Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: JontikkaMies - 05.03.13 - klo:18:38

Otsikko: lantavaunu
Kirjoitti: JontikkaMies - 05.03.13 - klo:18:38
Onko kokemuksia jeantil lantavaunusta?Ois sen merkkinen vaunu tulollaan.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: simppu - 05.03.13 - klo:18:54
kyllähän tuolla on paska levinnyt. pari kertaa on pohjakuljetinta pitäny lyhentää kun venyy vaikkei (muka) pitäisi venyä.
kannattaa muuten lyhentää ajoissa alkaa hakaamaan muuten perässä olevaan nivel-akseliin.
muuten toiminut kyllä yllättävän hyvin.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: Vekkuli - 05.03.13 - klo:20:20
Venyyhän se.Jätin kans lopulta kauppaan kun sitä jatkuvasti toitotettiin.Vertaus "itäkoneisiin"on turhan helppo.Toisekseen kaks itävaunua saa samalla rahalla ja jompikumpi toimii kuiteskin.Yhellä en kyllä leikkis,josko en kahellakaan.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: simppu - 05.03.13 - klo:20:37
no eipä oo lempoista oikeen hyviä kokemuksia. kukin tallaa tyylillään.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: JD6630 - 05.03.13 - klo:20:53
Järjettömän kalliiksi menneet parin viime vuoden aikana.
Halvemmalla saa ihan länsimaisiakin vastaavia kärryjä.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: cowboy_ - 05.03.13 - klo:21:01
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=2485.0 (http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=2485.0)
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: mää vai - 05.03.13 - klo:22:45
Onko kokemuksia jeantil lantavaunusta?Ois sen merkkinen vaunu tulollaan.

Onnittelut jos olet jo ostanut!
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: rene - 05.03.13 - klo:22:47
En tiedä uusien hinnasta ranskassa mutta luulen että suomilisä on mukana suomesta ostettaessa :(   Minulla on tuommoiset ja olen kyllä ollut tyytyväinen...
http://www.agriaffaires.fi/kaytetty/lannanlevitin/3216335/jeantil-evr16-12.html
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: JontikkaMies - 06.03.13 - klo:08:20
Myyjä ainakin kehui että ois muka parempi kuin bergmann.ja on pärjänny hyvin dlg testeissä.Miten lie sitten levitys leveyden kanssa.jääkö kaikki vaunun levyselle alueelle?
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: ktm87 - 06.03.13 - klo:08:24
Youtubesta varsin löytyy videota kun lykkää jeantil hakusanaksi..
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: Oksa - 06.03.13 - klo:08:24
hyvin paljon mahdollista tai sitten jommalle kummalle puolelle tulee tavaraa riittävästi, kun vaan tietäis että kummalle....       ei taida olla ihan ruudinkeksijöiden vaunu.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: mää vai - 06.03.13 - klo:08:52
Myyjä ainakin kehui että ois muka parempi kuin bergmann.ja on pärjänny hyvin dlg testeissä.Miten lie sitten levitys leveyden kanssa.jääkö kaikki vaunun levyselle alueelle?

Myyjä nyt kehuu paskaakin, mutta mitä älyä on tuhlata tehoa ja aikaa enempää mitä Jeantili vaati paskanleviämiseen. Lautaslevittimillä aika juoksee kuin myös polttoaine. Tarvittaessa voi levittää jeantililla nurmellekin, jolloin levitysnopeutta hidastettava kyllä paljon.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: Tuumaaja - 06.03.13 - klo:09:15
Myyjä ainakin kehui että ois muka parempi kuin bergmann.ja on pärjänny hyvin dlg testeissä.Miten lie sitten levitys leveyden kanssa.jääkö kaikki vaunun levyselle alueelle?

