Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 31 32 [33]

Viestit - Mäksä

Ihan ensiks muista se et osta sit kerralla sellanen jota ei tarvi "ruuvata" ja jota ei oo "ruuvattu". En oo koskaan ymmärtany ku ostetaan esim. 100 kaakkinen veturi ja sit laitetaan puhallinta ja syötöt ja kierrokset on seljällääs. Sit alkaa lämpöongelmat ja laitetaan cooleria. No sit kun kaikki on viimisen päälle ohjeistuksen mukaan kutiteltu sinne "limiitille", alkaa voimansiirto voimaan pahoin ja ripuloi sekä oksentaa hampaita.....
Niin, toi on kyllä hyvä pointti :) Parasta olisi tietysti, kun saisi koneen ensin ihan koekäyttöön esim. juuri kyntöhommiin. En sitten tiedä miten konekauppiaat tuohon nykyään suhtautuu. Yks naapuri aikanaan harrasti sitä, että se melkein teki työt koeajokoneilla :)
Kyllä vanhempiakin käytettyjä yleensä saa koekäyttöön ainakin täälä pohjanmaalla.

Jotakin on syytä epäillä jos ei koekäyttöön muutamaksi päiväksi saa.

Kaikkia korkeaviritteisiä ja hentoisia koneita ei kannattaisi pumppua säädellä mutta toi jontikka on mitoitettu kuitenkin 6410 tehoille.

Tuota meinasin vielä itsekkin lisäillä, että eihän se turbotus mikään synti ole ainakaan silloin, jos samaa konetta on myös tehdasvalmisteisena turbolla ja ilman ja tehon kanssa ja ilman ;)
Vedin tuollaisia viime viikolla JD 2040 S:llä jossa on joskus ollut noin 80 heppaa. Vauhtikin ihan ok. Samalla koneella vedetään myös 4-siipistä (14 tuuman) ilman ongelmia.

Osa pelloista on aitosavea, yli 70% savea. Niissä meno tietysti vähän rauhoittuu ja neliveto täytyy kytkeä päälle.

Minäkin kyntelin välillä tolla meidän toisella 6610:llä joka on ilman turboa n.80hv. Kyllä sekin noita vetelee melko samalla tavalla ja multavemmilla lohkoilla ihan jouhevasti menee molemmat, mutta sitten kun tulee näitä sitkeitä kohtia, niin kummallakin loppuu meno vaikka ajaa pykälää pienemmällä vaihteella ja lukot ja nelikot päällä. Alkaa vaan kuopia itseään maan sisään vaikka mitä tekis.
Normaalisti pyrin pitämään kyntösyvyyttä n.20 senttiä. Vetovastussäätöä ei voi laittaa mahottoman herkälle noissa jäykissä paikoissa, tai se vänkää väkisin aurat ylös ja sivulle eikä tee muuta kuin pintaa raapii... ja sama juttu, jos yrittää vähän matalampaan kyntää.

Tietysti, jos jollain on hyviä niksejä muutenkin tuohon, kun en voi väittää vielä mikään mestari olevani ja joutunut vähän niinkuin itseopiskelemaan tuotakin hommaa.
Mutta tota raktooria olen vaihtamassa jokatapauksessa, enkä vaan sen takia ettei sillä kyntö luonnista.
Ihan ensiks muista se et osta sit kerralla sellanen jota ei tarvi "ruuvata" ja jota ei oo "ruuvattu". En oo koskaan ymmärtany ku ostetaan esim. 100 kaakkinen veturi ja sit laitetaan puhallinta ja syötöt ja kierrokset on seljällääs. Sit alkaa lämpöongelmat ja laitetaan cooleria. No sit kun kaikki on viimisen päälle ohjeistuksen mukaan kutiteltu sinne "limiitille", alkaa voimansiirto voimaan pahoin ja ripuloi sekä oksentaa hampaita.....
Niin, toi on kyllä hyvä pointti :) Parasta olisi tietysti, kun saisi koneen ensin ihan koekäyttöön esim. juuri kyntöhommiin. En sitten tiedä miten konekauppiaat tuohon nykyään suhtautuu. Yks naapuri aikanaan harrasti sitä, että se melkein teki työt koeajokoneilla :)
Sähkönostolaiteet on luotettavia ( parempia kuin mekaaniset ) siinä samaa mieltä kuin KJL

