Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet  (Luettu 38219 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9812
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
ja taas sitten se pellonkunto...   mitä viljellään!   vesiä kait saa nykyäänkin pois pelloilta.

Eniten mä olen rämpinyt vuonna 2012 salaojitetulla lohkolla. Pari vuotta ajattelin, että vesi etsii vielä reittejään. No tänä vuonna veden reitti taivaalta maahan on ollut niin vähäistä, että voidaan kait katsoa erikoisvuodeksi. Nyt kylvin keväällä nurmelle ja paalattu jokunen viikko sitten loistavissa oloissa. Rehu nyt vaan oli märkää. Luultavasti vedän vielä joskus pari avo-ojaa 30m välein. Tai kasvatan vaan riistaa ko. lohkolla :)

räckals

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
  • Paljon porua vähän villoja
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Parilla järvenpohjalohkolla on kylmästi hullujussilla kaivettu uutta salaojaa mustalla kovalla putkella vanhan salaojan viereen.
Toimii, ei ole enään rypemistä kuin ennen.

Vielä olisi joitain paikkoja käymättä läpi, samoin jankkurointia tulisi suorittaa savikoilla.
Salaojien pesukonetta oli ajatus rakentaa vanhasta ehon ruiskusta, saas nähdä tuleeko toteutettua ajan puutteessa..

80 luvulla ojitetut olis jo perushuollon tarpeessa vähintään.

Puimakoneasiaan. Fahr oli liian kallis, ja liian mätä hintaansa nähden. Tuskin koskaan puhdistettu sisältä.
Nähtävästi sitä pitää vaan palata tähän kylän kansallispuimuriin, eli MF 186/187 linjalle.

Rikkana rokassa.

Duunarifarmari

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 172
  • Juoppo
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Omaan faariini laitoin alkup. eturenkaiden tilalle 16.9-26. (alkup. siis 14.9-24) tohtiiko noissa pudottaa paineet 1,0bar?!? Ristikudosrengas kyseessä? Alkup. takarenkaiksi jos vaihtaisi vastaavan kokoiset traktorikuviolliset pyörät, niin parantuisi varmaan huomattavasti. PS. oisko jollain myynnissä fahr 750 leveämpiä takanakkeja?!?
Tässä kait pitäs lukea jotain terävää....

MKR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Omaan faariini laitoin alkup. eturenkaiden tilalle 16.9-26. (alkup. siis 14.9-24) tohtiiko noissa pudottaa paineet 1,0bar?!? Ristikudosrengas kyseessä? Alkup. takarenkaiksi jos vaihtaisi vastaavan kokoiset traktorikuviolliset pyörät, niin parantuisi varmaan huomattavasti. PS. oisko jollain myynnissä fahr 750 leveämpiä takanakkeja?!?
Eräs paikallinen vanha rengasmies sanoi taannoin minulle että ensimmäisenä pitäisi taka-akseli levittää siten että takapyörät tulevat samoissa raiteissa etupyörän kanssa, jos ei vieläkään liiku niin sitten renkaatkin uusiksi. Varmasti vähintään puoliksi totta tuokin, mutta ainakin omat Fahr ja Sampo on varustettu niin olemattomalla kuviolla takapyörissä että kyllä silläkin varmasti apua saa kun ne edes pyörisivät. Ainakin tuo Fahr mulla ihan suoralla rivalla takarenkaat, ei niin mitään kuviota joka ottaisi pitoa pituussuunnassa.

Fahr menee noilla 600 pyörillä melko pitkälle, mutta jos pyörä sutaisee niin se on sitten hyvin pitkälti siinä, ei tule itse takaperin kyllä pois. Takapyörillä vissiin suhteessa enemmän painoa kuin esim. Sampo 690 joka itsellä toisena. Sampo sitten taas on ikävä ajaa pehmoisessa paikassa, kun takapyörät eivät osaa päättää kumpi puoli saa mennä etupyörän jälkeä, lopputulos on sitten 2 sekunnin välein vaihto puolelta toiselle. Tämän perusteella voisin olettaa tuolla taka-akselin levittämiselläkin olevan ihan myönteinen vaikutus.

