Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 15.08.20 - klo:14:39
-
Miten montaa eri rasvaa käytätte. Itse olen käyttänyt kuulalaakereissa litium pohjaisia rasvoja. Taas tappinivelissä kalsiumpohjaisia, esim punaisa rasvoja jotka ei sovi vierintälaakereihin.
Miten vahvasti seostettuja sitten voi käyttää kuulalaakerissa, niin riippuu kai pyörintänopeudesta Silppurin laakereihin pistin ihan keltaista yleisvaseliinia, kun pyörii vimmatusti. Omien selvitysten perusteella Esim Mobilin sinistä XHP222 litiumkomplexirasvaa voinee käyttää melko laajasti. Pääsisi helpommalla jos voisi käyttää vain yhtä.
-
Miten montaa eri rasvaa käytätte. Itse olen käyttänyt kuulalaakereissa litium pohjaisia rasvoja. Taas tappinivelissä kalsiumpohjaisia, esim punaisa rasvoja jotka ei sovi vierintälaakereihin.
Miten vahvasti seostettuja sitten voi käyttää kuulalaakerissa, niin riippuu kai pyörintänopeudesta Silppurin laakereihin pistin ihan keltaista yleisvaseliinia, kun pyörii vimmatusti. Omien selvitysten perusteella Esim Mobilin sinistä XHP222 litiumkomplexirasvaa voinee käyttää melko laajasti. Pääsisi helpommalla jos voisi käyttää vain yhtä.
Näitähän on tarjolla joka lähtöön ja hintaluokkaan. Mutta minun mielestä rasvausväli on tärkeämpää, kuin rasvan väri tai laatu. Siksi keskusvoitelu tiuhalla, mutta pienellä annostuksella on parempi, kuin tööttää se tuubi kerralla sinne tappiin tai laakeriin. Vinhasti pyöriviin kun vaan ei laita mitään tappirasvaa. Keskitetty voitelurivi joko nipoilla, nipalla/annostelijoilla helpottaa rasvauksen suorittamista, jos joutuu taipumaan akrobaatiaa vaativiin asentoihin rasvaa pumpatessa.
-
Miten montaa eri rasvaa käytätte. Itse olen käyttänyt kuulalaakereissa litium pohjaisia rasvoja. Taas tappinivelissä kalsiumpohjaisia, esim punaisa rasvoja jotka ei sovi vierintälaakereihin.
Miten vahvasti seostettuja sitten voi käyttää kuulalaakerissa, niin riippuu kai pyörintänopeudesta Silppurin laakereihin pistin ihan keltaista yleisvaseliinia, kun pyörii vimmatusti. Omien selvitysten perusteella Esim Mobilin sinistä XHP222 litiumkomplexirasvaa voinee käyttää melko laajasti. Pääsisi helpommalla jos voisi käyttää vain yhtä.
Näitähän on tarjolla joka lähtöön ja hintaluokkaan. Mutta minun mielestä rasvausväli on tärkeämpää, kuin rasvan väri tai laatu. Siksi keskusvoitelu tiuhalla, mutta pienellä annostuksella on parempi, kuin tööttää se tuubi kerralla sinne tappiin tai laakeriin. Vinhasti pyöriviin kun vaan ei laita mitään tappirasvaa. Keskitetty voitelurivi joko nipoilla, nipalla/annostelijoilla helpottaa rasvauksen suorittamista, jos joutuu taipumaan akrobaatiaa vaativiin asentoihin rasvaa pumpatessa.
ethän sää vaan le remmivetooseen mopoon sortunu kun tärkein osa-alue jää huomiootta ;) :D ;D 8)
-
Osta toinenkin rässi, jos ahistaa. Vääräkin on paree, kuin ilman.
-
Hyvin pitkälti ainakin itse olen siirtynyt Viiman Erikoisrasvaan, joka on myös litiumkompleksisaentimella ja muutenkin ominaisuuksiltaan hyvin lähellä Mobil XHP222, ainoastaan halvempaa.
