Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 37

Viestit - lappalainen

Herd Navigator (jos siitä nyt puhutaan) toimii paremmin jos tietoa syöttää koneelle enemmän. Mutta kyllä se kiimat hälyyttää joka tapauksessa. Ja ilmoittaa keskenmenon (eli uuden oikean kiiman) vaikka koneelle olisi jo tiineystarkastuskin lyöty (tosin se lopettaa testit 80pvä about pvä tiineydessä mutta keskenmenoa epäillessä voi vielä tilata uudet testit, 3 progesteronianalyysia, jotka se tekee sitten seuraavien 2-3 päivän aikana. Jos progesteroni ei ole ainakin kahdessa näytteessä tosi alhaalla, se on valekiima) .

Sitten jos siemennystä ei ole pistetty koneelle, se tietty ilmoittaa jonkun hedelmällisyyshäiriön tiineyden sijasta, koska ei usko lehmän tulevan itsestään tiineeksi. Jokainen koneen ilmoittama tiineys on ollut tiineys, välillä jos käyrä heittelee enemmän (mutta ei tee uutta kiimaa eli laske alas yli päiväksi), kone epäilee hedelmällisyyshäiriötä tiineyden sijasta, mutta silloinkin ne on toistaiseksi tutkittu tiineiksi.

Progesteroni voi tippua hetkellisesti tosi alas (yleensä silloin kun lehmällä olisi seuraava kiima jos ei olisi tiine) tai kai koneessakin voi olla joku häikkä, ja siksi se ei yhdestä mittauksesta tee kiimahälytystä, vaan vasta kahdesta. Oikeassa kiimassa progesteroni jää alas ainakin 4 -5 päiväksi.

Tosin uskoni siihen että kone ei juurikaan tee virheitä vahvistuu sen myötä että joillain eläimillä käyrät (oli sitten ketoosi, progesteroni tai utaretulehdus) seilaavat ja piikittelevät aina vain vahvasti, ja toisilla on viivasuoraa käyrää eikä yhtään pienempääkään piikkiä koskaan.

Ruokinta vaikuttaa siihen miten hyvin tulevat kiimaan, tulevatko siementäessä tiineeksi, ja onko esim. hedelmällisyyshäiriöitä, mutta ei vaikuta mittaustuloksiin muuten.

edit: Tämän koneen kanssa ei koskaan tule siemennettyä tiinettä tai kiimatonta lehmää, ehkä suurin ero muihin systeemeihin.
just näin. paras laite mitä navettaan voi hankkia.
On tuo turbo JD tuossa pihalla. Liikaa hepoja, varmaan 100 löytyy mutta soppaa palaa liikaa. Pitäisi alivirittää se takaisin normaaliin 80+ heppaan mutta tehdäänkö se vain ruuvia kääntämällä  ??? Kumpaan suuntaan.
kyllä se sun mallissa ruuvia pyörittämällä säätyy .kokeile ensin auki pari kierrosta ja kato muuttuko savutus jos meni väärin niin 4 kiinni(ei muista).työkalulaatikossa saatta olla originalsäätölevyt, muttei niitä kannata laittaa siitä puuttuu sitte alavääntö kokonaan  :)
Millaisia yhdistelmiä teillä on käytössä (traktori + apevaunu)? Hankinnassa on noin 20 m3 vaunu ja kiinnostaisi tietää, joudutaanko samalla reissulla käymään myös traktorikaupassa.

seko tiger 20m3  5470 mf 750voa menee nätisti pintakaasulla (4sylinteriä )
 mutta  pyörii vakio jd 3050 540voa,lla jollain lailla .tosin rehut silputtuja

nivalaan on tullut paljon lavaleja  ;)      tuohon testiin sai ilmoittaa ite oman maitomäärän

Lappalainen tunnetusti vaatimatonta sorttia  ;D
[/quote]
minä en etes vastannut tuohon kyselyyn  :)
mutta tosi se varmasti on ,että lely tiloilla on pitemmälle jalostetut eläimet keskimäärin ,en tiiä sitte mistä johtuu  ;)
Aivan murskaavaa, kuka enää muita ostaa ???  ::)

http://www.nhk.fi/lehtiartikkelit.html

Arvostettu ja puolueeton presidentti Kallion pitäjässä (kaupunti nykyään) ilmestyvä
paikallislehti ekana julkaisi päättötyönä tehdyn tutkimuksen, myöhemmin eli tänään
saimme lukea sinisen surkeudesta jo maakuntalehdestämme... :P

