Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 05.05.15 - klo:14:45

Otsikko: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: vms1 - 05.05.15 - klo:14:45
On jonkunnäköisen vinssin rakentamisesta innostunut. Käyttö olisi silloin kun kiireet on jo loppunut aikoja sitten. Äkkiseltään parasta olisi kun laite ei olisi ihan hirmuisen iso eli sen saisi vietyä vaikka auton peräkärryllä. Ideana kuitenkin että hinattava joko tulisi perässä tai itkisi ja tulisi eli voimaa saisi olla todella reilusti. Hydrauliikalla pitäisi toimia.

käyttö siis esimerkiksi kun vedettäisi ajoneuvoyhdistelmiä kun ovat jonnekin juuttuneet ja samoin kun raktorin upottaa jonnekin niin senkin saisi vedettyä pois ilman sen suurempia kommervenkkejä.

Eli onko raatilaisilla ajatusta mimmonen olisi edukas ja hyvin tehokas.
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: Mopomies - 05.05.15 - klo:15:03
Käyt jostain isosta konttilaivasta varastamassa yhden ankkuriketjun ja sen käyttövärkin.  ;D
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: BACKSPACE - 05.05.15 - klo:15:37
Penttilän Rautavarastolla (www.romukauppa.fi) Huittisissa on hallussaan joku vinssi, joka on tehty ymppäämällä 2 vanhaa MF:n perää peräkkäin. Alennusta siis ihan riittävästi..

Mä luulen, että siellä se vielä on olemassa. Sillä vedettiin jotain 30 tonnisia kaivureita suonsilmistä kuulemma joskus  ;D
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: Dr.Who - 05.05.15 - klo:16:46
Ongelma lienee vinssin paikoillaan pysymisessä,eli kevyt vinssi ei paljon vedä jos ei saa ankkuroitua kunnolla.
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: sorkkis - 05.05.15 - klo:17:16
Ongelma lienee vinssin paikoillaan pysymisessä,eli kevyt vinssi ei paljon vedä jos ei saa ankkuroitua kunnolla.

Jep.

Jos hydraulista vinssiä kaipaat niin katso vaihtolava tai noista , mitä ne ny virallisella kielellä, hinaus-autot kai , vinsiin mallia .

Uudet hydrauliset maksaa sairaasti mutta järeän hydr. moottorin saa aika sopivasti.
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: Antidesantti - 05.05.15 - klo:18:52
Tuosa on vankan olonen vinssi:
http://www.vinssi.fi/Sivusto/Tekniset_tiedot.html      8)
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: klapikasa - 05.05.15 - klo:18:56
https://www.youtube.com/results?q=terrib%C3%A4rgarn

Millä ne saa ton pysymään paikoillaan?
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: SKN - 05.05.15 - klo:20:24
Vemssihän kyskin vinssiä, ei sitä miten sen saa ankkuroitua. ;D
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: FMJ - 05.05.15 - klo:20:29
http://vinssi.fi/Sivusto/Tervetuloa.html (http://vinssi.fi/Sivusto/Tervetuloa.html)

Tuolta kuvagalleriasta saa hiukan osviittaa, millaiset ankkuroinnit pitää olla...muistaakseni tuo vinssi oli alkuun MF35 nostolaitteissa kulkeva, korjatkaa jos olen väärässä.
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: Oksa - 05.05.15 - klo:21:27
tai ainakin jonkun 165 perässä oli yksi vinssi missä oli tukijalat sinne vetoon päin ja aika pienellä voimalla pyöritetty ja mahtava vetovoima.   ei kait tuo fysiikkaa ihmeempi.
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: metsajussi - 05.05.15 - klo:21:41
Ellei ole oikeasti etsimässä jotain 200 t vetävää, niin tuskin kannattaa keksiä pyörää uudelleen.

Esim noin 15 t väkipyörällä vetävä valmis Brevini 7.6  maksaa noin 1700 + ALV. Näppärä käyttää ja ajateltu valmiiksi. Painaa alle 100 kg + vaijeri.
Isompiakin on, muistaakseni 30 tonniseen saakka (60 t väkipyörällä) ainakin löytyy.