Muutama prässi on käytössä, yhdessä kaivurin mukana kulkevassa taitaa olla vielä kalsiumpohjaista. Veden kesto tietenkin tuolla hyvä. Harkinnassa on ollut siirtyä vielä pykälää parempaan synteettisellä perusöljyllä ja vismuttisaentimella tehtyyn rasvaan. Tuota rasvaa kuitenkin menee vain muutama laatikko vuodessa, ei ole hintakysymys. Jos hyvällä rasvalla ja tiheällä rasvausvälillä säästää yhdenkin laakerin vaihdon olen tyytyväinen. Ei se ainakaan pahasta ole käyttää laadukkaita voiteluaineita.
Ihmettelen miten paljon Universalia kannetaan koneisiin edelleen kaupoista ulos.
-
Miten montaa eri rasvaa käytätte. Itse olen käyttänyt kuulalaakereissa litium pohjaisia rasvoja. Taas tappinivelissä kalsiumpohjaisia, esim punaisa rasvoja jotka ei sovi vierintälaakereihin.
Miten vahvasti seostettuja sitten voi käyttää kuulalaakerissa, niin riippuu kai pyörintänopeudesta Silppurin laakereihin pistin ihan keltaista yleisvaseliinia, kun pyörii vimmatusti. Omien selvitysten perusteella Esim Mobilin sinistä XHP222 litiumkomplexirasvaa voinee käyttää melko laajasti. Pääsisi helpommalla jos voisi käyttää vain yhtä.
Näitähän on tarjolla joka lähtöön ja hintaluokkaan. Mutta minun mielestä rasvausväli on tärkeämpää, kuin rasvan väri tai laatu. Siksi keskusvoitelu tiuhalla, mutta pienellä annostuksella on parempi, kuin tööttää se tuubi kerralla sinne tappiin tai laakeriin. Vinhasti pyöriviin kun vaan ei laita mitään tappirasvaa. Keskitetty voitelurivi joko nipoilla, nipalla/annostelijoilla helpottaa rasvauksen suorittamista, jos joutuu taipumaan akrobaatiaa vaativiin asentoihin rasvaa pumpatessa.
ethän sää vaan le remmivetooseen mopoon sortunu kun tärkein osa-alue jää huomiootta ;) :D ;D 8)
Höh, kaikissa kulkuneuvoissa pitää olla kartaani.
-
Ehkä toi keltainen litiumrasva on suosittu, kun se käy vähän kaikkeen ja on tavallaan turvallinen. Luin joskus tutkimuksen jossa väitettiin, että se rasvan sisältämä perusöljy olisi paras voiteluaine, mikäli laakeri olisi siinä öljykylvyssä, tai tavalliseen laakeriin painettas sitä öjyä kaiken aikaa lisää pikkuhiljaa. Artikkelin mukaan kaikki lisäaineet ja sitkostimet tekevät rasvasta huonompaa mitä tuo öljy on. Ne esitettiin ikäänkuin välttämättömänä pahana, joita tarvitaan, kun kukaan ei jaksa rasvata niinku tunnin välein tai jatkuvasti. Liäaineet ja saostimet esitettiin ikäänkuin keinoina estää liiallinen valuminen, ja kuumankeston paraneminen, sekä kuitujen saaminen laakeripintojen väliin.
öjykylvyssä nuo kaikki ilmeisesti toteutuisivat ilman lisäaineita.
-
Ehkä toi keltainen litiumrasva on suosittu, kun se käy vähän kaikkeen ja on tavallaan turvallinen. Luin joskus tutkimuksen jossa väitettiin, että se rasvan sisältämä perusöljy olisi paras voiteluaine, mikäli laakeri olisi siinä öljykylvyssä, tai tavalliseen laakeriin painettas sitä öjyä kaiken aikaa lisää pikkuhiljaa. Artikkelin mukaan kaikki lisäaineet ja sitkostimet tekevät rasvasta huonompaa mitä tuo öljy on. Ne esitettiin ikäänkuin välttämättömänä pahana, joita tarvitaan, kun kukaan ei jaksa rasvata niinku tunnin välein tai jatkuvasti. Liäaineet ja saostimet esitettiin ikäänkuin keinoina estää liiallinen valuminen, ja kuumankeston paraneminen, sekä kuitujen saaminen laakeripintojen väliin.
