Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: koivumaki - 21.08.11 - klo:09:22

Otsikko: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: koivumaki - 21.08.11 - klo:09:22
Weijo kyseli mittaustuloksia l/rehutonni.

Itse olen koettanut mittailla l/km.Vertailu alkoi oikeastaan siitä kun vertasin Case MXM120(NH TM120) kulutusta NHn TS135A:han.Ajoin saman keikan saman perävaunun kanssa kaksi kertaa molemmilla ja lopputulos oli kulutuksen osalta pumppumittarini tarkkuudella ihan sama.
Nyt sitten sain aikaiseksi jonkinlaisen vertailulukeman Vallun T160n kulutuksesta.
Yksi mittaus on myös muistissa Case CVX kokeilusta.

Yllättävintä on minun mittauksillani se,että kaikkien noiden mainittujen traktoreiden keskikulutus pyörii 0,45-0,55 l/km haarukassa.Kärryajoissa puolet matkasta kuormalla,puolet tyhjänä.Mitään eco ajoa en ole kokeillut,sekin pitäisi kait ainakin VAllulla kokeilla eli kokeilis 40 maks nopeudella muutaman reissun.
Toinen,sinänsä positiivinen yllätys on että näillä mittauksilla V T160 ei ole noista suuriruokaisin.Erot ovat tosin hyvin pieniä.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: mies - 21.08.11 - klo:10:16
Pojat kertoi, että jos laskee kierrokset 1800 - 2000, niin kulutus laskee huomattavasti. Pitäisi varmaan kokeilla itsekin. Ei ole vielä malttanut pienillä kierroksilla ajella, vissiin polttoaine vielä liian halpaa. Taitaa kierroksilla olla enemmän merkitystä kuin vanteiden värillä.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: koivumaki - 21.08.11 - klo:10:20
Pojat kertoi, että jos laskee kierrokset 1800 - 2000, niin kulutus laskee huomattavasti. Pitäisi varmaan kokeilla itsekin.

--niin,varmaan tuntikulutus laskee,mutta mikä on oikeasti ero l/km?
--noista mun vertailuista CVX on portaaton ja menee pienillä kierroksilla.
--pitäisi tosiaan testata itsekin.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: rene - 21.08.11 - klo:10:32
Tuossa on tietysti kiihdyttelyjä mutta niin tien päällä aina on, tuntuu aika paljolta :-\  Isot kärryt?
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Ojala - 21.08.11 - klo:10:34
Pojat kertoi, että jos laskee kierrokset 1800 - 2000, niin kulutus laskee huomattavasti. Pitäisi varmaan kokeilla itsekin. Ei ole vielä malttanut pienillä kierroksilla ajella, vissiin polttoaine vielä liian halpaa. Taitaa kierroksilla olla enemmän merkitystä kuin vanteiden värillä.

Mutta laskeppa kiekat alle 1700 ja samalla ajat 55 km/m  8)
Tietääkö kukaan mitä se on ???

Se on Varion Ylivoimaa  8) 8) ;D
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: erik - 21.08.11 - klo:10:38
Pojat kertoi, että jos laskee kierrokset 1800 - 2000, niin kulutus laskee huomattavasti. Pitäisi varmaan kokeilla itsekin. Ei ole vielä malttanut pienillä kierroksilla ajella, vissiin polttoaine vielä liian halpaa. Taitaa kierroksilla olla enemmän merkitystä kuin vanteiden värillä.

Mutta laskeppa kiekat alle 1700 ja samalla ajat 55 km/m  8)
Tietääkö kukaan mitä se on ???

Se on Varion Ylivoimaa  8) 8) ;D

Sitä ettei pahemmin mäkiä tartte olla  ;D
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: ijasja2 - 21.08.11 - klo:10:48
Pojat kertoi, että jos laskee kierrokset 1800 - 2000, niin kulutus laskee huomattavasti. Pitäisi varmaan kokeilla itsekin.

--niin,varmaan tuntikulutus laskee,mutta mikä on oikeasti ero l/km?
--noista mun vertailuista CVX on portaaton ja menee pienillä kierroksilla.
--pitäisi tosiaan testata itsekin.

