Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Juba - 12.02.20 - klo:09:03
-
Millä systeemillä olette liruutelleet suolaliuoksen renkaisiin ja mikä olisi sopiva sekoitussuhde?
Fiatin 13.6-24 etusiin on tarkoitus laittaa että loppuu nokan hyppiminen (takasillassa 304 kesla ja puomin päässä tapio 160).
-
Isoon astiaan vettä ja niin paljon maantiesuolaa (kaliumkloridi), kuin vain liukenee. Jotkut myy myös natriumkloridia maantiesuolana. Antaa päivän verran liueta välillä sekoittaen. Aika lähelle menee, kun laskee, paljonko pitäisi liueta.
"Liukoisuus veteen 34,4 g / 100 ml (kylmä)" https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaliumkloridi (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaliumkloridi)
Pieni pumppu, jota myös nestepeittaukseen on käytetty on hyvä, ellei saa astiaa ylös ja lapottamalla.
Rengas niin, että venttiili on ylhäällä ja niin pieni letku, että mahtuu sisällä ja vähän sivuun, ettei tule letkua pitkin pois..
-
Pyöräkuormaajaan laitettiin niin, että laitettiin ensin rengas kunnolla vanteelle. Sitten lyötiin kumi irti vanteelta toiselta puolelta. Siis rengas oli kyljellään maassa. Säkki suolaa huuhdottiin vedellä renkaan sisälle niin paljon kun vettä mahtui ja lopuksi ilmalla täyteen. Hyvin onnistui, mutta renkaan nousu takaisin vanteelle tuotti toisinaan ongelmaa. Iso venttiili pelasti.
Laittaisin kyllä traktorin etusiin tanelin menetelmällä.
-
Tos linkki; http://salesmanual.deere.com/sales/salesmanual/en_NA/tractors/2006/feature/ballasting_and_optimizing_performance/7020lf/7020lf_ballast_liquid.html
Laitettiin kuution konttiin 800 l vettä ja 400 kg calsiumkloridia (=1000 litraa ja 1200 kg litkua, pakkaskesto n.-40 C). Uppopumppu sekottamaan muutamaks tunniks.
Pumppaus renkaaseen happopumpulla e-baystä hommatun https://www.ebay.co.uk/itm/TRACTOR-TYRE-BALLAST-TOOL-TYRE-VALVE-AIR-WATER-VALVE-TYRE-BALLAST-TOOL/141834838492?hash=item210603e1dc:g:PsIAAOSwAKxWUcCV palikan välityksellä.
-
Vianoorilla on homma hoitunu. Nopea ja helppo. Eikä se laskukaan paha oo.
-
lajittuuko tuo suola renkaan pohjalle kun seisoo pitempiä aikoja? sit mahtaa pompottaa kun kylmänä lähtee liikkeelle, vesi osin jäässä ja suola klönttinä.. vai pysyykö nesteenä?
-
teeppä ihan oikeesti testi, niin näet.
-
teeppä ihan oikeesti testi, niin näet.
;D ;D ;D ;D ;D ;D
-
Mites pakkasneste mahtais toimia ?
-
Vianoorilla on homma hoitunu. Nopea ja helppo. Eikä se laskukaan paha oo.
Nuin se on helppua. Toimii monessa muussakin työssä. 1 puhelinsoitto
ja pian on pihassa autolastillinen ammattilaisia palvelemassa laadukkaasti.
-
Euron litra vissiin rengasliikkeessä laitettuna....on mokomasta hommasta kyllä liikaa. Tekasin sopivan nipan (sellaisen mikä oli ebaysta tänne linkitetty aiemmin) millä lähtee ilmat samalla kun pumppuhapottimella liruuttaa liuosta ja meinaan että säästän satasia👍
-
no. kait tuo jote3nkuten onnaa... ei kokemuksen ääntä. pelkkien arvailujen varassa..
-
Mites pakkasneste mahtais toimia ?
