Agronet

Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: Jätkä - 27.05.14 - klo:12:11

Otsikko: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: Jätkä - 27.05.14 - klo:12:11
Euroopan ihmisoikeussopimuksen seitsemännen lisäpöytäkirjan neljännessä artiklassa sanotaan:
"Ketään ei saa saman valtion tuomiovallan nojalla tutkia uudelleen tai rangaista oikeudenkäynnissä rikoksesta, josta hänet on jo lopullisesti vapautettu tai tuomittu syylliseksi kyseisen valtion lakien ja oikeudenkäyntimenettelyn mukaisesti."

 Mienkä tuo pykälä toteutuu tuossa Alajärven lannanlevityksestä tulleisiin sakkoihin ja tukileikkauksiin? (eilinen MT s.5)
Verottajakaan ei enään uskalla tehdä veronkorotusta jos on verorikoksesta sakot määrätty, mutta toisin näyttää olevan maataloushallinnossa.
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: -SS- - 27.05.14 - klo:12:56
Kaikille ei tule MT:tä tekisitkö lyhyen yhteenvedon ? Oletan, että on sanktioitu , ja kuitenkin on sakotettu. Oletan, että ei ole verotukseen verrattava asia, koska maataloustuet eivät ole kaikille kansalaisille oletusarvoisia tukia, vaan niitä maksetaan tulotukena tehtyjen toimenpiteiden mukaan. Jos sowittuja toimenpiteitä ei ole noudatettu, ei tukia makseta, ja ne voidaan siksi takaisinperiä, koska ei olisi alun perinkään pitänyt maksaa. Tämä eroaa verottajan verotusoikeudesta, koska siinä otetaan tienattua rahaa pois, eikä anneta tuloja.

edit: joku ohjelma tekee automaattisesti semmoisia tähtiä sanan osastakin ? Luulee, että joku täällä noituu ? Siksi tuo kaksois-w

-SS-
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: Herpertti - 27.05.14 - klo:13:29
Euroopan ihmisoikeussopimuksen seitsemännen lisäpöytäkirjan neljännessä artiklassa sanotaan:
"Ketään ei saa saman valtion tuomiovallan nojalla tutkia uudelleen tai rangaista oikeudenkäynnissä rikoksesta, josta hänet on jo lopullisesti vapautettu tai tuomittu syylliseksi kyseisen valtion lakien ja oikeudenkäyntimenettelyn mukaisesti."

 Mienkä tuo pykälä toteutuu tuossa Alajärven lannanlevityksestä tulleisiin sakkoihin ja tukileikkauksiin? (eilinen MT s.5)
Verottajakaan ei enään uskalla tehdä veronkorotusta jos on verorikoksesta sakot määrätty, mutta toisin näyttää olevan maataloushallinnossa.

Varmaan kannattaa hakea päätös oikeudesta, kun ei ole ennakkotapausta, mutta jos kerran on rangaistu niin uutta rangaistusta ei kyllä saa laittaa samasta rikoksesta  8)
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: Jätkä - 27.05.14 - klo:14:00
Kaikille ei tule MT:tä tekisitkö lyhyen yhteenvedon ? Oletan, että on sanktioitu , ja kuitenkin on sakotettu. Oletan, että ei ole verotukseen verrattava asia, koska maataloustuet eivät ole kaikille kansalaisille oletusarvoisia tukia, vaan niitä maksetaan tulotukena tehtyjen toimenpiteiden mukaan. Jos sowittuja toimenpiteitä ei ole noudatettu, ei tukia makseta, ja ne voidaan siksi takaisinperiä, koska ei olisi alun perinkään pitänyt maksaa. Tämä eroaa verottajan verotusoikeudesta, koska siinä otetaan tienattua rahaa pois, eikä anneta tuloja.

edit: joku ohjelma tekee automaattisesti semmoisia tähtiä sanan osastakin ? Luulee, että joku täällä noituu ? Siksi tuo kaksois-w

-SS-

 Kun en ole lainoppinut niin minua häiritsee se että kaksi valtionviranomaista antaa sanktion samasta rikkeestä. Sitähän tuo EU.n ihmisoikeussopimus periaatteessa kieltää.
 
