Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Waltteri - 06.01.11 - klo:19:23

Otsikko: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: Waltteri - 06.01.11 - klo:19:23
Onko kukaan muuttanut yhtään käyttömukavammaksi advancen sähköisen vetokoukun laukaisun?? Tuo kahden keinukytkimen takana oleva käyttö on hivenen tympeä ja hidas käyttää. Huomattavasti näppärämpi olisi kun vetokoukun nostoa ja laskua voisi hallita nostolaitteen säätöpyörällä ja sitten kun vetovarret on nostettu ylös voisi koukun vain laukaista yhdestä keinukytkimestä painamalla. Siispä ehkä hivenen epäselvästi selvitettynä?? Mutta onko kukaan perehtynyt kuinka koukun laukaisu on oikein kytkettynä?? ainakaan äkkinäinen ei saa mitään tolkkua kytkennästä!??  ???
Siispä jos joku on jotain viritellyt, niin vinkkiä tulemaan!!
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: jupexx - 06.01.11 - klo:19:45
Prkl... kun ees pelaisi  >:(
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: - 06.01.11 - klo:19:47
Se nyt vielä menettelee mutta tuo teleskooppihimmeli+sähkölaukaisu ja lumi ei oikein sovi yhteen. Helpompi vetää koukku vaijerilla auki kuin käydä koputtelemas lekalla koukku irti...
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: Ropsoni - 06.01.11 - klo:20:51
Se nyt vielä menettelee mutta tuo teleskooppihimmeli+sähkölaukaisu ja lumi ei oikein sovi yhteen. Helpompi vetää koukku vaijerilla auki kuin käydä koputtelemas lekalla koukku irti...

Eipä tee vaijerikaan koukun laukaisua sen autuaammaksi.

Noiden vetokoukkujen laukaisusysteemien suunnittelun "keskenkasvuisuus" johtunee siitä että ko. koukkutyyppi ei ole mikään yleinen tuolla keskisemmässä euroopassa. Taitaa olla vaan suåmen ja ruåttin "villitys"? Ei oo Valtrakaan siihen hirveästi panostanu. Taitaa olla koukun lukitusmekanismi rakenteeltaan sama kuin 02 -sarjassa?  ;D
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: Timppa - 06.01.11 - klo:20:58
Paskamainen systeemi tuo vaijerin päästä selkä kierussa nyppiminen.

Vois olla joku käsijarrukahvan tyyppinen kampi millä kevennettäisiin laukaisuvaijerin
toimintaa.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: +200 - 06.01.11 - klo:21:00
Paskamainen systeemi tuo vaijerin päästä selkä kierussa nyppiminen.

Vois olla joku käsijarrukahvan tyyppinen kampi millä kevennettäisiin laukaisuvaijerin
toimintaa.
Ai niikuin Jontikas 8)
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: farmex - 06.01.11 - klo:21:10
Hiivatissa on hyvä vaijerisysteemi kunnon kahvalla.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: Ojala - 06.01.11 - klo:21:12
Paskamainen systeemi tuo vaijerin päästä selkä kierussa nyppiminen.

Vois olla joku käsijarrukahvan tyyppinen kampi millä kevennettäisiin laukaisuvaijerin
toimintaa.

Meinaatko että justa semmonen niinku Fendt Variossa on ???  ::)
Koko aijjan on haukuttu Varion koukkua ja nyt lipsahtaa Valtumieheltä
että kaipaa samanlaista niinku Variossa on  8)

Maailma tarvitsee edelläkävijöitä Ojala ja Vario net on niitä  ;D
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: Mäksä - 06.01.11 - klo:21:19
10 sarjan foordissa on hyvä. Tulee tärkeä venyttely suoritettua samalla. Koukun laukaisimen nuppi vasemmalla kädellä penkin takana ja samalla pitää oikealla kädellä penkin oikealta sivulta nyhtää vetovarsien/koukun korkeudensäätövipua edestakaisin ja jos on vielä kärri perässä irroitettavana niin pitää myös ylettää kytkinpolkimelle (vaihde päällä) että voi nykäistä raktoria eteenpäin samalla, että jumittunut koukun liuku lähtee taaksepäin.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: Cornfarmer - 06.01.11 - klo:21:21
Käy se mahtavasti pienestä napista painamalla 1500:sessa tracissa... ja ilmasylinteri laukaisee lukon hienosti kelillä ku kelillä ;D Nää ilmavehkeet sais kyllä olla joka jumalan koneessa vakiovarusteena kaikkia duomaticeja ja muita liittimiä myöden valmiina!!! Ventti taitaa tässäkin sarjassa olla edelläkävijä, viä ku ne sais sen käsijarrun semmoseksi et myös peräkärryssä menee jarrut päälle ku käppärin laittaa päälle ;D
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: Ropsoni - 06.01.11 - klo:21:33
Paskamainen systeemi tuo vaijerin päästä selkä kierussa nyppiminen.

