Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: eevertti - 10.08.17 - klo:07:44
-
Onkos raatilaisilla tietoa mistä löytyisi varaosia wanhaan JCB 3D lusikkahaakukka kaivuriin. meni tasauspyörästöstä laakeri atomeiksi ja samalla tais yksi hammaskehäkin saada vähän kipeää. Löytyyköhän suomesta varaosaputiikkia vai täytyykö etsiä ulkomailta? Vai pitäisköhän laittaa romuksi vaan koko kikotin.
-
niitä on usealla eri tekniikalla, minkä ikäinen ja mikä tekniikka?
-
No ihan tarkkaa ikää en tiedä. Yhdessä kilvessä lukee 1966 mutta se ei varmaan ole valmistusvuosi. 3D Mk2 Leukun koneella on kyseessä. Veikkaisin että 70-luvun vehjes nyt kuitenkin.
-
Sittenhän siihen on osaa saatavilla hurumykket.
Esim. https://www.nettikone.com/leyland/255/938452 ilmoittaa leylandin purettavan.
https://www.nettikone.com/leyland/270-384-272/1636908 tällä isännällä oli helvetin kovat hinnat, briteistä sai uutta osaa samaan hintaan ja vielä suuttu kun kommentoin ja kysyin mistä repii hintansa, mutta kauppa ei ole käynyt joten hinnat voinut pudota?
Sitten on vielä mm. JS-traktori, purkupojat pälkäneeltä...
Se on perus leylandin kone siellä pohjalla, joten osia saa hyvin. Ainoita eroja on mm. induktiokarkaistut taka-akselit, lukoton jarruakseli, teollisuuspakkipyörä.
Tai sitten tee kuten minä, laitoin tori.fi ostoilmoituksen leylandista purkuun. 4h päästä tarjottiin etupäästä purettua 270 leylandia 200 e hinnalla ja kaupat synty heti.
-
No kun nimen omaan niitä perän laakereita tarvis. Oli laakerin kehäkin niin tohjona että ei saa numeroista selvää. Parissa hampaassa oli pienet jäljet jotka ei varmaan koneen loppuvuosina haittaa, kuhan noi lakrut löytäis ni kestäis varmaan sen minkä muukin kone. Paljonkohan tosta sais romurautana :D
-
Mitkä laakerit? Ristitapin laakerit perästä vai murikka-akselin keskilaakeri ja se takalaakeriko? Uutta laakeria leypart tmi.
-
No siis sen ylemmän akselin neulalaakeri ja saman akselin se kuulalaakeri joka on siinä sivumurikassa kiinni. (Isot kuulat) mittailen huomenna. Ja neulalaakerissahan on numerokin jäljellä. Neuloista vaan osa tuli jo öljyn mukana ulos.
Joku seekerikin tippui jostain rakosesta purkuvaiheessa, pitäs tutkia mihin kuuluu.
-
Aivan, eli ronkat pois. Nuo jarruakseliin päin olevat laakerit on kyllä harvinaisia, että särkyy. Joten niitä on purkamoilla kivasti.
-
Jep. Juurikin ne. Otin ensin jarrulevyt pois ja sitten alkoi löytymään kuulia. Osa laakerista oli vetoakselin hammaskehän välissä ja jumitti pyörän. (Onneks meni pihassa)
Jotain remppaa perässä on tehty ennenkin kun oli nauloja sokkina ;D
-
Kiitokset vinkeistä. Onhan se peräkin tosiaan leukusta. Jotenkin ajattelin että sen täytyy olla jcbn omaa tuotantoa että kestää kaivirihommissa. Tai siis eihän se kestänytkään ku 50vuotta ja heti hajos :)
-
Mikähän leukku ton JCB sisällä asuu? en löytäny mitään kilpiä oikein mistään kohdasta. Onkohan noissa käytetty montaakin eri mallia. Irrottelin laakerin jämät. Nyt pitäis metsästää ehjät tilalle ja laittaa kasaan. Hampaissa parit jäljet mutta menee hiomalla. Tollaset kun jostain löytäis:
MJBL45 (sisä45mm ulko100mm)
B-2816 N neulaakeri sisä noin 45mm ulko noin 54mm
lisäks stefa ja seekerisokka.
jarruakselilta kaikki.