CVX meni pienillä kierroksilla mutta tuntikulutus mittarin mukaan melkoinen jo tyhjällä traktorilla. Pellolla meni kyllä hajulla, keveässä pellontasaustyössä. Homma joutui ja leppoisasti, vanha isäntäkin oppi päivässä tykkäämään 8)
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 21.08.11 - klo:11:04
Pojat kertoi, että jos laskee kierrokset 1800 - 2000, niin kulutus laskee huomattavasti. Pitäisi varmaan kokeilla itsekin. Ei ole vielä malttanut pienillä kierroksilla ajella, vissiin polttoaine vielä liian halpaa. Taitaa kierroksilla olla enemmän merkitystä kuin vanteiden värillä.

Mutta laskeppa kiekat alle 1700 ja samalla ajat 55 km/m  8)
Tietääkö kukaan mitä se on ???

Se on Varion Ylivoimaa  8) 8) ;D

Sitä ettei pahemmin mäkiä tartte olla  ;D
Juu toi portaattoman kulutussäästö suhteellista, kun hintaerolla valtuun saa viiden vuoden koko polttoainelaskun peittoon, siis 130000 litraa ::)
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Astral - 21.08.11 - klo:11:16
Juu toi portaattoman kulutussäästö suhteellista, kun hintaerolla valtuun saa viiden vuoden koko polttoainelaskun peittoon, siis 130000 litraa ::)

Mites jos sit verrataan sen viiden vuoden jälkeen kyseisten vehkeiden jälleenmyyntiarvoo?  ;)
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Ojala - 21.08.11 - klo:13:16
Pojat kertoi, että jos laskee kierrokset 1800 - 2000, niin kulutus laskee huomattavasti. Pitäisi varmaan kokeilla itsekin. Ei ole vielä malttanut pienillä kierroksilla ajella, vissiin polttoaine vielä liian halpaa. Taitaa kierroksilla olla enemmän merkitystä kuin vanteiden värillä.

Mutta laskeppa kiekat alle 1700 ja samalla ajat 55 km/m  8)
Tietääkö kukaan mitä se on ???

Se on Varion Ylivoimaa  8) 8) ;D

Sitä ettei pahemmin mäkiä tartte olla  ;D

Niinhän sitä äkkinäinen luulis  ;D
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 21.08.11 - klo:13:54
Juu toi portaattoman kulutussäästö suhteellista, kun hintaerolla valtuun saa viiden vuoden koko polttoainelaskun peittoon, siis 130000 litraa ::)

Mites jos sit verrataan sen viiden vuoden jälkeen kyseisten vehkeiden jälleenmyyntiarvoo?  ;)
Mä luulen että sen venttiilin arvo laskenu senverta mitä mä valtusta uutena maksoin ja valtun hinta on laskenu ehkä kympin kolmessa vuodessa ;) Mutta mukavuushan aina maksaa 8)
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: koivumaki - 21.08.11 - klo:14:23
Tuossa on tietysti kiihdyttelyjä mutta niin tien päällä aina on, tuntuu aika paljolta :-\  Isot kärryt?

--meilläpäin on aika lailla mäkiset maisemat.Onhan noiden yhdistelmien millä mittaukset tein painot jo tyhjänäkin luokkaa 13-15tn.
--oleellista tässä on se,että en ole vaan kovin isoja eroja saanut aikaan vaikka on 40 laatikkoa,50 laatikkoa ja eri merkkejäkin testailtu.Jonkinlainen mittaustulos joka perustuu Fendtin omaan kulutuslaskentaan on myös muistissa.Sen perusteella Fendt olis inan taloudellisempi,mutta itse en pumppumittarilla asiaa ole päässyt todentamaan.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Cultor - 21.08.11 - klo:14:27
Itse olen koettanut mittailla l/km.Vertailu alkoi oikeastaan siitä kun vertasin Case MXM120(NH TM120) kulutusta NHn TS135A:han.Ajoin saman keikan saman perävaunun kanssa kaksi kertaa molemmilla ja lopputulos oli kulutuksen osalta pumppumittarini tarkkuudella ihan sama.
Nyt sitten sain aikaiseksi jonkinlaisen vertailulukeman Vallun T160n kulutuksesta.
Yksi mittaus on myös muistissa Case CVX kokeilusta.

