Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vama tielana  (Luettu 7270 kertaa)

jep jep

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 218
Vama tielana
Olen harkinnut vama tielanan ostoa sorateiden lanaukseen.
Voisko tällä korvata "oikean tielanan" jos laittaa perälevyn vama 300 jh2 kannatin pyörillä kaveriks perään?
Polanneterä ois kanssa yks vaihto ehto mut ei taida saada ilman rakentelua perälevyä siihen kiinni?
Minkälaisia kokemuksia kyseisestä vehkeestä?
Henri

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Vama tielana
Olen harkinnut vama tielanan ostoa sorateiden lanaukseen.
Voisko tällä korvata "oikean tielanan" jos laittaa perälevyn vama 300 jh2 kannatin pyörillä kaveriks perään?
Polanneterä ois kanssa yks vaihto ehto mut ei taida saada ilman rakentelua perälevyä siihen kiinni?
Minkälaisia kokemuksia kyseisestä vehkeestä?

Ihan vitsi niinku moni muukin konepaja tuotos  :P
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Ropsoni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 432
Vs: Vama tielana
Olen harkinnut vama tielanan ostoa sorateiden lanaukseen.
Voisko tällä korvata "oikean tielanan" jos laittaa perälevyn vama 300 jh2 kannatin pyörillä kaveriks perään?
Polanneterä ois kanssa yks vaihto ehto mut ei taida saada ilman rakentelua perälevyä siihen kiinni?
Minkälaisia kokemuksia kyseisestä vehkeestä?

Ihan vitsi niinku moni muukin konepaja tuotos  :P
Niinhän sitä on sanottu että kyllä me Suomalaiset osataan, laitetaan vaan rattaat pyörimään...
..mutta mitäs siitä syntyykään..sutta ja sekundaa... varsinkin etelä-pohojanmaan sektorilla  ;D

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Vama tielana
Olen harkinnut vama tielanan ostoa sorateiden lanaukseen.
Voisko tällä korvata "oikean tielanan" jos laittaa perälevyn vama 300 jh2 kannatin pyörillä kaveriks perään?
Polanneterä ois kanssa yks vaihto ehto mut ei taida saada ilman rakentelua perälevyä siihen kiinni?
Minkälaisia kokemuksia kyseisestä vehkeestä?

Ei pelaa huonostikkaan. Karheenlevitin(vama jh2) ei saa olla kiinteänä osana polanneterää....
Ei voi määrätä tavaran kulkua.Lana pitäisi saada kellumaan perään.

Nii se on...

jep jep

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 218
Vs: Vama tielana
Olen harkinnut vama tielanan ostoa sorateiden lanaukseen.
Voisko tällä korvata "oikean tielanan" jos laittaa perälevyn vama 300 jh2 kannatin pyörillä kaveriks perään?
Polanneterä ois kanssa yks vaihto ehto mut ei taida saada ilman rakentelua perälevyä siihen kiinni?
Minkälaisia kokemuksia kyseisestä vehkeestä?

Ei pelaa huonostikkaan. Karheenlevitin(vama jh2) ei saa olla kiinteänä osana polanneterää....
Ei voi määrätä tavaran kulkua.Lana pitäisi saada kellumaan perään.



Totta ei tullu itellä ees mieleen aikaisemmin  ::)
Saishan sen tietysti ton vaman perään kelluvaksi jos korvais työntövarren jollain ketju systeemillä  ???

Pitäsköhän ruveta kyselemään oikeita tielanoja?
Muita varteen otettavia valmistajia kuin soukkio??
Henri

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1336
Vs: Vama tielana
Satunnaisessa käytössä menettelee vama pyörävarustuksella,
köykänenhän tää on alkujaan, vaatii rankan painotuksen
jos murskeella olevia teitä lanailee, ja tappiterän.

itellä oikein tielana, omavalmiste, painoa n 2 tn , kevyeksi jää
kalliomurskeella olevia teitä lanaillessa, tarttis olla painoa
10 tn huiteilla ja tappiterä, tav. tieterä hupenee silmissä.

soukkion lanoja joskus myynnissä käytettyinäkin, hinta kohtuullinen.

roadman

  • Vieras
Vs: Vama tielana
 Vähempikin Paino riittää lanassa. Hirmupainolla saa vain tappiterän rungot oikoseksi ja tappien katkeaminen kasvaa.Maksaa n 4 € pertappi keskimäärin kulutus 3 tappia/h
Kalliomurske on jännä materiaali tiessä. Sopivassa kosteudessa on hiivatin sitkeää ja kovaa lanattavaa ja kun kosteus tuosta kasvaa niin muuttuu kuin Betonivelliksi (siitä puuttuu savesaine joka sitoo massan kosteana. Paras tienpinta aine on moreeni murske ja sopivasti suolattuna).
 Kalliomurske porokuivana taas ei kestä kulutusta ja on helppoa työstää, mutta kuka hullu sitä poro kuivana menee tonkimaan.

Odottaa reilun vesisateen. Joko sateen aikana (miel. yli 5 mm sadetta) tai 12h sateen jälkeen niin tappiterät menee kuin sulaan voihin ja tulee hyvä jälki kun lanattu pinta polkeutuu liikenteen alla takaisin kosteana kiinni. Paras keli lanauksille on hiljainen maatias sade eli sataa tuhnuttaa pikkuhiljaa kokoajan.
Soukkiolla on ihan jees toimivia lanoja.  kokoluokka 1700 ja 2400 niin tekee jo kummasti mustaa jälkeä tielle. mielellään vetokoukkuvetoisena niin veturista saa tarvittaessa painatusta.