Mietitkö kesää ja helteitä ::)
-
Mites pakkasneste mahtais toimia ?
Mietitkö kesää ja helteitä ::)
En vaan talvea ja pakkasta .
-
Yhen renkaan jo testasin miten onnistuu ja hyvin se meni. 20 min ja 120L vettä plus 75kg suolaa on sisällä👍 Huomenna toinen ja sitten kokeilemaan miten vaikuttaa🤔
-
Yhen renkaan jo testasin miten onnistuu ja hyvin se meni. 20 min ja 120L vettä plus 75kg suolaa on sisällä👍 Huomenna toinen ja sitten kokeilemaan miten vaikuttaa🤔
On tietysti totta et suolavesi on painavampaa mutta pakkasneste ja vesi olis helpompi ja halvempikin yhdistelmä .
-
evp. olen sen verta vanha et en kehtaa enää tehä samoja virheitä ku nuoremmat sen taki kysyn. miun keslan pöyrä kaipais kyl lisää painoa ku nuita sahapuita keräilee..
-
Yhen renkaan jo testasin miten onnistuu ja hyvin se meni. 20 min ja 120L vettä plus 75kg suolaa on sisällä👍 Huomenna toinen ja sitten kokeilemaan miten vaikuttaa🤔
On tietysti totta et suolavesi on painavampaa mutta pakkasneste ja vesi olis helpompi ja halvempikin yhdistelmä .
Ehkä helpompi muttei halvempi.
75 kg kaliumkloridia n. 40 € + 120 l vettä--> n.150 l painonestettä pakkaskesto n. -40 C.
Pakkasnesteen kanssa vastaavasti "raakaa" pakkasnestettä tarvitaan 75 litraa. Esim puilosta https://www.puuilo.fi/PAKKASNESTE-10L 19,90 €/10 l -->n. 150 €.
-
Sinne renkaan sisälle voi laittaa Kaikki rautaromut ja kivenmurikat renkaan asennuksen yhteydessä ,sitten lopuksi hiekkaa ja pari pulloa uretaania venttiilistä ettei romut renkaassa kolise :D
-
Vannepainotkin on yksi ratkaisu, ei välttämättä halvin.
-
Älyttömän kalliita nuo vannepainot,muuten kyllä hyvät
-
https://www.koneviesti.fi/metsa/artikkeli-1.227781
(https://www.koneviesti.fi/image/policy:1.227779:1521035731/image.jpg?f=default&h=434&m=FIT&q=0.9&w=620&$p$f$h$m$q$w=6292f5f)
(https://www.koneviesti.fi/image/policy:1.227784:1521036055/image.jpg?f=default&h=434&m=FIT&q=0.9&w=620&$p$f$h$m$q$w=6292f5f)
Ja täältä löytyy yleisempien rengaskokojen nesteytysmäärät.
https://nokiantyres.studio.crasman.fi/pub/web/heavy-tyres/attachments/technical_manuals/Nokian_Heavy_Tyres_Technical_Manual.pdf
-
Yhen renkaan jo testasin miten onnistuu ja hyvin se meni. 20 min ja 120L vettä plus 75kg suolaa on sisällä👍 Huomenna toinen ja sitten kokeilemaan miten vaikuttaa🤔
On tietysti totta et suolavesi on painavampaa mutta pakkasneste ja vesi olis helpompi ja halvempikin yhdistelmä .
Eli tuliko tosta nyt likimain painoa 200 kg pyörä.Kuis muuten on syövyttääkö tuo suola venttiiliä?Nimittäin on harkinnassa myös tuo painotus.Nokkapainothan suotta rasittaa etuakselia.
-
Pystykös tuota vesitäyttöä soveltamaan tubelles renkaisiin? Sillon vaan mietityttää mitenkä tehokkaasti ja nopeesti se suolavelli ruostuttaa vanteen.