öjykylvyssä nuo kaikki ilmeisesti toteutuisivat ilman lisäaineita.
Juuri noin. Öljy on se joka voitelee ja muut osallistuu talkoisiin pitämällä öljyä voitelukohteessa.
Ns. keltainen perusvassu on turvallinen,just niinku kirjotit. Jos ei oikeasti halua opiskella rasvoja niin perusvassua vaan.
-
Miten montaa eri rasvaa käytätte. Itse olen käyttänyt kuulalaakereissa litium pohjaisia rasvoja. Taas tappinivelissä kalsiumpohjaisia, esim punaisa rasvoja jotka ei sovi vierintälaakereihin.
Miten vahvasti seostettuja sitten voi käyttää kuulalaakerissa, niin riippuu kai pyörintänopeudesta Silppurin laakereihin pistin ihan keltaista yleisvaseliinia, kun pyörii vimmatusti. Omien selvitysten perusteella Esim Mobilin sinistä XHP222 litiumkomplexirasvaa voinee käyttää melko laajasti. Pääsisi helpommalla jos voisi käyttää vain yhtä.
Juuri samoilla periaatteilla, tosin Petro Canadaa ja Kendallia. Merkitystä myös sillä, kuinka helppo patruuna on vaihtaa ja kuinka hyvin se toimii rasvaprässissä. Nuo ainakin toimii Milkkarin akkukoneessa ilmavaivoitta ja tulee tyhjäksi kerrasta. Puimurissa lähinnä käytössä Petro Canadan Precision XL EP2, muuten menee hyvin pitkälle kendallin punaista.
-
Miten montaa eri rasvaa käytätte. Itse olen käyttänyt kuulalaakereissa litium pohjaisia rasvoja. Taas tappinivelissä kalsiumpohjaisia, esim punaisa rasvoja jotka ei sovi vierintälaakereihin.
Miten vahvasti seostettuja sitten voi käyttää kuulalaakerissa, niin riippuu kai pyörintänopeudesta Silppurin laakereihin pistin ihan keltaista yleisvaseliinia, kun pyörii vimmatusti. Omien selvitysten perusteella Esim Mobilin sinistä XHP222 litiumkomplexirasvaa voinee käyttää melko laajasti. Pääsisi helpommalla jos voisi käyttää vain yhtä.
Juuri samoilla periaatteilla, tosin Petro Canadaa ja Kendallia. Merkitystä myös sillä, kuinka helppo patruuna on vaihtaa ja kuinka hyvin se toimii rasvaprässissä. Nuo ainakin toimii Milkkarin akkukoneessa ilmavaivoitta ja tulee tyhjäksi kerrasta. Puimurissa lähinnä käytössä Petro Canadan Precision XL EP2, muuten menee hyvin pitkälle kendallin punaista.
Kendall SHP oli käytössä kauan,hyvä rasva. Hinta vaan kamusi ja kamusi että kohta kympin tuubi ni ny ollu vähä aikaa ilman.
ijasja2, millä hintaa sitä nykyään saa?
-
Kendall SPH on kalsiumrasva joka on parhaimmillaan tappivoitelussa. Parempi yleisrasva on Kendall Super Blue 427 joka on litium rasva ja sopii nopeisiinkin laakereihin
-
Kendall SPH on kalsiumrasva joka on parhaimmillaan tappivoitelussa. Parempi yleisrasva on Kendall Super Blue 427 joka on litium rasva ja sopii nopeisiinkin laakereihin
Kumpi noista sopii paremmin 1000 rpm nivelakseliin, sph vai sb427 ?
