Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kkk - 18.12.11 - klo:20:38

Otsikko: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: kkk - 18.12.11 - klo:20:38
Meinasin tuossa parisen viikkoa sitten rysäyttää MANnilla traktorin perään jolla oli metsäkärry ja paaleja siinä. Eikä tietysti YHTÄÄN valoa tai edes heijastinta. Traktorissa ei ollut edes takatyövaloja päällä ja oli PIMEÄÄ ja vettä satoi.
Vilkuttelin valoja ja jarruvaloja hyvän aikaa kun pääsin ohi.
No, tänään se sitten tapahtui mitä isäntä oli kerjännyt koko syksyn, eli lava-auto rysäytti perään.
Onneksi oli uudehko toyota että oli aika tukevaa tekoa. Mutta entinen siitä autosta silti tuli.....
Järjen köyhyttä ajella pilkkopimeässä ilman minkäänlaisia takavaloja tai edes heijastimia >:(
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: farmex - 18.12.11 - klo:20:46
Oliko uudehkossa tojossakin takapää jo  pimeänä? :o
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Klapikauppias - 18.12.11 - klo:21:17
 Näitä uhkapelureita aina löytyy, onni onnettomuudessa, ettei ilmeisesti ihmisille käynyt pahemmin, noita autojahan tehdään joka päivä uusia. Kyllähän noissa metsäkärryis saa olla tarkkana valojen kans, että pysyvät kunnossa, mutta tuo, ettei koko syksynä ole valoja ollut on kyllä jo tyhmää.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: ijasja2 - 18.12.11 - klo:21:46
Näitä uhkapelureita aina löytyy, onni onnettomuudessa, ettei ilmeisesti ihmisille käynyt pahemmin, noita autojahan tehdään joka päivä uusia. Kyllähän noissa metsäkärryis saa olla tarkkana valojen kans, että pysyvät kunnossa, mutta tuo, ettei koko syksynä ole valoja ollut on kyllä jo tyhmää.

Entäs jos ajaa tienpäällä "kokoajan" eikä ole valoja, ei johtoja, koskaan. Vuodesta toiseen. Kivaa mainosta toisille viljelijöille ja melkoinen riski muille tiellä liikkujille ??? Poliisien pitäisi antaa tavattaessa maksimi päiväsakot, surutta, piste.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: kkk - 18.12.11 - klo:21:59
Oliko uudehkossa tojossakin takapää jo  pimeänä? :o
Ei ollut. Mutta rysäyksen jälkeen etupää oli.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: rene-rane - 18.12.11 - klo:22:05
rattorikuskin vakuutuksista luulisi juu menevän, tääläpäin on yksi ketä ajaa konelavetilla paaleja missä ei ole valoja mutta aina on vähintään ne takatyövalot päällä
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: kkk - 18.12.11 - klo:22:07
Näitä uhkapelureita aina löytyy, onni onnettomuudessa, ettei ilmeisesti ihmisille käynyt pahemmin, noita autojahan tehdään joka päivä uusia. Kyllähän noissa metsäkärryis saa olla tarkkana valojen kans, että pysyvät kunnossa, mutta tuo, ettei koko syksynä ole valoja ollut on kyllä jo tyhmää.
Niin, tyhmästä päästä kärsii koko kroppa, vai miten se meni....
Onneksi henkilövahinkoja ei tullut, mutta maksumieheksi taitaa traktorikuski joutua?
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: jaana30v - 18.12.11 - klo:22:37
Eikös se laki sano että auto pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella. Eli kyllä kkk:llekin tulee maksettavaa
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: icefarmer - 18.12.11 - klo:23:46
Näitä uhkapelureita aina löytyy, onni onnettomuudessa, ettei ilmeisesti ihmisille käynyt pahemmin, noita autojahan tehdään joka päivä uusia. Kyllähän noissa metsäkärryis saa olla tarkkana valojen kans, että pysyvät kunnossa, mutta tuo, ettei koko syksynä ole valoja ollut on kyllä jo tyhmää.
ne magneettivalot maksaa kolmekymppiä, kiinnittyy nippusiteillä vaikka sinne rankakuorman päätyyn, metän pielessä kerää koppiin.
halpaa, helppoa ja kätevää >:( >:( >:( >:(
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: vms1 - 19.12.11 - klo:00:40
Näitä uhkapelureita aina löytyy, onni onnettomuudessa, ettei ilmeisesti ihmisille käynyt pahemmin, noita autojahan tehdään joka päivä uusia. Kyllähän noissa metsäkärryis saa olla tarkkana valojen kans, että pysyvät kunnossa, mutta tuo, ettei koko syksynä ole valoja ollut on kyllä jo tyhmää.
ne magneettivalot maksaa kolmekymppiä, kiinnittyy nippusiteillä vaikka sinne rankakuorman päätyyn, metän pielessä kerää koppiin.
halpaa, helppoa ja kätevää >:( >:( >:( >:(

