Tukipyörätön kyntö vähentää luistoa kun auran paino on käytettävissä etenemiseen.
Tukipyörä on tehty sille jolle koko kyntö on vähän hepreaa se antaa virheitä anteeksi, mutta vastapainona huono jälki ja paljon polttoainetta kuluu turhaan ja jankkokin siinä tiivistyy kun pyörä luistaa.Päisteissä on verraton etu ilman tukipyörää, voi kovettuneet päisteet kyntää kunnolla.
Samoin muut pellolla havaitut kovat kohdat.
Miten tukipyörä estää kovien kohtien kyntämisen ?
Enemmänkin nostolaitteella automaattisäätö nostaa
auraa maasta kovissa kohdissa.
-SS-
ss on aivan pihalla kynnön perusteista huh huh !
ni saattas keväällä mennä äkeellä rikkikin.
Ph kohdalleen, niin muokkautuvuus paranee huomattavasti.
Ph sellasella liuskalla muutamasta kohdasta otettuna 5.5-7.
Tuo on ollu "oman onnensa nojassa" hevoslaitumena 6 vuotta ennen uudistusta, sitä ennen 7 vuotta "luonnon niittynä" kun ei ollu noita kopukoita. Tuo kai on jotain keleen aitosavea. Oma veikkaus on että hevosen kaviolla on erittäin tiivistävät vaikutus. Tuota savea on sellanen 2 hehtaaria lohkon yläpäässä, sitten sellanen ~40m leveä Soiro multaa ja sen jälkeen loppulohko n.8ha eloperäistä. Ei viitti ees yrittää kyntää kerralla päästä päähän 😆. Tuo savikko vaatia parantuakseen alle jotain syväjuurista ja päälle nopeesti kasvavaa mitä silppuroida siihen pintaan niin ehkä muuttuisi se maan rakenne. Tai sitten vaan 80t hyvin maatunutta lantaa/ha.
Oli mielenkiintoinen juttu tuossa kun kävin tuolla perämettässä jyrsimässä yhen riistapellon, kokeilin huvikseen tossa savella. Siitä tuli sellasta muurauslaastia muistuttavaa jauhoa, kyntämättömään ei meinannu jyrsinkään purra, kytkin löi yli. Ihme tavaraa, kettumainen muokattava mutta kasvuominaisuuksiltaan loistava..