Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Peräkärryn laakerikysymystä  (Luettu 12757 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Tulipa mieleeni noi kuorma-autosta tehtyjen paalikärryjen laakeriasiat, kun paalikuorman hain. Kysees on Scanian rungosta ja akselistosta, jossa ensimmäinen eli vetävä akseli on tehty vetämättömäksi, siis ilmeisesti sisäkaluja poistettu ainakin jossain määrin, ja toinen akseli ns. ykköspyörillä. Tuli mieleeni laakereiden voiteluasiat, kun ei moisesta aiempaa kokemusta oo. Onkohan tuossa "vetäväs" akselis peräkotelon öljyillä ollut jotain tekemistä laakerien voitelun kanssa. Sisäkalujen poiston jälkeen etupuoli on peitetty 3mm peltilevyllä muutamasta kohdasta hitsaten kiinni. Ennakkoarvaus on se, että vois olla jo tarvetta kurkistaa sisään, jos aiemmin oli öljyvoideltu, mutta vaseliinitapaukses ei vielä iske paniikki. Taaempi akseli on 99.9 prosentin varmuudella vaseliinilla voideltavissa, tavalla tai toisella - ehkä.

Liekö tuo ollut sitten "akseliperä", koska käsittääkseni "napaperäisessä" ois alennuspyörästö kaiketi pyörän navassa...

Onko jollain parempaa tietoa/kokemusta noista akseliasioista?
Kuule KJL,ei se kärrynlaakereista johdu kun mäkeen hyytyy ;D ;D

Meinasin olla kirjoittamatta,mutten pystyny :P ;D

No itte asias ehrehdyit pahemman kerran... taas.

Kysymys on ennemminkin siitä, että nyt mennään kaikis tilanteis ja paikois lujempaa kuin ennen keppilootaisen kanssa samalla kärryllä. Ja olipa tämä laakeriasia mielessä jo huomattavasti aikaisemmin ennen vetokoneen vaihtumista.
tethering holes to their concave windings

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Ei ole tullu rasvattua ovat pääosin suora vetoisia - veto vehkeet poistettuja.

Ei tosiaan taida olla muuta konstia rasvaukseen kuin ottaa "laakeri käteen"
??
yhdessä laakerit lämpee 1h ajolla melkein käsilämpöön kai sinne pitäis joskus kattoo

Entäs volvon 88 napaperän voitelu onko sielä oma öljy tila - mikä tyyppi - vai sama kuin takasillas??

Niin jos tässä viitattiin nimimerkkiini (Volvo88)En viitannu niin ei kyllä kukaan kolli ole napaperääni tai takasiltaani voidellut. Eikä tule ikinä voitelemaan niin kauan kuin olen järjissäni . :'( ;D Mua on sitte turha muirenkaan pyyrellä - rasvausta   ;D

No niin ja sitten asiaan. Nuo suoravetoiset ei suuremmin murhetta ole aiheuttaneet. Tiivistys kun pitää peräöljyt ja vaseliinit erillään, sisuksien poistaminen ei siihen vaikuta. (Tosin poikkeuksiakin on). Yleensä noita ei tarvitse traktorikäytössä rasvata. Poikkeuksen teki paalikärrynä toimiva rekan täysperävaunu. Siinä laakeri rupes hirttämään kiinni. Otin auki yhden navan ja opiskelin rakenteen. Sitten tein joka napaan reijän ja rasvanipan. Kerran vuodessa viisi painallusta ja se on siinä. Tämä ei tosin onnistu kaikissa navoissa.

Jotenkin kans vähä luulen että siinä olis voitelu vaivaa, telipyörän laakeri kun on kylmä ? - vanha värkki kun on - ei oo avattu varmaan kun 20 v sitten - oon jättäny vanhuksen vähemmälle ajolle, mutta kai sinne kattoo pitäis

Tuo rasvanippa olis varmaan hyvä idea jos sillä saa rasvan oikeeseen kohtaan.

Rasvanipan voi laittaa jos jarruja ei ole.Tuosta välyksestä,siihen mitään hylsyjä tarvita,kiristetään yli ja löysätään ja polvilla
pökitään ja kun tuntuu välystä niin sen verran takasin että on välyksetön.Välys on ja pysyy kun kaikki laajenee samaa
tahtia.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Movado

  • Vieras
Vs: Peräkärryn laakerikysymystä
Ei ole tullu rasvattua ovat pääosin suora vetoisia - veto vehkeet poistettuja.

Ei tosiaan taida olla muuta konstia rasvaukseen kuin ottaa "laakeri käteen"
??
yhdessä laakerit lämpee 1h ajolla melkein käsilämpöön kai sinne pitäis joskus kattoo

Entäs volvon 88 napaperän voitelu onko sielä oma öljy tila - mikä tyyppi - vai sama kuin takasillas??

Niin jos tässä viitattiin nimimerkkiini (Volvo88)En viitannu niin ei kyllä kukaan kolli ole napaperääni tai takasiltaani voidellut. Eikä tule ikinä voitelemaan niin kauan kuin olen järjissäni . :'( ;D Mua on sitte turha muirenkaan pyyrellä - rasvausta   ;D

No niin ja sitten asiaan. Nuo suoravetoiset ei suuremmin murhetta ole aiheuttaneet. Tiivistys kun pitää peräöljyt ja vaseliinit erillään, sisuksien poistaminen ei siihen vaikuta. (Tosin poikkeuksiakin on). Yleensä noita ei tarvitse traktorikäytössä rasvata. Poikkeuksen teki paalikärrynä toimiva rekan täysperävaunu. Siinä laakeri rupes hirttämään kiinni. Otin auki yhden navan ja opiskelin rakenteen. Sitten tein joka napaan reijän ja rasvanipan. Kerran vuodessa viisi painallusta ja se on siinä. Tämä ei tosin onnistu kaikissa navoissa.

Jotenkin kans vähä luulen että siinä olis voitelu vaivaa, telipyörän laakeri kun on kylmä ? - vanha värkki kun on - ei oo avattu varmaan kun 20 v sitten - oon jättäny vanhuksen vähemmälle ajolle, mutta kai sinne kattoo pitäis

Tuo rasvanippa olis varmaan hyvä idea jos sillä saa rasvan oikeeseen kohtaan.

Rasvanipan voi laittaa jos jarruja ei ole.Tuosta välyksestä,siihen mitään hylsyjä tarvita,kiristetään yli ja löysätään ja polvilla
pökitään ja kun tuntuu välystä niin sen verran takasin että on välyksetön.Välys on ja pysyy kun kaikki laajenee samaa
tahtia.

Jarrut on, joo näihän se tietenkin on jos rasvilee liikaa niin samalla lopulta rasvaa jarrukegät .