NH ts 110 ( Pitää olla turbo ) tuota 5 L powerstaaria on kehuttu. noita on paljon myynnissä 100 mallina muuta kuin ei oo turboa  :-\

Valtterin 6000 / 8000 ja 05 sarja bosch ruiskutus laitteilla ( ei sitte stanadynella )  on ollu luotettavia - myös 3 pyörää vetää varmasti - nostolaite nostaa reilusti - saa fältit kunnolla ylähä

MF;ää oon alkanu karsastaa viimeiset 2 oon laitanu pikavauhtia kiertoon

Fiatit on kans, mutta vähä raskas käyttöisiä ja pitää olla kuutonen 110-90 - on jonkun verran pikku sähkövikoja

JD kääntyy kyllä hyvin ja moottorit on kuulemma pelannu hyvin - nostolaiteen liikerata on ainakin joissain malleissa pieni -  en muista mikä jd sarja se oli missä vaihteiston pääakselin lukitus seekeri petti tuhoisin seurauksin  Alkuoire on kun vaihdekeppi liikkuu moottori jarrutuksen ja kiihdytyksen mukaan.

Noita ts sarjan hollanteja olen kyllä katsellut myös, jos sattuisi sopivaa löytymään. Niissä luulisi ja jonkun verran vääntöä löytyvän, kun 5l moottorit, tai 115 7,5l. Tosin 115:n hinnat on 40:n paikkeilla:(  Eikös niissä ole 100:ssa ja 110:ssä molemmissa turbo.
Joo ja siitä massikan 4200 sarjan aluevaihteen jousesta olen löytänyt juttuja, kun haeskelin.

Noita fiiatteja ajelin vähän jokunen vuosi sitten suolla (100-90 ja 110-90) Tuli mieleen, että aika vanhanlaista on tekniikka niissäkin, mutta onhan niitä tosin tehty vielä -90 luvun lopullakin, vai jopa 2000 luvulla, uudistuksista en sitten tiedä.
Samaisella suolla ajelin myös (enimmäkseen) tm nyykkäreillä, mutta ne nyt on niin hirvittävän isoja meidän käyttöön ja aika arvokkaitakin vielä.

Tänä syksynä ajelin jonkin verran myös tl-a 80 nyykkärillä (kuormaajalla) tuossa naapurissa. Tein paalikuormia ja viljan ajossa myös tuolla samalla vehkeellä... todella laiska, kun ei siinä ole turboa. Onkohan vaihteisto muuten sama, kuin 90 sarjan fiiuissa? Kepit ja vaihteet ainakin samanlaiset.. lisäyksenä yksi pikavaihde ja hydr. suunnanvaihtaja.

Se jonnu kyllä tuntui mehevältä mitä nyt vähän ajelin siinä (helvetin nopea ohjaus muuten ja mukavan hiljainen hytti voortin jälkeen). Kyllähän sitä tosiaan piristämään pystyy sen verran, että pitäisi voima näihin omiin tarpeisiin riittää, ellei sitten riitä jo vakiosäädöillä, kun on kuitenkin ne pikavaihteetkin joita vortsonissa ei ole ensimmäistäkään. Luulin, että niissä kaikissa 10 sarjan nelosissa on samanlainen moottori, mutta 6410 näkyy olevan vähän pitempi iskuinen:/
Lainaus
Taitaa useimmat valmistajat käyttää Boschin komponentteja noissa sähköisesti ohjatuissa nostolaitteissaan. Ja toisekseen... en oo kovin usein kuullu, jottei olis pelanneet. Toimimattomuuden syynä yleensä on joku paljon käytetty keinukatkaisin, mutta itte boksit harvemmin menee särki. Fordeissakin oli muistaakseni 40-sarjassa sähköinen ohjaus, mutta perinteisen näköisellä vivulla. Ainakin siinä 7740:s, jolla joskus kyntelin yhden pienen peltolohkon, oli tuollainen vipunen, jolloin säätösignaalin antaa tietokoneelle vivun juuressa oleva potentiometri.