Minä suosittelen mielummin niitä valoja asennettavaksi todella järeästi suojattuna ja viellä pleksillä varustettuna kiinteästi sekä vetämällä johdon kunnolla rungossa sekä hyvin suojattuna viellä pistokkeelle saakka jolloin se tulee aina laitettua kun kärryn laittaa perään. Noi irtovalot on teoriassa hyvät mutta menevät lopulta aika helposti rikki ja sitten jäävät laittamatta.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Topias Funke - 19.12.11 - klo:07:13
Meinasin tuossa parisen viikkoa sitten rysäyttää MANnilla traktorin perään jolla oli metsäkärry ja paaleja siinä. Eikä tietysti YHTÄÄN valoa tai edes heijastinta. Traktorissa ei ollut edes takatyövaloja päällä ja oli PIMEÄÄ ja vettä satoi.
Vilkuttelin valoja ja jarruvaloja hyvän aikaa kun pääsin ohi.
No, tänään se sitten tapahtui mitä isäntä oli kerjännyt koko syksyn, eli lava-auto rysäytti perään.
Onneksi oli uudehko toyota että oli aika tukevaa tekoa. Mutta entinen siitä autosta silti tuli.....
Järjen köyhyttä ajella pilkkopimeässä ilman minkäänlaisia takavaloja tai edes heijastimia >:(

Takatyövalojen käyttö tieliikenteessä taitaa olla kielletty, samoin ilman mitään valoja tai heijastimia olevan kärryn nyhtäminen tiellä. Ei tätä vahinkoa pidä mistään rattorin vakuutuksesta ottaa, vaan suoraan isännän pussista. :o
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: kkk - 19.12.11 - klo:08:07
Eikös se laki sano että auto pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella. Eli kyllä kkk:llekin tulee maksettavaa
Jotenkin näinhän siellä toki sanotaan, mutta eipä taida silti tässä päteä sananmukaisesti.
Itse en ollut tuo peräänajaja, vaan satuin paikalle melko pian tapahtuneen jälkeen.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: kkk - 19.12.11 - klo:08:16
Meinasin tuossa parisen viikkoa sitten rysäyttää MANnilla traktorin perään jolla oli metsäkärry ja paaleja siinä. Eikä tietysti YHTÄÄN valoa tai edes heijastinta. Traktorissa ei ollut edes takatyövaloja päällä ja oli PIMEÄÄ ja vettä satoi.
Vilkuttelin valoja ja jarruvaloja hyvän aikaa kun pääsin ohi.
No, tänään se sitten tapahtui mitä isäntä oli kerjännyt koko syksyn, eli lava-auto rysäytti perään.
Onneksi oli uudehko toyota että oli aika tukevaa tekoa. Mutta entinen siitä autosta silti tuli.....
Järjen köyhyttä ajella pilkkopimeässä ilman minkäänlaisia takavaloja tai edes heijastimia >:(

Takatyövalojen käyttö tieliikenteessä taitaa olla kielletty, samoin ilman mitään valoja tai heijastimia olevan kärryn nyhtäminen tiellä. Ei tätä vahinkoa pidä mistään rattorin vakuutuksesta ottaa, vaan suoraan isännän pussista. :o
Niinpä taitaa olla, mutta kyllä itsekkin niitä käytän joskus kun tiedän ettei takavalot näy kunnolla. Eihän tarvitse olla kuin linko ylhäällä niin takavaloja ei näy.
Aika huonosti on vielä nykytraktorienkin takavalot suunniteltu ja sijotettu. Lähes kaikki nostolaitteessa olevat koneet peittää ne ylhäällä ollessaan.
Hytin yläkulmissa olevat valot näkyisivät jo paljon paremmin.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Oksa - 19.12.11 - klo:08:24
on jotenkii järjen köyhyyttä että niistä takapään valoista ei jakseta pitää huolta!    kyllä on firman hoito aika retuperällä jos ei jaksa tahi viiti hankkia/teettää/tehdä valoja värkkien perään kun kerran teilläkin likkuu!                                tohon valojen näkymiseen;   tein valosarjan lingon perään kun se varsinaiset valot saattaa ylhäällä peittää ja silti led-sarjana kopin yläkulmassa !    perään ajaja on sitten vastuussa joten vastuun siirto oli helppoa ja halpaa, alle satasen!

