Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe claas rollant 46?  (Luettu 33212 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: claas rollant 46?

Niin .....toi on tehokas tapa irroittaa nuo kiilat . Mie oon yleensä noissa laakerivaurio/vaihto projekteissa " oikassu " eli jos vaan tilan puoleen on mahdollista niin pienellä kulmahiomakoneella tai paineilma supportilla hion laakeri sisäkoolin niin ohueksi kuin mahdollista (vioittamatta akselia ) ja sitten ihan tavallisella lyönti taltalla ja moskalla terävä napaus kooliin  niin se joko katkee tai pyörähtää . Miusta paljon nopeempi tehdä kuin ruveta virittelemään ulosvetäjiä siihen .

Samaa tapaa tulee käytettyä. Miksi sääliä laakeria, joka on jo rikki...
tethering holes to their concave windings

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3621
Vs: claas rollant 46?

Niin .....toi on tehokas tapa irroittaa nuo kiilat . Mie oon yleensä noissa laakerivaurio/vaihto projekteissa " oikassu " eli jos vaan tilan puoleen on mahdollista niin pienellä kulmahiomakoneella tai paineilma supportilla hion laakeri sisäkoolin niin ohueksi kuin mahdollista (vioittamatta akselia ) ja sitten ihan tavallisella lyönti taltalla ja moskalla terävä napaus kooliin  niin se joko katkee tai pyörähtää . Miusta paljon nopeempi tehdä kuin ruveta virittelemään ulosvetäjiä siihen .

Samaa tapaa tulee käytettyä. Miksi sääliä laakeria, joka on jo rikki...



Niinpä................ja miksi joogata sisäkoolin kanssa joka on todellakin jämähtäny kiinni ....

ER

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 138
Vs: claas rollant 46?
Kertokaapas mikä on tuossa Claas Rollant 46:ssa vikana, kun esikuivattua rehua paalatessa paali ei putoa kammiosta niinkuin kuivaa heinää tai olkea paalatessa, vaan jää rungon sisälle jumiin?

Eli paineet nousee normaalisti, kapula piippaa, paali menee mallikkaasti verkkoon ja verkkokin vielä katkeaa hyvin kun katkaisuterä on teroitettu, mutta kun paalin pitäisi pudota, se jää juntturaan kammion sisälle. Alarullat pyörivät tyhjää ja lyövät ns. runtua paalin alla. Paalin saa putoamaan vain jos menee käsin kitkuttamaan paalia, jolloin alarullat ottavat paremmin kiinni paaliin ja se lopulta putoaa. Paali jää siis reunoistaan kiinni rungon sisälle.

Paalin saa putoamaan jos kyttää painemittaria ja verkottaa ja pudottaa paalin silloin kun paineet eivät vielä ole punaisella, mutta silloin paali ei ole tietenkään niin tiivis ja hyvä kuin se on silloin kun piippari huutaa. Ja tavaraa menee tietysti vähemmän paalin sisälle, jos sen pudottaa keskeneräisenä.

Onko tähän ongelmaan olemassa mitään säätöä tms., jolla tuon jumittumisen saisi ohitettua? Voisiko esim. paalaimen asento vaikuttaa asiaan ratkaisevasti. Nyt paalain kulkee jotakuinkin vaakasuorassa, auttaisiko paalaimen nokan nosto tai lasku? Entäpä onko noissa alarullissa jotakin vikaa, vaikka ne kyllä näyttävät pyörivän ihan hyvin.