-
Itse laittaisin SB427
-
Kendall SPH on kalsiumrasva joka on parhaimmillaan tappivoitelussa. Parempi yleisrasva on Kendall Super Blue 427 joka on litium rasva ja sopii nopeisiinkin laakereihin
Kumpi noista sopii paremmin 1000 rpm nivelakseliin, sph vai sb427 ?
Kompa kysymys, parasta ristikoihin on tappirasva, ei ne neulat lujaa liiku ;)
-
Hyvin pitkälti ainakin itse olen siirtynyt Viiman Erikoisrasvaan, joka on myös litiumkompleksisaentimella ja muutenkin ominaisuuksiltaan hyvin lähellä Mobil XHP222, ainoastaan halvempaa.
Muutama prässi on käytössä, yhdessä kaivurin mukana kulkevassa taitaa olla vielä kalsiumpohjaista. Veden kesto tietenkin tuolla hyvä. Harkinnassa on ollut siirtyä vielä pykälää parempaan synteettisellä perusöljyllä ja vismuttisaentimella tehtyyn rasvaan. Tuota rasvaa kuitenkin menee vain muutama laatikko vuodessa, ei ole hintakysymys. Jos hyvällä rasvalla ja tiheällä rasvausvälillä säästää yhdenkin laakerin vaihdon olen tyytyväinen. Ei se ainakaan pahasta ole käyttää laadukkaita voiteluaineita.
Ihmettelen miten paljon Universalia kannetaan koneisiin edelleen kaupoista ulos.
Ostin minäkin paketin Viima erikoisrasvaa EP-2, onko tästä vihreästä eväästä minkälaista kokemusta raatilaisilla jokapaikan rasvana.Myyjä kertoi sen olevan alkuperäisrasvana Volvolla käytössä
-
Maatalouskoneissa kyllä riittää universaalirasvat, kun niitä käytetään vain osan vuotta ja pääasiassa hyvissä olosuhteissa, metsäkoneet vaatii varmasti vaativampia rasvoja, samoin urakointikäytössä olevat.
-
Jos ajatellaan keskusvoitelua, joka rasvaa tappeja ja nopeasti pyöriviä laakereita, rasvan pitää olla sopivaa joka paikkaan. Vaikka usein keskusvoitelu rasvaa koneissa tappeja ja vähän hitaampia laakereita. Oikeastaan nämä ihmerasvat ja muut todistevideoilla varustetut rasvat ovat niitä rässirasvoja, joita käsirässillä tungetaan nippaviidakossa.
Mutta silti keskusvoitelulitkut voittavat nämä, jos rasvonta on tarpeeksi tiuhaa. Rasvausvälin ollessa pieni, annostelijoilla voi säätää rasvan määrää. Sellaiset rumat ja rasvaa valuvat tappilaakerit lyhyellä rasvausvälillä ovat usein vielä täydessä iskussa kymppitonnituntienkin jälkeen.
Sen vuoksi, jos on innokas rasvaaja, rässillä kannattaa painella tasaisin väliajoin lisää rasvaa. Oli se rasva hifi-rasvaa tai tavallista arkirasvaa.
-
Ei se tappirasva tuhmenna maatilapilkkiäkään tai etuluormainta. Olen nähnyt miten perus universaali valuu kuumuudessa pois nivelestä kuin jäykähkö öljy.
-
Miten montaa eri rasvaa käytätte. Itse olen käyttänyt kuulalaakereissa litium pohjaisia rasvoja. Taas tappinivelissä kalsiumpohjaisia, esim punaisa rasvoja jotka ei sovi vierintälaakereihin.
Miten vahvasti seostettuja sitten voi käyttää kuulalaakerissa, niin riippuu kai pyörintänopeudesta Silppurin laakereihin pistin ihan keltaista yleisvaseliinia, kun pyörii vimmatusti. Omien selvitysten perusteella Esim Mobilin sinistä XHP222 litiumkomplexirasvaa voinee käyttää melko laajasti. Pääsisi helpommalla jos voisi käyttää vain yhtä.