              olen yhden kerran ollut lähellä-piti-tilanteessa ja silloinkin oli erilliset valot pöyhimen perässä ja toiminnassa,   merkkivalo kojelaudassa juorusi , autoilija olisi saanut takuulla turpaansa jos olisi kolahtanut!
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: arzyboy - 19.12.11 - klo:10:14
Työvaloja ei saisi käyttää ollenkaan tieliikenteen seassa, mutta ite oon pitäny parempana pitää edessä työvaloja päällä näin pimeänä aikana kun on etukuormaajat ja kauhat yms. peittää etuvalot. Mulla meinas kanssa tulla pari viikkoa sitten pimeällä peräänajo kun ei ollut traktorin perävaunussa yhtään toimivaa tuikkua.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: lypsyukko - 19.12.11 - klo:10:33
Kyllä mä ainakin manaan kaikki traktorikuskit, jotka ajavat takapään työvalot päällä sinne syvimpään ... Onhan ne vaaralliset vaikka joku muuta yrittäis väittää. Toki itte olen syyllistynyt vuosia vetämään Ylön paskakärryä ilman mitään valoja. Toki päiväsaikaan ja traktorin valot ja kolmio näkyvät kyllä taaksepäin kapean kärryn ohi/ yli. Pari kertaa olen jopa kääntynyt vasemmalle poliisiauton edestä, joten luultavasti heille kelpasi sekin että edes traktorista näkyy  8) Ja muutenkin autot kyllä tuntuvat näkemään. Toki vahinkoja voi sattua ... siitäkin kokemusta lähipiirissä, että vasemmalle kääntyessä tulikin auto kärryn kylkeen vilkusta huolimatta. Ehkäpä ilman vilkkua olis tullut seurattua paremmin peileistä takana tulevaa liikennettä. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin, mutta nissani meni lunastukseen kärryihin ei mitään  :(
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: nuffieldmaster - 19.12.11 - klo:10:45
Itellä on kauheat omantunnontuskat jos valot ei taakse näy.

Kuitenkaan vieläkään ei metsäkärryyn ole saanut sellaisia valoja jotka todella huoletta kestävät.
Runkoputken sisään saisi hyvin suojaan valot, mutta heti kun se tulee ulos sieltä, niin se on se paikka mistä särkyy. Risuja ajaessa viimeistään joku on rikki, eikä siinä toimi magneettivalot...

Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: vms1 - 19.12.11 - klo:11:08
Itellä on kauheat omantunnontuskat jos valot ei taakse näy.

Kuitenkaan vieläkään ei metsäkärryyn ole saanut sellaisia valoja jotka todella huoletta kestävät.
Runkoputken sisään saisi hyvin suojaan valot, mutta heti kun se tulee ulos sieltä, niin se on se paikka mistä särkyy. Risuja ajaessa viimeistään joku on rikki, eikä siinä toimi magneettivalot...

Hommaa tarpeeksi järeää c profiilia minkä laitat vaakasuoraan sinne kärryn taakse ja sitten pulttaat valot sinne profiilin sisään. Sitten työnnät sopivan pleksin sinne profiilin sisään ja ruuvaat sen kiinni siihen ulkoreunaan. Lopuksi vedät hydrauliikkaletkusta suojaputken rungon läpi ja aisaohjausletkujen nipussa raktorille jonka sisällä tuot valojohdon. Aikaa menee jonkinverran mutta ei ole kovin kallis ja kestää sekä valot aina toiminnassa.
Kannattaa hankkia led valot niin säästyy polttimon vaihdoista koska tärinä saattaa rikkoa polttimot.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 19.12.11 - klo:11:18
Tuosta järven takaa isäntä-kyläseppä oli tehnyt itselleen pätevän metsäkärryn. Taisi olla valot järeissä koteloissa, jotka käännettiin metsässä kiinni.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: piki1 - 19.12.11 - klo:11:59
Tuosta järven takaa isäntä-kyläseppä oli tehnyt itselleen pätevän metsäkärryn. Taisi olla valot järeissä koteloissa, jotka käännettiin metsässä kiinni.
[/quote valmetin ck ssa on todella kätevät ja kestävät valosysteemit noin 60x100 paksuseinäinen rhs johon upotettu valot ja keskellä paksumpi rhs jonka sisältä nuo vedetään ulos molemmin puolin. metsässä hyvin suojassa,ulos vedettävät osat noin puoli metriä ja keskipalkki reilu metri.pitäis lähi aikoina katkasta tuo ck ja tehdä kärry tai myydä pois.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Topias Funke - 19.12.11 - klo:12:24
Sitten siellä leivättömän pöydän ääressä kun puidaan asioita, on ihan sama olisiko takaa tullut voinut pysäyttää ajoneuvonsa. Se kellä on puutteelliset valot traktorin perävaunussa maksaa.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: lypsyukko - 19.12.11 - klo:12:50
68 §
Pakolliset ja sallitut valaisimet ja heijastimet
1. Traktorin ja moottorityökoneen perävaunussa tulee olla seuraavat valaisimet ja heijastimet:

a) suuntavalaisimet, milloin vetävän ajoneuvon suuntavalaisimet eivät ole selvästi näkyvissä;

b) jarruvalaisimet liikennetraktorin perävaunussa;

c) etuvalaisimet liikennetraktorin perävaunussa;

d) takavalaisimet;

e) sivuvalaisimet liikennetraktorin perävaunussa, jonka korirakenteen pituus on yli 6,00 metriä;

f) takana punaiset heijastimet;

g) etuheijastimet, jos traktorin perävaunun leveys on yli 2,20 metriä tai moottorityökoneen perävaunun leveys on yli 1,60 metriä;

h) hitaan ajoneuvon kilpi.

Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: msan - 19.12.11 - klo:16:37
Nyt olisi tarjolla ilmainen idea! Kehittäkää kärryn perään ledilamput, joissa on omat akut ja ohjaussignaali tulisi langattomasti perävaunupistokkeeseen kytkettävästä lähettimestä. Tarpeen vaatiessa lamput koppiin kuormauksen ajaksi ja tielle lähtiessä taas paikalleen. Ei olisi johdot haittona :D
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Oksa - 19.12.11 - klo:16:56
tai sit järkiään gps:n kautta kotoa!      ei sit mitään haavoittuvampaa kuin tollanen keksinnä?    on ihan tarpeeks kun laittaa  runkoon johon ja siitä valoille piuhat!   ei mitään rakettitiedettä mutta voihan vähän kattoa miten ajaa!   ei kaikkea pakko särkeä!!!!!
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: vms1 - 19.12.11 - klo:17:41
Mä olen vielläkin sitä mieltä että kaikki valot maataloudessa pitää olla kiinteät ja niin hyvin suojattu että kestää myös töitä tehdessä. Noita irtovaloja ei kuitenkaan tule laitettua tai ne rikkoontuu muuten vaan. Tossa tukkikärryssä oikeastaan ainut ongelma on asentaa hitaanajoneuvon kolmion niin että se kestää myös metsässä. Onko jollain ajatusta miten ton saa asennettua.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: matso - 19.12.11 - klo:18:00
Mä olen vielläkin sitä mieltä että kaikki valot maataloudessa pitää olla kiinteät ja niin hyvin suojattu että kestää myös töitä tehdessä. Noita irtovaloja ei kuitenkaan tule laitettua tai ne rikkoontuu muuten vaan. Tossa tukkikärryssä oikeastaan ainut ongelma on asentaa hitaanajoneuvon kolmion niin että se kestää myös metsässä. Onko jollain ajatusta miten ton saa asennettua.



ei mitenkään järkevästi itse laitan tielle mennessä kärrin taakse puihin kiinni että näkyy narulla.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Kaupoi - 19.12.11 - klo:18:38
Mullon mehtäkärryssä valot runkopalkkien päissä ja käännettävät sokkalukitteiset läpät saa mehtässä kääntää suojaksi. Kolmio roikkuu narulla/rautalangalla valon viereisessä sokan reiässä. Suojaläppiä en ole koskaan kääntäny valojen eteen metässä. Melko hyvin nuo on silti kestäny, kun ovat aika syvällä palkin sisässä. Valot uusin joskus 10-15v sitte ja molemmat lasit on nyt vähä rikki, mutta valot toimii. Peltinen kolmio on yhtä vanha, ja alkaa olemaan nyt meleko solmussa eli vaihtokunnossa.
http://kaupoi.pottupellossa.fi/tyok/halonta.jpg
http://kaupoi.pottupellossa.fi/metsa/Metsahommia043.jpg
http://www.kotinet.com/kaupoi/sekal/vilijapontto/vilijapontto_30062006_005.jpg
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Oksa - 19.12.11 - klo:18:44
miä tein kolmiosta kaks osasen, sarana keskellä ja se joustaa kun on esim keskiharja tiellä  tai kanto takana, toiminna nyt par vuotta ja ihan ehjäkii vielä.     keskipalkissa keslassa kiinni , valopalkkiin hitsattu sarana jossa pikkupultilla kolmio ja sen takalevy kiinni!     ledit on hyvät kun ne on niin littanat ja ei karise polttimot !      ja näkyy jopa aurinkopaisteella paremmin!
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: kkk - 19.12.11 - klo:19:28
Tossa tukkikärryssä oikeastaan ainut ongelma on asentaa hitaanajoneuvon kolmion niin että se kestää myös metsässä. Onko jollain ajatusta miten ton saa asennettua.
Niin, tuosta tuli mieleen että onko käytös niitä tarramallin kolmioita? Kun ei kai se haittais jos sen leikkais poikki vaikka takalasin reunasta ja liimais osan takalasiin ja osan hyttiin... Tai sitten kärryn runkopalkkeihin yms. paikkoihin.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Ropsoni - 19.12.11 - klo:20:42

Hytin yläkulmissa olevat valot näkyisivät jo paljon paremmin.

Tais olla niin että ovat laittomat täällä suomessa... vai oliko taaksepäin, eteenpäin ainakin noissa CNH:n malleissa eivät pala?
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: mäkitorppa - 19.12.11 - klo:21:46

Hytin yläkulmissa olevat valot näkyisivät jo paljon paremmin.

Tais olla niin että ovat laittomat täällä suomessa... vai oliko taaksepäin, eteenpäin ainakin noissa CNH:n malleissa eivät pala?
Jep! Kahdentaa ei saa... lakien mukaan. Mutta kysyessäni liikkuvan poliisin konstaapelilta asiaa totesi asian olevan lakien mukaan justiinsa näin ja jatkoi samaan hengenvetoon lausetta; Mutta parempi on että edes joku tuikku maatalousvärkeissä palaa =)
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Topias Funke - 19.12.11 - klo:22:12

Hytin yläkulmissa olevat valot näkyisivät jo paljon paremmin.

Tais olla niin että ovat laittomat täällä suomessa... vai oliko taaksepäin, eteenpäin ainakin noissa CNH:n malleissa eivät pala?

Asensin kopin takayläkulmaan yhteen koneeseen ledivalot, siis vilkut parkit ja jarruvalot. Näkyy lingon ja jopa ruutankin yli. On ollu poliiseja takana, eikä kukaan oo vielä ainakaan sakottanu. Jotenki tuntuu typerälle, että jos ovat laittomat. Mutta on noissa lakipykälissä monta muutakin kuplaa. :o
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Pasi - 19.12.11 - klo:22:30
Noita irtovaloja ei kuitenkaan tule laitettua tai ne rikkoontuu muuten vaan. Tossa tukkikärryssä oikeastaan ainut ongelma on asentaa hitaanajoneuvon kolmion niin että se kestää myös metsässä. Onko jollain ajatusta miten ton saa asennettua.

Ei irtovalojen paikalleen laittaminen niin kovin suuri vaiva ole. Meillä ne viimeisten tolppien päissä. Valot+kolmionmuotoinen heijastin ovat kiinni valojen levyisesä, paksussa pellissä. Pelli on kiinni putkessa, joka sopii kohtuu tarkasti viimeisten tolppien sisään. Tolppien päissä on pieni leikkaus ja pellissä taivutus, mikä estää ympäripyörimisen. Toisessa on kolmiota varten kiinnityspaikka. Rautalankaa, nippusiteitä tai avaimia ei tarvita.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: farmiforest - 19.12.11 - klo:22:45
Nyt aihe herätti kiinnostusta niin paljon, että piti oikein kirjautua.
Jos, ette vielä Joululahjola ole itsellenne ja takana ajavalle hankkineet niin tässä olis yksi varteenotettava ehdokas.

LED takavalosarja vaunuun kuin vaunuun. katso video -> http://www.youtube.com/user/farmiforestcorp?feature=watch#p/u/24/YsPKnVqfF2o (http://www.youtube.com/user/farmiforestcorp?feature=watch#p/u/24/YsPKnVqfF2o)

Kyllä. Ihan rehellinen mainosviesti. Mutta, jos yksikin peräänajo saatais näillä estettyä...
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Klapikauppias - 20.12.11 - klo:09:34
Siinä oli kyllä kivat lamput mettäkärryn perään, johdot vain kunnolla suojaan palkin sisään, ei tarvi enää murehtia muuta, kuin tuolla jonkun mainitseman kolmion mukanapysyminen..saiskohan senkin kummiläpyskään liimattuna 8)
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: raipe - 21.12.11 - klo:16:16
Syksyllä 25ta(Hanko-Hyvinkäätie) pitkin ajeli illan pimeydessä Valumötti,jossa perässä ruisku.
Aivan pimeänä taakse,mutta eteenpäin paloi toinen ajovalo ja jopa parkki.
Suhteellisen vilkkaalla tiellä ao.katiska oli todella vaarallinen.
Olin itse törmätä siihen kun vastaan tuli auto ja häikäisi,aivan viime hetkellä huomasin raktorin edessäni.
Joskushan ne valot voi työn kestäessä pellolla hävitä,mutta suuria riskejä ihmishengillä pitää välttää.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Paalaaja - 21.12.11 - klo:17:19
Syksyllä 25ta(Hanko-Hyvinkäätie) pitkin ajeli illan pimeydessä Valumötti,jossa perässä ruisku.
Aivan pimeänä taakse,mutta eteenpäin paloi toinen ajovalo ja jopa parkki.
Suhteellisen vilkkaalla tiellä ao.katiska oli todella vaarallinen.
Olin itse törmätä siihen kun vastaan tuli auto ja häikäisi,aivan viime hetkellä huomasin raktorin edessäni.
Joskushan ne valot voi työn kestäessä pellolla hävitä,mutta suuria riskejä ihmishengillä pitää välttää.

Tässä päästään siihen, kuinka mm. Xxxxxxxx reppuruiskuissa on Keski-Eurooppaan myytäessä järestään valot asennettuina. Meillä ne eivät kuulu hintaan, saati että osattaisiin myydä niitä lisävarusteena! Omana työnä virittelin uutuuttaan nykyiseen pruuttaan, kun ei takaapäin näkynyt traktorista kuin rekkarivalot!


