Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet  (Luettu 38217 kertaa)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Oliski urakoitsijoita saatavilla ja kuivuri jossain. Vois 50-100ha pitää välillä viljalla.

Ei vaan tuollaista vanhaa puimuria ja kuivuria saa itte millään mallia mietittyä kannattavaksi työmäärään nähden.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52014
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Meille tuli 1979 puinneille uusi 307 hytillinen Massikka hytillä. Hydrauliikka lämmitti hytin tehokkaasti, mutta kyllä puhallin pölyt aikalailla ulkona piti. viitisntoistavuotta on nyt urakoitsijat hoitaneet puinnit. 70 ha tänävuonna puitavaa. Aika työmäärä oli aikoinaan puimurin huolto ja korjaus.
Aika iso puintiala karjatilalle. Tossa saa käydä rahtimies tontilla moneen kertaan, ei tota kuivuritkaan vedä hetkessä läpi.

Kyl 25ha päivässä menee heittämällä läpi puimurista ja kuivurista, ainakin juttujen mukaan.....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Mistä vuosimallista ja mikä tyyppi Samposta on sellainen minkä uskaltaisi ostaa 1000-2000 tuntia ajettuna? Eikös niistä jostain joku pyörylä irronnut akseliltaan ja muuta kivaa 😁 Tarjontaa olisi paljon ja tuo märässä kulku kiinnostaa. Vai onko siksi tarjontaa kun pyörylät ja kumppanit irtoaa 😆
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9811
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Mistä vuosimallista ja mikä tyyppi Samposta on sellainen minkä uskaltaisi ostaa 1000-2000 tuntia ajettuna? Eikös niistä jostain joku pyörylä irronnut akseliltaan ja muuta kivaa 😁 Tarjontaa olisi paljon ja tuo märässä kulku kiinnostaa. Vai onko siksi tarjontaa kun pyörylät ja kumppanit irtoaa 😆

Uteliaana kömmin tällä viikolla yhden MF 20 hyttiin. Mittari oli pysähtynyt kohtaan 2922. Päällisin puolin ja varsinkin kaukaa katsoen ihan siisti peli. Jätin kohteen lähemmän tutkiskelun siihen hyttiin nousemiseen. Eipä mulla nyt tarvettakaan ...

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2530
  • Etelä-Karjala
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Mistä vuosimallista ja mikä tyyppi Samposta on sellainen minkä uskaltaisi ostaa 1000-2000 tuntia ajettuna? Eikös niistä jostain joku pyörylä irronnut akseliltaan ja muuta kivaa 😁 Tarjontaa olisi paljon ja tuo märässä kulku kiinnostaa. Vai onko siksi tarjontaa kun pyörylät ja kumppanit irtoaa 😆

680-690 tai vastaavat Fergut max 1500 h ja vuosimallit 87->. Siitä huolimatta saa varautua siihen, että parin kolmen vuoden aikana saa laittaa 2-3 k€ remonttiin. Jos nuo rempat tekee ennakoiden, menee enempi rahaa (koska puimaa purkaessa tulee muutakin risaa vastaan), mutta sitten on pieni mahdollisuus siihen, että puintiaikana ei tule isompia kremppoja.

Yleensäkin Sampossa kun 2000 h alkaa tulla vastaan, niin saa varautua ei välttämättä kalliiseen mutta aikaaviepään remonttiin. Pätee kai 2000-sarjalaisiinkin..?
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
https://www.nettikone.com/claas/58s/1646377

Pitääkö olla Sampo? Halvempiakin löytyy mallia 48.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

MKR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Mistä vuosimallista ja mikä tyyppi Samposta on sellainen minkä uskaltaisi ostaa 1000-2000 tuntia ajettuna? Eikös niistä jostain joku pyörylä irronnut akseliltaan ja muuta kivaa 😁 Tarjontaa olisi paljon ja tuo märässä kulku kiinnostaa. Vai onko siksi tarjontaa kun pyörylät ja kumppanit irtoaa 😆

680-690 tai vastaavat Fergut max 1500 h ja vuosimallit 87->. Siitä huolimatta saa varautua siihen, että parin kolmen vuoden aikana saa laittaa 2-3 k€ remonttiin. Jos nuo rempat tekee ennakoiden, menee enempi rahaa (koska puimaa purkaessa tulee muutakin risaa vastaan), mutta sitten on pieni mahdollisuus siihen, että puintiaikana ei tule isompia kremppoja.