Yllättävintä on minun mittauksillani se,että kaikkien noiden mainittujen traktoreiden keskikulutus pyörii 0,45-0,55 l/km haarukassa.Kärryajoissa puolet matkasta kuormalla,puolet tyhjänä.

Et sitten raaski kertoa perävaunun painoa, tai yhdistelmän kokonaismassaa ;- )

Vertailuksi, KV:n testissä T202 Direct kulutti 0,567 l/km eco-asetuksella ja 0,596 l/km normaaliasetuksella, perävaunumassa 17,4 tonnia.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: koivumaki - 21.08.11 - klo:14:53
Itse olen koettanut mittailla l/km.Vertailu alkoi oikeastaan siitä kun vertasin Case MXM120(NH TM120) kulutusta NHn TS135A:han.Ajoin saman keikan saman perävaunun kanssa kaksi kertaa molemmilla ja lopputulos oli kulutuksen osalta pumppumittarini tarkkuudella ihan sama.
Nyt sitten sain aikaiseksi jonkinlaisen vertailulukeman Vallun T160n kulutuksesta.
Yksi mittaus on myös muistissa Case CVX kokeilusta.

Yllättävintä on minun mittauksillani se,että kaikkien noiden mainittujen traktoreiden keskikulutus pyörii 0,45-0,55 l/km haarukassa.Kärryajoissa puolet matkasta kuormalla,puolet tyhjänä.

Et sitten raaski kertoa perävaunun painoa, tai yhdistelmän kokonaismassaa ;- )

Vertailuksi, KV:n testissä T202 Direct kulutti 0,567 l/km eco-asetuksella ja 0,596 l/km normaaliasetuksella, perävaunumassa 17,4 tonnia.

---niin.Siis nyt ajossa oleva yhdistelmä:V T160+Quicke65+Roagna THL20+lava=6000?+800?+5800(tieto)+2500(lavan paino arvio)=yhteensä 15,1tn tyhjänä.
--tässä Vallun mittauksen aikan ajelin purkujätteitä joiden painosta mulla ei oo oikein käsitystä.Liekö 5-7tn kuormaa ollu.
--Nuo NH vehkeiden mittaukset tein aikoinaan myös purkupuiden ajossa silloin oli eri koukkukärry ja lavat,mutta painot hyvin lähellä samaa.
--tuostahan sitten päästään aika lähelle Directin perävaunumassaa ja yllätys yllätys myös aika lähelle samaa kulutusta
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: rookie - 21.08.11 - klo:16:08
Pojat kertoi, että jos laskee kierrokset 1800 - 2000, niin kulutus laskee huomattavasti. Pitäisi varmaan kokeilla itsekin. Ei ole vielä malttanut pienillä kierroksilla ajella, vissiin polttoaine vielä liian halpaa. Taitaa kierroksilla olla enemmän merkitystä kuin vanteiden värillä.

Mutta laskeppa kiekat alle 1700 ja samalla ajat 55 km/m  8)
Tietääkö kukaan mitä se on ???

Se on Varion Ylivoimaa  8) 8) ;D

Sitä ettei pahemmin mäkiä tartte olla  ;D

Niinhän sitä äkkinäinen luulis  ;D

sievin ohitte usein tulee ajeltua niin eipä siin paljoo mäkiä näy...taino se yks "laskettelukeskus" on. Onkohan se kumpare ihan luonnontekele vai jokin vanha kaatopaikka?
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Cultor - 21.08.11 - klo:16:27
Mutta laskeppa kiekat alle 1700 ja samalla ajat 55 km/m 
Tietääkö kukaan mitä se on ???

Se on raketti tai vähintäänkin yliäänikone.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Cultor - 21.08.11 - klo:18:52

Yllättävintä on minun mittauksillani se,että kaikkien noiden mainittujen traktoreiden keskikulutus pyörii 0,45-0,55 l/km haarukassa.Kärryajoissa puolet matkasta kuormalla,puolet tyhjänä.

