Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottorisahakeskustelua  (Luettu 25872 kertaa)

Nolo-Olli

  • Vieras
Moottorisahakeskustelua
Mikä olisi hyvä ammattitason moottorisaha yleiskäyttöön, kaikenkokoisten puiden kaatoon ja karsintaan? Itse ajattelen että Stihlin ms261 olis ehkä paras, myös echo 501 olisi kiinnostava. Husqvarnat on nykyjään huonoja, eivät montaa vuotta kestä.
Mökkisahoja älkäämme keskusteluun sekoita.


wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Moottorisahakeskustelua
Mä olen puolestaan ollut tyytyväinen kolme talvea käytössä olleeseen huskyn 550:aan. Ei ensimmäistäkään vikaa ja elektroninen ruiskutuskin on pelannut hienosti. Kelit on vaihdelleet nopeastikin. Sahaan tosin vain talvella/loppusyksyllä eli kesäkeleistä ei kokemusta tuolla sahalla. Alkuun oli varmaan jokin automaattinen sisäänajo moodi, kun tuntui hiukan vaisulta, mutta itsestään muuttui paremmaksi. Sahausmäärät ei tosin ole ammattimiesten luokkaa.

Tuleva Tuottaja

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Vs: Moottorisahakeskustelua
Jos löytää hyvin pidetyn Husqun 242 niin saa varmasti rahoilleen vastinetta. Sillä sahaa hautaan asti. Ja jää vielä seuraavallekkin sukupolvelle perinnöksi. Jos haetaan uudempia niin kyllä nuo 500-sarjan huskut ovat asiansa ajavia pelejä. Menevät puuhun niin että rupea miettimään että mikähän menee nyt vikaan.
Muiden mielipiteillä ei ole väliä, kunhan on samaa mieltä kuin minä.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Moottorisahakeskustelua
20 vuotta Huskuja myynyt kauppias oli ostanut Tilhin itselleen. Kertoo mistä, en tiedä?
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

montöör

  • Vieras
Vs: Moottorisahakeskustelua
Nolo-Olli on ytimessä. Kaiketi on kuitenkin kyse uudesta sahasta. Jos samalla sahalla
on tarkoitus tehdä risusavottaa ja kaataa jättiläisiä, niin yhtälö on lähes tekemätön paikka.
Tietysti voi vaihtaa laipan ja ketjun tarvetta vastaavaksi. Suositus: Keskikokoinen ammattisaha
(=metallirunkoinen) ja kaadattaa ne jättiläiset metsurilla.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9818
Vs: Moottorisahakeskustelua
Aikoinaan oli itselläkin tarkoitus ostaa toi 261. Oli siihen aikaan normi kaasarilla ja "halpa". Mutta sitten otin sen käteen ja vertailun vuoksi 241:n. se joku 700 g painossa tuntui yllättävän paljolta, joten ilman muuta 241. Nyt jos ostaisin niin ehkä vieläkin jonkun pienemmän ja kevyemmän. mutta meneehän tuokin ja varmasti jaksaisi pidemmälläkin laipalla, mutta eipä mulla nyt noita suuria tyviä ole niin paljon hakattu, että "kiertämällä" ei ulettuisi.

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
Vs: Moottorisahakeskustelua
Minulla on tuo uusi ms261 m-tronikilla ja painoa lukuunottamatta on täydellinen saha. Tuon painon kanssa pystyy elämään kahdella tapaa. Kasvattamalla itselleen lihaksia käsiin ja selkään tai sitten sahailee vaan lyhyehköjä aikoja muiden töiden lomassa. Itse toimistotyöntekijänä valitsin jälkimmäisen. Mutta eipä tarvi tosiaan sitten miettiä että riittääkö voima ja onko säädöt kunnossa. Sormenvahvuisten rankojen karsiminenhan on hullun hommaa tuolla ja muutenkin.

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
Vs: Moottorisahakeskustelua
Jos enemmän ehtisin olla metsässä, ostaisin ehkä ms201 rankametsän sahaksi. On lyömätön peli siihen. ms241 ehkä vähän kompromissi, mutta koska nämä eivät ole halpoja, voi olla ihan perusteltu valinta ainoaksi sahaksi.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Moottorisahakeskustelua
Eihän tuo vuostuhannen alun ms260 mikään jättisaha ole, mut on sillä pölkkyjä mukavampi pätkiä kuin ms200:lla. Ms200 taas parempi pikkusahailussa ja varsinkin rakennushommissa vaikka täriseekin.

Jos sais vaikka kokeiluun käytetyn ms250 tai 240 tjsp. Se antais ehkä parhaiten osviittaa olisko tuommoinen kompromissi hyvä.

Kerran olen ms250:stä kokeillut kun hirrenveistäjän sahalla jotain pätkin, kierrosherkkänä jäi mieleeni ja ihan hyvä yleissaha tuon kokoinen voisi olla.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52017
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Moottorisahakeskustelua
Jos löytää hyvin pidetyn Husqun 242 niin saa varmasti rahoilleen vastinetta. Sillä sahaa hautaan asti. Ja jää vielä seuraavallekkin sukupolvelle perinnöksi. Jos haetaan uudempia niin kyllä nuo 500-sarjan huskut ovat asiansa ajavia pelejä. Menevät puuhun niin että rupea miettimään että mikähän menee nyt vikaan.

Nonni, 42-jubilee löytyy.