-
Pystykös tuota vesitäyttöä soveltamaan tubelles renkaisiin? Sillon vaan mietityttää mitenkä tehokkaasti ja nopeesti se suolavelli ruostuttaa vanteen.
Tuota itsekkin ajattelin . Pakkasnesteen käyttö ratkaisisi tuon ongelman kuten myös kumin syöpymisen .
-
On muute hyvä nyt. Ei pompi nokka yhtään. Ainut mikä harmittaa että en aiemmim tullu tehneeksi.
-
Varmaan hyvä, eikä todellakaan rasita etuakselia niinkuin nokkapainot.Tuo venttiilien kestävyys kiinnostaa, syövyttääkö tua suolaliuos sielua.
-
Varmaan hyvä, eikä todellakaan rasita etuakselia niinkuin nokkapainot.Tuo venttiilien kestävyys kiinnostaa, syövyttääkö tua suolaliuos sielua.
Kokeile .
-
Minulla oli suolat pyöräkuormaajan takapyörissä aina. Ainakin yli 15 v. Ei syöpynyt koskaan yhtään venttiiliä ja aina toimivat, kun piti ilmaa tarkastaa tai lisätä. Sisuskumia ei ollut, ihan tubelesselillä mentiin. Ei ollut mitään ongelmia vanteessa koskaan. Kolmet renkaat ajettiin loppuun sillä koneella. Ja niillä vanteilla. Vanteet pysyivät aina ihan kunnossa. Pesurilla pestiin renkaanvaihdon yhteydessä.
Ruostuminen on hapettumista. Luulen, että hapettumista ei kovin paljoa tapahdu voimakassuolaisen veden täyttämässä renkaassa. Luulo ei kuitenkaan ole tiedon väärti ja traktorin vanne on todella ohut pyöräkuormaajaan verrattuna. Suosittelen varmistamaan asian myös rengasliikkeestä.
-
Minulla oli suolat pyöräkuormaajan takapyörissä aina. Ainakin yli 15 v. Ei syöpynyt koskaan yhtään venttiiliä ja aina toimivat, kun piti ilmaa tarkastaa tai lisätä. Sisuskumia ei ollut, ihan tubelesselillä mentiin. Ei ollut mitään ongelmia vanteessa koskaan. Kolmet renkaat ajettiin loppuun sillä koneella. Ja niillä vanteilla. Vanteet pysyivät aina ihan kunnossa. Pesurilla pestiin renkaanvaihdon yhteydessä.
Ruostuminen on hapettumista. Luulen, että hapettumista ei kovin paljoa tapahdu voimakassuolaisen veden täyttämässä renkaassa. Luulo ei kuitenkaan ole tiedon väärti ja traktorin vanne on todella ohut pyöräkuormaajaan verrattuna. Suosittelen varmistamaan asian myös rengasliikkeestä.
huomaako tuota nestetäyttöä maantieajossa mitenkään, äkkiseltään tulee mieleen jotta esimerkiksi traktorin takarengas nestetäytöllä olisi aika huima vauhtipyörä jos olisi neste tarttuvaa. kyllähän vannepainotkin painaa mutta ovat pienemmällä kehänopeudella. mielenkiintoista olisi nähdä minkälainen koski ryöppyää renkaan sisällä kun pitkän matkaa ajetaan maantienopeudella ja sitten äkkijarrutus...
maalaisjärki sanoo että perinteiset vannepainot lisää merkittävästi enempi kulutusta kuin sama paino nokkalimppuja, nestetäyttö voi olla kulutuksen kannalta hyvä ratkaisu vannepainoihin verrattuna?
-
Minulla oli suolat pyöräkuormaajan takapyörissä aina. Ainakin yli 15 v. Ei syöpynyt koskaan yhtään venttiiliä ja aina toimivat, kun piti ilmaa tarkastaa tai lisätä. Sisuskumia ei ollut, ihan tubelesselillä mentiin. Ei ollut mitään ongelmia vanteessa koskaan. Kolmet renkaat ajettiin loppuun sillä koneella. Ja niillä vanteilla. Vanteet pysyivät aina ihan kunnossa. Pesurilla pestiin renkaanvaihdon yhteydessä.