Et sitten raaski kertoa perävaunun painoa, tai yhdistelmän kokonaismassaa ;- )

Vertailuksi, KV:n testissä T202 Direct kulutti 0,567 l/km eco-asetuksella ja 0,596 l/km normaaliasetuksella, perävaunumassa 17,4 tonnia.

---niin.Siis nyt ajossa oleva yhdistelmä:V T160+Quicke65+Roagna THL20+lava=6000?+800?+5800(tieto)+2500(lavan paino arvio)=yhteensä 15,1tn tyhjänä.
--tässä Vallun mittauksen aikan ajelin purkujätteitä joiden painosta mulla ei oo oikein käsitystä.Liekö 5-7tn kuormaa ollu.
--Nuo NH vehkeiden mittaukset tein aikoinaan myös purkupuiden ajossa silloin oli eri koukkukärry ja lavat,mutta painot hyvin lähellä samaa.
--tuostahan sitten päästään aika lähelle Directin perävaunumassaa ja yllätys yllätys myös aika lähelle samaa kulutusta

Directin kokonaispaino näkyy olleen 25090 kg eli vähän enemmän, lisäksi koko koematka täydellä kuormalla. Joku mäkikin lie matkalla ollut, kun kaikkien testattavien nopeus on pudonnut minimissään alle 15 km/h. Ei tuosta kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi vetää, paitsi että traktoriyhdistelmän kulutus tiekuljetuksissa on erittäin paljon suurempi kuin kuorma-auton.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Peltipailakka - 23.08.11 - klo:22:03
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: hvinnamo - 23.08.11 - klo:22:20
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.

 Olisko lievää ylikuormaa tolle traktorille? Mut kulutus ei ole kohtuuton, jos pitää paikkaansa.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: icefarmer - 23.08.11 - klo:23:40
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.
minkaslaisia kierroksia d pitää tasasella kuorman kans huippuvauhdissa?
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: realisti - 23.08.11 - klo:23:44
Pojat kertoi, että jos laskee kierrokset 1800 - 2000, niin kulutus laskee huomattavasti. Pitäisi varmaan kokeilla itsekin. Ei ole vielä malttanut pienillä kierroksilla ajella, vissiin polttoaine vielä liian halpaa. Taitaa kierroksilla olla enemmän merkitystä kuin vanteiden värillä.

Mutta laskeppa kiekat alle 1700 ja samalla ajat 55 km/m  8)
Tietääkö kukaan mitä se on ???

Se on Varion Ylivoimaa  8) 8) ;D

Sitä ettei pahemmin mäkiä tartte olla  ;D

Niinhän sitä äkkinäinen luulis  ;D

sievin ohitte usein tulee ajeltua niin eipä siin paljoo mäkiä näy...taino se yks "laskettelukeskus" on. Onkohan se kumpare ihan luonnontekele vai jokin vanha kaatopaikka?

tempaseppas kannuksen puolelta eskolasta kohti kukonkylää, niin rupeaa monet itäsuomenkin mäistä tuntumaan keveiltä. ;)
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Snowman - 24.08.11 - klo:06:44
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.
Mitäs kuskasit? Pari kertaa ajelit ohi varmaan jos sulla sininen lava kärryssä, pisti vaan silmään ettei ollu ihan naapuruston traktori ;)
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Peltipailakka - 25.08.11 - klo:00:22
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.

 Olisko lievää ylikuormaa tolle traktorille? Mut kulutus ei ole kohtuuton, jos pitää paikkaansa.

Laillisesti menis vielä pari tonnia enemmänkin. Ja kyllä se ihan kohtuullisesti jaksaa mennä. Kulutuslukemat varmaan kohtuu lähellä totuutta. Ainakin reissun jälkeen löpömittari näyttää, että olisi neljännes tankillinen ainetta jäljellä. Ja tankkihan oli muistaakseni 230 litraa ja reissussa ajotietokoneen mukaan menisi vajaa 160 litraa, niin täsmää.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Peltipailakka - 25.08.11 - klo:00:26
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.
minkaslaisia kierroksia d pitää tasasella kuorman kans huippuvauhdissa?