 
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: -SS- - 27.05.14 - klo:15:34
Kaikille ei tule MT:tä tekisitkö lyhyen yhteenvedon ? Oletan, että on sanktioitu , ja kuitenkin on sakotettu. Oletan, että ei ole verotukseen verrattava asia, koska maataloustuet eivät ole kaikille kansalaisille oletusarvoisia tukia, vaan niitä maksetaan tulotukena tehtyjen toimenpiteiden mukaan. Jos sowittuja toimenpiteitä ei ole noudatettu, ei tukia makseta, ja ne voidaan siksi takaisinperiä, koska ei olisi alun perinkään pitänyt maksaa. Tämä eroaa verottajan verotusoikeudesta, koska siinä otetaan tienattua rahaa pois, eikä anneta tuloja.

edit: joku ohjelma tekee automaattisesti semmoisia tähtiä sanan osastakin ? Luulee, että joku täällä noituu ? Siksi tuo kaksois-w

-SS-

 Kun en ole lainoppinut niin minua häiritsee se että kaksi valtionviranomaista antaa sanktion samasta rikkeestä. Sitähän tuo EU.n ihmisoikeussopimus periaatteessa kieltää.

Niin, sanktion määritelmä voi olla tässä se ongelma. Tuen takaisinperintä ei toistaiseksi liene ihmisoikeusistuimen tarkoittama rangaistus, eihän verottajakaan estetä verottamasta pimitettyjä veroja, vaikka olisikin tuomio tullut veronkierrosta, kysehän oli veronkorotuksen ja sakkorangaistuksen päällekkäisyydestä. Eli veronkorotus oli katsottava rangaistukseksi, ei verotus sinänsä, vaikka se siltä joskus tuntuukin.

Tästä varmaan tulee suomalaiselta oikeusistuimelta päätös, onko tuen takaisinperintä rangaistus vai vain tilanteen palauttaminen alkuperäiseksi, tuensaamisen ehtojen mukaiseksi. Korot ainakin saattaisivat olla rangaistusluonteisia, samoin takaisinperinnän suhteettomuus rikkeellä saavutettuun etuun nähden ? Tämä viimeinen kyllä saattaisi olla vaikea tilanne, saattaisi ilmetä taktikointia.

-SS-
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: +200 - 27.05.14 - klo:19:37
Jos tuo Alajärven juttu on yhtääkkään menny kuten viljelijä sen kertoi,niin kyllähän viljelijöillä on meloisen huonot olot pykälien keskellä :'(
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaate
Kirjoitti: JösseJänis - 27.05.14 - klo:22:23
Varmaan tuossa on merkittävää se, katsotaanko tuen takaisin perintä rangaistukseksi vai onko kyse siitä, että kun tuen saaja ei ole täyttänyt tukiehtoja, ei häntä tarvitse siitä palkitakaan - eli kyse olisi aiheettomasti maksetun tuen takaisin perinnästä. Tai sitten isänmaan suojelemisesta.

Sen sijaan, jos olet hakenut tukea 100 ha:lle, mutta tarkastaja löytää vain 99, perii hehtaarilta tuen takaisin ja toiselta sanktioksi, siinä on se toinen hehtaari sanktiota. Jos sitten määrätään vielä muu rangaistus, rikotaan ne bis in idem -periaatetta vastaan.

Mutta Suomessa tätä periaatetta vastaan on totuttu rikkomaan. Tästä esimerkkeinä taannoiset TV-lupamaksujen perimiset korotettuina + sakko päälle; ylinopeussakko + ajo-oikeuden menetys päälle ja veronkorotus + sakko / vankeus päälle.