No, pyörät vaihtamatta ja taka-akselit levittämättä kun ei ole taas hetkeen ollut riittävän märkää syksyä. Näin muuten naapurikylällä viime syksynä Fahr M922:n jossa oli leveä taka-akseli ja isot pyörät takanakin, oli melkein jo puimurin näköinen!

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Omaan faariini laitoin alkup. eturenkaiden tilalle 16.9-26. (alkup. siis 14.9-24) tohtiiko noissa pudottaa paineet 1,0bar?!? Ristikudosrengas kyseessä? Alkup. takarenkaiksi jos vaihtaisi vastaavan kokoiset traktorikuviolliset pyörät, niin parantuisi varmaan huomattavasti. PS. oisko jollain myynnissä fahr 750 leveämpiä takanakkeja?!?
kyllä mutta en kerro, koska vaariukkelit ei näennäisesti osaa vielä säätää.teinit reistaa.ja puristelee finnejä leuasta aamusella.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Omaan faariini laitoin alkup. eturenkaiden tilalle 16.9-26. (alkup. siis 14.9-24) tohtiiko noissa pudottaa paineet 1,0bar?!? Ristikudosrengas kyseessä? Alkup. takarenkaiksi jos vaihtaisi vastaavan kokoiset traktorikuviolliset pyörät, niin parantuisi varmaan huomattavasti. PS. oisko jollain myynnissä fahr 750 leveämpiä takanakkeja?!?
Eräs paikallinen vanha rengasmies sanoi taannoin minulle että ensimmäisenä pitäisi taka-akseli levittää siten että takapyörät tulevat samoissa raiteissa etupyörän kanssa, jos ei vieläkään liiku niin sitten renkaatkin uusiksi. Varmasti vähintään puoliksi totta tuokin, mutta ainakin omat Fahr ja Sampo on varustettu niin olemattomalla kuviolla takapyörissä että kyllä silläkin varmasti apua saa kun ne edes pyörisivät. Ainakin tuo Fahr mulla ihan suoralla rivalla takarenkaat, ei niin mitään kuviota joka ottaisi pitoa pituussuunnassa.

Fahr menee noilla 600 pyörillä melko pitkälle, mutta jos pyörä sutaisee niin se on sitten hyvin pitkälti siinä, ei tule itse takaperin kyllä pois. Takapyörillä vissiin suhteessa enemmän painoa kuin esim. Sampo 690 joka itsellä toisena. Sampo sitten taas on ikävä ajaa pehmoisessa paikassa, kun takapyörät eivät osaa päättää kumpi puoli saa mennä etupyörän jälkeä, lopputulos on sitten 2 sekunnin välein vaihto puolelta toiselle. Tämän perusteella voisin olettaa tuolla taka-akselin levittämiselläkin olevan ihan myönteinen vaikutus.

No, pyörät vaihtamatta ja taka-akselit levittämättä kun ei ole taas hetkeen ollut riittävän märkää syksyä. Näin muuten naapurikylällä viime syksynä Fahr M922:n jossa oli leveä taka-akseli ja isot pyörät takanakin, oli melkein jo puimurin näköinen!

Taka-akselin levittäminen oli kyllä hyvä juttu Sampo 600:ssa. Sitten vaan tulee kääntäminen hankalaksi kun tahtoo takapyörä tulla kuin kiskoilla etupyörän jäljessä.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Köntys

  • Vieras
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Taka-akselin levittäminen oli kyllä hyvä juttu Sampo 600:ssa. Sitten vaan tulee kääntäminen hankalaksi kun tahtoo takapyörä tulla kuin kiskoilla etupyörän jäljessä.

Miten mahtaa pellon nurkissa käydä ojan reunalla, kun kääntää täydet, niin eikö takapyörä sitten tipahda ojaan?

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Kerta pakitus ja yhden edun puinti poistaa joutuminen liian lähelle ojaa.

Jami2004

  • Vieras
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
SAvikalle pui ympyrää, avopuimurilla.















































VUokrapellolla.

Apilas Jr.

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2356
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
SAvikalle pui ympyrää, avopuimurilla.