Vois olla joku käsijarrukahvan tyyppinen kampi millä kevennettäisiin laukaisuvaijerin
toimintaa.

Meinaatko että justa semmonen niinku Fendt Variossa on ???  ::)
Koko aijjan on haukuttu Varion koukkua ja nyt lipsahtaa Valtumieheltä
että kaipaa samanlaista niinku Variossa on  8)

Maailma tarvitsee edelläkävijöitä Ojala ja Vario net on niitä  ;D

Mutta onko siitä mitään iloa jos ei jaksa ne ylivoimaiset sylinterit nostaa peräkärryn aisaa ylös? :D :D :D
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 06.01.11 - klo:21:46
Noiden vetokoukkujen laukaisusysteemien suunnittelun "keskenkasvuisuus" johtunee siitä että ko. koukkutyyppi ei ole mikään yleinen tuolla keskisemmässä euroopassa. Taitaa olla vaan suåmen ja ruåttin "villitys"?

Sekä enklannissa..

Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: realisti - 06.01.11 - klo:21:47
paras koukun toiminta mitä olen tavannut on jontikassa. Dyna-vt:n koukkukin on ihan 80-lukua käytettävyydeltään verrattuna jontikkaan, ainoa mitä pitää muistaa on että vaihtaa lukkoon rasvat muutaman vuoden välein. Jontikan koukun toiminnassa on hienoa myös se että näkee kertavilkaisulla onko koukku lukossa vai ei.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: icefarmer - 06.01.11 - klo:22:01
Paskamainen systeemi tuo vaijerin päästä selkä kierussa nyppiminen.

Vois olla joku käsijarrukahvan tyyppinen kampi millä kevennettäisiin laukaisuvaijerin
toimintaa.

Meinaatko että justa semmonen niinku Fendt Variossa on ???  ::)
Koko aijjan on haukuttu Varion koukkua ja nyt lipsahtaa Valtumieheltä
että kaipaa samanlaista niinku Variossa on  8)

Maailma tarvitsee edelläkävijöitä Ojala ja Vario net on niitä  ;D
aivan ylivoimasta tunkkia omassa telineessään eivät oo kuitenkaan laittaneet mukaan ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: maraani - 06.01.11 - klo:22:11
Näistä laukaisuista...vastaan taas palstan tason säilyttämiseksi. Meillä on vähän vanhempaa saapumiserää noi härvelit, mutta eroja on. JohnDeeressä (2650) on "ihan ok" käyttö normaalille kaksikätiselle, kunhan mahtuu mahansa kanssa tarpeeksi solmuun. Suoraa tankoa vedetään ylöspäin, mutta ei tarvi paljoa voimaa. Offtopicina mainittakoon, että takalasissa ei ole peiliä, joten pyydystäessä pitää kurkotella, kun koukku laskee suoraan. Ja ryskyissä on pyörivä silmukka, syytä osua keskilinjaan.

Maxxumissa (5130) on laukaisu vasemmalla kädellä, kunnon vipu, "takaan että laukeat". OT:nä taas, että koukku liukuu taakse, takalasissa ei ole peiliä, mutta selkänojan kallistamalla saa kuikuiltua koukun kohdalleen (tulee nyt harjoiteltua vähän useammin kun rehua tuo aumasta).

