Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Oiskohan bisnestä lisää  (Luettu 4582 kertaa)

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Oiskohan bisnestä lisää
Kertokaapa millaisia koneita eli traktori+työkone yhdistelmiä toivoisitte urakoijan käyttävän tehdessään teille tiettyä työtä. Mitä itse käyttäisitte jos olisi varaa laittaa juuri sen mitä haluaa. Mielellään perusteltua kommenttia tietystä työstä, jota on pidemmälle miettinyt ja mistä tekee mieli sanoa jotain. Jääköön tämä sitten urakointia miettiville ohjeeksi kummittelemaan.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Oiskohan bisnestä lisää
On aivan kaksi eri asiaa mitä itse käyttäisin ja mitä urakoitsijaa käyttäessäni toivoisin urakoitsijan käyttävän.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Oiskohan bisnestä lisää
Itseasiassa yksi urakoinnin kriteereistä tuntuu olevan kaluston luotettavuus. Jos se tökkii niin silloin ei oikein hommasta tule mitään ja helposti urakoinnista tulee aika kallista. Sitten kun luotettavuus on saavutettu niin sitten on laskea matemaattinen tehokkuus ja miettiä montako ja minkä kokoista kalustoa halajaa. Eli pitääkö olla 2 lieteurakoitsijaa tai niittomiestä jne. Mutta jos esimerkiksi haluaa saada paljon niitettyä ja tilaa urakoitsijan perhosella matkaan ja se kone laukee aina tunnin välein niin paljoa ei tule valmiiksi.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Oiskohan bisnestä lisää
On aivan kaksi eri asiaa mitä itse käyttäisin ja mitä urakoitsijaa käyttäessäni toivoisin urakoitsijan käyttävän.

Ok, mutta miksi on se kiinnostava juttu.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Oiskohan bisnestä lisää
On aivan kaksi eri asiaa mitä itse käyttäisin ja mitä urakoitsijaa käyttäessäni toivoisin urakoitsijan käyttävän.

Ok, mutta miksi on se kiinnostava juttu.
Hyvä että tuli puheeksi.  Siitä syystä mielenkiintoinen asia että  se mitä urakoitsija on kalustokseen sattunut valitsemaan, ei juurikaan vaikuta siihen paljonko urakoinnista ollaan valmiita maksamaan :(

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Oiskohan bisnestä lisää
On aivan kaksi eri asiaa mitä itse käyttäisin ja mitä urakoitsijaa käyttäessäni toivoisin urakoitsijan käyttävän.

Ok, mutta miksi on se kiinnostava juttu.
Hyvä että tuli puheeksi.  Siitä syystä mielenkiintoinen asia että  se mitä urakoitsija on kalustokseen sattunut valitsemaan, ei juurikaan vaikuta siihen paljonko urakoinnista ollaan valmiita maksamaan :(

Kyllä se jossain määrin voi vaikuttaa, mutta pääosin olet oikeassa. Tähän tiedusteluuni sisältyykin sellaisia vakiointioletuksia, joilla haluan ohjata keskustelua sinne toivottujen menetelmien suuntiin. Yhtenä pointtina myös tuo "mitä urakoitsija on kalustokseen sattunut valitsemaan" tekijä, jospa sitä voisi vähentää. Jää sitten urakointia suunnittelevan laskettavaksi, voiko vaikka keskimääräisellä hinnalla saavuttaa toivotulla kalustolla sellaisia tunti tai hehtaarimääriä, että homma toimii. Kun nyt saisi näkemyksiä siitä miten tiettyjä töitä toivottaisiin tekevän, miksi niin, ja etenkin urakointina, josta joutuu maksamaan.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Oiskohan bisnestä lisää
Vaikka asia on vähän kaksi teeräinen miekka niin kokemuksen kertyessä yhä enemmän arvostan nopeaa toimintaa urakoinnissa eli jos mahdollista niin lanta leviää päivässä ja rehut tulee tehtyä kahdessa. Tässä on sitten se toinen puoli että urakoitsija tulee koska sattuu ja rehu  on mitä sattuu sinä päivänä tulemaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

MP

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Oiskohan bisnestä lisää
Hyväkuntoinen ja tehokas kalusto, osaava työmies sekä työn suoritus so*****un aikaan.
Näistä kun yksi pettää, aina jää jotain sanomista.

