Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sampo Rosenlew 500  (Luettu 40617 kertaa)

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Sampo Rosenlew 500
Kun täällä on näitä viissatasia niiin paljon remontoineita tietoviisaita, niin kertokaapa mikä on laakerityyppi, joka on tuossa kierukassa joka siirtää viljan koneistolta säiliöön, se pysty putki?  Siittä alapäästä on luaker sökö.

Jos kerta niiin paljon on näitä sepittämään joutunut, niin onkait tällaisen laakerin malli jäänyt muistiin?

En ole niin paljon sepittämään joutunut, että olis jäänyt muistiin, mutta lienee YET 205 tai YET 206.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2530
  • Etelä-Karjala
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Sampo Rosenlew 500
Kyllä jos rasvaprässi pysyy kädessä, niin 500 peltiheikin ongelmat on ihan muualla kuin laakereissa. Vaihdelaatikon hampaat on todennäköisesti kuluneet ja aiheuttaa erään 6 kolo ruuvin irtoamisen. jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. kyseisellä konstilla jaruupalat menee syksyssään. Terä kannattaa rasvata joka tankillisella tai voi kayttövipu katketa terä latista.
jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. Ihan ensimmäisistä Sampoista lähtien ne on varustettu kääntyvillä takapyörillä! Ei ole vielä tarvinnut jarrupolkimia irroittaa toisistaan.
pessimisti ei pety!

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Sampo Rosenlew 500
Kyllä jos rasvaprässi pysyy kädessä, niin 500 peltiheikin ongelmat on ihan muualla kuin laakereissa. Vaihdelaatikon hampaat on todennäköisesti kuluneet ja aiheuttaa erään 6 kolo ruuvin irtoamisen. jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. kyseisellä konstilla jaruupalat menee syksyssään. Terä kannattaa rasvata joka tankillisella tai voi kayttövipu katketa terä latista.
jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. Ihan ensimmäisistä Sampoista lähtien ne on varustettu kääntyvillä takapyörillä! Ei ole vielä tarvinnut jarrupolkimia irroittaa toisistaan.
Sulla on ollut liian kuivaa syksysin sitte...

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Sampo Rosenlew 500
Kyllä jos rasvaprässi pysyy kädessä, niin 500 peltiheikin ongelmat on ihan muualla kuin laakereissa. Vaihdelaatikon hampaat on todennäköisesti kuluneet ja aiheuttaa erään 6 kolo ruuvin irtoamisen. jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. kyseisellä konstilla jaruupalat menee syksyssään. Terä kannattaa rasvata joka tankillisella tai voi kayttövipu katketa terä latista.
jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. Ihan ensimmäisistä Sampoista lähtien ne on varustettu kääntyvillä takapyörillä! Ei ole vielä tarvinnut jarrupolkimia irroittaa toisistaan.
Sulla on ollut liian kuivaa syksysin sitte...
Hydrossa tarvii jarruja muutenkaan.
pessimisti ei pety!

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Sampo Rosenlew 500
Kyllä jos rasvaprässi pysyy kädessä, niin 500 peltiheikin ongelmat on ihan muualla kuin laakereissa. Vaihdelaatikon hampaat on todennäköisesti kuluneet ja aiheuttaa erään 6 kolo ruuvin irtoamisen. jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. kyseisellä konstilla jaruupalat menee syksyssään. Terä kannattaa rasvata joka tankillisella tai voi kayttövipu katketa terä latista.
jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. Ihan ensimmäisistä Sampoista lähtien ne on varustettu kääntyvillä takapyörillä! Ei ole vielä tarvinnut jarrupolkimia irroittaa toisistaan.
Sulla on ollut liian kuivaa syksysin sitte...
Hydrossa tarvii jarruja muutenkaan.
No sen verran mitä 680:llä kosteissa oloissa tuli joskus puitua niin jarrut oli ainoa ohjausväline  ;D  2000 sarjalaisissa onkin sitten jo eri meininki....

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Sampo Rosenlew 500
Kyllä jos rasvaprässi pysyy kädessä, niin 500 peltiheikin ongelmat on ihan muualla kuin laakereissa. Vaihdelaatikon hampaat on todennäköisesti kuluneet ja aiheuttaa erään 6 kolo ruuvin irtoamisen. jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. kyseisellä konstilla jaruupalat menee syksyssään. Terä kannattaa rasvata joka tankillisella tai voi kayttövipu katketa terä latista.
jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. Ihan ensimmäisistä Sampoista lähtien ne on varustettu kääntyvillä takapyörillä! Ei ole vielä tarvinnut jarrupolkimia irroittaa toisistaan.
Sulla on ollut liian kuivaa syksysin sitte...
Hydrossa tarvii jarruja muutenkaan.
No sen verran mitä 680:llä kosteissa oloissa tuli joskus puitua niin jarrut oli ainoa ohjausväline  ;D  2000 sarjalaisissa onkin sitten jo eri meininki....
Niin joo, se kapea taka-akseli niissä olosuhteissa pitää ainakin vasemman käden hereillä :P
pessimisti ei pety!

