Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vuokrasopimuksista  (Luettu 4254 kertaa)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vuokrasopimuksista
Oletteko tehneet pellonvuokrasopimukset MTK:n ohjeen pohjalta, niin että tukioikeudelle merkitään vuokra ja sitten myös Alvi.
Olen kuullut, että verottaja ei tätä vaadi ja että moni tekee taas nykyisin ns yksinkertaisen version.
Tietysti tuon tukioikeuksien Alv:n voi vähentää, mutta sillä on aika pieni merkitys.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Vuokrasopimuksista
Olen tehnyt vuokrasopimuksia MTK.n mallin mukaan.
Samahan tuo on tehdä noin, mitäpä sillä on väliä mikä sopimusmalli on käytössä.

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Vuokrasopimuksista
Oletteko tehneet pellonvuokrasopimukset MTK:n ohjeen pohjalta, niin että tukioikeudelle merkitään vuokra ja sitten myös Alvi.
Olen kuullut, että verottaja ei tätä vaadi ja että moni tekee taas nykyisin ns yksinkertaisen version.
Tietysti tuon tukioikeuksien Alv:n voi vähentää, mutta sillä on aika pieni merkitys.

Aivan turhaa byrokratiaa sotkea alveja tähän väliin. Täysin taskusta toiseen touhua. Puhumattakaan siitä, kuinka teet asiasta selkoa jollekin vanhemmalle ihmiselle.

Yksin tukioikeuslappujen ees taas veivaaminen menee vanhalta kansalta aivan yli hilseen. Onneksi on edes tuo turvasana iskostuneena joka mökin eläjän selkäytimeen: EU!
Slippin 'n sliding

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Vuokrasopimuksista
Varmaan vähän tai paljonkin verotoimistosta kiinni. Vaikka pitäisi olla valtakunnallisesti yhtenevät käytännöt, niin verovirkailijalla on yllättävän paljon valtaa tehdä hiljaisia päätöksiä. Hyviä ja huonoja.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8413
Vs: Vuokrasopimuksista
En maksa itselleni vahvistetuista tukioikeuksista vuokraa.
Mystinen kesälaatumies

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Vuokrasopimuksista
Niin, silloin on tietysti hyvä jos tukioikeudet on itselle vahvistetut. Mulla oli sellainen 5v. vuokrasopimus jossa oli so*****, et ne palautuu maanomistajalle vuokrauksen loputtua. Jatkamme vuokrasopimusta, mutta se pitää katkaista, ja lohkot on oltava omistajan hallussa vähintään yhden päivän. Tukioikeudet pitää palauttaa, koska muuten niistä menee lahjavero jos ne palautetaan vasta myöhemmin.  vuokraan tukioikeuksia tämän jälkeen.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9845
Vs: Vuokrasopimuksista
Niin, silloin on tietysti hyvä jos tukioikeudet on itselle vahvistetut. Mulla oli sellainen 5v. vuokrasopimus jossa oli so*****, et ne palautuu maanomistajalle vuokrauksen loputtua. Jatkamme vuokrasopimusta, mutta se pitää katkaista, ja lohkot on oltava omistajan hallussa vähintään yhden päivän. Tukioikeudet pitää palauttaa, koska muuten niistä menee lahjavero jos ne palautetaan vasta myöhemmin.  vuokraan tukioikeuksia tämän jälkeen.

Onko toi lahjavero noin ? Ittellä oli samanlainen tilanne, mutta maaseutusihteerin avustuksella jatkettiin vuokrasopimusta samalla sanamuodolla päivää ennen katkeamista . Siis palautuu vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen (nytkin). Tosin ala 4ha joten taitais saada lahjoittaa muutenkin ilman lahjaveroa (<3400 eur). Hänellä vissiin oli kristallipallo  :D Sillä meinas että muutaman kerran jatkatte vielä sopimusta niin tilatuki ja tukioikeus on ihan varmasti muuttunut jo joksikin toiseksi 8) 

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Vuokrasopimuksista
Niin, silloin on tietysti hyvä jos tukioikeudet on itselle vahvistetut. Mulla oli sellainen 5v. vuokrasopimus jossa oli so*****, et ne palautuu maanomistajalle vuokrauksen loputtua. Jatkamme vuokrasopimusta, mutta se pitää katkaista, ja lohkot on oltava omistajan hallussa vähintään yhden päivän. Tukioikeudet pitää palauttaa, koska muuten niistä menee lahjavero jos ne palautetaan vasta myöhemmin.  vuokraan tukioikeuksia tämän jälkeen.

Ken on viimeisen viikon aikana alan lehtiä seurannut, voi tuota pitää vähintäänkin oikeaan suuntaan kallellaan olevana tulkintana...

Onko toi lahjavero noin ? Ittellä oli samanlainen tilanne, mutta maaseutusihteerin avustuksella jatkettiin vuokrasopimusta samalla sanamuodolla päivää ennen katkeamista . Siis palautuu vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen (nytkin). Tosin ala 4ha joten taitais saada lahjoittaa muutenkin ilman lahjaveroa (<3400 eur). Hänellä vissiin oli kristallipallo  :D Sillä meinas että muutaman kerran jatkatte vielä sopimusta niin tilatuki ja tukioikeus on ihan varmasti muuttunut jo joksikin toiseksi 8)
Slippin 'n sliding

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9845
Vs: Vuokrasopimuksista
Niin, silloin on tietysti hyvä jos tukioikeudet on itselle vahvistetut. Mulla oli sellainen 5v. vuokrasopimus jossa oli so*****, et ne palautuu maanomistajalle vuokrauksen loputtua. Jatkamme vuokrasopimusta, mutta se pitää katkaista, ja lohkot on oltava omistajan hallussa vähintään yhden päivän. Tukioikeudet pitää palauttaa, koska muuten niistä menee lahjavero jos ne palautetaan vasta myöhemmin.  vuokraan tukioikeuksia tämän jälkeen.

Ken on viimeisen viikon aikana alan lehtiä seurannut, voi tuota pitää vähintäänkin oikeaan suuntaan kallellaan olevana tulkintana...



No noinhan se oli sääntöjen mukaan näköjään ollut jo vuosia. :( Eli itte  oon virheen tehnyt :(. Mutta näköjään lahjoituksissa arvostetaan yhden vuoden tasatuen suuruiseksi, joten tässä tapauksessa ei merkitystä. Ja näköjään se lahjoitus voikin olla nykyään <4000 euroa/ 3 vuotta. Mutta en mä nyt varmaankaan vuokranantajaa muuten lahjo  8)