Ensinmainittu on jäänyt historiaan tv-lupamaksun myötä. Viimeksi mainitusta on jouduttu luopumaan vasta aika hiljattain, kun asia kävi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa kääntymässä. Sen sijaan asteikon mukaan määrätty sakko ja mielivaltaisesti määräytyvä sekä seurauksiltaan epätasa-arvoinen ajokortin kuivaaminen sakon lisäksi on edelleen tätä päivää. Aikoinaan valitin asiasta hallinto-oikeuteen, mutta totesivat, että tämä on Suomi, ei täällä roomalainen oikeus päde. Nythän on ollut keskusteluja siitä, jos vaikka alkaisi päteä.

Viranomaisemme ovat kuitenkin keksineet uuden selityksen: ajokorttia ei oteta pois rangaistukseksi, vaan siksi, että halutaan suojella kansalaisia vaaralliselta ihmisyksilöltä, joka on kolmesti vuodessa ajanut 80:n alueella 88 km/h tiellä, jolla vielä vuosi sitten oli satasen rajoitus. Pahoin pelkään, että vastaavaa veruketta käyttävät tuossa aloittajan lannanlevitys-casessakin.
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaate
Kirjoitti: -SS- - 28.05.14 - klo:01:17
Sen sijaan asteikon mukaan määrätty sakko ja mielivaltaisesti määräytyvä sekä seurauksiltaan epätasa-arvoinen ajokortin kuivaaminen sakon lisäksi on edelleen tätä päivää.

Polttoaineveron rangaistusmaksu (eli korotus jopa moninkertaiseksi) , ja jos sitä ei maksa, liitetään sanktioihin  ajonevon ajokielto, maastavientikielto ja katsastuksesta kieltäminen. Tässäkin siis sanktiot ovat kumulatiiviset.

-SS-
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: Jätkä - 28.05.14 - klo:06:36
Jos viranomaiset toimivat väärin, niin saa kannella asiasta, vaikka tapaus ei itseään koskisi.
"Kantelu Euroopan komissioon

Euroopan komissio on perussopimusten mukaan velvollinen huolehtimaan, että unionin jäsenvaltiot noudattavat Euroopan unionin lainsäädäntöä. Komissiolle voi kannella, jos katsoo jäsenvaltion, esimerkiksi Suomen, rikkoneen EU:n lainsäädäntöä. Asialla ei tarvitse olla suoraa vaikutusta kantelijaan. Jos komissio katsoo jäsenvaltion rikkoneen eurooppaoikeutta, se voi käynnistää rikkomisesta aiheutuvan menettelyn, ja viimekädessä viedä asian Euroopan unionin tuomioistuimeen, joka lopullisesti päättää asiasta.

Kansalainen voi lähettää komissiolle kantelun jäsenvaltion hallintokäytännöstä tai laista, asetuksesta tai hallinnollisesta määräyksestä, jonka uskoo olevan EU:n oikeuteen kuuluvan säädöksen tai periaatteen vastainen. On tärkeää, että kantelu on yksityiskohtainen ja perusteellinen. Komission pääsihteeristö lähettää hyvän hallintotavan säännösten mukaisesti kaikista yhteydenotoista ensimmäisen vastaanottoilmoituksen 15 työpäivän kuluessa niiden saapumisesta. Tarvittaessa kantelijaa pyydetään toimittamaan lisätietoja. Kantelujen käsittelyaika riippuu kantelun sisällöstä ja voi kestää kuukausista yli vuoteen. Kantelun tekijä ei ole osapuolena menettelyssä eikä siten voi myöskään valittaa päätöksestä. Kantelun käsittely on maksutonta.

Kanteluita ei käsitellä, jos niiden aihe kuuluu puhtaasti kansallisen lainsäädännön piiriin. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi perheoikeudelliset ja avioliittoon liittyvät asiat, rikosasiat sekä siviilioikeudelliset riidat.