VUokrapellolla.

"How dare you godless bastards step on my land?
How dare you touch my daughters and sons?
This will be your last steps, unless you turn
Put your two-headed eagle in your arse and run!"

                                          -Ignea-

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Taka-akselin levittäminen oli kyllä hyvä juttu Sampo 600:ssa. Sitten vaan tulee kääntäminen hankalaksi kun tahtoo takapyörä tulla kuin kiskoilla etupyörän jäljessä.

Miten mahtaa pellon nurkissa käydä ojan reunalla, kun kääntää täydet, niin eikö takapyörä sitten tipahda ojaan?

Pakittaa kerran suoraan kolme puimurin mittaa ja sitten toinen siivu keskemmältä peltoa kulmassa niin johan on tilaa kääntää. Mutta helpommin ojaan tippuu leveään akseliin kytketty takafillari kaiketikin mutta näin lyhyellä puimurilla ei kovin iso probleema kuitenkaan.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 855
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Kyllä se Mf 186 on kiva lelu latvianpojilla. Kävin taas entistä puimakonettani kurkkaamassa kesälomamatkalla. Näitten kaverilla samanlainen Huittisista asti tuotu.
33ha puintialaa mutta pitempi kesä heillä. Omenat paleltui keväällä kun oli niin kylmää 600km Lahdesta alaspäin. Vasta saivat viikko sitten syysvehnät pois pellosta. Normaalisti kevätvehnätkin jo siiloissa. .

V.viljelijä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 257
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Ihan tosissaanko joku on ostamassa jotain 70- luvun pikkupuimuria? Mä oon luullu että noita ei enää huolita kuin baltiaan. 

Meillä oli ennen 186, johon vaihdettiin ne 20x20 pallokummit, mutta ei se sen kummemmin liikkunut märässä. Matala pyörä pienellä hokilla, se kun painui vähänkin, niin siinä se pyöri tyhjää kuin saippuassa. Ja taka-akseli juuri huonoimmalla  leveydellä kun olka-akseli osui just siihen etupyörien purseeseen. 430 Sampomassikka oli jo parempi kun takapyörät selvästi kapeammalla. Etupää siinä painui, takapää ei koskaan. Ei se leveä taka-akselikaan kovin hyvä oo kun on kapea pöytä. Parempi kun tekisivät puimurin josa yks iso pyörä takana. Tuohon vielä hydrauliveto ja sillä sais käännettyä koneen ympäri paikallaan.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8391
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Meille tuli 1979 puinneille uusi 307 hytillinen Massikka hytillä. Hydrauliikka lämmitti hytin tehokkaasti, mutta kyllä puhallin pölyt aikalailla ulkona piti. viitisntoistavuotta on nyt urakoitsijat hoitaneet puinnit. 70 ha tänävuonna puitavaa. Aika työmäärä oli aikoinaan puimurin huolto ja korjaus.
1988 ei ollut vielä kaikkia lohkoja täydennysojitettu ja oli tuon Massikan kanssa etenemisongelmia. Takapäähän sovitettiin suoralla keskiöllä Belaruksen etupyörät. Takaraideväli leveni senverran, että takapyörä kulki kohtuullisesti etupyörän urassa ja rivallinen pyörä pyöri ja ohjasi. Keskiöt taitaa roikkua vieläkin konehallin naulassa.

Viimeksi muokattu: 31.08.17 - klo:22:56 kirjoittanut Make

Mystinen kesälaatumies

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12231
  • Virolaista kiitos!
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Meille tuli 1979 puinneille uusi 307 hytillinen Massikka hytillä. Hydrauliikka lämmitti hytin tehokkaasti, mutta kyllä puhallin pölyt aikalailla ulkona piti. viitisntoistavuotta on nyt urakoitsijat hoitaneet puinnit. 70 ha tänävuonna puitavaa. Aika työmäärä oli aikoinaan puimurin huolto ja korjaus.
Aika iso puintiala karjatilalle. Tossa saa käydä rahtimies tontilla moneen kertaan, ei tota kuivuritkaan vedä hetkessä läpi.