Suunnilleen 1800
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Peltipailakka - 25.08.11 - klo:00:35
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.
Mitäs kuskasit? Pari kertaa ajelit ohi varmaan jos sulla sininen lava kärryssä, pisti vaan silmään ettei ollu ihan naapuruston traktori ;)

Sipulia kuskattu sinisillä lavoilla. Ja Varkauden ohi ajeltu, tosin renki ollu ajamassa. Toinen lava 15 ja isompi reilu 20 m3. Lukemat on katottu isomman lavan kanssa.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: hvinnamo - 25.08.11 - klo:00:42
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.

 Olisko lievää ylikuormaa tolle traktorille? Mut kulutus ei ole kohtuuton, jos pitää paikkaansa.

Laillisesti menis vielä pari tonnia enemmänkin. Ja kyllä se ihan kohtuullisesti jaksaa mennä. Kulutuslukemat varmaan kohtuu lähellä totuutta. Ainakin reissun jälkeen löpömittari näyttää, että olisi neljännes tankillinen ainetta jäljellä. Ja tankkihan oli muistaakseni 230 litraa ja reissussa ajotietokoneen mukaan menisi vajaa 160 litraa, niin täsmää.

 Valtra 142 Direct:n massa on 5350 kg jota esim. etukuormaaja lisää max. 1000kg. Vannepainoilla saataneen 500kg lisää joten kokonaismassaksi tulisi maksimissaan vajaa 7000kg. Perävaunun kytkentämassa saa olla 3 x traktorin massa, eli 21000kg , josta 3000 kg menee aisapainoon , jota ei lasketa traktorille eikä kärryn kytkentämassalle. Joten veikkaisin että kärryn massa kuormineen voisi laillisesti olla n. 24000 kg josta vähennetään siis se em. 3000kg. Eli olet sittenkin oikeassa ja veikkaan että sun traktoris rekisteröintimassa olis n. 6750kg? Osuinko edes lähelle? Perustelu: 6750kg x 3 + 3000 kg = 23250kg(kärryn kokonaismassa.) Johon lisätään traktorin kokonaismassa 6750kg = 30000kg eli pari tonnia enemmän kuin sulla oli nyt.   :D
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: sivusta seuraava - 25.08.11 - klo:22:23
Mittasin tänään kulutusta.
Eli 202 direct ja pitkä paaluvaunu, 45.5km matka suuntaansa,puolet ajosta tyhjänä. Yhdistelmän massa tyhjänä n.17t, kuormattuna n.30t.
Löpöä meni yht. 45litraa, mitattu säiliön sähkö pumpulla, kulutus sisältää myös kuorman teon. Eli 0,49 litraa kilometrille.
Koko matkan ajoin talla pohjassa ilman eco asentoa, ja mäkiäkin on ihan tarpeeksi matkalla...
Aion kokeilla saman reissun myös tuolla keppivaihteisella, sitten nähdään tuoko raputtomuus säästöä.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: koivumaki - 26.08.11 - klo:10:03
Aika lailla näyttäisi olevan kulutukset samaa tasoa meikäläisen mittausten kanssa.Siis luokassa 0,45-0,55.
Ja melkein sama ajaako raputtomalla,rapullisella,urku auki vaim ecolla.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Wejjo - 26.08.11 - klo:12:27
Aika lailla näyttäisi olevan kulutukset samaa tasoa meikäläisen mittausten kanssa.Siis luokassa 0,45-0,55.
Ja melkein sama ajaako raputtomalla,rapullisella,urku auki vaim ecolla.

Mulle on kans tullu semmoinen vaikutelma noista cr-koneista, että kulutus on aika suoraan suhteessa tehtyyn työhön nähden, melko riippumaton ajotavasta, kierroksista tms.