Kantelun voi tehdä millä tahansa Euroopan unionin virallisella kielellä, esimerkiksi suomeksi tai ruotsiksi. Se toimitetaan joko komission edustustoon jäsenmaassa, sähköpostitse osoitteeseen sg-plaintes@ec.europa.eu  tai lähetetään komission pääsihteerille osoitteeseen:

Euroopan komissio
Pääsihteeri       
B-1049 Bryssel
Belgia"
http://ec.europa.eu/finland/debate/valitus_fi.htm (http://ec.europa.eu/finland/debate/valitus_fi.htm)


Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 29.05.14 - klo:11:22
Oleellista on että tuomiot tulevat kerralla. Eli siis käräjillä jos tulee sakot ja vuosi ajokieltoa, niin se asia on kunnossa.

Sen sijaan jos tulee käräjillä sakot ja poliisi määrää sitten erikseen ajokiellon, niin se ei ole hyväksyttävää.

Sama juttu lannanlevityksen kanssa, jos käräjillä päätettiin sakoista ja tukileikkauksesta niin homma on ok.

Mutta jos joku tukiviranomainen päätti rangaistuksenomaista tukikkauksista erikseen, niin siten ei pitäis saada toimia.
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 29.05.14 - klo:11:24
Sinänsähän tuo sakkorangaistus oli ihan hyvä että nyt tulevaisuudessa tulee sitten kaupunkien jätevedenpuhdistamon hoitajille päiväsakkoa ohijuoksutuksista, kun tasapuolinen kohtelu oikeudessa on myös yksi noista ihmisoikeuksista.
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: junttieinari - 29.05.14 - klo:13:00
Oleellista on että tuomiot tulevat kerralla. Eli siis käräjillä jos tulee sakot ja vuosi ajokieltoa, niin se asia on kunnossa.

Sen sijaan jos tulee käräjillä sakot ja poliisi määrää sitten erikseen ajokiellon, niin se ei ole hyväksyttävää.

Sama juttu lannanlevityksen kanssa, jos käräjillä päätettiin sakoista ja tukileikkauksesta niin homma on ok.

Mutta jos joku tukiviranomainen päätti rangaistuksenomaista tukikkauksista erikseen, niin siten ei pitäis saada toimia.

Tuomioistuimella ei liene ympäristörikos/rikkomus tapauksessa edes mahdollisuutta päättää tukileikkauksista? ???

Asiaa sen kummemmin tuntematta, tukileikkaus/tukiehtojen rikkominen ja rikosprosessi (nitraatidirektiivin/YSL/YSA rikkominen) lienevät täysin erillisiä prosesseja.
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: Jätkä - 29.05.14 - klo:14:55
Oleellista on että tuomiot tulevat kerralla. Eli siis käräjillä jos tulee sakot ja vuosi ajokieltoa, niin se asia on kunnossa.

Sen sijaan jos tulee käräjillä sakot ja poliisi määrää sitten erikseen ajokiellon, niin se ei ole hyväksyttävää.

Sama juttu lannanlevityksen kanssa, jos käräjillä päätettiin sakoista ja tukileikkauksesta niin homma on ok.

Mutta jos joku tukiviranomainen päätti rangaistuksenomaista tukikkauksista erikseen, niin siten ei pitäis saada toimia.

Tuomioistuimella ei liene ympäristörikos/rikkomus tapauksessa edes mahdollisuutta päättää tukileikkauksista? ???

Asiaa sen kummemmin tuntematta, tukileikkaus/tukiehtojen rikkominen ja rikosprosessi (nitraatidirektiivin/YSL/YSA rikkominen) lienevät täysin erillisiä prosesseja.

 Suomessa taitaa olla rikosoikeudessa sellainen käytäntö että tuomion suuruus annetaan siitä vakavimmasta rikoksesta, eikä lasketa eri rikoksia yhteen Amerikan mallin ja anneta kymmenkertaisia elinkautisia. Miksi maanviljelijä ympäristörikkeestä ei ole tasa-arvoinen oikeuskäytännön suhteen?
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: JösseJänis - 29.05.14 - klo:19:08
Sinänsähän tuo sakkorangaistus oli ihan hyvä että nyt tulevaisuudessa tulee sitten kaupunkien jätevedenpuhdistamon hoitajille päiväsakkoa ohijuoksutuksista, kun tasapuolinen kohtelu oikeudessa on myös yksi noista ihmisoikeuksista.