Valmet 705 meidän härveleistä kaikkein kamalin. Vipu kuten jontikassakin, mutta aivan saa-ta-nan jäykkä - penkki laskee alas kun siitä tempasee. Takalasissa on peili, mikä onkin välttämätöntä. OT:nä mainittakoon Valmetista, että ei käy vieläkään - kesää odotellessa kesäaineen kanssa...
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: kuu - 06.01.11 - klo:22:31
paras koukun toiminta mitä olen tavannut on jontikassa.

Jos peruuttaa aisan 5 cm pieleen, on tuo lukko paskana
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: - 07.01.11 - klo:07:54
Lisäyksenä vielä että sitä koukkuahan ei näe teleskoopista huolimatta ilman peiliä... Kyllä hitec oli tämän osalta paree. Yksinkertainen on usein toimivaa!
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: Wejjo - 07.01.11 - klo:07:57
Tosiaan.
Miksi (tietääkseni) yhdelläkkän merkillä ole niin yksinkertaista vetokoukun lasku/nosto systeemiä jota hallitaan kaksiasentoisella palautuvalla keinukytkimellä......


Taitaapa olla jokin työturvallisuusdirektiivi, jota suomessa tietenkin on pakko noudattaa nyhtyristi. Yhtälailla monimutkaisiahan nuo on nuo etukuormaajien hydr.työlaitelukitukset.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: realisti - 07.01.11 - klo:08:21
paras koukun toiminta mitä olen tavannut on jontikassa.

Jos peruuttaa aisan 5 cm pieleen, on tuo lukko paskana

miten te olette saaneet niitä rikottua!? kymmenen vuotta tähtäilty kärryjä perään eikä yhtään lukkoa ole särkynyt. ja koukun näkee kanssa laakista ilman suurempia voimisteluita.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: jupexx - 07.01.11 - klo:09:00
paras koukun toiminta mitä olen tavannut on jontikassa.

Jos peruuttaa aisan 5 cm pieleen, on tuo lukko paskana

miten te olette saaneet niitä rikottua!? kymmenen vuotta tähtäilty kärryjä perään eikä yhtään lukkoa ole särkynyt. ja koukun näkee kanssa laakista ilman suurempia voimisteluita.


Jontikan (6420S) ja Valtran (M150) omistajana täytyy sanoa että kyllä se tuo jontikan koukku vaan pelaa ja laukeaa... Aina!!! Tuon Valtran koukun kanssa saa taistella jatkuvalla syötöllä. Piru kun ei saa mekaanista tankoa siihen kun on tuo ohjaamojousitus. 8540 Zetorissa oli semmoinen hydr.laukaisu mikä on ollu parasta ikinä tällä saralla...
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 07.01.11 - klo:09:09
TM 140 ja 6640 ÄNHOO traktoreissa tuo laukaseminen on aina vähän tuurin kauppaa. Vipu oikeella penkin takana ja tekee täsmälleen niinku Mäksä jo totesi. Kummatkin kädet on oltava käytössä, samoin vaihe päällä ja jalka herkkänä kytkimelllä.

T7030:ssä juttu onkin ihan toisenlainen. Kun koukun on vetänyt hydraulisesti sisään ja nostolaite on ylhäällä, niin takuulla lähtee kärrynkii kanssa koukku ihan mukisematta irti. Yksi asia näissä härpäkkeissä kuitenkin on aina ihmetyttänyt. Miksi ihmeessä sen laukaisumekanismin vivun pitää olla siellä "mahdollisimman selkäkierossa asennossa"?  ;D

6400 ja 6600 Valumönttien laukaisulaitteista on sen verran kokemusta mitä kesäharjoittelussa tullut. Paljon mukavammin toimivat kun noissa varhaisemmissa nyykkäreissä. Tuo apupeili on myös aina ollut valmetissa valmiina, toisin kuin Basildonin pommeissa.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: ijasja2 - 07.01.11 - klo:09:58
Onneksi Valmetin myyjät on aina osanneet myydä vetokoukkua Suomeen kehitettynä, ei haittaa lumi eikä jää, toimii aina ;D

Kotimaisessa koukkukehityskin mennyt takapakkia mitä käyttäjiltä kuullut, suorastaan vaarallinen viritys. Tuo Hitecin koukku ihan ok., ei mulla ainakaan moittimista vrt. JD tai Deutz.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: mlahti - 07.01.11 - klo:10:06
TM 140 ja 6640 ÄNHOO traktoreissa tuo laukaseminen on aina vähän tuurin kauppaa. Vipu oikeella penkin takana ja tekee täsmälleen niinku Mäksä jo totesi. Kummatkin kädet on oltava käytössä, samoin vaihe päällä ja jalka herkkänä kytkimelllä.



