Juu kerrospaksuudet alkaa jo topicissa olla kohdallaan juuu
lisäisin yhden kommentin noista raviojista. tietä näyttäis tehtävän huonosti kantavalle maaperälle. Silloin ravit täytyy kaivaa kauemmas tienlaidasta, jolloin tien ja ravin väliin jää ns. vastapainepenkka. huonosti kantavan maaperän päälle ajetaan kiviainesmassaa (itse kantava massa aiheuttaa myös painetta sinne alempaan pehmeään maaperään, jolloin oikein pehmeillä maaperillä tie painuu jo pelkästään sen tiehen ajettavan kantavan kerroksen takia.
Tuon voi toteuttaa kahdella tavalla. kaivamalla savikerrosta pois ja ajamalla kantavampaa maata tilalle. Jos meinaa että se savi ei roudi niin kaivu syvyys routa rajan alapuolelle onko järkee???
Toinen on tuo pohjamaan muotoilu ja paksu kangas sen päälle. Kantavat kerrokset sen päälle. jos tien ajoradanleveys 5m, ja vastapaine penkka ottaa metrin puoleltaan ja ravit sen 3m. ollaan 10m-12m tiealueen leveydessä.
Noita vois vaikka käyttää hyväksi
http://www.metsateho.fi/files/metsateho/Opas/Tieohjeisto_osa_1_Tekstiosa.pdfhttp://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/2230053_ykstienkpohje.pdfOn se jännä kun tuo asfaltti on niin ihana juttu mutta mutta mites sitten jos se rupeekin reikiintymään ja painumaan. Pitää olla pikipytty jolla halkeamat paikataan jotta tien runkoon ei mene vettä ja öljymursketta varastossa jolla paikataan reiät Muutaman kovemman talven jälkeen nuo rakennetutkin pikitiet ovat saaneet roudantakia muodonmuutoksia. Itse kyllä vakavasti miettisin asfalttia savipohjaisiin pihoihin. Jos murskepintaa kovempaa pintaa haluaa niin vaihtoehtona olisi asfalttimurske. asfalttimursketta levitetään 100mm paksu kerros ja jyrätään. Asfalttimursketta pystyy muokkaamaan kuumina hellepäivinä esim. tiehöylällä tai muulla raskaalla terälaitteella ja levittämään uudestaan pinnaksi. asfaltissa tuo ei onnisttukkaan vaan poisto joko kaivurilla tai jyrsimällä tai uusi asfaltti pintaan.