Ei tule, kun niiden toimiluvassa sanotaan, että saastuttaminen on ok. Sitä en tiedä, miksei tiloille myönnetä samanlaisia lupia.
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: JösseJänis - 29.05.14 - klo:19:13
Oleellista on että tuomiot tulevat kerralla. Eli siis käräjillä jos tulee sakot ja vuosi ajokieltoa, niin se asia on kunnossa.

Sen sijaan jos tulee käräjillä sakot ja poliisi määrää sitten erikseen ajokiellon, niin se ei ole hyväksyttävää.

Sama juttu lannanlevityksen kanssa, jos käräjillä päätettiin sakoista ja tukileikkauksesta niin homma on ok.

Mutta jos joku tukiviranomainen päätti rangaistuksenomaista tukikkauksista erikseen, niin siten ei pitäis saada toimia.

Tuomioistuimella ei liene ympäristörikos/rikkomus tapauksessa edes mahdollisuutta päättää tukileikkauksista? ???

Asiaa sen kummemmin tuntematta, tukileikkaus/tukiehtojen rikkominen ja rikosprosessi (nitraatidirektiivin/YSL/YSA rikkominen) lienevät täysin erillisiä prosesseja.

Siinähän se juridinen epäkohta onkin. Samasta teosta eri instanssit lätkivät rangaistuksia, joita ei mitenkään soviteta yhteen eikä kukaan katso perään, millainen kokonaisuus niistä muodostuu. Siinä juuri rikotaan tätä - ei kahdesti samassa -periaatetta vastaan.

Totalitaristisissa maissa tällaista tapahtuu. Teet rikoksen, niin yksi taho antaa sakkoa, toinen tuomitsee vankeuteen, kolmas vie mitalit ja arvonimet, neljäs takavarikoi passin, viides myy omaisuutesi, kuudes julistaa valtion viholliseksi, seitsemäs ampuu ja kahdeksas kärrää sukulaiset suolakaivoksiin.
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: Herpertti - 30.05.14 - klo:10:31
Oleellista on että tuomiot tulevat kerralla. Eli siis käräjillä jos tulee sakot ja vuosi ajokieltoa, niin se asia on kunnossa.

Sen sijaan jos tulee käräjillä sakot ja poliisi määrää sitten erikseen ajokiellon, niin se ei ole hyväksyttävää.

Sama juttu lannanlevityksen kanssa, jos käräjillä päätettiin sakoista ja tukileikkauksesta niin homma on ok.

Mutta jos joku tukiviranomainen päätti rangaistuksenomaista tukikkauksista erikseen, niin siten ei pitäis saada toimia.

Tuomioistuimella ei liene ympäristörikos/rikkomus tapauksessa edes mahdollisuutta päättää tukileikkauksista? ???

Asiaa sen kummemmin tuntematta, tukileikkaus/tukiehtojen rikkominen ja rikosprosessi (nitraatidirektiivin/YSL/YSA rikkominen) lienevät täysin erillisiä prosesseja.

Totalitaristisissa maissa tällaista tapahtuu. Teet rikoksen, niin yksi taho antaa sakkoa, toinen tuomitsee vankeuteen, kolmas vie mitalit ja arvonimet, neljäs takavarikoi passin, viides myy omaisuutesi, kuudes julistaa valtion viholliseksi, seitsemäs ampuu ja kahdeksas kärrää sukulaiset suolakaivoksiin.

 ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: tr - 30.05.14 - klo:11:21
Niin minkälainen "rikos" tässä oli kyseessä? Pari hehtaaria? Koko syksy ajettu taajaman viereen? Ja mitä sanktioo sitten oli seurannu tukien osalta? Kerran kyselin tukikoulutuksessa tätä "rangaistustaulukkoo" nähtäville että vois valita sanktion ja noudattamatta jättämisen välillä jos vaikka sanktio olis pienempi kun tehty "rikos" mutta tukikouluttaja ei suostunnu sanomaan asiaan oikein mitään. Kauhisteli vaan ettei noin saa ajatella. Ja oli kyllä naaman ilmekin aika omituinen.
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: brotofobia - 01.06.14 - klo:22:23
Kaikille ei tule MT:tä tekisitkö lyhyen yhteenvedon ? Oletan, että on sanktioitu , ja kuitenkin on sakotettu. Oletan, että ei ole verotukseen verrattava asia, koska maataloustuet eivät ole kaikille kansalaisille oletusarvoisia tukia, vaan niitä maksetaan tulotukena tehtyjen toimenpiteiden mukaan. Jos sowittuja toimenpiteitä ei ole noudatettu, ei tukia makseta, ja ne voidaan siksi takaisinperiä, koska ei olisi alun perinkään pitänyt maksaa. Tämä eroaa verottajan verotusoikeudesta, koska siinä otetaan tienattua rahaa pois, eikä anneta tuloja.

edit: joku ohjelma tekee automaattisesti semmoisia tähtiä sanan osastakin ? Luulee, että joku täällä noituu ? Siksi tuo kaksois-w

-SS-

 Kun en ole lainoppinut niin minua häiritsee se että kaksi valtionviranomaista antaa sanktion samasta rikkeestä. Sitähän tuo EU.n ihmisoikeussopimus periaatteessa kieltää.

Niin, sanktion määritelmä voi olla tässä se ongelma. Tuen takaisinperintä ei toistaiseksi liene ihmisoikeusistuimen tarkoittama rangaistus, eihän verottajakaan estetä verottamasta pimitettyjä veroja, vaikka olisikin tuomio tullut veronkierrosta, kysehän oli veronkorotuksen ja sakkorangaistuksen päällekkäisyydestä. Eli veronkorotus oli katsottava rangaistukseksi, ei verotus sinänsä, vaikka se siltä joskus tuntuukin.

Tästä varmaan tulee suomalaiselta oikeusistuimelta päätös, onko tuen takaisinperintä rangaistus vai vain tilanteen palauttaminen alkuperäiseksi, tuensaamisen ehtojen mukaiseksi. Korot ainakin saattaisivat olla rangaistusluonteisia, samoin takaisinperinnän suhteettomuus rikkeellä saavutettuun etuun nähden ? Tämä viimeinen kyllä saattaisi olla vaikea tilanne, saattaisi ilmetä taktikointia.

-SS-

Jos viljelijä olisi menettänyt sen tuen levitetyltä alalta niin asian ymmärtäisi jotenkin. Mutta se, että sanktioidaan koko tukipotista 3% pois on rangaistus ja päälle lisänä sakot erikseen  :o Se on hienoa, kuin tässäkin saatiin ympärisörikollinen tehtyä, ei paljon force majoure paina kun ollaan niin s***tana vihreitä käräjilläki.
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: +200 - 02.06.14 - klo:19:29
Niin minkälainen "rikos" tässä oli kyseessä? Pari hehtaaria? Koko syksy ajettu taajaman viereen? Ja mitä sanktioo sitten oli seurannu tukien osalta? Kerran kyselin tukikoulutuksessa tätä "rangaistustaulukkoo" nähtäville että vois valita sanktion ja noudattamatta jättämisen välillä jos vaikka sanktio olis pienempi kun tehty "rikos" mutta tukikouluttaja ei suostunnu sanomaan asiaan oikein mitään. Kauhisteli vaan ettei noin saa ajatella. Ja oli kyllä naaman ilmekin aika omituinen.
Täs oli ilmeisesti käynyt näin:Poika oli levittäny lietettä pintaan,isäntä kyntäny peräs.Poika vaihtanu lohkoo ja isännällä oli aurat hajonnu edellisen lohkon viimmeisessä vedossa.Poika oli ehtiny seuraavalle lohkolle levittää puolikuormaa (eli max 10mottia),kun isäntä oli käskeny lopettaa lietteenajon.
Tuo puolikuormaa oli jääny peittämättä yli vuorokaudeksi,kun joku oli ilmoittanu kuntaan.
Kun aurat oli saatu kunnostettua,homma oli jatkunut.
Tälläinen tarina oli isännän kertoma Ilkas.
 :'( :'( :'(
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: tr - 03.06.14 - klo:12:26
Jos asia on noin niin kyllä on melkonen pilkunviilaaja siellä ymp.keskuksessa.
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 03.06.14 - klo:20:25
Samaan aikaan toisaalla:

