Tuohon akun hintaan kaipaisin kyllä perusteluja. Ensinnäkin mistä löytyy sähköautoon vähän käytetty akku ? Miten se on mahdollista ja tuo hinta ... Uutena , kun 62KWh akkuinen versio on tullut , hinnan ero 40KWh on ollut lehtijutun mukaan 5500 euroa. Siinä ei nähty oikein järjellisiä perusteluja tuolle hinnan erolle. Mutta pikaisen tarkastelun jälkeen vaihdokkien hinta ero on säilynyt lähes tuossa samassa. Joten jos hinnan ero on tuo .5K , niin mistä löytyy 4K:n akku. Ja jos tuo kaava pitää paikkansa, niin onko autoilla muuta eroa ja mahtuuko 40KWh kulkineeseen 62Kwh:n akku. Siis karrikoiden ostan 16K pikkuakku auton josta myyn akun pilkkahintaan 2K ja ostan siihen tilalle 4K akun. Siis maksan 18K vrt 21K alkuperäis verrokki. Tuo kaikki ajatuksen tasolla, en tuota silti tee, mutta leikittelen ajatuksella
Hyvän käytetyn akun löytäminen on toki vähän tuurinkauppaa.
Juuri tänään juttelin kaverin kanssa, joka oli ostanut halvalla -12 mallisen pikkuakkuisen Leafin (24kWh). Hän oli löytänyt Norjasta kolariautosta 40kWh akun, jolla ajettu vain 8000km. Akku maksoi vaihtoineen 6500€, ja vanhan akun sai myytyä 2500€ :lla jollekin kodin aurinkosähkövarastoksi. Näin akun hinnaksi jäi 4000€. Toki auto on ruma sammakon näköinen vanha Leaf, mutta palvelee vielä pitkään kun oli vielä täysin ruosteeton yksilö.
Kiitos selventävästä vastauksesta.
Ketjussa mielestäni tullut muitakin hyviä näkökantoja. Tämä asiaa jää varmuudella roikkumaan ainakin kesäkuuhun. Tuo pikku paku mahdolliin muutoihin oli näppärä ajatus tuolla aiemmin. Mä olen yrittänyt hillitä vanhempien tyttärien himoa hankkia kämppänsä täyteen huonekaluja, koska ne pitää joskus muuttaa opiskelujen tai töiden takia muualle. Mutta mulle on silloin vakuuteltu , että tuntevat monia poikia joilla on mahdollisesti paku käytössä ja tulevat muuttamaan , joten iskä voi tämän ajatuksen unohtaa
Autokoululainen on korttinsa saanut tai ainakin väliaikaisen paperin taskuunsa. Taitaa vaan se nuorimman sisaruksen kohtalo tulla tässäkin pelastuksesksi. Kuten jo kerroin keskimmäinen aikoo vakaasti päästä opiskelemaan. Turun ja Helsingin olen tähän asti tajunnut olevan vaikeita omaa autoa säilyttävälle, mutta kuulemma Tre on myös samaa luokkaa. Toki toteamus tuli sellaiselta jolla ei ole autoa, Vaasa ja Oulu varmaan tässä asiassa jo helpompia ja voihan se olla niinkin että opiskelupaikka ei irtoa ja siinä tapauksessa tuskin enää kotiin takaisin muuttaa. Vaikka näkökantoja oli monia, niin ei mun mahdollinen päätös silti yhtään ole näiden takia vahvistunut. Tai ainut tietysti se, että nyt kannattaa kuluttaa aikaa ja pärjätään nykyisillä tämä kevät. Mihin mää autoa edes tarvitten.