yksinkertaisella säädöllä olisit ongelmasta päässy jo aikapäiviä. lyhennä koukkua nostavia tankoja 1/2 cm..
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 07.01.11 - klo:11:14
Et arvaakkaan montako kertaa tuo toimenpide on tehty. Tuntuvat vaan löystyvän ajan myötä ja kun ei enää kehtaa, niin ei kehtaa.   :-\
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: jps - 07.01.11 - klo:12:04
TM 140 ja 6640 ÄNHOO traktoreissa tuo laukaseminen on aina vähän tuurin kauppaa. Vipu oikeella penkin takana ja tekee täsmälleen niinku Mäksä jo totesi. Kummatkin kädet on oltava käytössä, samoin vaihe päällä ja jalka herkkänä kytkimelllä.



yksinkertaisella säädöllä olisit ongelmasta päässy jo aikapäiviä. lyhennä koukkua nostavia tankoja 1/2 cm..

*** Ja tarkista myös että ne ovat täsmälleen samanmittaiset. Hieman erimittaiset nostotangot saavat aikaan hikisiä hetkiä hytissä, jopa ylivoimaisen vihreässä koeajotraktorissa piti ensiksi säätää nostotangot.
Muutaman tuhat kertaa Nyykkärin koukkua käyttäneenä ei jummarra noita edellä mainittuja ongelmia.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: mlahti - 07.01.11 - klo:13:55
TM 140 ja 6640 ÄNHOO traktoreissa tuo laukaseminen on aina vähän tuurin kauppaa. Vipu oikeella penkin takana ja tekee täsmälleen niinku Mäksä jo totesi. Kummatkin kädet on oltava käytössä, samoin vaihe päällä ja jalka herkkänä kytkimelllä.



yksinkertaisella säädöllä olisit ongelmasta päässy jo aikapäiviä. lyhennä koukkua nostavia tankoja 1/2 cm..

*** Ja tarkista myös että ne ovat täsmälleen samanmittaiset. Hieman erimittaiset nostotangot saavat aikaan hikisiä hetkiä hytissä, jopa ylivoimaisen vihreässä koeajotraktorissa piti ensiksi säätää nostotangot.
Muutaman tuhat kertaa Nyykkärin koukkua käyttäneenä ei jummarra noita edellä mainittuja ongelmia.

meillä ei vissiin sit koukkuja käytetä kerran noita ongelmia nyykkärissä ei ole.  ;) ongelmaksi muodostuu koukkuun pakkautuva lumi ja multa.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: rene-rane - 07.01.11 - klo:15:15
natikassa on ihan ylivoimanen, jalalla ylettyy laukasemaan koukun lukituksen ja sitten vaan laskee nostolaitteet  ;D
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 10.01.11 - klo:21:57
No kyllähän sitä koukkua on tullu rumpattua vaikka mitenpäin. 6640:ssa ihan siihen asti, että alotti ihan omatoimisen laukomisen ja availunkii täyden 3m hinattavan tumenkii kanssa keskellä asfaltti ek:ta!  ;D

Voi kyllä olla, että ootte vaan pätevämpiä käyttämään ja astetta viihterämpiäkii. Sitä ku on ammattilaiska, niin sitä vaan on.  :D