Aikoinaan hoidin konepajan kalustoa, ja siellä ramppasi piirimyyjää värjättyjen rasvatuubien kaupittelussa
minimikoe-erä trukkilavallinen . Sama liotinpesuaineiden kanssa.
-Tehtaat ei aina laita hyvää rasvaa vaihteisiin, kulmahiomakone, servomoottorit.
Viimeinen yllätys, pieni vaihdeloota jumittui hampaiden väliin kertyneestä töhnästä puolen vuoden käytössä.???
-
https://www.tiktok.com/@hakkiz80?lang=fi-FI
Täältä löytyy mielenkiintoisia testejä kuinka se oma suosikki on pärjännyt.
Tappirasva käy varsin moneen paikkaan.
-
LE joskus kokeilin. On niin sitkeää, etti tahdo mennä nipasta sisään. Vaatteista, käsistä eikä penkeistä saa millään pois.
-
LE joskus kokeilin. On niin sitkeää, etti tahdo mennä nipasta sisään. Vaatteista, käsistä eikä penkeistä saa millään pois.
Tuon allekirjoitan kyllä, ekaa en ainakaan vielä. Täytyy jossain sopivassa kohtaa verrata.
-
LE joskus kokeilin. On niin sitkeää, etti tahdo mennä nipasta sisään. Vaatteista, käsistä eikä penkeistä saa millään pois.
Sehä just on hyvän vaseliinin merkki ???
Kendallin shp:tä menee melkein joka paikkaan. Se "alumiini" tuubi on vaan välillä vähän *****mainen jos ei aukea oikein.
Rasvareihin skf.
-
https://www.tiktok.com/@hakkiz80?lang=fi-FI
Täältä löytyy mielenkiintoisia testejä kuinka se oma suosikki on pärjännyt.
Tappirasva käy varsin moneen paikkaan.
*******
Näkyy wiiman vaseliini aika huonosti pärjäävän, ja samaten
TB solid tappirasva, vaseliineissa on eroja ,uskomattoman paljon,
Ja samaten hinnoissa, rasvaus on kyllä halvempaa kun remontinteko.
-
Sinnehän tuo roiskahtaa Petro Canadan punainen OG 2 vaseliinikin. Sitä tulee käytettyä tapeissa ja monessa muussa paikassa.
-
Kendalin Sph:ta olen käyttänyt kaivinkoneessa, metsäkuormaajassa ym. On erittäin tahrivaa ja sitkeää jos leviää väärään paikkaan.
-
Kendalin Sph:ta olen käyttänyt kaivinkoneessa, metsäkuormaajassa ym. On erittäin tahrivaa ja sitkeää jos leviää väärään paikkaan.
aivan täyttä kuraa, ei edes kupissa pysy rottaloukkutestissä ;) :D ;D ::)
mutta onko tuo järetön sitko hyvästä, maanrakenuspuolella ainainen hiomatahna tapeissa. halvempaa ja kunnon määrä useammin tilalle jotta vanha tulee pois:-\ :-\ :-\ :-\ :-\
-
Tommonen loukku sitten kertoo rasvan hyvyyden? Ainakin se rasva pitäisi saada menemään voitelukohteeseen asti.
-
Tommonen loukku sitten kertoo rasvan hyvyyden? Ainakin se rasva pitäisi saada menemään voitelukohteeseen asti.
Sitä mietin itsekin onko testimenetelmä riittävä? Ottaa nlg1 jos nlg2 on liian jäykkää.
Kyllä tappirasvan toki pitäisi tapissa pysyä, puolet huonompaa/halvempaa puolet useammin, kumpi on parempi?
mutta onko tuo järetön sitko hyvästä, maanrakenuspuolella ainainen hiomatahna tapeissa.
Jos hyvä rasva tapissa eihän sinne hiekka mene?
-
eikös se rasva liiku siinä pinnassa ja monasti nuissa vanhoissa koneissa tapeilla aika tahnaa pinnassa ja kuin paljon pitää ulos rasvaa työntää että toimii kuten haluat?