Ainakin noissa 4200-sarjalaisis on "kuulemma" se surullisenkuuluisa muutaman euron jousi, jonka vaihtamisen takia ilmeisesti kapistus pitää katkaista. Ei omakohtaista kokemusta noista viimesistä coventryläisistä. Taitaa tuolla 30000 egellä saada jo ihan kohtuullisia 20-sarjan jontikoita ja kohtuullisen tuoreita Ferguja. Ylivieskas näkyy olevan vähä yli kolmen kympin hintaan 2000 mallin 6280 Dynashift ja Hyvinkäällä arkimarketin konekeskukses -99 jd6310 29000€

Kaivele itte lisää...

Niin, tarkennuksena se, että tuo n.30k€ sis.alv
Sen verran vielä tuohon edelliseen, että tietysti valintahan on omissa käsissä, mutta jos jollain vaikka noista parista koneesta esim. olis enemmän kokemuksia niin saapi kirjoittaa.
"Monesti tuokin on nähty, että pikaistuksissaan on isäntä vaihtanu merkkiä, eikä sittenkää oo ollu tyytyväänen. Sitten on parin vuoden syrjähypyn jälkeen palattu takaisin vanhaan ja tuttuun merkkiin tuttujen ominaisuuksien ja vikojen pariin, kun on saatu tarpeekseen uusista vioista...

Hyviä asiantuntevia neuvoja tuos jo sulle satelikin, mutta mä on enemmän sillä linjalla, että valittet sen mikä itteäs miellyttää, etkä sitä jota muut kilvan kehuu, kun sillä itte ajavat..."

Onhan se tietysti noinkin, mutta vaihtelu virkistää vikojenkin suhteen ;D
Onneks näissä voorteissa ei ole vielä sähkösiä nostolaitteita ja muita, kun ne ei sitten koskaan toimisi kuitenkaan. Joku äijähän sanokin, että oli se Luukas ihan hyvä apostoli, mutta huono sähkömies.

Oiskohan kellään hyviä vinkkejä mikä olisi hyvä vetokone 3 siipisten kääntöaurojen eteen paikoin h****tin jäykille savimaille. Samalla koneella vedettäisi sitten kultivaattoria ja keväällä 3,6m hinattavaa äestä, sekä syksyllä viljan ajoa. Nykyinen on Ford 6610t ja kyllä se kyntö on melkoista tappelua välillä tuon kanssa... ilmeisesti liian kevyt ainakin, kun viime syksynä oli lainassa 7810 voorti ja myöskin 3 siipiset aurat niin meni ettei mitään.

Kävin pikapikaa kopasemassa yhden liikkeen pihalla jd 6210:ä ja mf 4270:ä. Tiedä sitten oisko noista kummastakaan mihinkään... meidän talossa kun ei ole kokemusta vielä muista kuin voortista, mutta totesin, että ne alkaa nyt olla nähty, tai ainakin se pitää sitten olla jo nyykkäri (joku ts sarjalainen esim).
Tuossa massikassa on yksi pikavaihde, mutta ei suunnanvaihtajaa ja sitten se mielenkiintoinen aluevaihdehäsmäkkä siinä samassa kepissä:/ Jontikka tuntui kyllä mehevältä, mutta ei siinä tehoja ainakaan ole sen enempää, kuin nykyisessäkään "veturissa".

Niin ja hintaluokka saisi olla siinä 30k€ paikkeilla, ei ainakaan paljon yli.
Sivuja: 1 ... 31 32 [33]