Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Parin ikkunan vaihto rintamamiestaloon
: 15.11.16 - klo:23:04
ens kesänä pitäs olla valmiit..
Eipä nuo golfin laakerit ja vetoniivelet ole marmoritiskillä sen erikoisempia kuin motonetissä mut hintaa on.Asennuksessahan nuo on pilattu mut mikkokuu ei voi tyrimistään myöntää.Asennuksessa ei pihistää kuin vetonivelen rasvauksesta. Nivelhän menee paikoilleen vaan yhdellä tavalla. Laakerin (vw:ssä tulee pyörännapa) asennuksessa voi tyriä vain kiristämällä keskiömutteria liikaa.
Eipä nuo golfin laakerit ja vetoniivelet ole marmoritiskillä sen erikoisempia kuin motonetissä mut hintaa on.Asennuksessahan nuo on pilattu mut mikkokuu ei voi tyrimistään myöntää.
Saksasta tilaillut melko paljon laakereita tms. Hintataso ok, mutta harvoin ne kerkiää tulla mihinkään kiireelliseen remonttiin. Jos nettikaupassa ongelmaa, niin sähköpostin kanssa pelatessa saattaa mennä aikaa Ne ei kaikki niin hanakasti vastaile suomipojan kysymyksiin.
Itäeuroopasta myös jotain tullut. Ne on melko nopeita vastailemaan sähköpostiin. Virkaaikana yleensä minuuteissa on vastine tullut. Toisaaltaan hommassa on taustalla tietty ankeus. Rahdit melko kovia, toki vaihtelee. Varsinkin jos sattuu kohdalle pieni jälkitoimitusnyssäkkä, jota ei ollut varastossa.
Nikkasen konepaja teki vanhanajan umpirautaisesta (no, oli siellä pien kolo sisässä) säiliöstä suoja-altaallisen ja kaikilla varusteilla. Tuli maksamaan ainakin jotain 40% vähemmän kuin uusi vastaava, mutta on paksumpaa rautaa silti. Kuljetukset ja kaikki muu palvelu avaimet käteen. Ainoa harmitus jäi itselle kun paikallinen jätehuoltoyritys täällä Uudellamaalla pumppasi säiliöstä puolen kuutiota hyvää polttoöljyä ja laskutti siitä euron litralta, ihan hinnaston mukaan. Tuli vähän niikö nopiaan poisvietäväksi se säiliö, en kerinnyt itse pumppailemaan. Ja sitten kun tuli myöhemmin puheeksi, olisivat saattaneet siellä säiliöfirmassa tehdä saman tyhjennyksen jopa edullisemmin. No, tyhmyydestä sakotetaan, ja varsinkin köyhää.
Nyt pitäs uskaltaa täyttää se pötti. Kai se öljyn pitää.
-SS-
taas huomasin , kun työntelin niitä viime talven lumia että nyy ( 100 tla ) osaa tempoa lumipölyn kivasti suotimeen ja sitten alkaa soppa maistua. nyt kyselen teiltä onko jollain mitään mallia/keinoa moisen estoksi? tuo ottaa keulata ilman akun kannelta ja kun koko keula on verkkoa niin kyllä löytää lumi hyvin sisään. suunnittelin jo ilmanoton kääntöä ylös päin mutta ei oikein ole tilaa moiselle kun konepellin ja syylärin väli on niin kaponen. ja muutenkin on ahasta.
Itsestä tuntuu, että jo kolmetuhatta euroa maksava auto on kovin kallis. Kollegan nelivetoakin ihailin, ja totesin, että on tämmönen varmaan yli kymppitonnin. Sitten katseli kuin tyhmää ja totesi, että yli neljänkympinhän tämmöinen maksaa.
Aikas paljon autosta.
Toinen kollega hankki johtotähden olisiko ollut 70 k€ . Sitten tuli ensimmäinen ns. iso huolto, ja perätikö viittätuhatta mainitsi takuu-uudistushuollon hinnaksi. Itki katkerasti, etä kaikki rahat menee, lapset nälkää näkevät. Autohan oli vaihdokilla ja rahoituksella, lisärahaa ei vielä ollut tarvinnut paljon laittaa. Minä en osannut olla kovin empaattinen, ajattelin ääneen, että jos tämä minun autoni on hinnaltaan 2000 eukkoa, ja isoon huoltoon meni tuolla mettänperän hallissa pikku hiprakassa heiluvalla ammatilaisella parisataa, niin voisihan ajatella, että 5k€ on johtotähteen tehtynä suhteessa halvempi, tuollainen premium-auto kun on.
Empatianpuutteeni pantiin merkille hieman vihaisella ilmehdinnällä.
-SS-
Joo,samaa ihmettelen määkin..ite ajelen 2 tonnin diisseli primeralla ja emännällä samanhintanen diisseli corolla..veljeltä lainaks -98 hiase..
näillä pärjää ja huollot/rempat tekee konehallin nurkas itte,nii kohtuu pienillä kuluilla ja ajankäytöllä selvii..tosin taas vanha primera ja hiase syö diisselii
enempi kun uudet..
Rajusti lastutettu 2065 Sampo.6 syksy lähtee liikkeelle.
5 vuotta ja 1500ha lähes ilman vikoja