Sitten kun kunnolla vedetään, ruovitetaan muutama 30 tonnin pillari asemiin ankkureiksi...
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: vms1 - 05.05.15 - klo:22:28
Ei se välttämättä ole ongelma miten veturin saa ankkuroitua. Tapauskohtaisesti tietenkin mutta kyllä jo 2,5 metrinen puskulevy pitää jossain jäisessä ojanpenkassa ihmeesti vastaan

Onko jollain esim käsitystystä että kun vedetään vaikka 10 tonnin konetta ylös niin paljonko pitää vetotehon oikeasti olla jotta rupee ko kampe liikumaan.

Toi brevini olisi aika hyvä laite kun sen saisi kärrättyä hyvällä kottarilla koneelle. Sitten ei tarvitse saada kuin riitävä ankkuri niin kone lähtee itte liikeelle. Yleensähän ei vaadita ihan hirveää voimaa mutta joku raktori on vaan onneton vetämään.

Ainahan noita Breivinejä voisi olla kaksi jos isompaa vetää. Ei toi 2 tonnia köydellä nyt ihan hirveä hinta ole kun alvikin on mukana.
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: SKN - 05.05.15 - klo:22:49
Ei se välttämättä ole ongelma miten veturin saa ankkuroitua. Tapauskohtaisesti tietenkin mutta kyllä jo 2,5 metrinen puskulevy pitää jossain jäisessä ojanpenkassa ihmeesti vastaan

Onko jollain esim käsitystystä että kun vedetään vaikka 10 tonnin konetta ylös niin paljonko pitää vetotehon oikeasti olla jotta rupee ko kampe liikumaan.

Toi brevini olisi aika hyvä laite kun sen saisi kärrättyä hyvällä kottarilla koneelle. Sitten ei tarvitse saada kuin riitävä ankkuri niin kone lähtee itte liikeelle. Yleensähän ei vaadita ihan hirveää voimaa mutta joku raktori on vaan onneton vetämään.

Ainahan noita Breivinejä voisi olla kaksi jos isompaa vetää. Ei toi 2 tonnia köydellä nyt ihan hirveä hinta ole kun alvikin on mukana.

Kokeiles vetää juuttunutta yhdistelmää 2.5metrin puskulevyä tukena käyttäen. ;D



Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: SamiT - 05.05.15 - klo:22:56
Jospa vinssin vaijerikelaa laittaisi käyttämään ison telakaivurin telan alennusnavan hydraulimoottoreineen? Paljonkohan tulisi vetovaoimaa vaikkapa 30 tonnin koneen vetonavalla kohtuullisen ohutrunkoista vaijerikelaa pyöritettäessä? Ja vetonapa vaikka rummun molempiin päihin niin tulee varmaan jo jonkinverran voimaa. Näitä napoja vaan ei löydy mistään kovin halvalla, siinä olisi tosin jarru ja moottori alennuspyörästöineen valmiina.
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: vms1 - 05.05.15 - klo:23:27
Ei se välttämättä ole ongelma miten veturin saa ankkuroitua. Tapauskohtaisesti tietenkin mutta kyllä jo 2,5 metrinen puskulevy pitää jossain jäisessä ojanpenkassa ihmeesti vastaan

Onko jollain esim käsitystystä että kun vedetään vaikka 10 tonnin konetta ylös niin paljonko pitää vetotehon oikeasti olla jotta rupee ko kampe liikumaan.

Toi brevini olisi aika hyvä laite kun sen saisi kärrättyä hyvällä kottarilla koneelle. Sitten ei tarvitse saada kuin riitävä ankkuri niin kone lähtee itte liikeelle. Yleensähän ei vaadita ihan hirveää voimaa mutta joku raktori on vaan onneton vetämään.