Claasin huoltomiehen kommentti soitettaessa oli, että "Teet liian tiiviitä paaleja. Tee löysempiä.", mutta mitään neuvoa ei tullut, miten löysempiä paaleja tehdään muuten kuin aloittamalla paalin verkottaminen käsipelillä. Eli löytyykö tuohon mitään säätöä?





retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: claas rollant 46?
sinne kammioon on saatavilla semmoset levyt. muistaakseni pyöreät ja n.30cm halkasijaltaan. keventaa kammiota hieman alareunasta. paalin jumitus ongelmaa oli claasilla yleensä kuivalla oljella.
---------

hyvä paalain tuo 46 on. kohtuu helppo vaihtaa laakerit. se ketjupyörä on pahin juttu. joskus oli niin tiukalla ettei lähtenyt kuin palasina. kaasutkaan ei auttanut eikä ulosvetäjä.

se "kiila kiila" eli laakerikiilan irroitus väline tuli 62:n claasin mukana. sillä hakattiin seuraavien 66 ja 2x 46rc:n kiilat irti. joskus joutu kiilan poraamaan. näillä claaseilla tehtiin yhteensä yli 90 000paalia.
--------

saranarummusta ei ikinä hajonnut muuta kuin laakereita. niitäkin harvoin. luokkaa 25 000paalin jälkeen. vetokoneena oli 78-163hv traktorit. 163hv koneella huomas yli ison paalin välillä siitä kun koneen ketjut hyppäs yli. siinä vaiheessa heinää oli mennyt peltoonkin jo hyvän aikaa. tämmönen tilanne syntyi kun piipparin johto oli irronnut ja kuski väsyksissä.
--------

toiseen 46:een tehtiin noukin remppa 25000 paalissa. toinen meni 45000paalia.
--------

46 olis hyvä paalain jos sitä kehittelis-> 50mm rullan akselit,portin lukko ja tupla kartiolaakerit teräs pesillä. mutta jos hyvän 46:n löytää niin sillä kyllä paalaa paljon. muutama yö menee laakeri rempassa/kesä, se on vaan tiedostettava. alle 10 000e tuommonen pitää saada, näissä jopa 13000e pyyntejä! sillä saa jo 220 welgerin...

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: claas rollant 46?
46 on kuulemma lujempi kuin 250 claassi, näin keskon myyjien mukaan.  :-\

Henkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 252
Vs: claas rollant 46?
Meillä ollut 95/96 mallinen 46 rollantti uudesta asti ihan perus ettei rotocut. Eipä ole vikoja ollut, ihan perushuoltoa. Vuotuinen paalausmäärä on ollut siinä 500 paalin paikkeilla. Ennen kuivaa heinää enemmän nykyään vähemmän. Tolla siis ajettu siinä jotain 6000-7000 paalia. Tosiaan nykyään ainakin tuorerehulla niin jää paalien tiukkuus toivomisen varaa ja ohan se selvää ,kun on narukone ja ei silppuava. Ei ole hapolla ajettu ja muutenkin siistissä kunnossa pysyny.

Tossa nyt ollaan kovasti harkittu sen vaihtamista uuteen ens vuodeks  . Mchalen mies lupas siitä 7000e näkemättä uuteen f550. Tosin ohan sillä f550 hintaakin 44t€ . Muitakin on katteltu tosin ei vaihtohintaa ole kyselty. NH/casen paalaimet näyttää aika huonosti viimestelyiltä paalaimilta ,vaikka markkinoiden halvimpia olisivat.

Yksi tuttu jolla oli tälläsen 46 jälkeen 250 rc niin vaihto sen heti melki pois ,kun ei aukes millon sattuun portti tai si ei auennu. Sitä kävi moni huoltomieskin ihmettelemessä. Nykyään claasin jälkeen taitaa jo  toinen welgeri olla menossa.

Mchalen mies sano,että pääsis uudella koneella puolella paalimäärällä mitä vanhalla. Tulis aika merkittävä muovisäästö,vaikka kertainvestointina uus paalain on aika kova.

Viimeksi muokattu: 12.07.08 - klo:18:43 kirjoittanut Henkka

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: claas rollant 46?
Ei muuta ku kymppikilon leka, ja muutaman kerran iskee siihen hammaspyörään. Sen jälkeen kiila lähteekin käsin vetämällä irti, ku hammaspyörä liikkuu sisäänpäin. Näin siis 250 claasissa.

