
Onneksi on leimikko joka hakataan motolla aukeaksi siitä olen hakannut kaiken kuidun .Harvennuksia myös varttuneissa metsissä riittää yllin kyllin.
Selvyyden vuoksi kaikki olen sahannut moottorisahalla.
Pimeällä lähden aamulla ja illalla tulen pimeän rajalla.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hankintahakkuut
SKN:e lämmin kiitos että on jo pohjustanut täällä minun puheenvuoroa,harvoin tuollaista huomaavaisuutta tapaa . ;D

Selvyyden vuoksi kaikki olen sahannut moottorisahalla.

Pimeällä lähden aamulla ja illalla tulen pimeän rajalla.

No kuule, eipä kestä.

Kirveellä tulee hiivaan?

Pimeä mies on pimeestä pimeeseen, aika synkkää..........




Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Hankintahakkuut
Ne hakkaavat vuosittain joilla metsäomaisuuden määrä ja kehitysluokkajakauma antavat siihen mahdollisuuden. Hehtaareita vain lisää niin lanssi pitenee.

...Toki naapurinkin metsää voi harventaa.  ???
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Hankintahakkuut
Kylmiskin varmaan tarinoi jotain.
Yleisön pyynnöstä, mutta enkös minä nämä jutut ole kertonut jo moneen kertaan ???

Tulevalle talvelle x kappaletta kuiviaisia ja x kappaletta tuulenkaatoja odottamassa. Sitten pitäisi tehdä tai valmistella yksi pellonoikaisu, josta irtoaa jokunen pölli. Jos aikaa jää, niin harvennan muutamasta paikasta hakopuuta. Etupäässä puut menee hakepuuksi, mutta tuorreimmat kaatuneet ja mahdolliset harvennukset teen polttopuiksi. Motteja en lähde arvioimaan.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Hankintahakkuut
Millaisille tuntipalkoille pääsette esim. ensiharvennuksissa, eriteltynä mies ja saha ja sitten siirto metsänlaitaan omalla traktorilla? Jos lasketaan vaikka 15€ / kiinto hankinnan hintaeduksi.

edit: Kun itse olen sen verran kädetön molemmissa hommissa että saisin tehdä sahahomman ilmaiseksi ja silti tuskin pääsisin normaalia traktoriurakointia paremmille tuntipalkoille siinä siirrossa.

Kymmenen mottia tunnissa sata litrasta  :P

6350

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Hankintahakkuut
 100-350 motin välissä per talvi tullu sahapelissä harvenneltua oman isännyyden aikana. Metsätalous oli hieman jäissä vanhan isännän viimeisinä valta vuosina ja ite vieraissa töissä, joten hakkuukertymää/tekemistä on riittänyt. Niissä jo hieman myöhässä olevissa harvennuksissa metsurityö pääsee arvoihinsa.

Ei oo hetkeäkään kaivannu takaisin lumitöihin!