http://www.kp24.fi/

Mitähän huomenna  ;)
nivalaan on tullut paljon lavaleja  ;)      tuohon testiin sai ilmoittaa ite oman maitomäärän
elikkäs nyt on feet vörsti kierto,lehmät pääsee vapaasti paluuneston kautta syömään ja älyportin kautta erottuvat lypsylle tai makuuosastoon,meinaa olla hässäkkä/tukkoonen kohta tuos älyportin ja ropolta poistumisportin välis,porttien välis pari metriä väliä..ajatusta ollu jos muuttaas sen niin jotta makuukäytävältä älyportti eroottelis syömään tai ropon orotustilaan,ropo päästääs takas syöntikäytävälle ja paluuneston kautta makuualueelle..jotta onko kokemuksia tällääsistä kierron muutoksista??kuinka on töpöttäny?? ja vapaa kierto ei tuu kysymykseen,kokeeltuna on sekin..
kokeile laittaa paluuestoportti poistumisportin jälkeen  ennen sitä toista älyporttia jos mahtuu ,eli tulis sellainen pieni poistumaalue ,tuollaista olen ajatellut kokeilla myöhemmin ,meillä kans tuo feed first ja tukkoinen kohtaa tulee just siihen poistumaportin jälkeen kun siinä on aina jostain syystä välillä uteliaita muuten vain seisomassa,nyt otettiin vapaaksi aita pois älyporttien välistä ja lehmät pääsee ootus tilasta vapaasti syömään , lypsylle ja älyportin kautta makuuosastolle . mutta huonoja puolia lypsyluvattomatki pyrkii lypsylle ja ei saa erottelu alueille meneen automatiilla
Ovatko vyörenkaat luikkaammat lumella luin ristikudosrenkaat  ??? Melkein ajoin OJAAN kun painelin pikkudeerellä tänään tiellä. Vauhtia ei voinut nostaa yli 30 km/h ettei lieraaminen alkanut  :o Perässä pikkuinen peräkärry 1000 kilon kuormalla.

Tauruksen 420 milliset edessä ja Pirellin gummit takana. Vissiin vanhat ja kovat, ruokintapöydällä aikoinaan kiillotetut. Paineita takana ehkä 1,3 baaria ihan tahallaan.

Todella järkyttävää.. Onko tämä vyörenkaille tyypillistä, ovatko nuo kumit huonoa merkkiä, vaikuttaako paineet, lieneekö kumien kovettuminen syynä ongelmaan.

Keli on sellainen että 10 senttiä lunta on tampattu tielle. Kitkarengas-Opelilla pystyi ajamaan ilman ongelmia 80 km/h.

Se on vissiin lähtettävä nastakauppaan, tuolla en enää tielle lähde  :o Älkäkä lähtekö muutkaan ettei tule vahinkoja  :D
ei oo paljo ruokintapöydällä ajettu,vain joskus natikkaa tuurannut ,paremminki tallissa levähtänyt  :)   sillähän on mukava vetää luisua  ;)

Miten vanhat ne kumit ovat? Muistatko? Viime talvena pito oli ihan ok, nyt siis aivan kauhea. Mutta kivasti kyllä sutii, ja kun kierrokset nousevat nopeasti niin donitseja pystyy piirtämään  :D
takagummit 92 eli original ja etuset en muista jotain 95
Ovatko vyörenkaat luikkaammat lumella luin ristikudosrenkaat  ??? Melkein ajoin OJAAN kun painelin pikkudeerellä tänään tiellä. Vauhtia ei voinut nostaa yli 30 km/h ettei lieraaminen alkanut  :o Perässä pikkuinen peräkärry 1000 kilon kuormalla.

Tauruksen 420 milliset edessä ja Pirellin gummit takana. Vissiin vanhat ja kovat, ruokintapöydällä aikoinaan kiillotetut. Paineita takana ehkä 1,3 baaria ihan tahallaan.

Todella järkyttävää.. Onko tämä vyörenkaille tyypillistä, ovatko nuo kumit huonoa merkkiä, vaikuttaako paineet, lieneekö kumien kovettuminen syynä ongelmaan.

Keli on sellainen että 10 senttiä lunta on tampattu tielle. Kitkarengas-Opelilla pystyi ajamaan ilman ongelmia 80 km/h.

