Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Kokonaismassa
: 27.10.09 - klo:17:53Fendt 936 painaa 10360 ja maksimipaino on 18 tonnia. Perävaunukytkimelle valmistaja sallii 2 tonnia. (laki 3 tonnia)
Lisäpainoja voidaan lukea hyväksi kolmannes omapainosta, eli 3 453 kg.
Jos kärryssä on polkimesta toimivat jarrut, perävaunun maksimi kytkentämassa on (10 360 + 3453) *3 = 41 440 kg, ellei valmistaja ole rajoittanut pienemmäksi.
Siihen vankkurimalllin täysperävaunu. Takana kolmiakselinen teli 1.4 metrin akselivälillä sallii 24 tonnia, ja eteen kaksiakselinen 1.3 metrin akselivälillä 18 tonnia. Perävaunun kytkentämassa yhteensä 42 tonnia.
Perävaunuun lisäksi 2 tonnia koukulle, ja traktoriin täysi painotus, mahdollisesti siitä pitää vähentää koukulle tuleva paino eli jää 16 tonnia.
Eli traktori + lisäpainot + koukkupaino yhteensä 18 tonnia + perävaunu 41.4 tonnia = kokonaispaino 59.4 tonnia.
Toisaalla traktori+perävaunu sallittu kokonaispituus on 16.5 metriä, ja jos äärimmäisten akselien väli olisi 15 metriä, niin sallittu kokonaismassa olisi 55.64 tonnia.
"yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg jokaiselta 10 senttimetriltä, jonka ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän äärimmäisten akselien väli ylittää 1,80 metriä."
Meniköhän oikein?
---muuten kyllä,mutta meille on opetettu että max.kytkentämassa on 3x rekisteriotteeseen merkitty omamassa,joten max.kytkentämassa olisi 936:lle 31080 kg.Lisäpainoja ei koulutuksen mukaan lueta max.kytkentämassan laskennassa mukaan.Tämän laskukaavan mukaan max.massa olisi 33080kg mukaanlukien 2tn koukulle.
---lisäpainot luetaan mukaan esim siinä tapauksessa,että on jarruton kärry...
Meniköhän nyt oikein?
Itsekin aikoinani opiskellut ja taistellut nuiden pykelien kanssa. Silloin se meni niin, että traktorin perävaunu kun siinä 3 tai useampi akseli saa kohdistaa tiehen 24t kuorman. Tuo ei nouse vaikka siihen peräkärryyn laittais sata akselia. plus sitten 3t kuorman vetokoukulle. Jos traktori sallii 4t koukkupainon, sitä voi käyttää pellolla, mutta tiellä laki määrä taas sen 3t. (Huomaa, että valmistaja saa ilmoittaa vaunuun vaikka 100t kantavuutta, sitä kantavuutta voi taas käyttää pellolla jos vaan pysyy pinnalla)) Eli oikeesti (24+3=)27t on suurin massa mitä voi kuljettaa 3 tai useampi akselisella perävaunulla. Silloin traktorin massa täytyy olla tuo 8t ja vaunussa polkimesta säätyvät jarrut. Traktoria saa lisäpainottaa sen 1/3 omapainosta, esim etukuormaajalla, vannepainoilla. esim jos sulla 6t oma painoltaan traktori saat siihen laittaa 2t lisäpainoo, silloin sulla on 8t traktori. Silloin yhdistelman massa voi olla tr 8t, koukkupaino 3t ja perävaunu 24t. Eli yhdistelmän kokonaispaino on 35t.
Kun ajetaan puntarille ja punnitus suoritetaan oikeaoppisesti niin otetaan punnitustulos perävaunusta, aisapainosta ja traktorista erikseen. Sitten lasketaan 3xtraktorin paino pitää olla suurempi kuin perävaunun akselipaino. Ja vaikka näin olisikin, mutta aisapaino on 4t niin taas saa sakon. Punnitusta ei aina tehdä näin, joskus ajan säästämiseksi voi olla järkevää punnita tr+vaunu irroittamatta niitä toisistaan. Jos aletaan spekuloimaan niin voihan tuohon ottaa sen 10% ylikuormaa, josta selviää puhumalla. Vai onko tässä nyt keksitty ihan uusia juttuja tuolta kuorma-auto puolelta?
Meniköhän nytten väärin?