Myyjä nyt kehuu paskaakin, mutta mitä älyä on tuhlata tehoa ja aikaa enempää mitä Jeantili vaati paskanleviämiseen. Lautaslevittimillä aika juoksee kuin myös polttoaine. Tarvittaessa voi levittää jeantililla nurmellekin, jolloin levitysnopeutta hidastettava kyllä paljon.
Se on ihan sama millä ja miten kynnöksenalle sen paskan hävittää.
Nurmilevityksessä ne kärryjen erot alkaa löytymään.
berkmannillakin saa huonon levitysjäljen ja nopeasti kunhan avaa peräpellin auki ;D ;D eikä mee paljoa voimaa eikä löpöö ;D
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: mah - 06.03.13 - klo:10:10
Paskavaunu. Positiivisesti. :-X
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: simppu - 06.03.13 - klo:11:58
kyllä se tasasesti levittää molemmille puolille, ja onnistuu nurmelle kun terät kunnossa ja pohjakuljetin pienellä.
mites muuten karhotus toisella sadolla kun ensimmäisen jälkeen nurmelle levitetty? riippuu tietenkin myös karhottimesta
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: JD6630 - 06.03.13 - klo:12:01
Miten se paska muuten häviää 1 ja 2 sadon välillä? Täällä yleensä sataa siinä välissä _paljon_, jos laittaa vaikka jotain 10t/ha niin luulis paskan häviävän? Tietenkin vois kusivettä ajaa heti perään päälle niin varmistaisi ainakin imeytymisen ???
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: rene - 06.03.13 - klo:13:19
Miten se paska muuten häviää 1 ja 2 sadon välillä? Täällä yleensä sataa siinä välissä _paljon_, jos laittaa vaikka jotain 10t/ha niin luulis paskan häviävän? Tietenkin vois kusivettä ajaa heti perään päälle niin varmistaisi ainakin imeytymisen ???
Jos sattuu kuiva keli niin huonosti katoaa ilman sadetta. Vähäinenkin sade pian levityksen jälkeen viruttaa lannat maihin. Olen oikein tarkoituksella tuota levitysmäärän ja tasaisuuden rajaa hakenut ja väitän että karhotinkuskin osatessa asiansa lannat jää peltoon ja heinät lähtee.  Multakasojen kanssa on toisin, myyränkekoja jos on niin mullan sekoittumista rehuun tapahtuu väistämättä ja se lienee paljon pahempi kun auringon lahottamat ja sateenviruttamat oljenpätkät :-\
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: JontikkaMies - 06.03.13 - klo:18:10
Tuli tuota otettua tarjous bergmannistakin ja tebestä mutta hinnat vaan karkas käsistä.jeantil oli reilun kympin halvempi ja kolme kuutioo isompi.Saksalaiset 10 kuution jeantil 13 kuution.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: Tuumaaja - 06.03.13 - klo:18:40
Ruokonata on hankala kuivalannankanssa kun on niin lyhyt aika levittää niiton jälkeen.
Timoteilla hidas alkuunlähtö niin ei ole niin kauheata kiirettä levityksessä.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: Peurajussi - 06.03.13 - klo:20:18
Kakkakärrystä ei ole kuin lyhyt kokemus käytössä, mutta jos samaa sarjaa kuin paalisilppuri niin laatu on ehkä hiukan pettymys ennakko-oletuksiin nähden. Maali on ainakin minulla rapissut ja vaikka koneet on raudan ääressä tehty, on rauta paksua ja pehmyttä. Toisaalta helppoa jos tulee vääntymiä, sen kun ottaa 3 kilon lekan ja humauttaa niin jo oikeaa.  ::) Tulee vaan mieleen että miten tuollainen höpöteräksestä tehty laite kestää aikaa, sen näkee..  Ketjut näkyy venyvän vaikka niistä ei kuulema tarvitse huolehtia lainkaan. Höpöpuhtetta siltä osin.