Ainahan noita Breivinejä voisi olla kaksi jos isompaa vetää. Ei toi 2 tonnia köydellä nyt ihan hirveä hinta ole kun alvikin on mukana.

Kokeiles vetää juuttunutta yhdistelmää 2.5metrin puskulevyä tukena käyttäen. ;D

Niin eli jos pääsee peruttamaan raktorin puskulevyn vaikka ojaan penkkaa tai kantoa vasten ja sitten laittaa vinssin väliin ja toisen pään raktorin koukkuun ja toisen kanian keulaan niin voi hyvinkin olla että kania lähtee liikeelle ennen kuin se levy kyntää maan sisällä tai kanto taittuu edestä pois. Toki se vinssi pitää olla jotenkin tuettu vaikka levyn päälle mutta joku ketju pitää mennä myös sinne vetoraktorin runkoon mistä se todellinen veto tulee.
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: Toivo Tonta - 05.05.15 - klo:23:34
Ei se välttämättä ole ongelma miten veturin saa ankkuroitua. Tapauskohtaisesti tietenkin mutta kyllä jo 2,5 metrinen puskulevy pitää jossain jäisessä ojanpenkassa ihmeesti vastaan

Onko jollain esim käsitystystä että kun vedetään vaikka 10 tonnin konetta ylös niin paljonko pitää vetotehon oikeasti olla jotta rupee ko kampe liikumaan.

Toi brevini olisi aika hyvä laite kun sen saisi kärrättyä hyvällä kottarilla koneelle. Sitten ei tarvitse saada kuin riitävä ankkuri niin kone lähtee itte liikeelle. Yleensähän ei vaadita ihan hirveää voimaa mutta joku raktori on vaan onneton vetämään.

Ainahan noita Breivinejä voisi olla kaksi jos isompaa vetää. Ei toi 2 tonnia köydellä nyt ihan hirveä hinta ole kun alvikin on mukana.

Kokeiles vetää juuttunutta yhdistelmää 2.5metrin puskulevyä tukena käyttäen. ;D

Niin eli jos pääsee peruttamaan raktorin puskulevyn vaikka ojaan penkkaa tai kantoa vasten ja sitten laittaa vinssin väliin ja toisen pään raktorin koukkuun ja toisen kanian keulaan niin voi hyvinkin olla että kania lähtee liikeelle ennen kuin se levy kyntää maan sisällä tai kanto taittuu edestä pois. Toki se vinssi pitää olla jotenkin tuettu vaikka levyn päälle mutta joku ketju pitää mennä myös sinne vetoraktorin runkoon mistä se todellinen veto tulee.
Miksi ei te sitä vinssiä omaksi laitteekseen? Ei sitä 200kg:n keksintöä mihinkään heitellä käsin, eikä kyllä jaloinkaan.
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: Mopomies - 06.05.15 - klo:00:47
Ei se välttämättä ole ongelma miten veturin saa ankkuroitua. Tapauskohtaisesti tietenkin mutta kyllä jo 2,5 metrinen puskulevy pitää jossain jäisessä ojanpenkassa ihmeesti vastaan

Onko jollain esim käsitystystä että kun vedetään vaikka 10 tonnin konetta ylös niin paljonko pitää vetotehon oikeasti olla jotta rupee ko kampe liikumaan.

Toi brevini olisi aika hyvä laite kun sen saisi kärrättyä hyvällä kottarilla koneelle. Sitten ei tarvitse saada kuin riitävä ankkuri niin kone lähtee itte liikeelle. Yleensähän ei vaadita ihan hirveää voimaa mutta joku raktori on vaan onneton vetämään.

Ainahan noita Breivinejä voisi olla kaksi jos isompaa vetää. Ei toi 2 tonnia köydellä nyt ihan hirveä hinta ole kun alvikin on mukana.