Vanhemmilla koneilla kulutuskäyrässä oli kyllä selvä ero mm. eri kierrosluvuilla
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: sivusta seuraava - 27.08.11 - klo:22:21
Mittasin tänään kulutusta.
Eli 202 direct ja pitkä paaluvaunu, 45.5km matka suuntaansa,puolet ajosta tyhjänä. Yhdistelmän massa tyhjänä n.17t, kuormattuna n.30t.
Löpöä meni yht. 45litraa, mitattu säiliön sähkö pumpulla, kulutus sisältää myös kuorman teon. Eli 0,49 litraa kilometrille.
Koko matkan ajoin talla pohjassa ilman eco asentoa, ja mäkiäkin on ihan tarpeeksi matkalla...
Aion kokeilla saman reissun myös tuolla keppivaihteisella, sitten nähdään tuoko raputtomuus säästöä.

Nyt on keppi valtralla tehty sama reissu, eli valtra 8050 jossa syöttöä se mikä stanadynen pumpusta irtoaa.
Ajossa huomattua, että rähinää ja savua riittää, koppi aika meluisa kun on jo directiin tottunut, ja jousituksen puute tekee ajosta epämukavaa. Pienemmät mäet meni heittämällä, isommissa loppu nopeus aika sama kuin d.ssä. 5 minuuttia nopeammin tuon sivun kuitenkin ajoi. Taaskaan ei ajeltu mitenkään taloudellisesti, vaan urku auki mentiin.
Odotin isoa kulutusta, onhan tää aika syöpön oloinen traktori,  mutta kuinkas kävikään....
38 litraa meni... eli 0.417 l/km!!

Onhan 8050 noin 2000kg kevyempi kuin directi, vaan silti ihmetyttää.
Onhan moottoritkin ihan eri sukupolvea, mutta perseelleen on kehitys cr koneissa mennyt.
Ehkä kulutus eroon vaikutta myös se että keppi koneella voi kuorman kanssa rullata alamäet kaasu ylhäällä, direct kun pistää automaattisen moottori jarrutuksen päälle kun nopeus ylittää 55km/h, vaikka moottori jarru ei ole käytössä.
Silti alkoi tuntua että portaattomassa on niin iso teho hävikki, ettei matalat kierrokset matka ajossa riitä pitämään kulutusta kurissa.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: icefarmer - 28.08.11 - klo:01:11
Mittasin tänään kulutusta.
Eli 202 direct ja pitkä paaluvaunu, 45.5km matka suuntaansa,puolet ajosta tyhjänä. Yhdistelmän massa tyhjänä n.17t, kuormattuna n.30t.
Löpöä meni yht. 45litraa, mitattu säiliön sähkö pumpulla, kulutus sisältää myös kuorman teon. Eli 0,49 litraa kilometrille.
Koko matkan ajoin talla pohjassa ilman eco asentoa, ja mäkiäkin on ihan tarpeeksi matkalla...
Aion kokeilla saman reissun myös tuolla keppivaihteisella, sitten nähdään tuoko raputtomuus säästöä.

Nyt on keppi valtralla tehty sama reissu, eli valtra 8050 jossa syöttöä se mikä stanadynen pumpusta irtoaa.
Ajossa huomattua, että rähinää ja savua riittää, koppi aika meluisa kun on jo directiin tottunut, ja jousituksen puute tekee ajosta epämukavaa. Pienemmät mäet meni heittämällä, isommissa loppu nopeus aika sama kuin d.ssä. 5 minuuttia nopeammin tuon sivun kuitenkin ajoi. Taaskaan ei ajeltu mitenkään taloudellisesti, vaan urku auki mentiin.
Odotin isoa kulutusta, onhan tää aika syöpön oloinen traktori,  mutta kuinkas kävikään....
38 litraa meni... eli 0.417 l/km!!