Mutta en sano ettenkö kyseiseltä merkiltä ostaisi jatkossa, jokaisella asialla on hintansa. Paalisilppurissa oli minusta Ok hinta/laatusuhde mutta kakkakärryissä saattaisin kallistua Tempoon.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: JD6630 - 06.03.13 - klo:20:50
Jeantiili on ranskassa tehty, eihän sieltä tule oikein muuta kuin punasta paskarautaa ;D
Tempoa en silti suosittelis kenellekkään, ainakaan sitä 4-kelaista pystykelamallia :-\
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: Peurajussi - 06.03.13 - klo:20:57
Jeantiili on ranskassa tehty, eihän sieltä tule oikein muuta kuin punasta paskarautaa ;D
Tempoa en silti suosittelis kenellekkään, ainakaan sitä 4-kelaista pystykelamallia :-\

Mikäs Tempossa? Täällä ruuvattu joitakin miljoonia kiloja kakkaa neljän kelan läpi ja vielä olis kova usko ens kesänäkin..  :)  Eihän se hyvä oo mut oli aikanaan halpa.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: keskomies - 06.03.13 - klo:21:01
Ei siitä töihin oo alkuunkaan. Ei täällä hermo kestäny sitä vintturia.. Nyt o sakemanni ja voi olla tyytyväinen. Ja venymätöntä paskakärryn ketjua ei ookkaan. Merkitkää tiedoks Jeantilin seuraavaa kasettia tehessä :P
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: JD6630 - 06.03.13 - klo:21:12
Mikäs Tempossa? Täällä ruuvattu jotain miljoona kiloa kakkaa neljän kelan läpi ja vielä olis kova usko ens kesänäkin..  :)  Eihän se hyvä oo mut oli aikanaan halpa.
Se pohjakuljetin ei kestä yhtään mitään vaikka kuinka pitäisi sopivalla kireydellä kun hieman enemmän ajetaan. Muutaman vuoden se meilläkin pelasi ihan ok. Levitysjälkihän 4-kelaisissa on lähinnä kippikärryä vastaava, tempossa kuitenkin parempi kuin JF:ssä. Ne renkaat on aivan surkean kokoiset, vajaalla kuormalla piti aina ajaa jos multaisemmille maille levitti..

Meillä kerettiin muutamakin miljoona kiloa sen läpi ajaa
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: rene - 06.03.13 - klo:21:22
Joo ei ole venymätöntä ketjua kyllä vielä nähty.  Ryssäkärryjen ketjuissa on kyllä niin suuria laadullisia eroja että ei missään muussa raudassa ole nähty, toinen ketju saattaa venyä kolme kertaa enemmän :o :o 
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: JontikkaMies - 07.03.13 - klo:08:32
Niin no uskon kuitenkin että se jeantil pesee tuon entisen ylöläisen kuitenki mennen tullen palatessa.Tarkoitus olis kokeilla nurmi levitystä.jonkin verran kertyy kutterilla kuivitettua paskaa.Mutta pää asiallisesti tarkoitus ajaa emojen pitkä olkista kuivike pohjaa joka ajetaan uusinan yhteydessä kynnökselle.YouTube videoitten perusteella levitys jälki ja leveys on ihan asiallinen tai ainakin paremman näköinen ku apollo vaunulla miten lie sitten käytännössä.Mitä ryssäläisiin tulee niin ne ei taida olla tältä planeetalta.Kallion päällä pitäis olla pellot että pysyvät pinnalla.entisissä oli ainakin pohja kolat aina menossa vinoon uusista en tiedä onko tullu parannusta.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: keskomies - 07.03.13 - klo:08:49
Kannattaa silloin tuo kutterikuivitus unohtaa. Ainoo mahollinen on tuo turve tai olki ja hyväksi kompostointi. Ja turhaa tuota ''sulamatonta'' tavaraa levittää sinne, enne satsaa kuivikkeeseen vähän lisää ja saa lannotusvaikutukseltaan parempaa kampetta peltoon.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: karvankasvattaja - 07.03.13 - klo:09:02
Miten nuo levittää ja pelaa tenkasen kärryt? Siis nämä nykyset missä ei enää ole niitä sotaväenrenkaita alla.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: JontikkaMies - 07.03.13 - klo:11:05
Niin turvehan se olis parasta kuiviketta mutta tänä talvena saatavuus heikko tai ei ollenkaan ja pikku säkki tavara ei tule kysymykseen.olkikin sai olla silputtua.Tenkasen vaunuista ei ole kokemuksia.näyttää olevan päivitetty versio vanhasta ryssäläisestä.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: erik - 07.03.13 - klo:11:08
Mulla oli tempot ennen joskineita. Eli lähes samanlaiset mitä tenkanenkin kauppaa