http://yle.fi/uutiset/euran_jatevedenpuhdistamon_paastot_syyteharkintaan/7276604

Euran jätevedenpuhdistamon JVP-Euran päästöt siirtyvät syyteharkintaan.

Poliisin tutkimusten mukaan JVP-Eura on syyllistynyt ympäristön turmelemiseen juoksuttamalla ohi puhdistamatonta jätevettä toistuvasti Eurajokeen ilmoittamatta siitä valvovalle viranomaiselle.

Veden saastuttaminen on jatkunut vuosien ajan. Poliisin tutkimus koskee vuoden 2006 jälkeistä aikaa. Ely-keskuksen mukaan juoksutus on ollut jatkuvaa ja laajamittaista.

Asian tutkinta lähti liikkeelle syksyllä 2012, kun joukko euralaisia teki tutkintapyynnön. Eurajoki joutui tuona syksynä käyttökieltoon nousseiden bakteeripitoisuuksien takia. Käyttökielto kesti vuoden.

Tänä keväänä Eurajoki on joutunut uudelleen käyttökieltoon epäpuhtauksien takia. Tutkimuksissa on selvinnyt, että bakteerien lähde on todennäköisesti JVP-Euran puhdistamo.

JVP Eura on Euran ja alueen elintarvike- ja paperiteollisuuden omistama yritys. Pääasiallinen syy jätevedenjuoksutuksiin ohi puhdistamon on se, että puhdistamon kapasiteetti on ollut riittämätön


Tämä on syytteessä koska on yksityinen puhdistamo, kuntien puhdistamot ohijuoksuttaa paskaa jatkuvasti ilman mitään seurauksia, erityisesti mm riiihimäki

http://yle.fi/uutiset/vantaanjoessa_kirjolohien_kalakuolema/7272234

Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: Hevi - 03.06.14 - klo:22:00
Se ei päde, että maatalouden sanktiot olisivat vain pidättäytymistä korvauksesta, koska ei ole toimittu ehtojen mukaan. Hyvin usein sanktiot ovat paljon kovempia, kuin se osuus toiminnasta, jota laiminlyönti edustaa.
Olen usein kuullut väitettävän, että esim. lisätoimenpiteiden tuet ovat vain korvausta viljelijälle aiheutuneista kuluista. Mielestäni tämäkin väite on väärä. kukaan ei valitsisi näitä lisätoimenpiteitä, mikäli ei siitä jotain hyvää jäisi.
Pohjimmiltaan kaikki tuet ovat tietyllä tavalla tulotukia, sehän on selvä. Näiden tukien ympärille on vain keksitty monenmoisia säädöksiä, joilla on tarkoitus parantaa ympäristön, eläinten hyvinvoinnin, tms asian  tilaa. Osa näistä toimii paremmin osa huonommin.
Tietysti ympäristön suojelua pitää jossain muodossa olla. Herää kuitenkin kysymys, että olisiko reilumpaa maksaa maataloustuesta isompi osa ilman monimutkaisia suoritesääntöjä, jolloin byrokratiaakin voisi karsia.
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: Make - 03.06.14 - klo:22:20
Ei voi kun sitten voisi joku virkamiestyökaveri jäädä työttömäksi.  >:(
Otsikko: Vs: ne bis in idem -periaatte
Kirjoitti: Oksa - 04.06.14 - klo:21:14
mutta eikö tollaseen voisi joku vähemmistöasiamies puuttua?   eihän sikojakaan kohella tuolla lailla. kun kyse on sentäs pikkujutusta!