Tosin TM:ssä tuli tehtaalta tullessa jo niin jumalattoman kokonen kallistuksen säädin, että se vääns toisen puolen nostotangot ihan solmuun ja solmussa ne on muuten vieläkii  :P
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: zetor8045 - 10.01.11 - klo:22:08
Deutsin koukkukin toimii oikein mainiosti  ;D
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: hvinnamo - 11.01.11 - klo:00:17
Deutsin koukkukin toimii oikein mainiosti  ;D
Paitsi että nostotangot on lakritsia. Ihan uusissa on parannettu säädettävyyttä pitkillä kierretangoilla, en sit tiedä miten kestävät? Ja lunta ja jäätä meinaa pakata koukun mekanismeihin, mutta niin kai joka vehkeessä. :)
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: Pillari - 11.01.11 - klo:00:27
100-sarjan MX Maxxumissa on hyvä koukku...hydraulisesti ulos työntyvä niin ei tarvi peilejä ja lukituksen avauksen vaijeri suht hyväs paikkaa
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: ijasja2 - 11.01.11 - klo:00:34
Deutsin koukkukin toimii oikein mainiosti  ;D
Paitsi että nostotangot on lakritsia. Ihan uusissa on parannettu säädettävyyttä pitkillä kierretangoilla, en sit tiedä miten kestävät? Ja lunta ja jäätä meinaa pakata koukun mekanismeihin, mutta niin kai joka vehkeessä. :)

Aika lievä ilmaus tuo että lakritsia. Pitkät kierretangot mulla, lattatyyppiset nostotangot. Silloin tällöin pitää kiristää.

Jontikasta venyi se jenga, ei saanut edes sääätömutteria liikkumaan. Näppärä säätö, poikki ja uudestaan hitsaten. Hyvin on pelittänyt, säätö vain hiukan hankalahko seuraavallakin kerralla ;D
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: velmatti - 11.01.11 - klo:17:28
Onko kukaan muuttanut yhtään käyttömukavammaksi advancen sähköisen vetokoukun laukaisun?? Tuo kahden keinukytkimen takana oleva käyttö on hivenen tympeä ja hidas käyttää. Huomattavasti näppärämpi olisi kun vetokoukun nostoa ja laskua voisi hallita nostolaitteen säätöpyörällä ja sitten kun vetovarret on nostettu ylös voisi koukun vain laukaista yhdestä keinukytkimestä painamalla. Siispä ehkä hivenen epäselvästi selvitettynä?? Mutta onko kukaan perehtynyt kuinka koukun laukaisu on oikein kytkettynä?? ainakaan äkkinäinen ei saa mitään tolkkua kytkennästä!??  ???
Siispä jos joku on jotain viritellyt, niin vinkkiä tulemaan!!

Olethan huomannut että nosto/lasku -kytkimen ollessa kuljetusasennossa (ylhäällä) pakkolaskunapilla saa vetovarret ylös niin kauan kuin nappia pitää pohjassa?

http://valtra.fi/extras/documents/FI_TLS_D-F.pdf (http://valtra.fi/extras/documents/FI_TLS_D-F.pdf) sivu 61 kappale "Nostotoiminto"
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: haba - 11.01.11 - klo:17:34
Lisäyksenä vielä että sitä koukkuahan ei näe teleskoopista huolimatta ilman peiliä... Kyllä hitec oli tämän osalta paree. Yksinkertainen on usein toimivaa!
näkee
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: hvinnamo - 11.01.11 - klo:18:10
Deutsin koukkukin toimii oikein mainiosti  ;D
Paitsi että nostotangot on lakritsia. Ihan uusissa on parannettu säädettävyyttä pitkillä kierretangoilla, en sit tiedä miten kestävät? Ja lunta ja jäätä meinaa pakata koukun mekanismeihin, mutta niin kai joka vehkeessä. :)

Aika lievä ilmaus tuo että lakritsia. Pitkät kierretangot mulla, lattatyyppiset nostotangot. Silloin tällöin pitää kiristää.

Jontikasta venyi se jenga, ei saanut edes sääätömutteria liikkumaan. Näppärä säätö, poikki ja uudestaan hitsaten. Hyvin on pelittänyt, säätö vain hiukan hankalahko seuraavallakin kerralla ;D

Lienee turha kysyä, mutta osoitanpa tyhmyyteni taas:
Pidättehän nostokorkeuden säädön yleensä pikkusen alle maksimin, sillä tavalla ettei joka kerran vetovarret ylhäällä kisko koukun nostotankoja kireälle?
Nimittäin minun ei tarvinnut säätää deutsin koukun tankoja kuin yhden kerran. Ennen ensimmäistä kärryn koukkuun nostamista. Sen jälkeen toimi moitteettomasti ilman säätöä.