10tn kärryt kahdella pystykelalla.
Levitystasasus no joo saihan sillä jotenkin leviäksi mutta aikamoista kökkärettä se oli verrattuna joskineihin. Johtuen pääosin että kelat pyörii huomattavasti hitaammin.
Voimaa se otti paljon enemmän mitä tuo nykyinen 15tn joskini (150hv polvillaan) ja jos kärry hiukan alko painumaan ja sitähän se teki niin ei kiirettä tarvinnu pitää kuorman tyhjentämisen kanssa
Teli on sijoitettu niin että kärry on täysin tasapainossa ja tyhjänä jaksaa nostaa kärryn koukusta yks henkilö ylös. Tästä johtuen tiellä ajaminen on yhtä helvettiä kun kolistaa tyhjänä koukussa koko ajan.
Peräportti alkaa repeillä jos vähäänkään tekee kukkukuormia ja kannettava puikkokone oli valmiina että sai aina ohimennen heittää vähän vahviketta.

Loppuhuipentuma oli se kun kaks kiristysruuvia pamahti poikki ja samalla veti akselit ja kolat vääräksi.
Vanhaa akselia kun pillillä poikkasin niin tuli kyllä huomattua millaisesta paskaraudasta se oli oikeesti rakennettu.

Tempot sopii turvepaskan levitykseen jos määrät ei ole suuria ja tykkää välillä tehdä remonttia eikä tuollaset "pienet" puutteet haittaa.
Hintaero ei ole kovin suuri kun hypätään kunnon kärryihin ja jälleenmyyntiarvo on täysin eri luokkaa laadukkailla kärryillä kun paikatuilla itävehkeillä
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: oltsik - 07.03.13 - klo:16:46
Muutama huomio Jentilin 15-12 vaunusta.

+Levitysjälki ihan hyvä päälle 12 m tollasella emo/sonnipaskalla oljella kuivitettuna. Olki luokkaa 10-15 cm pitkää. Ja on se profiilikin suht tasanen, pienellä limityksellä viimestään saa sillee et ei jäljessä huomaa epätasaisuutta. Taidettiin alussa jopa ottaa osa niistä lapioteristä pois kun levitti liikaa sivuille eikä taakseen

+Se takuu on ihan hyvä. Kulmavaihteen paukahdus alla ja muistaakseen 2 päivän seisokki ja koko kulmavaihdepaketti uusiksi alla...

-Kuutiotilavuus ei ole kyllä sitä mitä lupaillaan. Muistaakseen toi tehtaan merkitsemä koko on ilman peräporttia ja kukkukuormalla jolla näitä myydään ranskassa kai paljonkin -> voit ottaa kuution kaksi pois nimellistilavuudesta. Vaikka tekisit kukkuakin.

-Kulmavaihde tosiaan paukahti toisena keväänä. Saattto olla omaakin syytä

-Mut ehkä yks mikä ei tule mieleen -> 1 akselisuus käy kyllä tieverkon päälle. Tätä ennen ajettiin ehkä kuution pienemmällä ryssäläisellä ilman painumia tiessä. Nykyinen vaunu kyllä keväällä märillä tiepohjilla saa penkat leviämään ja ojat pienenemään ja rummut koville. Ollaankin yritetty minimoida tieajoa porukan teillä.

-kyyllä se pohjakuljetin venyy. Mut mitä sillä on väliä, onko se vaikka 1000 euron ketjukustannus vaikka viidenkin vuoden välein mikään kustannus jos vaunustaan maksaa luokkaa 50 tonnii...
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: JontikkaMies - 07.03.13 - klo:17:46
Millä voiman siirrolla tämä 15-12 vaunu mahtaa olla?
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: mää vai - 07.03.13 - klo:19:17
Muutama huomio Jentilin 15-12 vaunusta.