Kokeiles vetää juuttunutta yhdistelmää 2.5metrin puskulevyä tukena käyttäen. ;D

Niin eli jos pääsee peruttamaan raktorin puskulevyn vaikka ojaan penkkaa tai kantoa vasten ja sitten laittaa vinssin väliin ja toisen pään raktorin koukkuun ja toisen kanian keulaan niin voi hyvinkin olla että kania lähtee liikeelle ennen kuin se levy kyntää maan sisällä tai kanto taittuu edestä pois. Toki se vinssi pitää olla jotenkin tuettu vaikka levyn päälle mutta joku ketju pitää mennä myös sinne vetoraktorin runkoon mistä se todellinen veto tulee.
Miksi ei te sitä vinssiä omaksi laitteekseen? Ei sitä 200kg:n keksintöä mihinkään heitellä käsin, eikä kyllä jaloinkaan.

Täysperäyhdistelmä kuorman kanssa jumissa ja osin uponneena on ilkee vetää kenen tahansa millä tahansa. Vetokoneen kun pitää vielä pysyä paikallaankin.  ;D
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: John Ferguson - 06.05.15 - klo:08:08
Ei se välttämättä ole ongelma miten veturin saa ankkuroitua. Tapauskohtaisesti tietenkin mutta kyllä jo 2,5 metrinen puskulevy pitää jossain jäisessä ojanpenkassa ihmeesti vastaan

Onko jollain esim käsitystystä että kun vedetään vaikka 10 tonnin konetta ylös niin paljonko pitää vetotehon oikeasti olla jotta rupee ko kampe liikumaan.

Toi brevini olisi aika hyvä laite kun sen saisi kärrättyä hyvällä kottarilla koneelle. Sitten ei tarvitse saada kuin riitävä ankkuri niin kone lähtee itte liikeelle. Yleensähän ei vaadita ihan hirveää voimaa mutta joku raktori on vaan onneton vetämään.

Ainahan noita Breivinejä voisi olla kaksi jos isompaa vetää. Ei toi 2 tonnia köydellä nyt ihan hirveä hinta ole kun alvikin on mukana.

Kokeiles vetää juuttunutta yhdistelmää 2.5metrin puskulevyä tukena käyttäen. ;D

Niin eli jos pääsee peruttamaan raktorin puskulevyn vaikka ojaan penkkaa tai kantoa vasten ja sitten laittaa vinssin väliin ja toisen pään raktorin koukkuun ja toisen kanian keulaan niin voi hyvinkin olla että kania lähtee liikeelle ennen kuin se levy kyntää maan sisällä tai kanto taittuu edestä pois. Toki se vinssi pitää olla jotenkin tuettu vaikka levyn päälle mutta joku ketju pitää mennä myös sinne vetoraktorin runkoon mistä se todellinen veto tulee.
Miksi ei te sitä vinssiä omaksi laitteekseen? Ei sitä 200kg:n keksintöä mihinkään heitellä käsin, eikä kyllä jaloinkaan.

Täysperäyhdistelmä kuorman kanssa jumissa ja osin uponneena on ilkee vetää kenen tahansa millä tahansa. Vetokoneen kun pitää vielä pysyä paikallaankin.  ;D
Notta Ännäläisenku paenottaa kahteenkymmeneen tonniin ja laittaa kettingit joka nurkkaan nii alakaa nousemaan. Ja jos ei nouse niin sitten ollaan vaan hissukseen...  ;)
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: metsajussi - 06.05.15 - klo:08:09
Jos lähdetään linjalle että voimaa löytyy niin paljon kuin tarvitaan, niin sitten se vaijerin toinen pää ei kyllä saa olla missään tekemisissä enää traktorin kanssa. Eli ei mihinkään traktorin koukkuun tms ellei halua ensitöikseen keräillä traktorin kappaleita.
Tukivoiman pitää kohdistua vain ja ainoastaan siihen maatukeen ja vinssin runkoon, traktori antaa vain hydraulipaineet tai pyöritysvoimaa ja siirtää keksintöä tarvittaessa.