No, ne tangothan täytyy olla säädettynä sopiviksi ja sitten tietenkin kun kärry on kiinni niin laskea koukkujen varaan ettei jää tangot venytykseen. Ei sitä sillä nostokorkeuden säädyllä kannata kikkailla vaan säätää tangot siten että tangot eivät venyisi?
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: pötsjölööm - 11.01.11 - klo:18:10
Lienee turha kysyä, mutta osoitanpa tyhmyyteni taas:
Pidättehän nostokorkeuden säädön yleensä pikkusen alle maksimin, sillä tavalla ettei joka kerran vetovarret ylhäällä kisko koukun nostotankoja kireälle?
Nimittäin minun ei tarvinnut säätää deutsin koukun tankoja kuin yhden kerran. Ennen ensimmäistä kärryn koukkuun nostamista. Sen jälkeen toimi moitteettomasti ilman säätöä.


Tottakai. Venyttää, ja rasittaa turhaan, jos jatkuvasti nostolaite ääriasennossa ylhäällä. Voi jäädä venttiilikin huutamaan, ja sitten siinä hajoaa, jo muutakin.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: hvinnamo - 11.01.11 - klo:18:35
 No, ei ne nyt silleen veny. Vähän liioittelua kuten monissa muissakin jutuissa täällä. Kerran tai kaksi olen säätänyt per kone. Mut v-mäinen se on jos ei kärryä saa irti ilman tunkkia. Tarkoitin tuolla koukkuihin laskemisella sitä että joka koneessahan täytyy laskea vetovarsia muutama sentti alas, ettei tosiaankan jää pumput päälle tai tankojen varaan roikkumaan.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: ijasja2 - 11.01.11 - klo:18:44
. Eli koukku makaa lukituskoukkujen päällä omalla painollaan aina.
Oisko sulla sitten raskaampi aisapaino että venyvät?

Erittäin harvoin tarvii nostolaitetta ihan ylös nostaa, yleensä rajoitin päällä.Aikoinaan taisi olla ensimmäinen opetus että kärry perään ja koukun varaan, nostolaitteita alas että tangot löystyy.

Vaikka kysymys ei mulle ollutkaan, ilman etupainoja ei kaikilla kärryillä pysy nokka maassa. Lavetilta saa just sen verran painoa kuin haluaa, ja yleensä reilumpi koukkupaino plussaa näin talvikeleillä, kunhan ohjattavuus säilyy. Täyden ka. peräisen kärryn tai lavetin koukkuun/koukusta ottaminen joskus siinä ja siinä,  "kaupan" kärryt kivutta.

Mieluummin pidän nostotankoja lähellä "rajaa", kuin kiristän turhan tiukalle,venyvät suotta kun nostolaitteessa pänninkiä vaikka katkaista tangot ::) Likaa/pölyä kertyy koukkuun ja sen putsaaminen tärkeää venymisen ehkäisyä. Ihan perusjuttuja, kuten hytin siivoaminen ::)

Koukun rakenteissa hiukan varaa nostaa yli lukituksen, ts. oikein säädetyt tangot ei veny vaikka nostolaitteen nostaa aina yläasentoonsa esim. perälevyn kanssa.



Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: ijasja2 - 11.01.11 - klo:18:46
No, ei ne nyt silleen veny. Vähän liioittelua kuten monissa muissakin jutuissa täällä. Kerran tai kaksi olen säätänyt per kone. Mut v-mäinen se on jos ei kärryä saa irti ilman tunkkia. Tarkoitin tuolla koukkuihin laskemisella sitä että joka koneessahan täytyy laskea vetovarsia muutama sentti alas, ettei tosiaankan jää pumput päälle tai tankojen varaan roikkumaan.

Deutsissa ei tartte tunkkia tuossa tapauksessa, riittää pari naulaa tai sokkaa nostotankojen teleskooppien väliin. Nimimerkillä muutaman kerran tehnyt ennen säätöä :)
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: hvinnamo - 11.01.11 - klo:18:54
No, ei ne nyt silleen veny. Vähän liioittelua kuten monissa muissakin jutuissa täällä. Kerran tai kaksi olen säätänyt per kone. Mut v-mäinen se on jos ei kärryä saa irti ilman tunkkia. Tarkoitin tuolla koukkuihin laskemisella sitä että joka koneessahan täytyy laskea vetovarsia muutama sentti alas, ettei tosiaankan jää pumput päälle tai tankojen varaan roikkumaan.