+Levitysjälki ihan hyvä päälle 12 m tollasella emo/sonnipaskalla oljella kuivitettuna. Olki luokkaa 10-15 cm pitkää. Ja on se profiilikin suht tasanen, pienellä limityksellä viimestään saa sillee et ei jäljessä huomaa epätasaisuutta. Taidettiin alussa jopa ottaa osa niistä lapioteristä pois kun levitti liikaa sivuille eikä taakseen

+Se takuu on ihan hyvä. Kulmavaihteen paukahdus alla ja muistaakseen 2 päivän seisokki ja koko kulmavaihdepaketti uusiksi alla...

-Kuutiotilavuus ei ole kyllä sitä mitä lupaillaan. Muistaakseen toi tehtaan merkitsemä koko on ilman peräporttia ja kukkukuormalla jolla näitä myydään ranskassa kai paljonkin -> voit ottaa kuution kaksi pois nimellistilavuudesta. Vaikka tekisit kukkuakin.

-Kulmavaihde tosiaan paukahti toisena keväänä. Saattto olla omaakin syytä

-Mut ehkä yks mikä ei tule mieleen -> 1 akselisuus käy kyllä tieverkon päälle. Tätä ennen ajettiin ehkä kuution pienemmällä ryssäläisellä ilman painumia tiessä. Nykyinen vaunu kyllä keväällä märillä tiepohjilla saa penkat leviämään ja ojat pienenemään ja rummut koville. Ollaankin yritetty minimoida tieajoa porukan teillä.

-kyyllä se pohjakuljetin venyy. Mut mitä sillä on väliä, onko se vaikka 1000 euron ketjukustannus vaikka viidenkin vuoden välein mikään kustannus jos vaunustaan maksaa luokkaa 50 tonnii...

Samanlaisia havaintoja pienemmästä Jeantilista täälläkin, ei tosin kulmavaihdetta hajonut.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: JontikkaMies - 07.03.13 - klo:19:27
Mitäs on hajonnu?
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: rene - 07.03.13 - klo:22:59
Muutama huomio Jentilin 15-12 vaunusta.

+Levitysjälki ihan hyvä päälle 12 m tollasella emo/sonnipaskalla oljella kuivitettuna. Olki luokkaa 10-15 cm pitkää. Ja on se profiilikin suht tasanen, pienellä limityksellä viimestään saa sillee et ei jäljessä huomaa epätasaisuutta. Taidettiin alussa jopa ottaa osa niistä lapioteristä pois kun levitti liikaa sivuille eikä taakseen

+Se takuu on ihan hyvä. Kulmavaihteen paukahdus alla ja muistaakseen 2 päivän seisokki ja koko kulmavaihdepaketti uusiksi alla...

-Kuutiotilavuus ei ole kyllä sitä mitä lupaillaan. Muistaakseen toi tehtaan merkitsemä koko on ilman peräporttia ja kukkukuormalla jolla näitä myydään ranskassa kai paljonkin -> voit ottaa kuution kaksi pois nimellistilavuudesta. Vaikka tekisit kukkuakin.

-Kulmavaihde tosiaan paukahti toisena keväänä. Saattto olla omaakin syytä

-Mut ehkä yks mikä ei tule mieleen -> 1 akselisuus käy kyllä tieverkon päälle. Tätä ennen ajettiin ehkä kuution pienemmällä ryssäläisellä ilman painumia tiessä. Nykyinen vaunu kyllä keväällä märillä tiepohjilla saa penkat leviämään ja ojat pienenemään ja rummut koville. Ollaankin yritetty minimoida tieajoa porukan teillä.

-kyyllä se pohjakuljetin venyy. Mut mitä sillä on väliä, onko se vaikka 1000 euron ketjukustannus vaikka viidenkin vuoden välein mikään kustannus jos vaunustaan maksaa luokkaa 50 tonnii...
16-12 vaunun tasalaitatilavuus ei ole mitenkään edes 12 kuutiota :(  16 kuutiotakin kyllä menee levälleen jos vaan on lisää laitaa...    Pohjaketjut tuntuu aika monta lyhennystä kestävän ja silti vielä sopii rattaalle :)  En tiedä saisiko tuota ketjua jostakin metritavarana.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: JontikkaMies - 08.03.13 - klo:08:03
Ei ne taida missään vaunuisa pitää luvatut tilavuudet paikkaansa.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: oltsik - 08.03.13 - klo:12:53
Millä voiman siirrolla tämä 15-12 vaunu mahtaa olla?

