Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Se tapahtui sittenkin, vaikka pidin asiaa maalaislegendana!  (Luettu 18421 kertaa)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Toisessa Jd:ssä ei ole ikinä pultit auenneet,tosin tuntejakin kolmasosa vasta ajettuna verrattuna ko. koneeseen. Ostin pulttikaupasta pultit (3/4" 10.9) Nyt täytynee vilkaista välillä.Ei tosiaan tullu mieleen koska aiemmin ongelmaa ei ole ollut.Eli kai   t se kuluminen/venyminen/vasenpyörä yhteisvaikutus jossain kohtaa tulee vastaan. Kiristysmomentti lukee vanteessa ja pitäis olla 500nm. Yks rekkamies sanoi että liian suuri kiristymomentti ei ole hyväksi,koska pultit saattavat venyä jo siitä. Tarkistuskiristys tulisi tehdä 10 tunnin jälkeen ja sitten tarvittaessa.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

realisti

  • Vieras
Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.
Oliko tässä työstetty vai valurautanen tukirengas pulttien alla?
Onko massikassa vanteet kestäny?

valurautainen rengas mutterien alla. Vanhassa 3050:ssa ei ole koskaan löystynyt, siinä kiristys pulteilla. Massikassa on vanteet kestänyt ainakin vielä, ja siinä näyttää olevan työstetty levy mutterien alla. Ei tuo iso ongelma ole, siis jos sen tiedostaa.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Multa Jontikasta toissa talvena irtosi sivurajoitin, pultit kiertyneet auki. Toinen pultti löytyi ja toisen hain Agrista. Alkuperäinen kuusiokolopultti, varaosa tavallinen. Siinä sitten jotain lukitustahnaa jengoissa. Jos molemmat olisi hukkuneet niin ei olisi saanut toista paikoilleen kun on niin ahdas u siinä kiinnitysraudassa ettei mahdu hylsy. No siinä meni myös venttiilitappi kun se rajoitin irtosi. Oli kireällä pyöränpultit, ei lähtenyt kotikonstein vaan jouduin lainaamaan ison pulttipyssyn ja mun kompuralla teki tiukkaa saada irti. Kantsii aina välillä kiertää traktorin ympäri, kyllä tuo rajoitinkin oli jo jonkin aikaa klenksunut.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Multa Jontikasta toissa talvena irtosi sivurajoitin, pultit kiertyneet auki. Toinen pultti löytyi ja toisen hain Agrista. Alkuperäinen kuusiokolopultti, varaosa tavallinen. Siinä sitten jotain lukitustahnaa jengoissa. Jos molemmat olisi hukkuneet niin ei olisi saanut toista paikoilleen kun on niin ahdas u siinä kiinnitysraudassa ettei mahdu hylsy. No siinä meni myös venttiilitappi kun se rajoitin irtosi. Oli kireällä pyöränpultit, ei lähtenyt kotikonstein vaan jouduin lainaamaan ison pulttipyssyn ja mun kompuralla teki tiukkaa saada irti. Kantsii aina välillä kiertää traktorin ympäri, kyllä tuo rajoitinkin oli jo jonkin aikaa klenksunut.

Tää on niin tyypillistä jonnumiestouhua. Pulttikin haetaan agrin varaosista.  ;D

"Olenks mää vähän käsi?"
Kui mää ain olen paras?

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.
Oliko tässä työstetty vai valurautanen tukirengas pulttien alla?
Onko massikassa vanteet kestäny?

valurautainen rengas mutterien alla. Vanhassa 3050:ssa ei ole koskaan löystynyt, siinä kiristys pulteilla. Massikassa on vanteet kestänyt ainakin vielä, ja siinä näyttää olevan työstetty levy mutterien alla. Ei tuo iso ongelma ole, siis jos sen tiedostaa.

Kyllä noilla rinkuloilla voi olla toinenkin funktio, Ei varmaa tietoa, mutta mutua... Siis koneistukset vaikuttaa tehdyn niin, että rinkuloilla pystyy jonkin verran säätämään raideväliä... 7480:s molemmat rinkulat ulkona, jos toisen laittas keskiölevyn ja navan väliin ja toisen ulkopuolelle, raideväli kasvais noin 5cm. Sitä en mene sanomaan, onko insinörtti alkujaan edes tarkoittanut näin... Kuten sanoin, mutua.
tethering holes to their concave windings

sirkussonni

  • Vieras
Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.
Oliko tässä työstetty vai valurautanen tukirengas pulttien alla?
Onko massikassa vanteet kestäny?

valurautainen rengas mutterien alla. Vanhassa 3050:ssa ei ole koskaan löystynyt, siinä kiristys pulteilla. Massikassa on vanteet kestänyt ainakin vielä, ja siinä näyttää olevan työstetty levy mutterien alla. Ei tuo iso ongelma ole, siis jos sen tiedostaa.

Kyllä noilla rinkuloilla voi olla toinenkin funktio, Ei varmaa tietoa, mutta mutua... Siis koneistukset vaikuttaa tehdyn niin, että rinkuloilla pystyy jonkin verran säätämään raideväliä... 7480:s molemmat rinkulat ulkona, jos toisen laittas keskiölevyn ja navan väliin ja toisen ulkopuolelle, raideväli kasvais noin 5cm. Sitä en mene sanomaan, onko insinörtti alkujaan edes tarkoittanut näin... Kuten sanoin, mutua.


Olet oikeilla jäljillä, juuri niillä raideväliä säädetään umpivanteisilla  koneilla...