Deutsissa ei tartte tunkkia tuossa tapauksessa, riittää pari naulaa tai sokkaa nostotankojen teleskooppien väliin. Nimimerkillä muutaman kerran tehnyt ennen säätöä :)

 Mä oon joskus käyttäny ruuvimeisseliä tai jakoavainta! Ja samalla nostaa toisella kädellä lokarin napista ylös ja toisella pitää "työkalua" siellä välissä. Tuttua puuhaa.  ;)
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: pötsjölööm - 11.01.11 - klo:18:56
No, ei ne nyt silleen veny. Vähän liioittelua kuten monissa muissakin jutuissa täällä. Kerran tai kaksi olen säätänyt per kone. Mut v-mäinen se on jos ei kärryä saa irti ilman tunkkia. Tarkoitin tuolla koukkuihin laskemisella sitä että joka koneessahan täytyy laskea vetovarsia muutama sentti alas, ettei tosiaankan jää pumput päälle tai tankojen varaan roikkumaan.

Melkein voisin vaikka vannoa että kyllä venyy.  ;D Natikassa kartiopäiset putket, minkä sisällä nostotanko liikkuu. Lisäksi kaikki pultin reiät ja hahlot ihan merkkiin katsomatta, kyllä suurenee ajan kanssa.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: ijasja2 - 11.01.11 - klo:18:59
No, ei ne nyt silleen veny. Vähän liioittelua kuten monissa muissakin jutuissa täällä. Kerran tai kaksi olen säätänyt per kone. Mut v-mäinen se on jos ei kärryä saa irti ilman tunkkia. Tarkoitin tuolla koukkuihin laskemisella sitä että joka koneessahan täytyy laskea vetovarsia muutama sentti alas, ettei tosiaankan jää pumput päälle tai tankojen varaan roikkumaan.

Deutsissa ei tartte tunkkia tuossa tapauksessa, riittää pari naulaa tai sokkaa nostotankojen teleskooppien väliin. Nimimerkillä muutaman kerran tehnyt ennen säätöä :)

 Mä oon joskus käyttäny ruuvimeisseliä tai jakoavainta! Ja samalla nostaa toisella kädellä lokarin napista ylös ja toisella pitää "työkalua" siellä välissä. Tuttua puuhaa.  ;)

Joku varmaan loukkaa itsensä näillä meidän ohjeilla, huolellisuutta ja järkeä saa sitten käyttää ;D
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: - 11.01.11 - klo:20:29
Lisäyksenä vielä että sitä koukkuahan ei näe teleskoopista huolimatta ilman peiliä... Kyllä hitec oli tämän osalta paree. Yksinkertainen on usein toimivaa!
näkee

Sulla ei vissiin oo paineilmalaitteita? Ne paineilmaventtiilit on siinä hydelohkojen päällä pelliliparees kiinni. Ei ainakaan tällaanen keskenkasvuunen 175cm näe niitten yli koukkua...
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: Teroman - 11.01.11 - klo:20:49

Valtun koukun vois laukaista Dynamiitilla ?

;;;;;;Å
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: velmatti - 11.01.11 - klo:21:30
Onko kukaan muuttanut yhtään käyttömukavammaksi advancen sähköisen vetokoukun laukaisun?? Tuo kahden keinukytkimen takana oleva käyttö on hivenen tympeä ja hidas käyttää. Huomattavasti näppärämpi olisi kun vetokoukun nostoa ja laskua voisi hallita nostolaitteen säätöpyörällä ja sitten kun vetovarret on nostettu ylös voisi koukun vain laukaista yhdestä keinukytkimestä painamalla. Siispä ehkä hivenen epäselvästi selvitettynä?? Mutta onko kukaan perehtynyt kuinka koukun laukaisu on oikein kytkettynä?? ainakaan äkkinäinen ei saa mitään tolkkua kytkennästä!??  ???
Siispä jos joku on jotain viritellyt, niin vinkkiä tulemaan!!

