...eilen sammahti 305 keskelle pihaa, sitä ennen oli toki perässä olevasta juontokourasta pajahtanut letku puita siirtäessä. Ei mennyt suodatin tukkoon, ei tullut löpöä edes vedenerotinkupillekaan. Joku tuntematon mökkylä oli tukkinut tankin imuputken, korjautui toki helposti paineilmalla mutta mitä lie kähmää siellä tankissa mahtaa ollakaan.
Tuo on vissiin jo sen verran iäkäs, että tankissa taitaa olla kunnon annos oikein vuosikertamökkylää. Siis vettä, ruostetta ja muuta vuosien kuluessa tankkiin päässyttä moskaa mikäli tankkia ei ole koskaan putsattu. Se tukkii polttoaine putken uudestaan ennemmin tai myöhemmin tai jo huomenna. Jos niitä rankoja ei ole ihan pakko siirtää ja saat koneen johonkin kohtuu lämpöiseen, niin järkevämpää olisi putsata tankkia eikä kokeilla mikä tässä pakkasessa seuraavaksi hajoaa juontokourasta...
Miten niin iäkäs? Syksyllähän siitä tulee vasta 30 vuotta kun isoisäni sen uutena osti! Eli voi olla kaikkea kivaa jo tankissa ilman muuta ja koska koneen historia 100% tiedossa niin varma tieto on että ei ole koskaan tankkia siivottu rajummin, joskus kun on muistettu niin on päästetty tyhjäksi mahdollisen veden varalta kun tässä on hyvä pohjaproppu sitä varten. Muistan sen vielä hyvin kun kone tuli, oli se pikkupojalle juhlavaa päästä ihan uuden traktorin kyytiin, olipa muuten meidän ensimmäinen neliveto tuo. Ja sen jälkeen onkin vain toinen toistaan vanhempia traktoreita ostettu.
Meillä ei ole talonväen toimesta siivottu traktorin tankkeja koskaan. Esim. 502 täyttää nyt 40 vuotta.
Farmarisäiliöihinkään ei ole juuri koskettu. 25 vuotta vanhan säiliön tyhjensin ja putsasin kolmisen vuotta sitten varmaan ensimmäistä kertaa, eikä siellä pohjalla ollut mitään ihmeellistä. Olisin ehkä tehnyt jotain asioiden eteen, jos ongelmia olisi ollut. Huoltomies on pariin kertaan todennut, että teillä on säiliöt hyvässä kunnossa, kun suodattimet on näin puhtaat. En tiedä onko se sitten noitten säiliöitten laadusta kiinni, että toisissa alkaa jotain korroosiosta johtuvaa mönjää kertyä säiliön pohjaan vai mikä noita ongelmia aiheuttaa, kun huoltomiehen mukaan jossain paikoissa on isojakin ongelmia. Aineiden kiertonopeudellakin saattaa olla merkitystä.