Museokamaa mutta niiiiiin toimivaa...HUUUUUUTONAURUA!
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Nolo-Olli

  • Vieras
Vs: Moottorisahakeskustelua
Aikoinaan oli itselläkin tarkoitus ostaa toi 261. Oli siihen aikaan normi kaasarilla ja "halpa". Mutta sitten otin sen käteen ja vertailun vuoksi 241:n. se joku 700 g painossa tuntui yllättävän paljolta, joten ilman muuta 241. Nyt jos ostaisin niin ehkä vieläkin jonkun pienemmän ja kevyemmän. mutta meneehän tuokin ja varmasti jaksaisi pidemmälläkin laipalla, mutta eipä mulla nyt noita suuria tyviä ole niin paljon hakattu, että "kiertämällä" ei ulettuisi.

261:stä tuli viime vuonna uudistettu versio, painoa on saatu aiemmasta versiosta pois 0.5 kg, ja koneviestissä n:o 7/2016 olleen esittelyjutun mukaan tankit täynnä tuo uudistettu versio painaa 6,2 kg kun taas Ms241 painaa samassa kunnossa 6,0 kg, eli eroa vaan 200 grammaa, ja kun tehoja uudessa versiossa on 3 kw, on tämän 261:n teho-painosuhde markkinoilla olevien sahojen paras, luulen että tämä uusi versio on täysin kilpailukykyinen kovasti kehutun huskun 550xp:n kanssa

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9818
Vs: Moottorisahakeskustelua
Aikoinaan oli itselläkin tarkoitus ostaa toi 261. Oli siihen aikaan normi kaasarilla ja "halpa". Mutta sitten otin sen käteen ja vertailun vuoksi 241:n. se joku 700 g painossa tuntui yllättävän paljolta, joten ilman muuta 241. Nyt jos ostaisin niin ehkä vieläkin jonkun pienemmän ja kevyemmän. mutta meneehän tuokin ja varmasti jaksaisi pidemmälläkin laipalla, mutta eipä mulla nyt noita suuria tyviä ole niin paljon hakattu, että "kiertämällä" ei ulettuisi.

261:stä tuli viime vuonna uudistettu versio, painoa on saatu aiemmasta versiosta pois 0.5 kg, ja koneviestissä n:o 7/2016 olleen esittelyjutun mukaan tankit täynnä tuo uudistettu versio painaa 6,2 kg kun taas Ms241 painaa samassa kunnossa 6,0 kg, eli eroa vaan 200 grammaa, ja kun tehoja uudessa versiossa on 3 kw, on tämän 261:n teho-painosuhde markkinoilla olevien sahojen paras, luulen että tämä uusi versio on täysin kilpailukykyinen kovasti kehutun huskun 550xp:n kanssa

OK ! No sittenhän siinä ei ole enää oikein mitään muuttujaa 241:n eduksi :) Jää turhaksi välimalliksi. Tai hinta on sitten mitä on, mutta miksi sekään olis paljon pienempi ... vanha malli .

montöör

  • Vieras
Vs: Moottorisahakeskustelua
Aikoinaan oli itselläkin tarkoitus ostaa toi 261. Oli siihen aikaan normi kaasarilla ja "halpa". Mutta sitten otin sen käteen ja vertailun vuoksi 241:n. se joku 700 g painossa tuntui yllättävän paljolta, joten ilman muuta 241. Nyt jos ostaisin niin ehkä vieläkin jonkun pienemmän ja kevyemmän. mutta meneehän tuokin ja varmasti jaksaisi pidemmälläkin laipalla, mutta eipä mulla nyt noita suuria tyviä ole niin paljon hakattu, että "kiertämällä" ei ulettuisi.

261:stä tuli viime vuonna uudistettu versio, painoa on saatu aiemmasta versiosta pois 0.5 kg, ja koneviestissä n:o 7/2016 olleen esittelyjutun mukaan tankit täynnä tuo uudistettu versio painaa 6,2 kg kun taas Ms241 painaa samassa kunnossa 6,0 kg, eli eroa vaan 200 grammaa, ja kun tehoja uudessa versiossa on 3 kw, on tämän 261:n teho-painosuhde markkinoilla olevien sahojen paras, luulen että tämä uusi versio on täysin kilpailukykyinen kovasti kehutun huskun 550xp:n kanssa




Mönkkäriviestin jutut ja etenkin testit voi jättää omaan arvoonsa. Noin painavan sahan kaveriksi alkaa toivoa kevyempää sahaa ainakin rankahommiin.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Moottorisahakeskustelua
Husqvarna 3120 XP



Kyllä puru lentää
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4402
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Moottorisahakeskustelua
Husqvarna 3120 XP



Kyllä puru lentää

Ja hiki samoin. Ja aamulla sängystä vääntäytyessä ärräpäät.
No juu, ymmärsin sarkasmin kyllä :-)

Muutaman satunnaisen tyven vuoksi nyt ei kannata ylisuurta sahaa hankkia. Laipan voi vaihtaa pidempään jos ei muuten pärjää. Ei siihen maailma kaadu jos tyvellä menee 15 s kauemmin. Karsiessa se tulee viisinkertaisesti takaisin.

Se oli eri juttu silloin joskus kun metsuri kaatoi jylhää päätehakkuta prosessorin puitavaksi. Silloin oli isolle sahalle paikka avoinna kun hehtaaritolkulla vaan kaadettiin ja kaadettiin. Pikkupoikana tuonkin ihmeen näin, prosessorista en muista muuta kuin että ison Kockumin päällä se oli ja taisi olla musta väriltään. Puita ajoi kai sellainen Lokkeri jossa oli ne sivukardaanit ja 'bulldog'-mallin hytti. Kone ärjyi, ja pihka, kuusen parkki  ja diesel tuoksui. Lienee noista ajoista jäänyt meikäläiseen joku geenivirhe kun poikasena kannon päällä istuin, perse pihkassa. Meillä laitettiin heinää seipäille samaan aikaan mutta tuo hakkuu kiinnosti huomattavasti enemmän.