Onhan 8050 noin 2000kg kevyempi kuin directi, vaan silti ihmetyttää.
Onhan moottoritkin ihan eri sukupolvea, mutta perseelleen on kehitys cr koneissa mennyt.
Ehkä kulutus eroon vaikutta myös se että keppi koneella voi kuorman kanssa rullata alamäet kaasu ylhäällä, direct kun pistää automaattisen moottori jarrutuksen päälle kun nopeus ylittää 55km/h, vaikka moottori jarru ei ole käytössä.
Silti alkoi tuntua että portaattomassa on niin iso teho hävikki, ettei matalat kierrokset matka ajossa riitä pitämään kulutusta kurissa.
kuinkahan isoa osaa rengas näyttelee noissa kulutusmittauksissa, vierintävastuksessa lienee merkittäviä eroja paineiden, kulumisen ja rengaskoon muuttuessa ???
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: koivumaki - 28.08.11 - klo:10:16

Silti alkoi tuntua että portaattomassa on niin iso teho hävikki, ettei matalat kierrokset matka ajossa riitä pitämään kulutusta kurissa.
--eikös toi 8050 ole 'päästökone'.?.Ajelin joskus kans 8050 lainakoneella,virkeä laite...
--aattelin vaan,että josko moottorisukupolvella olis vaikutusta.

[/quote]kuinkahan isoa osaa rengas näyttelee noissa kulutusmittauksissa, vierintävastuksessa lienee merkittäviä eroja paineiden, kulumisen ja rengaskoon muuttuessa ???
[/quote]

--tohon muuta osaa sanoa muttakuin että nk.ryssäntelikärry tuntuu laittavan hanttiin kuorman kanssa oikein urakalla
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: rene - 28.08.11 - klo:10:32
Mittasin tänään kulutusta.
Eli 202 direct ja pitkä paaluvaunu, 45.5km matka suuntaansa,puolet ajosta tyhjänä. Yhdistelmän massa tyhjänä n.17t, kuormattuna n.30t.
Löpöä meni yht. 45litraa, mitattu säiliön sähkö pumpulla, kulutus sisältää myös kuorman teon. Eli 0,49 litraa kilometrille.
Koko matkan ajoin talla pohjassa ilman eco asentoa, ja mäkiäkin on ihan tarpeeksi matkalla...
Aion kokeilla saman reissun myös tuolla keppivaihteisella, sitten nähdään tuoko raputtomuus säästöä.

Nyt on keppi valtralla tehty sama reissu, eli valtra 8050 jossa syöttöä se mikä stanadynen pumpusta irtoaa.
Ajossa huomattua, että rähinää ja savua riittää, koppi aika meluisa kun on jo directiin tottunut, ja jousituksen puute tekee ajosta epämukavaa. Pienemmät mäet meni heittämällä, isommissa loppu nopeus aika sama kuin d.ssä. 5 minuuttia nopeammin tuon sivun kuitenkin ajoi. Taaskaan ei ajeltu mitenkään taloudellisesti, vaan urku auki mentiin.
Odotin isoa kulutusta, onhan tää aika syöpön oloinen traktori,  mutta kuinkas kävikään....
38 litraa meni... eli 0.417 l/km!!

Onhan 8050 noin 2000kg kevyempi kuin directi, vaan silti ihmetyttää.
Onhan moottoritkin ihan eri sukupolvea, mutta perseelleen on kehitys cr koneissa mennyt.
Ehkä kulutus eroon vaikutta myös se että keppi koneella voi kuorman kanssa rullata alamäet kaasu ylhäällä, direct kun pistää automaattisen moottori jarrutuksen päälle kun nopeus ylittää 55km/h, vaikka moottori jarru ei ole käytössä.
Silti alkoi tuntua että portaattomassa on niin iso teho hävikki, ettei matalat kierrokset matka ajossa riitä pitämään kulutusta kurissa.
5 minuuttia nopeammin, 7 litraa vähemmällä, koneen hinta viidesosa...     Kuka laskee nepeimmin kustannuseron tuolla matkalla :D :D
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Matson^ - 29.08.11 - klo:10:23
Keskikulutuksesta en osaa sanoa, mutta 6630 AP:n tietokone näyttää seuraavaa:
15tn kaurakuorma & ~6tn kärry, tasamaalla ~51kmh ottaa ~26L/h -> 0,51L / 100km -> 51L / 100km
ja ilman kuormaa 20L/h -> 0,39L/100km -> 39L/100km

Vauhdin nosto tuonne 55kmh lisää kulutusta kuormalla ja ilman noin 4-5l/h, eli 8-10L / 100km