Olethan huomannut että nosto/lasku -kytkimen ollessa kuljetusasennossa (ylhäällä) pakkolaskunapilla saa vetovarret ylös niin kauan kuin nappia pitää pohjassa?

http://valtra.fi/extras/documents/FI_TLS_D-F.pdf (http://valtra.fi/extras/documents/FI_TLS_D-F.pdf) sivu 61 kappale "Nostotoiminto"

... niin tämä koskee ainoastaan Advancea/Versua/Directiä.
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: haba - 12.01.11 - klo:23:01
Lisäyksenä vielä että sitä koukkuahan ei näe teleskoopista huolimatta ilman peiliä... Kyllä hitec oli tämän osalta paree. Yksinkertainen on usein toimivaa!
näkee

Sulla ei vissiin oo paineilmalaitteita? Ne paineilmaventtiilit on siinä hydelohkojen päällä pelliliparees kiinni. Ei ainakaan tällaanen keskenkasvuunen 175cm näe niitten yli koukkua...
juu ei oo
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: zetor8045 - 14.01.11 - klo:13:41
Deutsin koukkukin toimii oikein mainiosti  ;D
Paitsi että nostotangot on lakritsia. Ihan uusissa on parannettu säädettävyyttä pitkillä kierretangoilla, en sit tiedä miten kestävät? Ja lunta ja jäätä meinaa pakata koukun mekanismeihin, mutta niin kai joka vehkeessä. :)
Eipä ole vielä kertaakaan säätää deutsista noita tankoja vaikka edestä ajettavalla lavetilla on paljon kaivuria kuskattua ja maansiirtokärryjä jouduttu ottamaan koukkuun kuorma päällä...
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: hvinnamo - 14.01.11 - klo:14:38
Deutsin koukkukin toimii oikein mainiosti  ;D
Paitsi että nostotangot on lakritsia. Ihan uusissa on parannettu säädettävyyttä pitkillä kierretangoilla, en sit tiedä miten kestävät? Ja lunta ja jäätä meinaa pakata koukun mekanismeihin, mutta niin kai joka vehkeessä. :)
Eipä ole vielä kertaakaan säätää deutsista noita tankoja vaikka edestä ajettavalla lavetilla on paljon kaivuria kuskattua ja maansiirtokärryjä jouduttu ottamaan koukkuun kuorma päällä...

 Just huollossa säädettiin ja todettiin että eivät ole venyneet. Vähän jopa löysättiin. Välillä vaan ei nouse tarpeeks ylös...johtuu koukkulevyn päälle kertyneestä jäästä. Vähän hätäinen kommentti oli joo, mut niitä välillä sattuu meikäläiseltä lipsahtelemaan.  :D
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: - 15.01.11 - klo:14:26
Pari kertaa saanu täs pakkasilla avata koukun ihan vaan sorkkaraudalla, kun ei tuo hydelaukasu oo jaksanu avata koukkua. Sain koneen lämpimään ja tänään vähä tutkin kyseistä härpäkettä. Onhan perkele mielenkiintoinen kotelo jossa tuo hydesylinteri+laukaisutanko sijaitsee... Täynnä märkää hakemoskaa ym. kuraa.

Ei varmaan kantsis tehdä tuota rakennetta päältäpäin suljetuksi ettei kaikki mahdollinen moska lennä renkaista ja muualta sinne koteloon  ::)
Otsikko: Vs: Valtran vetokoukun laukaisu
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 15.01.11 - klo:15:06
Pari kertaa saanu täs pakkasilla avata koukun ihan vaan sorkkaraudalla, kun ei tuo hydelaukasu oo jaksanu avata koukkua. Sain koneen lämpimään ja tänään vähä tutkin kyseistä härpäkettä. Onhan perkele mielenkiintoinen kotelo jossa tuo hydesylinteri+laukaisutanko sijaitsee... Täynnä märkää hakemoskaa ym. kuraa.

Ei varmaan kantsis tehdä tuota rakennetta päältäpäin suljetuksi ettei kaikki mahdollinen moska lennä renkaista ja muualta sinne koteloon  ::)

Jos koukun rakenteessa vain on minkäännäköistä koteloa niin se on joka tapauksessa täynnä moskaa riippumatta siitä kuinka tiukasti se on suljettu. Avoimempi vaan on helpompi putsata.