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Oiskohan bisnestä lisää
Eli kellään ei ole mitään sanomista esim:

*Lietteenlevitys Itsekulkevalla mörkökoneella vai 100hv+8m3 yhdistelmällä vai millä
*Kyntöön sänkikyntö vai vakokyntö, sälesiipi vai normi, vai mitä
*Niittoon perhonen matoilla vai 3metrinen sivukone ja karhotin jälkeen vai mies&vikate vai mitä
*Karhotin sitten maata pitkin raapiva vai noukkiva, vai hä
*Entä onko rattorien rengastuksella väliä. Saako tulla äestelemään 12 tonnin rattorilla 520 millisillä takarenkailla, vai tarviiko 2x710 tai ehkä telat?

Tätä tarkotin menetelmillä.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Oiskohan bisnestä lisää
Paskaa ja kusta sais tulla levittelemään nurmeen ja kuset mullattuna alle 10m3 kärryillä ja mielellään halvalla ;D

korkean

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 451
Vs: Oiskohan bisnestä lisää
Onhan sillä merkitystä, mutta jos urakoitsija osaa suhteuttaa työn joutuvuuden hintaan niin vanhakin kalusto on ok juttu! Asia on taas erikseen että jos työt tökkii ja laskutus pyörii yms ! niin tuskin kukaan toista kertaa tälläistä miestä ottaisi. Mutta vanhakin kalusto voi olla luotettava, jos ne pitää kunnossa ja huoltaa. Myös kate voi olla 10kertaa parempi ..  :)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Oiskohan bisnestä lisää
Eli kellään ei ole mitään sanomista esim:

*Lietteenlevitys Itsekulkevalla mörkökoneella vai 100hv+8m3 yhdistelmällä vai millä

Toi on ihan selvä eli haluaisin että lietteet levitettäisi kevyellä kalustolla ja siirrettäisi sitten tiellä toisella kulkineella välisäiliöön. Tässä kuitenkin matematiikka sanoo että kahden veturin siirtäminen työmaalle ja kahden kärryn sekä välisäiliön järjestäminen paikalle tulee äkkiä niin kalliiksi että se ei ole käytännössä mahdollista. Itse ehkä pitäisin optimaalisimpana urakoitsijaa joka tulisi vaikka 200 heppasella veturilla joka olisi varustettu vaikka teloilla ja sillä olisi nostolaitteissa multain ja perässä 2 10 kuution kärryä. Tämä hakisi 20 mottia lietettä säiliöstä ja vetäis kärryt perässään pellolle ja siellä levittelis ne peräjälkeen puolella painolla. Tämä on taas tietenkin vaan utopiaa mutta teoriassa näin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Oiskohan bisnestä lisää
Toi on ihan selvä eli haluaisin että lietteet levitettäisi kevyellä kalustolla ja siirrettäisi sitten tiellä toisella kulkineella välisäiliöön. Tässä kuitenkin matematiikka sanoo että kahden veturin siirtäminen työmaalle ja kahden kärryn sekä välisäiliön järjestäminen paikalle tulee äkkiä niin kalliiksi että se ei ole käytännössä mahdollista. Itse ehkä pitäisin optimaalisimpana urakoitsijaa joka tulisi vaikka 200 heppasella veturilla joka olisi varustettu vaikka teloilla ja sillä olisi nostolaitteissa multain ja perässä 2 10 kuution kärryä. Tämä hakisi 20 mottia lietettä säiliöstä ja vetäis kärryt perässään pellolle ja siellä levittelis ne peräjälkeen puolella painolla. Tämä on taas tietenkin vaan utopiaa mutta teoriassa näin.
Hyvä kun alkoi tulla asiaa. Olisko tuo nyt sen kummempi juttu kuin vaikka Vredo, jos oliskin levitystyötä tekemässä nelisylinterinen jämpti veturi 8 renkaalla ja joku 12 kuution kärri niin isoilla renkailla mitä saa, vielä rengaspaineensäätö koko junaan. Mitä nyt pintapaineet laskee noin kolmasosaan(Vredo 19m3 lastissa 32500kg) ja hankintakustannuskin on varmasti pienempi. Ainakaan veturiin ei homma kaadu, kun sille on muutakin työtä. Itse pidän traktoriyhdistelmää aina miljoonakertaa järkevämpänä, kuin 400 heppasia yhdentyön mörköjä. Olkoonkin että työtehossa voi hitusen jäädä.

Pidät 200 heppasta teloilla varustettua veturia noin yleensä tervetulleena pelloille? Kuten näin:

http://www.youtube.com/watch?v=2GtO9wsnKa8