Siis se 2 kelainen pystymalli, se perusmalli. kelojen korkeus sama kuin 16-12 joten uskon että on sama kuin siinä. Tarkemmin en osaa sanoa.

Hankala tuota nyt on mistään muusta haukkua kuin konseptista. 1-akselisuus on meistä aika iso rasitus tieverkolle sanoivat mitä tahansa myyjät ja tuo on kyllä ihan muutaman vuoden kokemuksella havaittu. Sitä kannattaa miettiä näitä miltä tahansa valmistajalta ostettaessa. Valtion hiekkateille ei enää rahaa anneta kunnostukseen ja porukan teilläkin on aika hankalassa asemassa alkaa rahaa kinuamaan tieverkon parantamiseen jos kaikki muut ajelee henkilöautoilla:)

Ketju: Sitä varmaan jostain saattais löytääkin(mm certex toimitti ketjut ryssään mallikkaasti) mut en en edelleenkään usko et siinä on mitään hyötyä - ketjuissa on hitsatut laput kolien kiinnitykseen joten jos jostain löydät käypäsen lujan eli karkaistun ketjun -> joudut sitä itse hitsaamaan jolloin ainakin ne lenkit ei ole enää sitä lujaa...
 
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: JontikkaMies - 08.03.13 - klo:14:30
Vaunu joka on tulollaan niin siinä on tonninen perä kahden metrin kelat ja isot renkaat.saas nähdä tekeekö sillä sitten yhtään mitään kun koittaa ajon aika.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: rene - 08.03.13 - klo:18:58
Millä voiman siirrolla tämä 15-12 vaunu mahtaa olla?

Siis se 2 kelainen pystymalli, se perusmalli. kelojen korkeus sama kuin 16-12 joten uskon että on sama kuin siinä. Tarkemmin en osaa sanoa.

Hankala tuota nyt on mistään muusta haukkua kuin konseptista. 1-akselisuus on meistä aika iso rasitus tieverkolle sanoivat mitä tahansa myyjät ja tuo on kyllä ihan muutaman vuoden kokemuksella havaittu. Sitä kannattaa miettiä näitä miltä tahansa valmistajalta ostettaessa. Valtion hiekkateille ei enää rahaa anneta kunnostukseen ja porukan teilläkin on aika hankalassa asemassa alkaa rahaa kinuamaan tieverkon parantamiseen jos kaikki muut ajelee henkilöautoilla:)

Ketju: Sitä varmaan jostain saattais löytääkin(mm certex toimitti ketjut ryssään mallikkaasti) mut en en edelleenkään usko et siinä on mitään hyötyä - ketjuissa on hitsatut laput kolien kiinnitykseen joten jos jostain löydät käypäsen lujan eli karkaistun ketjun -> joudut sitä itse hitsaamaan jolloin ainakin ne lenkit ei ole enää sitä lujaa...
Kolat kannattaa muutenkin pistää hitsillä kiinni jos ja kun ne laput on kuitenkin sitten vaurioituneet/vanhoista kolista osa kiinnityspulteista irrotettaessa katkennut.  Asiallisesti hitsatessa ketjun lujuus ei kärsi käytännössä yhtään :) :)
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: - 08.03.13 - klo:21:16
Millä voiman siirrolla tämä 15-12 vaunu mahtaa olla?

Siis se 2 kelainen pystymalli, se perusmalli. kelojen korkeus sama kuin 16-12 joten uskon että on sama kuin siinä. Tarkemmin en osaa sanoa.