255 klunssis tehtiin jälleen kerran remppaa... Taaemman alarullan vasen päätylevy oli kypsä. Ratas piti irrottaa... Ratasta lyötiin sisäänpäin ja kiila sillä sirpillä irti jne. No laakerit oli tietenki ehjät ja ne piti rikkoa...
tethering holes to their concave windings

ER

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 138
Vs: claas rollant 46?

sinne kammioon on saatavilla semmoset levyt. muistaakseni pyöreät ja n.30cm halkasijaltaan. keventaa kammiota hieman alareunasta.


Kiitos tiedoista, noita kavennuslevyjä varmaan tarvitaan, kun ongelma jatkuu. Onko mitään hajua millä nimellä niitä levyjä myydään ja missä niitä olisi, ohjekirjassa ei ole mitään mainintaa moisista levyistä? :(

Räjäytyskuvistakaan ei tuollaisia lisäkilkkeitä löytynyt.

Mihinkä nuo levyt/pyörylät sitten kiinnitetään?

kujala

  • Vieras
Vs: claas rollant 46?
Naapurin nyykkärissä on samantapaiset. Idea on sellainen, että loivan muokkainlautasen tapaiset lätkät on kiinnitetty kammion poskiin kohtaan josta tavara syötetään kammioon. Kupera puoli tietysti kammioon päin.
Ne eivät pyöri, pyöreä muoto vain on kietomiselle vähiten herkkä.
Tarkempia mittoja en ulkomuistista osaa antaa.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: claas rollant 46?
ihme homma jos ei keskolta löydy. tosin huoltomiehet ja varaosat myyjät osaa olla todella pihalla asioista.

muistaakseni ne levyt tulee 3? pultilla kiinni kammion sivuseiniin heti sullojan jälkeen. reiät on valmiina. olisko ne ollu vielä neliön muotoset reiät. siitä näkee vähän mittaa. voin muistaa väärinkin kun 10v aikaa.
-------

karhon kaventaminen auttaa myös asiaa/ratkaisee asian rehunteossa. puimurin perästä sitä olkikarhoa on sitte pahempi kavennella...

sirkussonni

  • Vieras
Vs: claas rollant 46?

Mchalen mies sano,että pääsis uudella koneella puolella paalimäärällä mitä vanhalla. Tulis aika merkittävä muovisäästö,vaikka kertainvestointina uus paalain on aika kova.


Jos Okrassa kanssani keskustelit, totesin omista kokemuksistani, että aiemmin paalattuani 46sella ihan tosissani piukkaan yritettyjä paaleja, appeeseen laitoin kolme paalia, nyt mcllä kahdella tulee isompi satsi, eli jos muovin määrä on sama per paali, voi siitä päätellä säästön, plus että joka kolmatta paalia ei tarvii kuljetella ja pelata montaa kertaa. Tosin kuljetuksessa tulee paino vastaan ennemmin kuin paalien kyytiin mahtuminen, no sidonta helpottuu kun ei tarvii toiseen kerrokseen kahta rinnan laittaa!

Henkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 252
Vs: claas rollant 46?
En tuota epäilekkän ,ettei paalimäärä putoaisi merkittävästi. Ohan se ,kun on silppuava ja verkko niin pakko pudotakkin. Olisihan tuo verkko sitten paalin purunkin takia helpompaa.

Tosiaan tuossa paalimäärässä olisi tarkotus pienempään päästä. Tänäänkin yksi lohko mistä tehtiin kuivaa heinää niin tuli n. 100 paalia. Jos tuostakin pääsisi puoleen. Kuljetusmatka on 2km suuntaansa. Eipä noikan mihkän sisälle mahtunut. Ei muutakun pellon reunaan iso kasa ja aumamuovilla peitetty. Kuljetuskalustona tällä hetkellä itse tehty telilavetin päälle paalikärry  johon menee se 16 paalia helposti. Paalien sidontaa ei ole harrastettu,kun vaan pidemmillä matkoilla,kun yleisen liikenteen seassa menee.

