Se mezzon/megan nappikytkinhässäkkä on melkoinen viritys. Siinähän on yhteen rintapeltiin asennettavaan mötikkään yhdistetty 2 hydraulisylinteriä solenoideineen päivineen (jotta saadaan nopea ja hidas toiminta) Ajonopeudesta riippuen jompikumpi sylinteri painaa kytkinpoljinta. Alkuperäiseen nappikytkinsysteemiin kuuluu tuosta syystä myös Agrodata ajotietokone, joka antaa tiedon milloin ajonopeus on yli 6 km/h.
Entiseen vm. 1995 mezzoon teimme kaverin kanssa vastaavan systeemin, tulipellin moottorinpuolella oli muistaakseni moton mittapyörän sylinteri, jonne nappikytkimen napin käyttämä hydrauliventtiili ohjasi matalapainepiirin hydraulipaineen. Tuossa oli vielä semmoinen ominaisuus, että matalapiirin paine piti nostaa 20-> 35-40 bar tasoon sylinterin käyttämisen ajaksi, oisko tuossa ajateltu että sillätavalla ei pääse matalapainepiirin käyttämältä lohkolta paineet tai virtaus notkahtamaan. Ihan siitä toimiva peli tuli, kun kaveri sitä jaksoi hieroa kasaan. Kytkimen palautusnopeus säädettiin vastavirtaventtiilillä kuristamalla. Ainoa ero alkuperäiseen oli, että tämä systeemi toimi aina hitaalla nopeudella.
Nuo mezzon/megan mekaaniset kytkimet on kyl melkoisia keksintöjä. Silloin kun sitä käyttöä oli paljon, niin kevenninsysteemiä piti säätää parin viikon välein. Muuten oli raskas ja epätarkka käyttää. Luulin että 1996 käyttöön otettu hydraulivälitteisyys olisi muuttanut asian, mutta ei se kytkin tainnut hirveästi herkistyä, niitäkin koneita ollaan joskus pähkäilty että millä saisi kytkimen kevyemmäksi käyttää.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's