Ruostuminen on hapettumista. Luulen, että hapettumista ei kovin paljoa tapahdu voimakassuolaisen veden täyttämässä renkaassa. Luulo ei kuitenkaan ole tiedon väärti ja traktorin vanne on todella ohut pyöräkuormaajaan verrattuna. Suosittelen varmistamaan asian myös rengasliikkeestä.
huomaako tuota nestetäyttöä maantieajossa mitenkään, äkkiseltään tulee mieleen jotta esimerkiksi traktorin takarengas nestetäytöllä olisi aika huima vauhtipyörä jos olisi neste tarttuvaa. kyllähän vannepainotkin painaa mutta ovat pienemmällä kehänopeudella. mielenkiintoista olisi nähdä minkälainen koski ryöppyää renkaan sisällä kun pitkän matkaa ajetaan maantienopeudella ja sitten äkkijarrutus...
maalaisjärki sanoo että perinteiset vannepainot lisää merkittävästi enempi kulutusta kuin sama paino nokkalimppuja, nestetäyttö voi olla kulutuksen kannalta hyvä ratkaisu vannepainoihin verrattuna?
Ei nestetäyttöä muutoin huomaa, kuin että kiihtyvyys on hieman maltillisempaa, ylämäkiin kone hyytyy nopeammin ja meno on huomattavan vakaata. Koskihan siellä varmaan käy,mutta vapaa tila on niin pieni, ettei se tunnu lainkaan jarrutuksissa tai muutenkaan. Vapaa ilmatila on vain joitain kymmeniä litroja. Lisäksi voi olla että korkeahko ilmanpaine hillitsee kuohumista, en tiedä. Mitään sellaista pientäkään heijaamista en havainnut, kuin vajaassa lietesäiliössä tms.
Nesteethän laitetaan renkaisiin koneen vakauttamiseksi äärikuormilla. Ei kulutuksella ole siinä merkitystä. Tai on sikäli, että yhdellä ajokerralla sai kuljetettua/irrotettua suuremman lastin. Lisäpainotus uskoakseni vaikuttaa kulutukseen suunilleen saman verran kaikilla toteutustavoilla. Nestetäytön edut ovat matalassa painopisteessä ja koneen mittojen säilymisessä ennallaan ja vakaudessa. Pieni ilmatila - pienempi pomppiminen ajossa. Etupää tyhjänä pomppi selvästi takapäätä helpommin. Pyökkäriinkin olisi ollut mahdollista ottaa lisäpaino metallimurikkana taakse, mutta koneen ulkomitat omisivat kasvaneet turhaan. Vannepainoina yhteensä yli tonnin lisäpainotus ei olisi ollut mitenkään mahdollista. Ja tonnin metallimurikkakin olisi aika kookas.
Vannepainoja voi helposti ja nopeasti säädellä poistamalla tai lisäämälläniitä. Suolatäytön säätäminen on vaikeaa. Siis suolatäyttö vain silloin kun lisäpainon tarve on lähes jatkuvaa. Muutoin siitä on ainakin kulutuksen kannalta vain haittaa. Jos lisäpainoja tarvitsee silloin tällöin, silloin rautaa riviin tai pinoon. Ja pois kun ei tarvitse.
-
Mites pakkasneste mahtais toimia ?
Pakkasneste on kalliimpaa ja ns. ongelmajäte rengastöissä tai puhkeamistilanteessa. Suolavesikään ei toki ole ympäristöystävällistä kun paikalleen leviää, mutta siitä luonto selviää helpommin ja paremmin kuin glykolinesteistä. Renkaita menee monelta raskaissa töissä enemmän kuin syyläreitä ja nestemäärät renkaissa ovat paljon suurempia. Ja vielä se suolaveden suurempi painokin.