WW 2, siis se suuri isänmaalinen sota oli armoton evoluution lähde poistaen kelvottomia natseja miljoonittain. Nyt jälkeen jääneet sukupolvet ovat saanee aimo ruiskauksen niin saalvien että myös alkuvoimaisia afroamerikkalaisia geenejä, unohtaa ei voi nykyäänkään turkkilaisperäisiä geenejä.
Saksasta on tulossa tervekansa.
Saksalaiset tietävät myös vastuunsa menneinten rikosten aiheuttamasta vastuusta.
Esimerkkejä:
http://lapsenmaailma.fi/palstat/tutkittua-tietoa/kevaan-valoa-ja-varjoja/” Auschwitz on osa saksalaisnuorten identiteettiä – mutta miten moisen identiteetin kanssa voi elää?
Mitä ja miten natseista tulisi koulussa opettaa?
”Ei ole olemassa saksalaista identiteettiä ilman Auschwitzia”, julisti Saksan liittopresidenttiJoachim Gauck natsien tuhoisimman keskitysleirin vapauttamisen 70-vuotisjuhlapäivänä tammikuun lopussa.
Lausunto kuvastaa hyvin menneisyydenhallinnaksi kutsutun saksalaisen historiapolitiikan ainutlaatuista luonnetta.
Kansallissosialismi hirmutekoineen otetaan lukioluokilla esille historian, äidinkielen ja uskonnon tunneilla, ja oppilaat ovat asiasta erittäin kiinnostuneita.
Ilmeisesti ei riitä, että opetetaan Auschwitzin olevan osa saksalaisuutta. Pitäisi opettaa myös se, miten tällaisen saksalaisuuden kanssa eletään. ”
http://yle.fi/uutiset/saksan_presidentti_kavi_natsien_veriloylyn_muistopaikalla/6814968Vain kuusi ihmistä jäi henkiin, kun natsit hävittivät satojen asukkaiden ranskalaiskylän. Kukaan Saksan johtajista ei ole aiemmin käynyt muistomerkkinä säilytetyssä kylässä.