JK.

Xxxxxxx  -korjattu asian yleisen merkityksen, ei yhden tuotemerkin ongelman korostamiseksi.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Pasi - 21.12.11 - klo:17:32
järestään valot asennettuina. Meillä ne eivät kuulu hintaan, saati että osattaisiin myydä niitä lisävarusteena!

Eikö tosiaan ole? Muistaakseni näyttelyruiskuissa on ollut valot. Ainakin Amatsoonissa ja Hardissa. Vai muistanko minä ihan väärin...?
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: 2620 - 21.12.11 - klo:20:04
Taitaa riippua myyjästä tuo varusteiden myyminen. Täällä amatsoonista ruiskutarjousta pyydettäessä myyjä kävi joka halvatun ihmevarusteen läpi ja kertoi mitä ne oli, valojen kohdalla sanoi, että nää sää otat, asiasta ei keskustella. Hyvä niin, tosin en ottanut koko ruiskua sillä kertaa.

Monta muutakin konetta on maailmassa, jotka valot vaatisivat. Päällimmäisenä tulee mieleen äes, sivulohkot kuitenkin peittävät traktorin valot aika pahasti.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: jupe - 21.12.11 - klo:20:19
eipä tahdo metsäkärryssä toimia vaikka olisi tuollaiset valot kuin linkin videossa. ite ainakin ajan usein rankakuorman kanssa kotiin niin noi jäisi sinne alle ilman että näkyy minnekään.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: - 21.12.11 - klo:21:44
Syksyllä 25ta(Hanko-Hyvinkäätie) pitkin ajeli illan pimeydessä Valumötti,jossa perässä ruisku.
Aivan pimeänä taakse,mutta eteenpäin paloi toinen ajovalo ja jopa parkki.
Suhteellisen vilkkaalla tiellä ao.katiska oli todella vaarallinen.
Olin itse törmätä siihen kun vastaan tuli auto ja häikäisi,aivan viime hetkellä huomasin raktorin edessäni.
Joskushan ne valot voi työn kestäessä pellolla hävitä,mutta suuria riskejä ihmishengillä pitää välttää.

Tässä päästään siihen, kuinka mm. Amazonen reppuruiskuissa on Keski-Eurooppaan myytäessä järestään valot asennettuina. Meillä ne eivät kuulu hintaan, saati että osattaisiin myydä niitä lisävarusteena! Omana työnä virittelin uutuuttaan nykyiseen pruuttaan, kun ei takaapäin näkynyt traktorista kuin rekkarivalot!

Taitaa täs kaupungis olla useampi kymmenen amazonen reppuruuttaa enkä oo nähny ikinä elämässäni tuollaista ruiskua ilman valoja!
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Topias Funke - 21.12.11 - klo:22:22

[/quote]

Taitaa täs kaupungis olla useampi kymmenen amazonen reppuruuttaa enkä oo nähny ikinä elämässäni tuollaista ruiskua ilman valoja!
[/quote]

Nyt kun vaihoin viimesimmän amazonen, sanoin kiusalla että otan ilman valoja, laitan itse led valot siihen. Kuiteski myyjä laittone valot siihen, muka kaupanpäälle. Taitavat olla valmiina paikallaan, mutta sitä ryöstöhintaa ovat niistä vailla. 8)
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: ijasja2 - 21.12.11 - klo:22:48


Taitaa täs kaupungis olla useampi kymmenen amazonen reppuruuttaa enkä oo nähny ikinä elämässäni tuollaista ruiskua ilman valoja!
[/quote]

Nyt kun vaihoin viimesimmän amazonen, sanoin kiusalla että otan ilman valoja, laitan itse led valot siihen. Kuiteski myyjä laittone valot siihen, muka kaupanpäälle. Taitavat olla valmiina paikallaan, mutta sitä ryöstöhintaa ovat niistä vailla. 8)
[/quote]

Aikoinaan ei ollut reppuruiskuissa vakiovarusteena, eikä tarvinut ottaakaan. Laitoin itse valot, alkuperäisellä valosarjalla hintaa jotakin satasia tms. ja itse laittoi muutamalla kympillä ::)
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: koivumaki - 21.12.11 - klo:23:21


Taitaa täs kaupungis olla useampi kymmenen amazonen reppuruuttaa enkä oo nähny ikinä elämässäni tuollaista ruiskua ilman valoja!