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Ja kappas, ainoa jossa oli löyhällä oli jd 6900 ja vasen takapyörä.
Oliko tässä työstetty vai valurautanen tukirengas pulttien alla?
Onko massikassa vanteet kestäny?

valurautainen rengas mutterien alla. Vanhassa 3050:ssa ei ole koskaan löystynyt, siinä kiristys pulteilla. Massikassa on vanteet kestänyt ainakin vielä, ja siinä näyttää olevan työstetty levy mutterien alla. Ei tuo iso ongelma ole, siis jos sen tiedostaa.

Kyllä noilla rinkuloilla voi olla toinenkin funktio, Ei varmaa tietoa, mutta mutua... Siis koneistukset vaikuttaa tehdyn niin, että rinkuloilla pystyy jonkin verran säätämään raideväliä... 7480:s molemmat rinkulat ulkona, jos toisen laittas keskiölevyn ja navan väliin ja toisen ulkopuolelle, raideväli kasvais noin 5cm. Sitä en mene sanomaan, onko insinörtti alkujaan edes tarkoittanut näin... Kuten sanoin, mutua.


Olet oikeilla jäljillä, juuri niillä raideväliä säädetään umpivanteisilla  koneilla...

Siis kuten sanoin, mutua...
tethering holes to their concave windings

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Multa Jontikasta toissa talvena irtosi sivurajoitin, pultit kiertyneet auki. Toinen pultti löytyi ja toisen hain Agrista. Alkuperäinen kuusiokolopultti, varaosa tavallinen. Siinä sitten jotain lukitustahnaa jengoissa. Jos molemmat olisi hukkuneet niin ei olisi saanut toista paikoilleen kun on niin ahdas u siinä kiinnitysraudassa ettei mahdu hylsy. No siinä meni myös venttiilitappi kun se rajoitin irtosi. Oli kireällä pyöränpultit, ei lähtenyt kotikonstein vaan jouduin lainaamaan ison pulttipyssyn ja mun kompuralla teki tiukkaa saada irti. Kantsii aina välillä kiertää traktorin ympäri, kyllä tuo rajoitinkin oli jo jonkin aikaa klenksunut.

Tää on niin tyypillistä jonnumiestouhua. Pulttikin haetaan agrin varaosista.  ;D

"Olenks mää vähän käsi?"

Se oli lähin paikka. Siitä oli muuten Agrilla ihan huoltotiedote ja sen takia siinä oli se liima. Pulteissakin on eroja. Oli se tosin aika kallis, jotain yli 10€ ::)
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

rene-rane

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • Kyllä, Koolla on väliä !
jos se on paljon niin älä osta enäää uuttaa volvoa  ;D

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
jos se on paljon niin älä osta enäää uuttaa volvoa  ;D
En minä maksaisi maitolitrastakaan euroa. Jos jokin tavara on ylihinnoiteltu niin se on vaikka olisi varaa ostaakin. Jos joku tarvitsee autoa vain köökin ja navetan välille niin ei ole järkevää ostaa uutta volvoa. Toisaalta jos päivittäinen työmatka on eteläisen suomen paljailla pääteillä niin ei ole järkevää ajaa sitä jollain isolla maasturinromulla. Polttoaine- ja ylläpitokulut on isommat kuin henkilöautolla. No turha sitä on kakaroille selittää tällaisia, poikasten ajatukset nyt kulkee niin eri svääreissä kuin aikuisten. :-X
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

sirkussonni

  • Vieras
Se on totta!
 
Kävipä niin, että laitoin jontikan kasisataset renkaat massiikkaan taakse. No, kahden tunnin ajon jälkeen oli yksi mutteri kadonnut! 

Jumalauta, se on tarttuvaa tautia, älkää kukaan koskaan laittako jontikan renkaita muihin merkkeihin, pultit ja mutterit katoaa!!!!  >:(

Verku

Inter-racial action. ;D
Kypsä tapaus

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Hyvin ovat uudet pultit pysyneet kiinni. Liekö sillä vaikutusta että ne eivät ole Agrista ostettuja?  ;)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Verku

Hyvin ovat uudet pultit pysyneet kiinni. Liekö sillä vaikutusta että ne eivät ole Agrista ostettuja?  ;)

Se on kans ihan hyvä jippo kun vetää tussilla (Musta tai valkonen, kumpi näkyy sitten paremmin) viivan pultin/mutterin kyljestä niin että se jatkuu sentin pari vanteelle.

On helppo huomata jos ovat edes nytkähtäneet.
Kypsä tapaus

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Hyvin ovat uudet pultit pysyneet kiinni. Liekö sillä vaikutusta että ne eivät ole Agrista ostettuja?  ;)

Ei ole vielä 6000/4000 tuntiin auenneet valurauta/teräs pannalla verustetuista jontikoista pultit.

-Eihän vasenkätisyydellä hyödyttäisi mitään kun kyseessä ei ole keskiöpultilla kiinni oleva. En usko myöskään mihinkään vasemman puolen teoriaan, tuuripeliä ja sattunu vaan hyvä tuuri jos siltä puolelta auennut.

Pultin aukeaminen pitää tällaisessa rakenteessa perustua pelkästään pultin puristaman liitoksen joustamiseen tai kitkan pettämiseen. Irtokauluksella saadaan ainakin pulttiin tosiaan venymäpituutta. Jos esim tuo 10.9 kiristetään 90% esikireyteen lujuudestaan se tarkoittaa 40 mm venymäpituuden pultilla että pultti on venynyt 0,15 mm. Ja kun esim alustan asettumisen takia(esim maalit peltien välissä häviää) liitos "kutistuu" 0,15 mm niin esikireys on hävinnyt.

Jos jontikoissa on normaalia enemmän pulttien irtoamisia niin oma veikkaus että joko vanne pääsee elämään, maalit välissä hankautuu tai esim pulteilla niiden esikireys ei ole riittävä esim huonon koneistetun mutteriosan takia. tai sitten vaan voimaa on liikaa :)