Hankala tuota nyt on mistään muusta haukkua kuin konseptista. 1-akselisuus on meistä aika iso rasitus tieverkolle sanoivat mitä tahansa myyjät ja tuo on kyllä ihan muutaman vuoden kokemuksella havaittu. Sitä kannattaa miettiä näitä miltä tahansa valmistajalta ostettaessa. Valtion hiekkateille ei enää rahaa anneta kunnostukseen ja porukan teilläkin on aika hankalassa asemassa alkaa rahaa kinuamaan tieverkon parantamiseen jos kaikki muut ajelee henkilöautoilla:)

Ketju: Sitä varmaan jostain saattais löytääkin(mm certex toimitti ketjut ryssään mallikkaasti) mut en en edelleenkään usko et siinä on mitään hyötyä - ketjuissa on hitsatut laput kolien kiinnitykseen joten jos jostain löydät käypäsen lujan eli karkaistun ketjun -> joudut sitä itse hitsaamaan jolloin ainakin ne lenkit ei ole enää sitä lujaa...
Kolat kannattaa muutenkin pistää hitsillä kiinni jos ja kun ne laput on kuitenkin sitten vaurioituneet/vanhoista kolista osa kiinnityspulteista irrotettaessa katkennut.  Asiallisesti hitsatessa ketjun lujuus ei kärsi käytännössä yhtään :) :)

Venyy ne ketjut bergmannissakin. Muistaakseni 3 krt lyhentäny ja ennen kevätsesonkia sais taas lyhentää. Pohjakuljettimen kolien kiinnityspultit on muuten aina auennu ilman kiroilua normi räikällä. Ei taida olla ihan perus 8.8 pultteja...
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: ekia99 - 23.03.13 - klo:08:59
-Mut ehkä yks mikä ei tule mieleen -> 1 akselisuus käy kyllä tieverkon päälle. Tätä ennen ajettiin ehkä kuution pienemmällä ryssäläisellä ilman painumia tiessä. Nykyinen vaunu kyllä keväällä märillä tiepohjilla saa penkat leviämään ja ojat pienenemään ja rummut koville. Ollaankin yritetty minimoida tieajoa porukan teillä.

Kuinka pahasti nuo pomppii maantiellä 40km/h nopeudella.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: keskomies - 23.03.13 - klo:09:14
Millä voiman siirrolla tämä 15-12 vaunu mahtaa olla?

Siis se 2 kelainen pystymalli, se perusmalli. kelojen korkeus sama kuin 16-12 joten uskon että on sama kuin siinä. Tarkemmin en osaa sanoa.

Hankala tuota nyt on mistään muusta haukkua kuin konseptista. 1-akselisuus on meistä aika iso rasitus tieverkolle sanoivat mitä tahansa myyjät ja tuo on kyllä ihan muutaman vuoden kokemuksella havaittu. Sitä kannattaa miettiä näitä miltä tahansa valmistajalta ostettaessa. Valtion hiekkateille ei enää rahaa anneta kunnostukseen ja porukan teilläkin on aika hankalassa asemassa alkaa rahaa kinuamaan tieverkon parantamiseen jos kaikki muut ajelee henkilöautoilla:)

Ketju: Sitä varmaan jostain saattais löytääkin(mm certex toimitti ketjut ryssään mallikkaasti) mut en en edelleenkään usko et siinä on mitään hyötyä - ketjuissa on hitsatut laput kolien kiinnitykseen joten jos jostain löydät käypäsen lujan eli karkaistun ketjun -> joudut sitä itse hitsaamaan jolloin ainakin ne lenkit ei ole enää sitä lujaa...
Kolat kannattaa muutenkin pistää hitsillä kiinni jos ja kun ne laput on kuitenkin sitten vaurioituneet/vanhoista kolista osa kiinnityspulteista irrotettaessa katkennut.  Asiallisesti hitsatessa ketjun lujuus ei kärsi käytännössä yhtään :) :)

Venyy ne ketjut bergmannissakin. Muistaakseni 3 krt lyhentäny ja ennen kevätsesonkia sais taas lyhentää. Pohjakuljettimen kolien kiinnityspultit on muuten aina auennu ilman kiroilua normi räikällä. Ei taida olla ihan perus 8.8 pultteja...