Yleensäkin Sampossa kun 2000 h alkaa tulla vastaan, niin saa varautua ei välttämättä kalliiseen mutta aikaaviepään remonttiin. Pätee kai 2000-sarjalaisiinkin..?
Mulla 690 taitaa nyt olla vähän vajaa 2400h ajettu, eipä ole tullut tuota tuntimittaria niin tuijotettua, varsinkaan tänä syksynä. Vähän hihnoja, silppurin terät, jotain olkikelan ketjua jne on laiteltu vajaan 10 vuoden aikana mitä se on meillä ollut. Kerran meni variaattorilimpun sisältä laakerit ku ajoin illalla kotiin, hajosi tienhaaraan. Omasta hyllystä laakerit ja parin tunnin päästä oli kone taas kunnossa. Teränkäyttölaitteen vaihdoin parempaan käytettyyn yksilöön vissiin edellissyksynä. Ei ollut ollut ihan tarkimmalla isännällä kun meille tuli, ja olihan sillä silloin jo noin 20 vuotta ikääkin. Joka syksy puitu tuolla meilläoloaikana vähintään sen 50-70ha, riippuen siitä onko Fahrilla ajettu jotain vai ei. Toki kolakuljettimen ketjut ja säiliön elevaattorin ketjut ja laput alkaa olla aika kuluneita, samoin kuin ruuvi joka tuo tuolle säiliön elevaattorille tavaraa.

En osaa ihan heikkona tuotakaan pitää, vaikka varmasti parempiakin on. Kaverilla on vanha TX32, on siihenkin tehty remonttia, toki ennakoivastikin kun sillä puidaan kuitenkin sen reilu 200ha syksyssä. Siinä taitaa olla reilut 4000h mittarissa. Kyllähän toki kivillä ja kannoilla saa kaikki rikki. Meillä ei kuitenkaan ole juuri puinteja tarvinnut keskeyttää kun on edes vähän katsellut konetta läpi ennen laihoon syöttämistä, ja joka puintiaamu on rasvattu joka paikka.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52014
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Mistä vuosimallista ja mikä tyyppi Samposta on sellainen minkä uskaltaisi ostaa 1000-2000 tuntia ajettuna? Eikös niistä jostain joku pyörylä irronnut akseliltaan ja muuta kivaa 😁 Tarjontaa olisi paljon ja tuo märässä kulku kiinnostaa. Vai onko siksi tarjontaa kun pyörylät ja kumppanit irtoaa 😆

680-690 tai vastaavat Fergut max 1500 h ja vuosimallit 87->. Siitä huolimatta saa varautua siihen, että parin kolmen vuoden aikana saa laittaa 2-3 k€ remonttiin. Jos nuo rempat tekee ennakoiden, menee enempi rahaa (koska puimaa purkaessa tulee muutakin risaa vastaan), mutta sitten on pieni mahdollisuus siihen, että puintiaikana ei tule isompia kremppoja.

Yleensäkin Sampossa kun 2000 h alkaa tulla vastaan, niin saa varautua ei välttämättä kalliiseen mutta aikaaviepään remonttiin. Pätee kai 2000-sarjalaisiinkin..?
Mulla 690 taitaa nyt olla vähän vajaa 2400h ajettu, eipä ole tullut tuota tuntimittaria niin tuijotettua, varsinkaan tänä syksynä. Vähän hihnoja, silppurin terät, jotain olkikelan ketjua jne on laiteltu vajaan 10 vuoden aikana mitä se on meillä ollut. Kerran meni variaattorilimpun sisältä laakerit ku ajoin illalla kotiin, hajosi tienhaaraan. Omasta hyllystä laakerit ja parin tunnin päästä oli kone taas kunnossa. Teränkäyttölaitteen vaihdoin parempaan käytettyyn yksilöön vissiin edellissyksynä. Ei ollut ollut ihan tarkimmalla isännällä kun meille tuli, ja olihan sillä silloin jo noin 20 vuotta ikääkin. Joka syksy puitu tuolla meilläoloaikana vähintään sen 50-70ha, riippuen siitä onko Fahrilla ajettu jotain vai ei. Toki kolakuljettimen ketjut ja säiliön elevaattorin ketjut ja laput alkaa olla aika kuluneita, samoin kuin ruuvi joka tuo tuolle säiliön elevaattorille tavaraa.

En osaa ihan heikkona tuotakaan pitää, vaikka varmasti parempiakin on. Kaverilla on vanha TX32, on siihenkin tehty remonttia, toki ennakoivastikin kun sillä puidaan kuitenkin sen reilu 200ha syksyssä. Siinä taitaa olla reilut 4000h mittarissa. Kyllähän toki kivillä ja kannoilla saa kaikki rikki. Meillä ei kuitenkaan ole juuri puinteja tarvinnut keskeyttää kun on edes vähän katsellut konetta läpi ennen laihoon syöttämistä, ja joka puintiaamu on rasvattu joka paikka.

Noissa vanhoissa on kivaa kun voi ihan itte korjailla.

Uusissa pitää paikanpäällä tai etänä muutella softaa kun ei se 150000-250000e kone toimi kuten pitäs. Ja millasia ne sitten ovat kun tavottavat meidät persaukiset romunkerääjät 20-30 vuoden päästä?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Meille tuli 1979 puinneille uusi 307 hytillinen Massikka hytillä. Hydrauliikka lämmitti hytin tehokkaasti, mutta kyllä puhallin pölyt aikalailla ulkona piti. viitisntoistavuotta on nyt urakoitsijat hoitaneet puinnit. 70 ha tänävuonna puitavaa. Aika työmäärä oli aikoinaan puimurin huolto ja korjaus.
Aika iso puintiala karjatilalle. Tossa saa käydä rahtimies tontilla moneen kertaan, ei tota kuivuritkaan vedä hetkessä läpi.

Kyl 25ha päivässä menee heittämällä läpi puimurista ja kuivurista, ainakin juttujen mukaan.....
No Faarillä ei ainakaan , 15 ha kyllä . Velimies teki aikoinaan John Deere 635 neli vetoisen . Pikkusen kömpelö mutta märässä meni hyvin . Kääntyminen muuttui aika paljon , meinasin pudottaa takapyörät isoon ojaan kun ekaa kertaa ajoin , toisella kierroksella ymmärsin pikku tömähdyksen minkä kuulin .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Mistä vuosimallista ja mikä tyyppi Samposta on sellainen minkä uskaltaisi ostaa 1000-2000 tuntia ajettuna? Eikös niistä jostain joku pyörylä irronnut akseliltaan ja muuta kivaa 😁 Tarjontaa olisi paljon ja tuo märässä kulku kiinnostaa. Vai onko siksi tarjontaa kun pyörylät ja kumppanit irtoaa 😆

680-690 tai vastaavat Fergut max 1500 h ja vuosimallit 87->. Siitä huolimatta saa varautua siihen, että parin kolmen vuoden aikana saa laittaa 2-3 k€ remonttiin. Jos nuo rempat tekee ennakoiden, menee enempi rahaa (koska puimaa purkaessa tulee muutakin risaa vastaan), mutta sitten on pieni mahdollisuus siihen, että puintiaikana ei tule isompia kremppoja.

Yleensäkin Sampossa kun 2000 h alkaa tulla vastaan, niin saa varautua ei välttämättä kalliiseen mutta aikaaviepään remonttiin. Pätee kai 2000-sarjalaisiinkin..?

Noita 2000 sarjalaisia tarkoitinkin.
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
https://www.nettikone.com/claas/58s/1646377

Pitääkö olla Sampo? Halvempiakin löytyy mallia 48.

Noi on ollut ja mielessä mutta mitenkä kulku märällä?
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2530
  • Etelä-Karjala
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet

Noita 2000 sarjalaisia tarkoitinkin.

Noissa on ymmärtääkseni -96 vuoteen mennessä pahimmat lapsentaudit korjattu jo tehtaalta lähtiessä.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52014
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Meille tuli 1979 puinneille uusi 307 hytillinen Massikka hytillä. Hydrauliikka lämmitti hytin tehokkaasti, mutta kyllä puhallin pölyt aikalailla ulkona piti. viitisntoistavuotta on nyt urakoitsijat hoitaneet puinnit. 70 ha tänävuonna puitavaa. Aika työmäärä oli aikoinaan puimurin huolto ja korjaus.
Aika iso puintiala karjatilalle. Tossa saa käydä rahtimies tontilla moneen kertaan, ei tota kuivuritkaan vedä hetkessä läpi.