Mitä nyt kustannuksia olen sidonnasta laskeskellu niin toi piipon tulpanarukerä siinä 30e paikkeilla. Verkko jotain 200e luokkaa? Verkolla tekee reilu sata paalia?

750mm käärintäkalvon hinta tääläpäin siinä 72-75e paikkeilla oli.

Itse meillä ei kääritä vaan rahtari on sen hoitanut ja ei ole siitä mitään kauheaa ottanut. Jotain 2e paikkeilla paali ja itse on muovit hommattu.

Viimeksi muokattu: 14.07.08 - klo:19:16 kirjoittanut Henkka

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: claas rollant 46?

Mitä nyt kustannuksia olen sidonnasta laskeskellu niin toi piipon tulpanarukerä siinä 30e paikkeilla. Verkko jotain 200e luokkaa? Verkolla tekee reilu sata paalia?

750mm käärintäkalvon hinta tääläpäin siinä 72-75e paikkeilla oli.

Vajaa parisataa maksaa kolmikiloinen verkkorulla ja sillä voi tehdä jopa 500 paalia jolloin paalissa pitäisi olla kuutisen metriä verkkoa. Jos tehdään tiukkoja paaleja niin silloinkin kyllä yli kolmesataa paalia rullalla. Pitkästikö menee narua paaliin? Onko tuplanarukerä siis kaksi miten pitkää rullaa?
 Saako vielä jostakin hyvää muovia 75:een euroon vai onko viime kesän hinta? :P

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: claas rollant 46?

Mitä nyt kustannuksia olen sidonnasta laskeskellu niin toi piipon tulpanarukerä siinä 30e paikkeilla. Verkko jotain 200e luokkaa? Verkolla tekee reilu sata paalia?

750mm käärintäkalvon hinta tääläpäin siinä 72-75e paikkeilla oli.

Vajaa parisataa maksaa kolmikiloinen verkkorulla ja sillä voi tehdä jopa 500 paalia jolloin paalissa pitäisi olla kuutisen metriä verkkoa. Jos tehdään tiukkoja paaleja niin silloinkin kyllä yli kolmesataa paalia rullalla. Pitkästikö menee narua paaliin? Onko tuplanarukerä siis kaksi miten pitkää rullaa?
 Saako vielä jostakin hyvää muovia 75:een euroon vai onko viime kesän hinta? :P

Siisettämitäjotta? 6m? eli karkeesti 1½ kierrosta... ainakin mun vähäisten kokemusteni mukaan ei tahdo aina piisata... Jos vähänkin ropulia sidonnan kans vaikkapa olosuhteista johtuen, ei tahdo tuo puoltoista rinkiä piisata. No kukin tinkii siitä, mistä tykkää. (Tai sit mä haaskaan verkkoa, ku mä paan vajaa kaks tolla 255 Nurtikilla) Käytännöshän siinä säätörullas on neljä asentoa, vaikka kuvas ja ohjekirjas kuvataankin vain kaks... Kuningassäätöä ei oo viä tänä kesänä ilmenny kertaakaa sidontaan. Lopputulos on internetpaali...
tethering holes to their concave windings

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: claas rollant 46?
Tuli tehtyä alustavat kaupat Claas Rollant 62:sta.

Astuinko paskaan vai ihan ok. koneeseen?  Hirveän kokoinen se on ulkomitoiltaan pikkutraktoriin, mutta ei se koko vaan miten sitä käyttää?

Telarullissa ihan niitä nastoja lukuunottamatta maalissa, lie ei aivan tolkuttomasti ajettu?

Paalikoko lie 120X160?

Mitä pitää tarkastaa ensimäisenä kun laitos saapuu pihalle? 
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho