Itsellä ollut muutaman vuoden sähkösäätöinen Husku, eikä ole kaipuuta ruuvattaviin versioihin. Nakuttaa tyhjäkäyntiä varmasti eri keleillä ja moottorissa on potkua.
Ei nekään kaikki tunnu toimivan. Mulla 545 ja se tahtoo välillä sanoa *moo* kun kiihdyttää. Ja tahtoo sammuilla jos jättää pidemmäksi aikaa tyhjäkäynille. Vai lieneekö tuo joku himputin eko-ominaisuus, kuin autojen start-stop-typeryys.
Lämpimänä lähtee parhaiten puolikaasulla. Tuntuu että nyt pakkasilla toimii paremmin kuin kesähelteellä? Laulaa kyllä tosi nätisti siellä rekisterin yläpäässä ja potkua tuntuu olevan :-)
Kaverilla numeroa suurempi ja se ei toisinaan lähde käymään kuin väsyttämällä, ja röpeltää tehokierroksilla. Oli huollossa ja alkoi lähteä käymään mutta röpellys jatkuu vieläkin. Omani vaikuttaa eri koneelta tuohon verrattuna.
Miksiköhän tuohon 545:een on jotenkin hankala vaihtaa ketjua... enkö mä vaan osaa vai missä vika? Tahtoo mennä rattaan viereen eikä rattaalle.
Vanhassa Echossa kun ketjun heittää vähän sinne päin kytkinrummun taakse ja hiukan pyöräyttää kädellä niin 98% todennäköisyydellä se on rattaalla just paikallaan. Huskussa pitää joka kerta erikseen tarkastaa ja usein on väärässä välissä. Johtuuko tuosta 1,3 mm ohuemmasta ketjusta vai mistä? Välillä vanhasta rutiinista jää tarkistus tekemättä ja sylettää purkaa koko asennelma kun juuri on saanut laipan ruuvit kiinni.
Tees näin: Käytä saha käyttölämpötilaan, karsi vaikka kaksi kuusirunkoa korkeilla kierroksilla. Sen jälkeen menet tyvelle, sahaat kaksi-kolme kiekkoa siten, että kaasuliipaisin on
täysin pohjassa ja saha rasittuu reilusti vähintään 2 sekunnin ajan, jopa hyytyy. Sen jälkeen annat käydä hetken tyhjäkäyntiä ja sammutat. Kun seuraavan kerran käynnistät sahan, on järjestelmä haistellut parametrit kohdilleen. Ja talvella talvisarja aina paikallaan, jotta saha käy riittävän lämpimänä.
Tuo "kiekotus" on siksi tehtävä ajoittain, että järjestelmä vaatii 2 sekunnin täystehon käytön, jotta se säätää arvot. Yleensä jos sahalla sahataan rennosti puolikaasulla tai ei rasiteta koskaan, ei tapahdu säätöä.
Eilen juuri opetin oman 550 tuolla kikalla kuivalle pakkaskelille.