Eikä ne vedettävätkään kestä mitä tahansa. Tuossa lumiaurakuski kertoi että kun oikeasti iso pyöräkone jostain louhokselta oli käynyt nyppäämässä auton ojasta ylos ja veti (ja nosti?) vähän vinosti, tietty jotta auto tuli ojasta ylös eikä vaan tullut ojaa pitkin, niin auton runko jäikin pysyvästi kieroksi kun koppi kenottaa tasamaalla somasti kallellaan... :-/ Autossa oli ilmeisesti sorakuorma päällä siellä ojassa.

Kunnon kaivinkoneen telamoottorista tai vastaavasta säteismäntäkoneesta vaihteineen löytyy kyllä voimaa, mutta sellaista ei ole helppoa löytää halvalla ja ehjänä.
Yksi 'helppo' tapa olisi yksinkertaisesti iso pitkä sylinteri, vaikka 3 m iskulla mutta se ei ole halpa. Eikä kevyt jos se on iso. Lisäksi ketjua tms pitää sitten lyhentää pätkä kerrallan homman edetessä. 150 millinen työntäisi 35 t / 200 bar. Pitäisi riittää useimpiin tilanteisiin joita tavalliselle immeiselle vastaan tulee. Suohon kadonneet 70 tonnin autonosturit ovat sitten toinen juttu.

Tuurilla ja sopivista 'romuista' saattaa saada jotain loihdittua inhimilliselläkin hinnalla, mutta jos tekee hyvän ja luotettavista osista niin ei sitä ilmaiseksi saa.
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: Mopomies - 06.05.15 - klo:09:52
Jos lähdetään linjalle että voimaa löytyy niin paljon kuin tarvitaan, niin sitten se vaijerin toinen pää ei kyllä saa olla missään tekemisissä enää traktorin kanssa. Eli ei mihinkään traktorin koukkuun tms ellei halua ensitöikseen keräillä traktorin kappaleita.
Tukivoiman pitää kohdistua vain ja ainoastaan siihen maatukeen ja vinssin runkoon, traktori antaa vain hydraulipaineet tai pyöritysvoimaa ja siirtää keksintöä tarvittaessa.

Eikä ne vedettävätkään kestä mitä tahansa. Tuossa lumiaurakuski kertoi että kun oikeasti iso pyöräkone jostain louhokselta oli käynyt nyppäämässä auton ojasta ylos ja veti (ja nosti?) vähän vinosti, tietty jotta auto tuli ojasta ylös eikä vaan tullut ojaa pitkin, niin auton runko jäikin pysyvästi kieroksi kun koppi kenottaa tasamaalla somasti kallellaan... :-/ Autossa oli ilmeisesti sorakuorma päällä siellä ojassa.

Kunnon kaivinkoneen telamoottorista tai vastaavasta säteismäntäkoneesta vaihteineen löytyy kyllä voimaa, mutta sellaista ei ole helppoa löytää halvalla ja ehjänä.
Yksi 'helppo' tapa olisi yksinkertaisesti iso pitkä sylinteri, vaikka 3 m iskulla mutta se ei ole halpa. Eikä kevyt jos se on iso. Lisäksi ketjua tms pitää sitten lyhentää pätkä kerrallan homman edetessä. 150 millinen työntäisi 35 t / 200 bar. Pitäisi riittää useimpiin tilanteisiin joita tavalliselle immeiselle vastaan tulee. Suohon kadonneet 70 tonnin autonosturit ovat sitten toinen juttu.

Tuurilla ja sopivista 'romuista' saattaa saada jotain loihdittua inhimilliselläkin hinnalla, mutta jos tekee hyvän ja luotettavista osista niin ei sitä ilmaiseksi saa.

Hyvän saa itse tekemällä. Luotettavuus tai sen puute tekee vinssaamisen jännäksi. Niinkuin Mavin toiminta, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.
Otsikko: Vs: Mimmonen vinssi
Kirjoitti: arzyboy - 06.05.15 - klo:17:32
Vemssille olis tuossa metsätraktorin mäenlaskulinkissä videokuvaa valmiista vinssiaparaatista...