Fuller

  • Vieras
Vs: Sampo Rosenlew 500
M-F 186/187 moitittiin aikoinaan liian leveästä taka-akselista,no aika oli sellainen että luultiin kottikärrynpyörillä pärjättäven takana. Taitaa tuo olla perua Thermaenius ajoilta,sitä Volvo BM.n esi-isää nosti terve mies takaa niin että pyörät oli ilmassa.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Sampo Rosenlew 500
Kyllä jos rasvaprässi pysyy kädessä, niin 500 peltiheikin ongelmat on ihan muualla kuin laakereissa. Vaihdelaatikon hampaat on todennäköisesti kuluneet ja aiheuttaa erään 6 kolo ruuvin irtoamisen. jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. kyseisellä konstilla jaruupalat menee syksyssään. Terä kannattaa rasvata joka tankillisella tai voi kayttövipu katketa terä latista.
jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. Ihan ensimmäisistä Sampoista lähtien ne on varustettu kääntyvillä takapyörillä! Ei ole vielä tarvinnut jarrupolkimia irroittaa toisistaan.

Kyllä se vaan on 100 kertaa nopeampaa veivata kuivissakin oloissa 500 jarrulla ympäri kuin ruveta keppi sulkeisiin sen synkronoimattoman vaihteiston kanssa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Fuller

  • Vieras
Vs: Sampo Rosenlew 500
Kiitos vaan, on tullut jonnin verran suorilla hampailla laitettua vaihdetta pesään,milloin ylös-tai alaspäin.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20000
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Sampo Rosenlew 500
Kyllä se vaan on 100 kertaa nopeampaa veivata kuivissakin oloissa 500 jarrulla ympäri kuin ruveta keppi sulkeisiin sen synkronoimattoman vaihteiston kanssa.

Tämä riippuu täysin vaihdekepin sijainnista ja liikeradasta. Vaihtaminen ei millään tavalla ole vaikeaa, jos puimurin pysäyttää siinä vaiheessa kun vaihde siirretään toiselle välitykselle. Jos kytkin ei irrota täysin, on vaihtaminen vaikeaa, luonnollisesti.

Esimerkiksi Claas Dominatorien vaihdekeppikanki ylhäällä sivulla käy lapaluihin; lisäksi kääntäminen laiston päässä vaatii 40 m leveyden, eikä jarrut auta todellakaan, kun se takapuntti ei vaan luisu ympäri. Eli Claasin mekaanisella vaihteistolla kääntely käykin työstä; Sampo ehkä sittenkin kevyempi - ja nopeampi  ohjaus, eikä tarvitse veivata veivata veivata......

-SS-

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5900
Vs: Sampo Rosenlew 500
Kyllä jos rasvaprässi pysyy kädessä, niin 500 peltiheikin ongelmat on ihan muualla kuin laakereissa. Vaihdelaatikon hampaat on todennäköisesti kuluneet ja aiheuttaa erään 6 kolo ruuvin irtoamisen. jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. kyseisellä konstilla jaruupalat menee syksyssään. Terä kannattaa rasvata joka tankillisella tai voi kayttövipu katketa terä latista.
jarrulla jos on veivattu ympäri laistin päässä, niin saattaa etuakseli kaivata tinaamista. Ihan ensimmäisistä Sampoista lähtien ne on varustettu kääntyvillä takapyörillä! Ei ole vielä tarvinnut jarrupolkimia irroittaa toisistaan.

Kyllä se vaan on 100 kertaa nopeampaa veivata kuivissakin oloissa 500 jarrulla ympäri kuin ruveta keppi sulkeisiin sen synkronoimattoman vaihteiston kanssa.
Sen pellon kun jakaa palstoihin joita sitten pui samalla periaatteella kuin esim. sarka-auroilla kynnettäessä ei tarvitse runtata niitä vaihteita sen paremmin kuin survoa ohjausjarrujakaan.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Sampo Rosenlew 500
Kyllä se vaan on 100 kertaa nopeampaa veivata kuivissakin oloissa 500 jarrulla ympäri kuin ruveta keppi sulkeisiin sen synkronoimattoman vaihteiston kanssa.

Tämä riippuu täysin vaihdekepin sijainnista ja liikeradasta. Vaihtaminen ei millään tavalla ole vaikeaa, jos puimurin pysäyttää siinä vaiheessa kun vaihde siirretään toiselle välitykselle. Jos kytkin ei irrota täysin, on vaihtaminen vaikeaa, luonnollisesti.

Esimerkiksi Claas Dominatorien vaihdekeppikanki ylhäällä sivulla käy lapaluihin; lisäksi kääntäminen laiston päässä vaatii 40 m leveyden, eikä jarrut auta todellakaan, kun se takapuntti ei vaan luisu ympäri. Eli Claasin mekaanisella vaihteistolla kääntely käykin työstä; Sampo ehkä sittenkin kevyempi - ja nopeampi  ohjaus, eikä tarvitse veivata veivata veivata......

-SS-

500 riittää 5 laistia että voi heittää ympäri pysähtymättä jarrulla käänöstä tehostaen!
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Naturalis

  • Vieras
Vs: Sampo Rosenlew 500

Esimerkiksi Claas Dominatorien vaihdekeppikanki ylhäällä sivulla käy lapaluihin; lisäksi kääntäminen laiston päässä vaatii 40 m leveyden, -SS-

500 riittää 5 laistia että voi heittää ympäri pysähtymättä jarrulla käänöstä tehostaen!
No ei Claassi sen enempää tarvi...  ::)

brotofobia

  • Vieras
Vs: Sampo Rosenlew 500
Terä kannattaa rasvata joka tankillisella tai voi kayttövipu katketa terä latista.

500:ssa on teränkäytön päässä yksi "terä" teroittamatta...eli ruodon kiinnityksessä vino rauta jota ei ole terätty- terä kannattaa irroittaa ja teroittaa se pelti. Muutoin se pelti sulloo koko ajan teränkäyttöön vihreetä...ja sitä saa repiä jatkuvasti kun kuormittaa teränkäyttöä.