Nyt kun vaihoin viimesimmän amazonen, sanoin kiusalla että otan ilman valoja, laitan itse led valot siihen. Kuiteski myyjä laittone valot siihen, muka kaupanpäälle. Taitavat olla valmiina paikallaan, mutta sitä ryöstöhintaa ovat niistä vailla. 8)
[/quote]

Aikoinaan ei ollut reppuruiskuissa vakiovarusteena, eikä tarvinut ottaakaan. Laitoin itse valot, alkuperäisellä valosarjalla hintaa jotakin satasia tms. ja itse laittoi muutamalla kympillä ::)
[/quote]

--noin tein kans aikoinaan.Oli olevinaan kalliit Amazonen valosarjat.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Juubi - 22.12.11 - klo:00:14
Tossa tukkikärryssä oikeastaan ainut ongelma on asentaa hitaanajoneuvon kolmion niin että se kestää myös metsässä. Onko jollain ajatusta miten ton saa asennettua.

Tässä on yksi näkemys kolmion asentamisesta: http://juubi.hlan.net/varoituskolmio.jpg

Kuva on huonohko, mutta perusidea on siis se että takimmaiseen karikkaan on hitsattu sakkelit, joissa kolmio roikkuu. Kolmion takana on kolmemillinen taustalätkä. Tämä ei tietenkään toimi silloin jos viimeinen karikka on taemman telipyörän kohdalla.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Paalaaja - 22.12.11 - klo:12:31
Syksyllä 25ta(Hanko-Hyvinkäätie) pitkin ajeli illan pimeydessä Valumötti,jossa perässä ruisku.
Aivan pimeänä taakse,mutta eteenpäin paloi toinen ajovalo ja jopa parkki.
Suhteellisen vilkkaalla tiellä ao.katiska oli todella vaarallinen.
Olin itse törmätä siihen kun vastaan tuli auto ja häikäisi,aivan viime hetkellä huomasin raktorin edessäni.
Joskushan ne valot voi työn kestäessä pellolla hävitä,mutta suuria riskejä ihmishengillä pitää välttää.

Tässä päästään siihen, kuinka mm. Xxxxxxxx reppuruiskuissa on Keski-Eurooppaan myytäessä järestään valot asennettuina. Meillä ne eivät kuulu hintaan, saati että osattaisiin myydä niitä lisävarusteena! Omana työnä virittelin uutuuttaan nykyiseen pruuttaan, kun ei takaapäin näkynyt traktorista kuin rekkarivalot!

Taitaa täs kaupungis olla useampi kymmenen xxxxxxxx reppuruuttaa enkä oo nähny ikinä elämässäni tuollaista ruiskua ilman valoja!

Hyvä on, minun ruiskukaupastani on kuusi vuotta. :-[
Hyvä jos meininki on muuttunut!   ;)

MUTTA pointtini ei ollut tölviä tiettyä ruiskumerkkiä, saati maatalouskauppiasta. Laveamminkin katsottuna, erinäisissä koneissa kaipaisi valoja taakse, ja heijastimia sivulle. Jo nelisiipinen aura kulkee aika takana, ja kiertää kaukaa peltoliittymästä kännyttäessä. Apulannanlevitin korokelaitoineen peittää helposti valot, niittomurskaimet ovat perin massiivisia jne. 

Peräkärrien valot ovat parantuneet viime vuosina, mutta edelleen valojohto on sitä halvinta muovikaapelia. Alle kymppitonnin ei juuri kärriä saa, mutta johtimissa kuparia vain nimeksi! Muovikelmueristeen pienimmästäkin nirhaisusta kaapeli kurkkii ulkoilmaa.   :o

Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Dynashift - 22.12.11 - klo:15:31
Paljon on koneita joista ei näy valot taakse.. Äkkiseltään ajateltuna itseltäkin löytyy Kasi-Ruisku, Hinattava kylvinkone, viljan/apulannan täyttövaunu, lannoittenlevitin, hinattava äes ja lautasmuokkainkin taitaa aika hyvin peittää valot. No onneks ei oo vielä peräänajoa sattunu "kop kop kop"
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: kkk - 22.12.11 - klo:15:49
Paljon on koneita joista ei näy valot taakse.. Äkkiseltään ajateltuna itseltäkin löytyy Kasi-Ruisku, Hinattava kylvinkone, viljan/apulannan täyttövaunu, lannoittenlevitin, hinattava äes ja lautasmuokkainkin taitaa aika hyvin peittää valot. No onneks ei oo vielä peräänajoa sattunu "kop kop kop"
Varmaan ainakin osittain on pelastuksena, että näitä koneita ajetaan kesäaikaan jolloin valoa on pahimmillankin enemmän kuin nyt. Ja kumminkin yleensä traktorikuski kyllä näkee taakse vaikka valot ei näkyiskään...
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Ketku - 22.12.11 - klo:17:17
Mä laitoin traktorin hytin kulmiin ylös parkit ja vilkut keskelle vielä jarruvalon, auttaa monesti kun on sellaisia koneita perässä mitkä peittää osittain tai kokonaan omat valot.
Sen huomaa kun auto on takana ja laittaa vilkun päälle ja vähän painaa jarrua et valo syttyy niin auto jättäytyy heti kauemmaksi perästä.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Topias Funke - 22.12.11 - klo:17:19
Paljon on koneita joista ei näy valot taakse.. Äkkiseltään ajateltuna itseltäkin löytyy Kasi-Ruisku, Hinattava kylvinkone, viljan/apulannan täyttövaunu, lannoittenlevitin, hinattava äes ja lautasmuokkainkin taitaa aika hyvin peittää valot. No onneks ei oo vielä peräänajoa sattunu "kop kop kop"