= Kierroksia pitäisi saada pienemmäksi niin tulisi kulutuskin rytisten alas, nyt joutuu huudattaa turhaan (2050rpm = ~51kmh) ja sen huomaa pienehköstä kulutuserosta kuormalla/ilman, ja tuosta 4kmh vauhdin noston vaikutuksesta. Tietysti jo malttaisi ajaa 40kmh..
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: hvinnamo - 29.08.11 - klo:22:42
 Tänään testasin Fendtillä paalikärry (3500kg) perässä 28 km ja kuormaus. 6700 kg kuormaa ja takas jonka jälkeen purku. 28 litraa meni. Tuntikulutus 10,1 litraa/h. Eli kuormauksessa ei mene juuri mitään, kun tieajossa menee kuitenkin reilusti. Kesällä muuten täytin paalikuivurin 72 paalia ja siihen meni 2,1 litraa ja työ kesti n. tunnin.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Fuller - 30.08.11 - klo:22:56
ELIKKÄS SUMMA SUMMARUM kaikki se juo mitä sille antaa 8) :P ::)
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: ujiyf171 - 30.08.11 - klo:23:14
Ei ole ihan reilua tehdä vertailuja eri päästötason moottoreiden kanssa. Jos uudet moottorit olis optimoitu kulutuksen, eikä päästöjen kannalta, niin tulos paranisi ihmeesti. Tod näk luokkaa 5% joka merkillä.

Nyt markkinoille puskevat ureavehkeet taitaa olla ensimmäinen kerta historiassa kun seuraavalle päästömääräystasolle suunnitellut traktorit kuluttaa vähemmän kuin edellinen versio.

On muuten melkoinen kummajainen tämä lainsäädäntö. Putkesta tulevia kemiallisia yhdistelmiä rajoitetaan, mutta kulutusta ei. Luulisin polttoaineen valmistusprosessin kaikkenansa saastuttavan jonnin verran. Mitäs jos laki olisikin tehty niin, että aina muutaman vuoden välein traktorin ominaiskulutuksen pitäisi tippua 10% ja putkesta sais tulla vaikka punaista savua. Olis varmaan kokonaisuutena johtanut ympäristön kannalta parempaan lopputulokseen....
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: Olli tapani - 30.08.11 - klo:23:24
Kasvihuoneilmiön kannalta pienhiukkaset ja typenoksidit ovat niin pahoja,että on pienempi paha päästää hiilidioksidia enempi ilmaan.Suhteen voi joku viisaampi kertoa.
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: bouli - 30.08.11 - klo:23:48
Ei ole ihan reilua tehdä vertailuja eri päästötason moottoreiden kanssa. Jos uudet moottorit olis optimoitu kulutuksen, eikä päästöjen kannalta, niin tulos paranisi ihmeesti. Tod näk luokkaa 5% joka merkillä.

Nyt markkinoille puskevat ureavehkeet taitaa olla ensimmäinen kerta historiassa kun seuraavalle päästömääräystasolle suunnitellut traktorit kuluttaa vähemmän kuin edellinen versio.

On muuten melkoinen kummajainen tämä lainsäädäntö. Putkesta tulevia kemiallisia yhdistelmiä rajoitetaan, mutta kulutusta ei. Luulisin polttoaineen valmistusprosessin kaikkenansa saastuttavan jonnin verran. Mitäs jos laki olisikin tehty niin, että aina muutaman vuoden välein traktorin ominaiskulutuksen pitäisi tippua 10% ja putkesta sais tulla vaikka punaista savua. Olis varmaan kokonaisuutena johtanut ympäristön kannalta parempaan lopputulokseen....

Tänään puidessa mietin että paljonko on todellinen hyöty päästöjen kannalta näistä urea moottoreista on kun otetaan huomioon urean valmistaminen, jakelu yms. vaiheet..?
Otsikko: Vs: Polttoainetta l/km
Kirjoitti: retku - 31.08.11 - klo:12:19
750km keskikulutus valtra 8950:llä ja 3 akselisella metaka koukkukärryllä kokonaispainot noin 21000-30000kg .0.37l/km

puolet ajosta tyhjällä kärryllä. itse ajoin, kierroksia n.2000-2100r/min.