Se on vissiin lähtettävä nastakauppaan, tuolla en enää tielle lähde  :o Älkäkä lähtekö muutkaan ettei tule vahinkoja  :D
ei oo paljo ruokintapöydällä ajettu,vain joskus natikkaa tuurannut ,paremminki tallissa levähtänyt  :)   sillähän on mukava vetää luisua  ;)
Mistä tuotteista olisi mahdollista tehdä vasikkakasvattamon katto ilman että rakennukseen tarvitsisi tehdä palokatkoja sekä avoimella harjarakenteella?
Onko Lohjan teollisuuskatoilla parhaat elementit vai tulisiko kannattavin ratkaisu Protanin katosta?

Thermisolin Safe-elementistä on liikkunut pelkästään huonoja kertomuksia kotieläinrakennusten kattona. Jostain vuoden ikäisestä uudesta katosta Länsi-Suomessa on kuuleman mukaan alkanut putoilla jo peltiä kipsilevyjen kanssa alas eikä Thermisol ole ottanut mitään vastuuta.  :o  Todella järkyttävää toimintaa ja viljelijöiden halveksuntaa. Lohjan teollisuuskatot sentään tarjoaa kymmenen vuoden takuun katolleen.
[/quot

termaterin kattoon kannattaa tutustua 12m pitkiä ja 2 leveitä elementtejä valmis sisältä ja päältä.
sileä pelti sisällä ,protan päällä ,välissä uretaani tai villa tuuletusvälillä ,meille laittoivat neljässä päivässä 1850m2  (oli ensimmäinen yhteistyö katto protanilla la termaterillä) saumaukset,päätypellit ,vedenohjaimet niissä meni noin  viikko päälle.ja jos kermi päällä pelottaa niin tämän voi milloin vain pellittää päältä.
Pikkudeere jaksoi vetää 3-siipistä 22 km/h  ;D Maa lensi mukavasti.
2850  :) ?    onko hyvin pelannut ?

Nyt oli kyntämisestä, eli isänmaan vakoilusta kyse, eikä mistään ilmastamisesta!

Juu  :D Ajattelin nokittaa vähän noihin vauhteihin, kun joku elvisteli vaatimattomalla 15km/h vauhdillaan. Aika tyhmää ajaa yli 8 km/h jo ihan polttoainetaloudenkin puolesta  :D

Eli omistaako kukaan kyseistä auraa muovisiivillä ja muovikuorimilla. Niin ja onko joku oikeasti saanut kyseisen auran säätöihin? Itsellä tuollainen nelisiipinen on ja tällä hetkellä tuntuu siltä, että sitä ei saa säätöihin kuinkaan... Nurmen kyntö on kevyellä maalla täyttä helvettiä (viilut jää pystyyn teki mitä teki).
en muista  mikä runko meillä mutta 5 siipeä,  4 syksyä ollut , kiekoilla ja viilut jää pystyyn jos kyntää kapealla 12-16 tuumaa mutta 20-22 tuumaa tosi hyvä ja tulee leveästi kerralla .sängillä pystyy kaventaan enempi muttei mitään järkeä kun paljon tehokkaampi leveällä
Sauer-Danfoss OMR200 (Agromatic 740 vm. 01 toinen ajomoottori) Norcar BSB:ltä 900€ sis alv!

Mistä noita saisi huokeampaan hintaan, ei niitä ihan tuntunu puissakaan kasvavan kun paikallisista alan liikkeistä kyselin?
[/quot
nivalan konevarusteessa oli ennen nuita mutten muista hintaa.kestämään sen saa niin että vaihtaa ajomoottoreihin sellaiset kannet missä on ylimääräinen suora paluu öljysäiliöön,itellä oli ennen tuollainen ja vaihoin kannet niin ei sen jälkeen mennyt stefoja
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: MF 7499
: 10.05.10 - klo:20:42
Se tuli ny! Kateelliset vahtaa ja uhkana on astua alahuuli ruhjeille!




7490 tuo    99 on vähä jykymmän näköinen
erot fendtin ja keltavanteisen välillä:

fendt +15 000e hankintahinta.
fendtin huoltokustannukset 60senttiä/h kalliimmat (sis pyöränpulttien tarkistus).
polttoaineen kulutus kokolailla tasan.
lisäksi kuljettajien valitsema "suosikki" ei ollut vanteiltaan punainen.

 jos traktoriin menee hydrauliikkaan niin vähä öljyä ettei riitä kaikille tämänpäivän työnkoneille niin se käännetään edullisten huoltokustannusten hyväksi mutta minkä firman lehti se tämä km on ?  ;)


ei se nyt aivan ylivoimaiselta tunnu ??? ??? ??? :o
Säätämisen ylivoimaa !

Ylivoimaanen SÄÄTÖ  ;D
ei se vieläkään vastaava säätö ku massikassa
Sivuja: [1] 2 3 ... 37