Kyl 25ha päivässä menee heittämällä läpi puimurista ja kuivurista, ainakin juttujen mukaan.....
No Faarillä ei ainakaan , 15 ha kyllä . Velimies teki aikoinaan John Deere 635 neli vetoisen . Pikkusen kömpelö mutta märässä meni hyvin . Kääntyminen muuttui aika paljon , meinasin pudottaa takapyörät isoon ojaan kun ekaa kertaa ajoin , toisella kierroksella ymmärsin pikku tömähdyksen minkä kuulin .

No ei edes tarvi mennä, kuulin vaan että tollasen määrän pui, kuljettaa, kuivaa ja laskee siiloon päivässä, ja vielä helposti....

Mulla on tavoitteena se 3-5ha päivässä pois. Siinäkin on riittävästi äheltämistä.

Toki voi olla että tuon legendan mukaisesti toimittuna sato on jotain muuta kuin hyvä.....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Meille tuli 1979 puinneille uusi 307 hytillinen Massikka hytillä. Hydrauliikka lämmitti hytin tehokkaasti, mutta kyllä puhallin pölyt aikalailla ulkona piti. viitisntoistavuotta on nyt urakoitsijat hoitaneet puinnit. 70 ha tänävuonna puitavaa. Aika työmäärä oli aikoinaan puimurin huolto ja korjaus.
Aika iso puintiala karjatilalle. Tossa saa käydä rahtimies tontilla moneen kertaan, ei tota kuivuritkaan vedä hetkessä läpi.

Kyl 25ha päivässä menee heittämällä läpi puimurista ja kuivurista, ainakin juttujen mukaan.....
No Faarillä ei ainakaan , 15 ha kyllä . Velimies teki aikoinaan John Deere 635 neli vetoisen . Pikkusen kömpelö mutta märässä meni hyvin . Kääntyminen muuttui aika paljon , meinasin pudottaa takapyörät isoon ojaan kun ekaa kertaa ajoin , toisella kierroksella ymmärsin pikku tömähdyksen minkä kuulin .

No ei edes tarvi mennä, kuulin vaan että tollasen määrän pui, kuljettaa, kuivaa ja laskee siiloon päivässä, ja vielä helposti....

Mulla on tavoitteena se 3-5ha päivässä pois. Siinäkin on riittävästi äheltämistä.

Toki voi olla että tuon legendan mukaisesti toimittuna sato on jotain muuta kuin hyvä.....
Kymmenen ha on meikälisen ennätys faarillä , pitää kyllä myöntää et nopeuden säätö oli täysillä kakkosella mut mentiin eikä yli ajanut .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52014
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Meille tuli 1979 puinneille uusi 307 hytillinen Massikka hytillä. Hydrauliikka lämmitti hytin tehokkaasti, mutta kyllä puhallin pölyt aikalailla ulkona piti. viitisntoistavuotta on nyt urakoitsijat hoitaneet puinnit. 70 ha tänävuonna puitavaa. Aika työmäärä oli aikoinaan puimurin huolto ja korjaus.
Aika iso puintiala karjatilalle. Tossa saa käydä rahtimies tontilla moneen kertaan, ei tota kuivuritkaan vedä hetkessä läpi.

Kyl 25ha päivässä menee heittämällä läpi puimurista ja kuivurista, ainakin juttujen mukaan.....
No Faarillä ei ainakaan , 15 ha kyllä . Velimies teki aikoinaan John Deere 635 neli vetoisen . Pikkusen kömpelö mutta märässä meni hyvin . Kääntyminen muuttui aika paljon , meinasin pudottaa takapyörät isoon ojaan kun ekaa kertaa ajoin , toisella kierroksella ymmärsin pikku tömähdyksen minkä kuulin .

No ei edes tarvi mennä, kuulin vaan että tollasen määrän pui, kuljettaa, kuivaa ja laskee siiloon päivässä, ja vielä helposti....

Mulla on tavoitteena se 3-5ha päivässä pois. Siinäkin on riittävästi äheltämistä.

Toki voi olla että tuon legendan mukaisesti toimittuna sato on jotain muuta kuin hyvä.....
Kymmenen ha on meikälisen ennätys faarillä , pitää kyllä myöntää et nopeuden säätö oli täysillä kakkosella mut mentiin eikä yli ajanut .

Kai sillä puis vaikka kuinka paljon mut pitää se jälkipyykkikin hoitaa.

Ja käyttääkö joku muka ykköstä viljoilla?????
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159