Mikä vaunu kyseessä? Itellä 3140 ja meinaa olla kanssa tuota venymäongelmaa. On lyhennetty jo jonkin verran muistaakseni 2 kertaa on lyhennetty ja nyt taas säätövarat ihan tapisssa. Onko kellään kokemusta paljonko kestää venyä ennen kuin pamahtaa poikki ja tapahtuu jotain radikaalia. Aikas tyyriit noi ketjut vaan tohon vaunuun...
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: ekia99 - 23.03.13 - klo:17:34
On lyhennetty jo jonkin verran muistaakseni 2 kertaa on lyhennetty

Aikan vähän. Venäläisestä vähintään puolimetriä vuodessa.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: SKN - 23.03.13 - klo:17:41
On lyhennetty jo jonkin verran muistaakseni 2 kertaa on lyhennetty

Aikan vähän. Venäläisestä vähintään puolimetriä vuodessa.

Niitten ketjujen pitäs olla myyjän mukaan superhyperkarkaistuja. Joku jos joskus oikeesti kehittäs sellaset venymättömät ketjut ni ansaittis Nobelin palkinnon.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: Greenpwr - 23.03.13 - klo:18:44
On lyhennetty jo jonkin verran muistaakseni 2 kertaa on lyhennetty

Aikan vähän. Venäläisestä vähintään puolimetriä vuodessa.

Niitten ketjujen pitäs olla myyjän mukaan superhyperkarkaistuja. Joku jos joskus oikeesti kehittäs sellaset venymättömät ketjut ni ansaittis Nobelin palkinnon.

 Ketju karkaistaan venytettynä, joku berggu erikoisuus ko valmistustapa. Paljonko on poikkileikkausta jäljellä, oisko reilu puolet sopiva turvaraja?
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: keskomies - 23.03.13 - klo:18:55
Vituttaa vaan jos urakalla päästää niin sitten tunkion ääressä kuorma päällä ketjut solmussa taikko hukassa ilmiö ottaa vallan. Eli ei viiti koittaa mikä on se turvaraja kun keväällä muutakin ähvääriä kuin ketjujen kanssa pelata. Mutta kellään kokemusta??
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: SKN - 23.03.13 - klo:19:32
Se on aika ikävää kun kuorma päällä ja ketjut solmussa. Sitten pitää noutaa lusikka-haarukka ja tonkia ne enimät pois sieltä...
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: JD6630 - 23.03.13 - klo:20:09
Kyl me tempo aina  talikolla tyhjennettiin 8) Voiko keväistä kaunista päivää paremmin viettää kuin lapioimalla paskakärryä tyhjäksi ???

Parin viikon päästä pitäis uuden kärryn tulla pihaan.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: ekia99 - 23.03.13 - klo:22:16
Tempollakin kyllä selviää, kun ketjuja muistaa kiristää vähintään joka 10. kuorma.
Otsikko: Vs: lantavaunu
Kirjoitti: Setzerin Briani - 29.12.15 - klo:13:45
Myyjä ainakin kehui että ois muka parempi kuin bergmann.ja on pärjänny hyvin dlg testeissä.Miten lie sitten levitys leveyden kanssa.jääkö kaikki vaunun levyselle alueelle?

Melko vahvana tämä legenda elää ja kuulemma Jeantillin myyntimiehetkin yhä sitä levittävät. Joka nuo kaksi DLG:n testiä etsii ja lukee, huomaa, että Jentillin "paremmat" arvosanat Bergmannia vasten oli (ehkä) suomalainen maahantuoja saanut valitsemalla kahdesta eri taulukosta aina Jeantillin kohdata paremmat pisteet omaan esitykseensä. DLG:n testissä ei esimerkiksi saatu lainkaan mitattua joitakin arvoja Jeantillille koska tulos jäi käytetyn mitta-asteikon alle. Kun verrataan pystykela Jeantillin tuloksia vaakakela TSW Bergmanniin, ei tuloksissa ole tulkinnan varaa. Bergmann on suvereeristi paremoi, kuten vaakakela+lautasvaunun pitääkin olla.

Vale, emävale, tilasto on vanha hokema. Epäluotettavin kuitenkin on väärin ymmärretty tai jopa tarkoitushakuisesti väärin esitetty tilasto. Tuossa ei asiakkaan tarkotushakuinen harhauttaminen ja suoranainen valehtelu kaukana ole.