Mulla taasen kaikissa koneissa alkaa olla takavalosarjat. Suurimmassa osassa on ollu ne jo uutena, viime keväänä asensin takavalot myös amazonen apulannanlevittimeen ja hinattavaan äkeeseen, sekin peittää rattorin omat valot kuljetus asennossa. ;D
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: Dynashift - 22.12.11 - klo:23:12
Suomen lainsäädäntö kieltää traktorin parkit/vilkut ohjaamon yläkulmiin.. monessa maassahan ne on siellä. Se olis oikee hyvä jos ne ois siellä..
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: - 22.12.11 - klo:23:24
Suomen lainsäädäntö kieltää traktorin parkit/vilkut ohjaamon yläkulmiin.. monessa maassahan ne on siellä. Se olis oikee hyvä jos ne ois siellä..

Taitaa olla asioita joissa laki ja käytäntö ei kohtaa. Älpeen miehetkin vaan tyytäväisenä nyökyttelee päätään kun muut tiellä liikujat huomaa kääntymisaikeet.

Oon varmaan ennenkin tästä maininnut, mutta kerran oli itsellä lähellä tosi paha kolari. 127 fiiatilla päästelin syyspimeydes tyytyväisenä kylää kohden kun vastaan tuli taajama-alueen kapealla tiellä vastaan traktori. Mulla vauhtia 50km/h ja traktorilla liki saman verran. Kohdalla vasta tajusin että sillä on perkele 4m lautasmuokkain nostolaitteis. Ei jääny kun senttejä väliin kun sain jonkun verran väistettyä. Sydän hakkas ja kädet tärisi hetken aikaa tuon jälkeen. Ei varmaan fiuden turvakori olisi ihan pelastanu jos muokkain olis puolenkin metrin leveydeltä tullu tupaan.
Ne takatyövalot päällä traktorissa olis jo auttanu täs tilantees...
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: rene-rane - 23.12.11 - klo:01:12
Hinattava äes, hinattava kylvökone, ruisku siinä ne pahimmat, kylvökoneessa tosin valot.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: ijasja2 - 23.12.11 - klo:11:29
Hinattava äes, hinattava kylvökone, ruisku siinä ne pahimmat, kylvökoneessa tosin valot.

Ja ne valot löytyy myös äkeistä sekä ruiskuista, ellei ne ole kotimaan tekosia. Multivan äkeessä heijastimet, tosin sellainen kampe että koskaan ei ole pimeää kun sitä tarvitaan. Keväällä on valoisaa läpi vuorokauden näillä nurkilla, syksyllä tarve olematonta. Äkeen läpi näkee, ja pystyy ennakoimaan autoilijan tekosia, vilkkukin näkyy jostakin välistä.

Kääntöaurat kaikista pahin mielestäni, peittää pahimmillaan vilkun taaksepäin eikä voi kuin jarruvaloja vilkuttelemalla näyttää kääntymisaikeet. Omassa kotiliittymässä lähes kohdalla liikenteenjakaja, kerran on pitänyt vetää mutkat suoraksi pyörätielle ettei auto aja auroihin. Monet kerrat saanut jännittää jarruttaako takana tuleva auto vai yrittääkö puskea edelle vaikka aurat huitaisee melkoisen kaaren, sama koskee puimurin perää vaikka valot ja vilkut olisikin päällä.
Otsikko: Vs: Nyt se sitten rysähti
Kirjoitti: bouli - 23.12.11 - klo:11:43
Hinattava äes, hinattava kylvökone, ruisku siinä ne pahimmat, kylvökoneessa tosin valot.
Monet kerrat saanut jännittää jarruttaako takana tuleva auto vai yrittääkö puskea edelle vaikka aurat huitaisee melkoisen kaaren, sama koskee puimurin perää vaikka valot ja vilkut olisikin päällä.

Mulla on kaksi kertaa ollut läheltä piti tilanne puimurin kanssa oikealle kääntyessä, ekalla kerralla ohi pyrkivä Micra osui Sampon vilkun varteen. Toisella kerralla juuri kun olin kääntämässä rattia näkyi peilin täydeltä sora-auton nokkaa..
Nykyisin teen niin että ajan puimurilla hieman ennen kääntymistä härskisti keskelle tietä jos ei vastaantulijoita, tavallaan siis tukin tietoisesti tien siten ettei kenellekään takana tulijalle pitäisi tulla houkutusta lähteä perän takaa ohi. Tai sitten pysäytän ennen risteystä ja päästä takaa tulijat ohi ennenkuin alan kääntymään.